Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä avuksi kun lapsi herättää joka yö monta kertaa

Vierailija
02.09.2022 |

Lapsi täyttää ihan kohta viisi ja edelleen herättää minut joka yö. Ei itke, ja nukahtaa kyllä uneen heti tarkistettuaan missä olen, eli riittää kun hänelle sanoo hys tai äiti tässä tms ja uni jatkuu. Jos ei sano mitään niin lapsi herää enemmän ja alkaa huutelemaan missä äiti ja lopulta menee paniikki-itkuksi jopa. Minä olen aivan järkyttävän väsynyt, kun joudun heräämään joka yö kesken unien, pahimmillaan siis monta kertaa. Mikä ihme avuksi?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä sain apua, kun väsyneenä miljoona kertaa yössä herättyä itkin lääkärissä, että pää hajoaa, kun ei olla nukuttu kunnolla pitkään aikaan. Heräämisien syy oli eri, mutta samantien saatiin apuja ja arki helpotti.

Ei nyt kovin hyvin mene, kun mikään keino ei auta, kukaan ei auta ja nyt viimeisenä oljenkortena haet täältä apua. Vastaukset ei vain miellytä sinua.

Jos kerran saitte apua niin miksi et voinut kertoa AP:lle että millaista apua ja mikä lopetti yöheräilyt?

Tässä on muutamia vinkkejä annettu jo ap:lle, jotka ovat kuulemma tehottomia, neuvolakin on tehoton. Teet niin tai näin, ei toimi. Ei toimi myöskään tuo keino, joka toimi meillä. Sen tietää jo Erkkikin. Ja kuiten heräämisien syy oli eri kun ap:llä.

Pointti oli se, että yliväsyneenä apua sai, kun lääkäri näki, et nyt mennään unien kanssa jaksamisen rajoilla.

Mistä tiedät, että teidän keino ei toimisi? Ja mistä tiedät, että syy on eri? Jos AP kerran on neuvolassa jo monta kertaa puhunut yöheräilystä saamatta apua niin niinhän se sitten on, että sieltä hän ei saa apua. En ymmärrä tätä palstaa. Muka yritetään auttaa aloittajaa, mutta vain näennäisesti ja lähinnä haukutaan.

Ap on tässä saanut jo minultakin muutamat vinkit, kun ei kuulemma toimi, ei toimi. En voi muuta sanoa. Jos ei saa muualta apua, en voi auttaa " av mammana". Jos neuvola auttaa minua, muttei häntä, en voi sille yhtään mitään.

Minuakin rupesi kyllä nyt kiinnostamaan millaista apua sait neuvolasta lapsen yöheräilyyn.

-eri

Niinkuin sanoin, heräämisien syy oli eri. Silti apua sai kun lääkäri näki, et silmät seisoo päässä.

Eli et aio kertoa yhtään millaista apua saitte. Miksi?

Koska se ei tuo yhtään apua tähän keskusteluun. Se on selvinnyt jo ap:n aikaisemmista vastauksista.

Mulla on tässä koko päivä aikaa jankata tätä samaa, vasta 11 tunnin päästä lähden töihin.

Saat siis jotain iloa tuollaisen jankkaamisesta vauvapalstalla. Erikoista.

Ilmoitin vain jankkaajalle, että mulla on aikaa, koska syystä ja vastauksista ei ole apua ap:lle. Eikä nyt varmaan kellekkään muulle, koska perhekohtasestihan nuo avut tehdään.

Ap:tä tässä yritetään jeesata, ei muita. Jos minä sain apua lääkäristä ja ap ei saa apua, kun mikään ei auta, niin en edelleen voi sille mitään.

Sinä haluat muutkin lasumyllyyn ja lapset huostaan, kuten itselläsi.

On täysin normaalia, että 4-5v. huutelee yöllä äitiä. Niin minunkin huuteli, kun yritin nukuttaa yksin omassa sängyssä. Otin viereen nukkumaan, ja johan rauhoittui yöt. Nyt lapsi on jo koulussa ja vieläkin haluaa nukkua vieressäni. Mikäs siinä, on ihanaa nukkua oman lapsen vieressä.

Vierailija
42/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä sain apua, kun väsyneenä miljoona kertaa yössä herättyä itkin lääkärissä, että pää hajoaa, kun ei olla nukuttu kunnolla pitkään aikaan. Heräämisien syy oli eri, mutta samantien saatiin apuja ja arki helpotti.

Ei nyt kovin hyvin mene, kun mikään keino ei auta, kukaan ei auta ja nyt viimeisenä oljenkortena haet täältä apua. Vastaukset ei vain miellytä sinua.

Jos kerran saitte apua niin miksi et voinut kertoa AP:lle että millaista apua ja mikä lopetti yöheräilyt?

Tässä on muutamia vinkkejä annettu jo ap:lle, jotka ovat kuulemma tehottomia, neuvolakin on tehoton. Teet niin tai näin, ei toimi. Ei toimi myöskään tuo keino, joka toimi meillä. Sen tietää jo Erkkikin. Ja kuiten heräämisien syy oli eri kun ap:llä.

Pointti oli se, että yliväsyneenä apua sai, kun lääkäri näki, et nyt mennään unien kanssa jaksamisen rajoilla.

Mistä tiedät, että teidän keino ei toimisi? Ja mistä tiedät, että syy on eri? Jos AP kerran on neuvolassa jo monta kertaa puhunut yöheräilystä saamatta apua niin niinhän se sitten on, että sieltä hän ei saa apua. En ymmärrä tätä palstaa. Muka yritetään auttaa aloittajaa, mutta vain näennäisesti ja lähinnä haukutaan.

Ap on tässä saanut jo minultakin muutamat vinkit, kun ei kuulemma toimi, ei toimi. En voi muuta sanoa. Jos ei saa muualta apua, en voi auttaa " av mammana". Jos neuvola auttaa minua, muttei häntä, en voi sille yhtään mitään.

Minuakin rupesi kyllä nyt kiinnostamaan millaista apua sait neuvolasta lapsen yöheräilyyn.

-eri

Niinkuin sanoin, heräämisien syy oli eri. Silti apua sai kun lääkäri näki, et silmät seisoo päässä.

Eli et aio kertoa yhtään millaista apua saitte. Miksi?

Koska se ei tuo yhtään apua tähän keskusteluun. Se on selvinnyt jo ap:n aikaisemmista vastauksista.

Mulla on tässä koko päivä aikaa jankata tätä samaa, vasta 11 tunnin päästä lähden töihin.

Saat siis jotain iloa tuollaisen jankkaamisesta vauvapalstalla. Erikoista.

Ilmoitin vain jankkaajalle, että mulla on aikaa, koska syystä ja vastauksista ei ole apua ap:lle. Eikä nyt varmaan kellekkään muulle, koska perhekohtasestihan nuo avut tehdään.

Ap:tä tässä yritetään jeesata, ei muita. Jos minä sain apua lääkäristä ja ap ei saa apua, kun mikään ei auta, niin en edelleen voi sille mitään.

Ainoa jankkaaja tässä keskustelussa olet sinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Sait lasun kimppuun ja lapsen huostaan. Siksi et voi kertoa.

Jotain erikoista tuossa on kyllä. Normaali ihminen kertoisi mielellään, jos asiassa ei mitään hämärää ole. Jos ongelma on ollut vaikka se, että lapsella paljastui maitoallergia, niin tottakai sen kirjoittaisi etenkin kun kysytään.

Mitä jos nyt sattuukin olemaan maitoallergia. Onko sen diagnosoimisessa apua ap:lle? Lääkäristä sai apua. Oli syy mikä tahansa. Hirveä haloo syntyy siitä, et saatiin univaikeuksiin apua ja syytä en kerro. Siinäpähän mietitte ja edelleen mulla on aikaa jankata tätä, kerta haluatte. Yhdessä kaupassa käyty, nyt matkaan seuraavaan.

Vierailija
44/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedä turpaan, senkin nössö joka ei saa yhtä rääpälettä kuriin

Vierailija
45/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Jotain erikoista tuossa on kyllä. Normaali ihminen kertoisi mielellään, jos asiassa ei mitään hämärää ole. Jos ongelma on ollut vaikka se, että lapsella paljastui maitoallergia, niin tottakai sen kirjoittaisi etenkin kun kysytään.

Mitä jos nyt sattuukin olemaan maitoallergia. Onko sen diagnosoimisessa apua ap:lle? Lääkäristä sai apua. Oli syy mikä tahansa. Hirveä haloo syntyy siitä, et saatiin univaikeuksiin apua ja syytä en kerro. Siinäpähän mietitte ja edelleen mulla on aikaa jankata tätä, kerta haluatte. Yhdessä kaupassa käyty, nyt matkaan seuraavaan.

Olet outo. Miksi edes haluat osallistua koko keskusteluun, kun et selvästi halua auttaa aloittajaa?

Vierailija
46/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Olet outo. Miksi edes haluat osallistua koko keskusteluun, kun et selvästi halua auttaa aloittajaa?

Edelleen vastaan samaa mitä olen jo kirjoittanut ( joo jankkaamiseksi näköjään menee), olen jo kirjoittanut apuja ap:lle keskustelun alussa, muttei kuulemma auta ja tämänkin olen jo kerran kertonut. En voi auttaa. En ole ihmeparantaja. Osaatko sinä auttaa ap:tä? Lakatkaa vastaamasta näihin minun viesteihin, niin ei tarvitse minun enää puuttua tähän keskusteluun.

Vierailija
47/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko hylännyt hänet joskus yksin tai ollut vauva/taaperoaikoina öitä poissa?

No huhhuh. Eiköhän se mene juuri päin vastoin. Kun lapsi on jo 5-vuotias, ja äiti on aina ollut vieressä, kaikenlainen itsenäisyys on lapselle ihan vierasta. Lähtien ihan siitä, että jos havahtuu hereille yöllä, osaisi itsenäisesti kääntää kylkeä ja jatkaa unia.

Vierailija
48/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi, kun äiti siirtyi nukkumaan eri huoneeseen ja lapsi nukkui isän kanssa samassa huoneessa (omassa sängyssään). Muutaman viikon tai kuukauden (en muista tarkkaan) jälkeen äiti siirtyi takaisin samaan huoneeseen nukkumaan, mutta eri puolille huonetta siten että isä on lähempänä lasta kuin äiti. Yöt ovat rauhoittuneet huomattavasti vuoden sisällä.

Toinen mistä on ollut jonkin verran apua toisen lapsen kanssa on, että laitamme ihan hiljaiselle taustalle spotifysta unettavat äänimaljat tai muuta rentouttavaa "kohinaa".

Vierailija
49/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä vaiheessa meidän makkarissa oli kaksi lastensänkyä. Toisessa vaiheessa oli kakkoselle patja lattialla, sai tulla siihen nukkumaan, jos yöllä heräsi ja rupesi pelottamaan omassa huoneessa. Kakkosen kanssa oli mahdotonta nukkua samassa sängyssä, oli niin levonta pyörintää ja potkimista, ettei siinä kukaan nukkunut. Kolmonen taas hiippaili vielä eskari-ikäisenä meidän sänkyyn nukkumaan herättyään. Hän osasi tulla niin hiljaa, ettei siihen kukaan havahtunut, aamulla vaan huomasi, että onpa lapsi taas kömpinyt viereen.

Vierailija
50/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen meidän 9v kanssa valvonut nyt 9v. vaikea nukahtaa illalla ja herää monta kertaa yössä. yrittää aloittaa illalla omasta sängystä omasta huoneesta. tulee meidän huoneeseen toiseen sänkyynsä joko jo illalla kun itse menen nukkumaan eikä ole vielä nukahtanut. tai yöllä. tämä ei ole minulle ongelma mutta olen huolissani hänen jaksamisestaan ja unen laadustaan. olen pyytänyt apua neuvolasta, kouluterkalta ja lääkäreiltä. turhaan.

Meidän kohta 2v näyttää pahasti seuraavan siskonsa jäljissä. ei nukahda ja heräilee.

Ennen kuin kukaam sanoo että minussa on kaikki vika niin meillä on 3 lapsi 12v mikä nukahtaa ja nukkuu hyvin.

Aplle tsemppiä!

Olen itse huono nukkuja. Lapseni taas on syntymästä asti nukkunut enimmäkseen hyvin. Yksi syy on vuorokausirytmi. Lapsi haluaa nukahtaa ja herätä aina samaan aikaan, minä menisin joka ilta myöhemmin nukkumaan ja heräisin myöhemmin. Jos menen liian aikaisin petiin, niin en nuku ennen aamuyötä.

Minun pitää nukahtaa sillä hetkellä, kun nukuttaa. Ei virkistäviä iltarituaaleja. Hiilihydraattipitoinen iso ilta-ateria. (Jopa hyväuninen lapsenikin herää keskellä yötä nälkään, jos syömme iltapalaksi puuroa.)

Mitä enemmän päivällä on ulkoilmassa, sitä paremmin nukkuu yöllä. Aukinainen ikkuna yöllä auttaa myös. Pitkiä kävelyretkiä iltapäivällä. Päiväkodissa kävellään vähän.

Vierailija
51/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan tavallista, että 5-vuotias vielä heräilee öisin. Monet aikuisetkin pelkäävät yksinoloa ja pimeyttä, mutta sietävät sitä. 5-vuotias ei vielä siedä vaan tarvitsee vanhempansa. Sinnikkäästi, kun vain jatkatte samaan tapaan rauhoittelua, lapsi oppii pikkuhiljaa luottamaan, että äiti on kyllä lähellä ja pimeydessä ei ole mitään vaarallista. Hyvä idea on myös antaa lapsen nukkua samassa huoneessa tai samassa sängyssä, silloin itse ei tarvitse herätä ja nousta. Minulla ainakin se lapsen huoneeseen kävely teki sen, että en saanut enää unta. Eli lapsen minuutiksi herääminen aiheutti helposti minulle 2 tunnin valvomisen.

Vierailija
52/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei nyt selvinnyt, nukkuuko ap:n lapsi samassa vai eri huoneessa? Ota joka tapauksessa lapsi mahdollisimman lähelle nukkumaan. Hän selvästi tarvitsee läheisyyttä ja haluaa tarkistaa, että äiti on lähellä. Jos ei riitä, että ojennat käden hänelle viereiseen sänkyyn, ota samaan sänkyyn nukkumaan, niin että hän tuntee sinut siinä nukkuessaankin. 

Meillä yöheräily-/painajaisvaiheesta selvittiin sillä, että lapsi nukkui koko ajan samassa huoneessa, sänky ihan kiinni meidän sängyssä. Jos paha uni herätti, yleensä riitti vain se, että sanoi "äiti on tässä, ei mitään hätää". Ei kiirehditty muuttamaan lasta omaan huoneeseen, vaan sanottiin, että voit muuttaa sitten kun sinusta siltä tuntuu. Sitten eräänä päivänä 4-vuotiaana lapsi ilmoitti, että nyt hän muuttaa. Kannettiin sänky lastenkamariin ja siitä lähtien nukkui rauhallisesti siellä. Hyvin harvoin on herättänyt tai tullut yöllä viereen. Sai ilmeisesti tankattua turvallisuutta riittävästi ensimmäisinä vuosina.

Loppujen lopuksi se tiiviin läheisyyden tarve kestää aika lyhyen aikaa elämästä. Tottakai on hankalaa, jos itse et osaa nukkua hyvin, kun lapsi on lähellä, mutta voisiko siihen tottua? Ja jos lapsikin rauhoittuu läheisyydestä?

Vierailija
53/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli juuri tämmöinen vaihe 5v lapsella. Varmaa 3kk kesti. Näkee kovasti painajaisia. Ota viereen nukkumaan tai samaan huoneeseen nii tuo turvaa.

Vierailija
54/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa oikeasti pelkäävä lapsi viereen nukkumaan.

Itsekin muistan lapsena miten yöt pelotti, mutta ei saanut poistua edes omasta huoneesta.

Kerran keskellä yötä kun heräsin ja menin alakertaan niin silloin sattui äidillä olevan hyvä hetki, luultavasti hän oli humalassa silloin, hän kysyi miksi olen hereillä ja kerroin että näin painajaisia ja sain jäädä hetkeksi katsomaan kaunoluistelua hänen kanssaan tv.stä. yleensä pakotettiin vaan suoraan omaan huoneeseen..

Vierailija
55/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unilelu ja yövalo, virhe opettaa lapselle että voi könytä aina vanhempien sänkyyn jos tylsää/pelottaa/ei tule uni.  Se lapsi könyää sinne sitten vuositolkulla ja pimeän pelkääminenkin voi jopa pahentua, kun vanhemmatkin viestittää toiminnallaan että siinä on tosiaan jotain pelättävää kun ei omassa sängyssä voi nukkua. Aivan höpöä että pitäisi oikein lapsen sänky raahata vanhempien makkariin! Teillä jotka tätä toteutatte ei ilmeisesti ole seksielämää esim. kumppaninne kanssa?

Jo Frostin opit esimerkiksi hyviä tähänkin aiheeseen liittyen. Ja maalaisjärki...

Vierailija
56/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unilelu ja yövalo, virhe opettaa lapselle että voi könytä aina vanhempien sänkyyn jos tylsää/pelottaa/ei tule uni.  Se lapsi könyää sinne sitten vuositolkulla ja pimeän pelkääminenkin voi jopa pahentua, kun vanhemmatkin viestittää toiminnallaan että siinä on tosiaan jotain pelättävää kun ei omassa sängyssä voi nukkua. Aivan höpöä että pitäisi oikein lapsen sänky raahata vanhempien makkariin! Teillä jotka tätä toteutatte ei ilmeisesti ole seksielämää esim. kumppaninne kanssa?

Jo Frostin opit esimerkiksi hyviä tähänkin aiheeseen liittyen. Ja maalaisjärki...

Miksi tehdä lapsia, jos ei ole valmis antamaan heille omaa aikaa ja huomioita?

Vierailija
57/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko varmasti kaikkea kokeiltu? Siis ihan rehellistä lahjontaakin? Toki itsellä vain rauhallinen tytär, joka myöhään vaihtoi pinnasängystä normilastensänkyyn, ja sitt 2-v täytettyään herätti joka ikinen yö. Meillä auttoi se, että jos pysyi omassa sängyssä koko yön, sai mieluisen palkkion (meillä noin 50 sentin hintainen tavara). Hyvin äkkiä loppui yöheräily, eikä käytännöllisesti katsoen koskaan palannut. En sano, että kaikille lapsille toimisi, jos yöllä pelottaa, näkee painajaisia tms. Mutta kunhan heitin oman kokemuksen...

Vierailija
58/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole todellakaan normaalin lapsen käytöstä JOKA yö pelätä, nähdä painajaisia ja herätellä vanhempia! Usein vaan näissä tapauksissa vanhemmat tekee sen karhunpalveluksen että totutetaan lapsi siihen että saa tulla vanhempien viereen joka yö tai jopa siirretään lapsen sänky vanhempien huoneeseen. Saahan sitä sitten nettipalstalla itkeä kun lapsi ei anna öisin nukkua.. Eri asia jos joskus pelottaa ja tulee herättämään ja lohdutetaan.

Vierailija
59/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellakaan normaalin lapsen käytöstä JOKA yö pelätä, nähdä painajaisia ja herätellä vanhempia! Usein vaan näissä tapauksissa vanhemmat tekee sen karhunpalveluksen että totutetaan lapsi siihen että saa tulla vanhempien viereen joka yö tai jopa siirretään lapsen sänky vanhempien huoneeseen. Saahan sitä sitten nettipalstalla itkeä kun lapsi ei anna öisin nukkua.. Eri asia jos joskus pelottaa ja tulee herättämään ja lohdutetaan.

Ap kylläkin sanoi, että lapsi ei pelkää vaan herää muuten vain ja haluaa tietää missä äiti.

Vierailija
60/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hyvä laadukas neuvolatoiminta. Miksi et asiassa käänny heidän puoleen? Pelkätkö jotain? Onko kotinne ilmapiiri huono ja lapsi oireilee kyseisellä tavalla? Lapsi joka saa riittävästi läsnäoloa ja ulkoilua,nukku hyvin ikään katsomatta.Ei mitään 1-2h.Kunolla ulkoilua kuten päiväkodissakin lapset ulkoilee. Ja viellä päivälisen jälkeen vanhemmat vievät 1h lapsen ulos purkaa energiaa. Teillä vietetään dikiaikaa sinä kun tänne aikaa kirjoittaa ja lasta viihdytää dikimaailma.Missä muuten nyt lapsesi on ?Yksi katsoo TV ?

🤦