Kuinka monta tuntia sinulla on perusarkipäivänä vapaata aikaa?
Itse työskentelen 8 tuntia ja nukun 7 tuntia vuorokaudessa. Kotitöihin ja lasten kuskailuihin menee noin 2 tuntia. Työmatkoihin yhteensä 40 minuuttia. 6 tuntia ja 20 minuuttia jää kaikkeen omaan kivaan. Miten sulla?
Kysyn tätä koska tuntuu et useilla nelikymppisillä ei jää aikaa mihinkään omaan. Jos sulla on niin, niin mihin se aika menee?
Kommentit (308)
Töitä 6h, työmatka 20min/päivä. Kotityöt olisko vajaa tunti silloin kun jaksaa/tarvii tehä (ei kuitenkaan joka päivä.) Teen yleensä kerralla mahdollisimman paljon ruokaa, iso 8kg pyykinpesukone, kerralla koko pyykkikori koneeseen. Imurointi silloin tällöin; olen minimoinut vaivan tässäkin; ei mattoja, ei koriste-esineitä keräämässä pölyjä. Helppo vetäistä imurilla, menee 10min (100neliön omakotitalo)
Olen 36-vuotias lähes aikuisen lapsen äiti, luojan kiitos tein lapsen nuorena. Nyt elämä on vapaata ja omaa aikaa 🤩
0,5-3 tuntia, yleensä käytän sen urheiluun ja opiskeluun.
Arvioisin että n. puolisen tuntia kaikkien pakollisten kuvioiden jälkeen.
5-6h töitten ja nukkumaanmenon välissä
Tässä taisi olla kysymys vapaasta ajasta, ei omasta lapsivapaasta ajastavai?
Itsellä kun saa tehdä etätöitä, vapaa-aika lisääntynyt päivässä melkein kahdella tunnilla!
Sitä omaa aikaa päivässä; aamulla noin puolituntia-tunti (riippuen kumpi vie muksun tarhaan) ja illalla pari tuntia, harrastuksiin viikossa menee noin 4 tuntia ja sitten tunti siellä toinen täällä kun muksun isä vie lapsen ulos.
Enää ei menojalka niin vipata mutta tarvittaessa toki pääsen illaksi tai viikonlopuksi yksin johonkin.
Ja kyllä, itsellä hyvä tilanne kun on puoliso joka arvostaa minunkin aikaa.
0-tuntia. Vapaa-aika on vain aikaa joka määräytyy työn mukaan. Lomat ei ole omia lomia vaan pitää anoa erikseen ja pitää silloin kun työnantajalle sopii. Viikonloput on vapaata työstä. Suurin osa uutisoinnista koskee työtä. Artikkeleita on suunnattomasti työssä jaksamisesta, urasta, uupumisesta ja työstä ylipäänsä. Kaikki nykyajassa mitataan ja arvotetaan työllä. Suurin osa ihmisistä työskentelee muiden päämäärien eteen ja hyväksi. Eli oikeaa vapaa-aikaa ei ole nykyihmisellä tässä länsimaisessa työn ihannointi kulttuurissa minuuttiakaan. Työstä kieltäytyminen taitaa olla ainoa keino muuttaa edes oma elämä taas elämäksi itselleen ja muille ihmisille.
Vain 24 tuntia! Kaiken lisäksi saan kevalta korvausta lähes 4 euroa tunnilta! Viikonloput teen ihan samaa, mutta niistä ei korvausta makseta!
Jaa-a, onkohan tätä liian masentavaa laskea.. Herään aamulla töihin 04.30. Töistä pääsen joskus 13.30-14.30 välillä.
Matka kotiin kestää puoli tuntia. Pyörähdän kotona ja lähden saman tien, (nytkin pitää lähteä, hörppäsin vaan kahvia tässä) uudestaan töihin, jossa menee noin 2h. Sitten kauppaan, ruoka, kotityöt.
Iäkkäät vanhemmat, joiden luona pitää käydä ja hoitaa heidän asioita. Lasten ja nuorten asioita pitää tietysti hoitaa.
Esim.eilen pääsin petiin vasta klo 23. Oisinkohan puolilta öin nukahtanut. Ja aamulla herätys.
Eli eilen ei ollut yhtään ns.omaa aikaa.
Niin ja ikävän huvittavaa tässä on se, että mies sanoo silloin tällöin, että olen laiska ja teen vain sen, mitä huvittaa. Mies on päivät kotona, nukkuu pitkään ja puuhailee joskus jotain. Tyhjentää joskus jopa astianpesukoneen. Ai että kun hienoa. Taputapu.
Liikaa kuuluu olevan vapaa-aikaa lähes kaikilla. Suomessa on hyvin löysä ja sosialistinen työkulttuuri. Toisin on esim. Jenkeissä ja Koreassa, jossa työviikko on helposti 80 tuntia, kun se täällä on järjestäin alle 40.
Itse ehdin helposti tehdä yhden tai kaksi ylimääräistä vuoroa viikossa ja silti kosolti vapaata ja aikaa, joka tietysti lapsi ja perhe aikaa, kun niin on valinnut. Sitten on vielä älyttömän pitkät lomat, joita voi ripotella pitkin vuotta tarpeen mukaan.
Mies sote alalta.
Eikö kaikki palkkatyön eli työnantajalle kuuluvan ajan ulkopuolinen aika ole omaa aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Millä "Keskiluokkaisella" alalla tehdään töitä laillisesti ja säännöllisesti 70 tuntia viikossa (14h päiviä niinkuin alkuperäinen kommentoija väitti)?
Esimerkkinä vaikka yrittäjänä jossain pikkuputiikissa kauppakeskuksessa. Kauppakeskukset vaativat sopimuksissa liikkeen olevan tietyn ajan päivästä auki, usein 10-12h päivässä.
Opiskeluja 30-50h/viikko ja töitä 20-30h/viikko. Pahimpina viikkoina en ehdi kuin nukkumaan ja parhaimpina kerkeän näkemään kavereita, käymään ulkona ja viettämään puolison kanssa aikaa. Vapaapäivä on kerran kuussa, mutta olen tottunut tähän jo.
Olisiko "oman ajan" sijaan parempi ilmaus vaikka "tyhjää kalenterissa", jos tarkoitetaan ilmeisesti laiskotteluaikaa?
Kai oman kodin siivoaminen tai luennolla käyminen on ihan omaa eikä kenenkään muun aikaa.
7-5h yleensä. Noihin toki kuuluu myös "pakollisia asioita", kuten koiran lenkitys, mutta se on toki mukava vapaa-ajan aktiviteetti myös.
No ei kyllä yhtään, päivävuoro on 12 tuntia, jos on yövuoro tietysti jää päivä aikaa mihin vaan.
Nyt on koko viikonloppu omaa aikaa.
Nukun 7,5h, olen töissä 7,5, joten vapaa-aikaa on 9h/vrk. Helppoa ja huoletonta on lapsettoman, keski-ikäisen sinkun elämä!
Yrittäjänä sitä on käytännössä aina töissä...
Nukkumiseen varaan kuitenkin sellaiset 8h.
Vierailija kirjoitti:
0-tuntia. Vapaa-aika on vain aikaa joka määräytyy työn mukaan. Lomat ei ole omia lomia vaan pitää anoa erikseen ja pitää silloin kun työnantajalle sopii. Viikonloput on vapaata työstä. Suurin osa uutisoinnista koskee työtä. Artikkeleita on suunnattomasti työssä jaksamisesta, urasta, uupumisesta ja työstä ylipäänsä. Kaikki nykyajassa mitataan ja arvotetaan työllä. Suurin osa ihmisistä työskentelee muiden päämäärien eteen ja hyväksi. Eli oikeaa vapaa-aikaa ei ole nykyihmisellä tässä länsimaisessa työn ihannointi kulttuurissa minuuttiakaan. Työstä kieltäytyminen taitaa olla ainoa keino muuttaa edes oma elämä taas elämäksi itselleen ja muille ihmisille.
Aamen! Itse teen omasta halusta osa-aikaista työaikaa. Ei ole autoa eikä ulkomaanmatkoja, mutta ne uhraan mielelläni, kun arki on ihanaa
Mutta et viitsi mainita ensimmäistäkään? Ei tuo ainakaan työaikalainsäädännön mukaista touhua ole. Yrittäjän nyt vielä jotenkin pystyn ymmärtämään.
Mun entinen pomo oli sellainen, että vietti työpaikalla joka ikinen päivä 2-3 tuntia ylimääräistä (ei siis mitään sovittua ylityötä) ja aina kehuskeli sillä, miten myöhään taas eilenkin meni. Lähinnä siitä tuli aina mieleen, että onko hän oikeasti niin tumpelo, ettei vaan saa asioita tehtyä samassa ajassa kuin kaikki muut...