Mikä avuksi kun lapsi herättää joka yö monta kertaa
Lapsi täyttää ihan kohta viisi ja edelleen herättää minut joka yö. Ei itke, ja nukahtaa kyllä uneen heti tarkistettuaan missä olen, eli riittää kun hänelle sanoo hys tai äiti tässä tms ja uni jatkuu. Jos ei sano mitään niin lapsi herää enemmän ja alkaa huutelemaan missä äiti ja lopulta menee paniikki-itkuksi jopa. Minä olen aivan järkyttävän väsynyt, kun joudun heräämään joka yö kesken unien, pahimmillaan siis monta kertaa. Mikä ihme avuksi?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Unilelu ja yövalo, virhe opettaa lapselle että voi könytä aina vanhempien sänkyyn jos tylsää/pelottaa/ei tule uni. Se lapsi könyää sinne sitten vuositolkulla ja pimeän pelkääminenkin voi jopa pahentua, kun vanhemmatkin viestittää toiminnallaan että siinä on tosiaan jotain pelättävää kun ei omassa sängyssä voi nukkua. Aivan höpöä että pitäisi oikein lapsen sänky raahata vanhempien makkariin! Teillä jotka tätä toteutatte ei ilmeisesti ole seksielämää esim. kumppaninne kanssa?
Jo Frostin opit esimerkiksi hyviä tähänkin aiheeseen liittyen. Ja maalaisjärki...
Lähipiiristä olen huomannut, miten uniongelmia tuntuu olevan sitä enemmän, mitä aikaisemmin lapsi on siirretty omaan huoneeseen nukkumaan. Kun lapsi on riittävän kauan saanut nukkua vanhempien lähellä, hän on saanut kehitettyä sisäisen turvallisuuden tunteen ja oppii nukahtamaan rauhassa myös yksin. Näin kävi meilläkin: lapsi ilmoitti itse, kun halusi muuttaa omaan huoneeseen ja nukkui siitä lähtien rauhassa.
Vanhempien tarpeet eivät mene lapsen tarpeiden edelle, mutta eiväthän ne edes ole ristiriidassa: ei kai seksiin vaadita makuuhuonetta? Ei meillä ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unilelu ja yövalo, virhe opettaa lapselle että voi könytä aina vanhempien sänkyyn jos tylsää/pelottaa/ei tule uni. Se lapsi könyää sinne sitten vuositolkulla ja pimeän pelkääminenkin voi jopa pahentua, kun vanhemmatkin viestittää toiminnallaan että siinä on tosiaan jotain pelättävää kun ei omassa sängyssä voi nukkua. Aivan höpöä että pitäisi oikein lapsen sänky raahata vanhempien makkariin! Teillä jotka tätä toteutatte ei ilmeisesti ole seksielämää esim. kumppaninne kanssa?
Jo Frostin opit esimerkiksi hyviä tähänkin aiheeseen liittyen. Ja maalaisjärki...
Lähipiiristä olen huomannut, miten uniongelmia tuntuu olevan sitä enemmän, mitä aikaisemmin lapsi on siirretty omaan huoneeseen nukkumaan. Kun lapsi on riittävän kauan saanut nukkua vanhempien lähellä, hän on saanut kehitettyä sisäisen turvallisuuden tunteen ja oppii nukahtamaan rauhassa myös yksin. Näin kävi meilläkin: lapsi ilmoitti itse, kun halusi muuttaa omaan huoneeseen ja nukkui siitä lähtien rauhassa.
Vanhempien tarpeet eivät mene lapsen tarpeiden edelle, mutta eiväthän ne edes ole ristiriidassa: ei kai seksiin vaadita makuuhuonetta? Ei meillä ainakaan.
No eipä nyt taas yleistetä. Esikoinen siirrettiin omaan huoneeseen, kun oli 6kk (olen itse herkkäuninen ja heräsin jokaiseen vauvan ynähdykseen, eli ei tullut mitään, kun olimme samassa huoneessa). Hän on sen jälkeen (nyt jo 6v) nukkunut omassa huoneessaan pääsääntöisesti ilman ongelmia.
Kuopus taas nukkui meidän vanhempien kanssa samassa huoneessa melkein 2v asti, koska meillä ei ollut enempää huoneita, ja kun heräili, ei viitsitty siirtää vielä esikoisen kanssa samaan, ettei esikoisen unet häiriinny. Nyt hän on jo 4v ja samassa huoneessa esikoisen kanssa, mutta heräilee vieläkin usein öisin (siis yhden kerran yössä), ja aina edellyttää, että joku käy hänen luonaan, eli ei nukahda itsenäisesti.
Sanoisin siis, että kannattaa jo mahdollisimman pienenä laittaa nukkumaan omaan huoneeseen, niin ei vaadi, että joku tulee jatkuvasti viereen, jos sattuu heräämään yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole todellakaan normaalin lapsen käytöstä JOKA yö pelätä, nähdä painajaisia ja herätellä vanhempia! Usein vaan näissä tapauksissa vanhemmat tekee sen karhunpalveluksen että totutetaan lapsi siihen että saa tulla vanhempien viereen joka yö tai jopa siirretään lapsen sänky vanhempien huoneeseen. Saahan sitä sitten nettipalstalla itkeä kun lapsi ei anna öisin nukkua.. Eri asia jos joskus pelottaa ja tulee herättämään ja lohdutetaan.
Ap kylläkin sanoi, että lapsi ei pelkää vaan herää muuten vain ja haluaa tietää missä äiti.
Vieressä nukkuminen ois helpointa kaikille.
Lapsi herää yöllä eikä mene paniikkiin kun näkee ja tuntee heti missä äiti on. Eikä äidin tarvitse herätä yöllä lohduttaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässäni lapsellani oli sama. Muuten vain halusi yöllä tietää onko kaikki kotona. Ohjeistin, että yöllä nukutaan ja hän saa tulla luokseni, minä nukun enkä nouse, jos ei ole "maailman loppu". Ei se itse sitten niin mielellään lähtenytkään omasta sängystä.
Meillä yöheräily ei koskaaan vauva-ajan jälkeen loppunut vaan tämä on ollut aina tätä. Olen ohjeistanut lasta monta kertaa ja monta kertaa ollaan puhuttu, että yöllä nukutaan. Ei sillä mitään vaikutusta ole ollut. Ap
Lapset ovat yksilöitä. Miksi omaan huoneeseen jos ei sinne osaa vieläkään rauhoittua. Yöllä pitää saada tuntea olonsa turvalliseksi. Eihän kaikki aikuisetkaan osaa nukkua yksin jos puoliso ei ole yötä kotona.
Lapsi siirtyy omaan sänkyyn kun hän on tarpeeksi kypsä siihen itse.
Yleensä siinä 7-10v alkaa jo lapsi pyytää että sais oman huoneen kun muillakin on.
Pieni lapsi ei vielä vertaa itseään muihin, hänellä on omat tarpeet ja niitä pitäisi vanhempien ymmärtää.
Minuakin kiinnostaa, missä vanhemmat harrastavat seksiä, jos lapset nukkuvat vuositolkulla samassa huoneessa/sängyssä vanhempiensa kanssa? Menettekö aina vessaan harrastamaan sitä...