Eläkkeisiin roima 6.9 prosentin korotus!
Tämä oli päivän ilahduttava uutinen. Mahtaako tuo koskea myös työssä käyvän eläke kertymää, vai onko ainoastaan eläkkeellä jo oleville tuleva korotus?
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset voivatkin ostaa taas yhden uuden sijoitusasunnon ja vaikeuttaa nuorten pääsemistä ensiasuntoonsa kiinni.
No kenen vika se on jos et saa asuntoa itsellesi?Aina vaan muiden vika?Meidänkin tuttavapiiristä en tiedä yhtään n.30-vuotiasta joka ei asuisi omassa asunnossa.Jos sinä et siihen pysty niin katso peiliin!
No veikkaappa kuka sitä asuntojen hintaa vuosittain aina nostaa, ne joilla on rahaa. Ja noilla eläkeläisillä jos joilla sitä piisaa, eikä mitään kykyä nähdä oman rahankäytön seurauksia nuorelle polvelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan helv etin mukavaa käydä töissä, että voin maksaa rikkaiden eläkelläisten 5000e/kk eläkkeet.
Ei ole minulla 5000 eläkettä, nettona tulee tilille noin 1200 euroa ja on vielä alaikäinen lapsikin. Ilolla otan vastaan korotuksen. Ei se inflaatiota vastaa, mutta saapa vähän ruokaa lisää.
Rikkaille eläkeläisille joutaisikin laittaa eläkekatto.
Tykkäisitkö saada kunnon miehen. Täällä olis. Menot puolittus ja tulot enemmän kuin kaksinkertaistuisivat. Elämä olis muutenkin mukavempaa kun olen ihan täysipäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että kerrankin meille tulee korotus, nuoret ovat saaneet kaiken kuin manu illallisen.
Ei työhönkään ole pakko mennä , ei meidän nuoruudessa ollut työttömyystukia.
Jos meinasi syödä oli etsittävä työtä.Mykyiset eläkeläiset ovat historian ahnein sukupolvi.
Ainoa hyvä asia on, ettei tänne ole pakko jäädä eläkkeitä makselemaan. Kielitaitoiset nuoret voivat muuttaa ulkomaille. Eläkeläiset elättäköön ja hoitakoon toisensa.Ne eläkeläiset rakensivat tämän hyvinvointiyhteiskunnan joten pidä lapsi pääs kiinni.
Get over it!
Boomereiden vanhempia tarkoitat vissiin. Ei ole hyvinvointiyhteiskuntaa, paitsi eläkeloisilla.
No niitä loisia tässä maassa riittää,oletko sinäkin yksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset voivatkin ostaa taas yhden uuden sijoitusasunnon ja vaikeuttaa nuorten pääsemistä ensiasuntoonsa kiinni.
No kenen vika se on jos et saa asuntoa itsellesi?Aina vaan muiden vika?Meidänkin tuttavapiiristä en tiedä yhtään n.30-vuotiasta joka ei asuisi omassa asunnossa.Jos sinä et siihen pysty niin katso peiliin!
No veikkaappa kuka sitä asuntojen hintaa vuosittain aina nostaa, ne joilla on rahaa. Ja noilla eläkeläisillä jos joilla sitä piisaa, eikä mitään kykyä nähdä oman rahankäytön seurauksia nuorelle polvelle.
Ja työssäkäyvillä ei ole rahaa enemmän kuin eläkeläisillä? Eläkeläisillä on jo yleensä asunto.,harvemmin eläkeiässä tarvii kovin paljon kuluttaa.
Koko eläkejärjestelmä pitää romuttaa. Nyt kun valtio on lirissä ja budjetit on alijäämäisiä, niin eikö valtio voisi yksinkertaisesti lopettaa sen 5 miljardin valtion osuuden maksamisen, minkä se maksaa vuosittain eläkkeisiin?
Ylipäätään voisi tehdä päätöksen, että vuoden 2023 alusta lähtien jokainen työssä käyvä vastaa itse tulevasta eläkkeestään ja niiden maksusta. Panee sivuun tietyn määrän palkastaan tulevaa eläkettä varten. Tai sitten ei pane sivuun ja elää tässä ja nyt. Työuran aikana itse kerätyn summan saa sitten lunastaa, kun siirtyy eläkkeelle. Toki siitä maksaisi sitten verot pois. Mutta periaate olisi sama kuin osakesäästötilillä. Säästämisen aikana ei mitään veroja tarvitsisi maksaa. Vasta sitten, kun lunastaa potin ulos.
Nyt eläkkeellä oleviin tämä tietysti vaikuttaa tuon 5 miljardin poiston myötä. Työelämässä oleville jo kertynyt eläkeosuus jäisi voimaan suhteutettuna tuohon 5 miljardin vähennykseen. Vuoden 2023 alusta alkaen jokainen työtä tekevä aloittaisi ikään kuin tyhjältä pöydältä uuden systeemin kanssa.
Siirrettäisiin eläkevastuu yksilölle itselleen portaittain.
Tietysti aina on olemassa työkyvyttömiä, vammaisia ja muita erityisryhmiä, jotka eivät voisi omaa eläkettään säästää ja kartuttaa. Siksi heille pitää jättää joku nykyisenkaltainen eläkesysteemi voimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että kerrankin meille tulee korotus, nuoret ovat saaneet kaiken kuin manu illallisen.
Jos meinasi syödä oli etsittävä työtä.Mykyiset eläkeläiset ovat historian ahnein sukupolvi.
Ainoa hyvä asia on, ettei tänne ole pakko jäädä eläkkeitä makselemaan. Kielitaitoiset nuoret voivat muuttaa ulkomaille. Eläkeläiset elättäköön ja hoitakoon toisensa.Ne eläkeläiset rakensivat tämän hyvinvointiyhteiskunnan joten pidä lapsi pääs kiinni.
Get over it!
Boomereiden vanhempia tarkoitat vissiin. Ei ole hyvinvointiyhteiskuntaa, paitsi eläkeloisilla.
En. Minä mahdollistan työssäkäynnillä eläkeloisten ja tukiloisten elon. Se kyllä voi loppua pian kun kamelin selkä katkeaa. Elättinä on hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
taas sossun elätit alkaa elämöimään
Eläkeläiset? Veronmaksajien elätit?
Lukaiseppas pari kirjaa, tiedät mistä eläkekertymä tulee. Tämän jälkeen teet ahkerasti töitä 50- vuotta ilman loisvuosia, voit alkaa nauttimaan eläke-eduista. Iisii eikö?
Nykyisten eläkeläisten eläkkeestä me työssäkäyvät maksamme 80%. Kun itse jään eläkkeelle, luultavasti en pääse nauttimaan läheskään yhtä hyvästä hyötysuhteesta maksamiini rahoihin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Get over it!
En. Minä mahdollistan työssäkäynnillä eläkeloisten ja tukiloisten elon. Se kyllä voi loppua pian kun kamelin selkä katkeaa. Elättinä on hyvä olla.
Sulla ei taida olla sellasta statusta että sillä,saisit ilmaisen elä*tyksen hamaan maalimantappiin niinkuin joillakin toisilla on. Ja harkinnanvaraset lisäksi.
Kannattaa jäädä tänä vuonna eläkkeelle nauttimaan. +230/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan helv etin mukavaa käydä töissä, että voin maksaa rikkaiden eläkelläisten 5000e/kk eläkkeet.
Ei ole minulla 5000 eläkettä, nettona tulee tilille noin 1200 euroa ja on vielä alaikäinen lapsikin. Ilolla otan vastaan korotuksen. Ei se inflaatiota vastaa, mutta saapa vähän ruokaa lisää.
Tykkäisitkö saada kunnon miehen. Täällä olis. Menot puolittus ja tulot enemmän kuin kaksinkertaistuisivat. Elämä olis muutenkin mukavempaa kun olen ihan täysipäinen.
Mutta kun alaikäinen lapsi tulis kaupanpäälle...
Vierailija kirjoitti:
Mitens on työkyvyttömyyseläkkeet? Nousiko ne?
Joo. Mulla menee nyt yli 2000€/kk netto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun alaikäinen lapsi tulis kaupanpäälle...
Mitä se haittaa mikäli äiti on antanut hyvän kasvatuksen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo summa on todella harvoilla.Turha on itseäsi tuolla raivoon vetää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitens on työkyvyttömyyseläkkeet? Nousiko ne?
Joo. Mulla menee nyt yli 2000€/kk netto.
Eläke on eläke. Ihan sama mistä syystä sitä maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Sodan käynyt sukupolvi joutui tekemään kaiken itse. Heidän lapsensa eivät.
Ja se oli hyvä asia. Ponnistelu ja niukkuus on se, missä ihminen on parhaimmillaan. Kaikki sairaudet ovat lisääntyneet "hyvinvoinnin" lisäännyttyä. Boomereilla kaikki oli paremmin, oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos meinasi syödä oli etsittävä työtä.Teiltä pitäisi periä takautuvasti niiden alempien eläkekulujen, joita olette maksaneet vuosikymmenet, ja nykyisten työeläkemaksujen erotus. Nykyiset eläkeläiset ovat saaneet kaiken kyin manu illallisen, ennen esimerkiksi töypaikan saaminen onnistui ilmoittamalla saapuvansa seuraavana maanantaina.
Mene sinäkin töihin niin ei tarvi muita kadehtia!
Boomerit eivät tajua, että nykyään sinne töihin ei vain mennä. Pitää ensin voittaa noin 150 muuta hakijaa. Boomerin nuoruudessa töihin vain mentiin, samaan tehtaaseen, jossa koko suku oli töissä.
Luuletko olevasi joku hokiessasi boomeria ?Ihan vi...n sama miksi nää uusiavuttomat naukuu.Meidän vikahan se ei ole että nykyään vaaditaan joka hommaan paperit tai täytyy osata 3 hommaa kun töihin pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Montas sellaista tunnet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko sairaseläkkeitä? Ei meinaa tuo nykyinen 800+ euroa riittää mihinkään.
Tämä kyseinen korotus koskee TYÖeläkkeitä! AP jätti sen kertomatta. Tietenkin tämä koskee myös työkyvyttömyyseläkkeen työeläkeosuutta. Kelan eläke ei taida näin paljoa nousta.
Työeläkkeistähän vietiin monilta (ite mukaanluettuna) ensimmäiset 10v, ihan vaan taivahan tuuliin. Moni meni 16v töihin ja alkoi eläke kertymään vasta kun oli 26v. Eli on todella paljon alle 1500 euron eläkkeitä. Siihen tuo korotus on noin 100e kk. Josta menee yleens 25% veroa, eli saavat noin 70e kk lisää. Kyllä kannattaa kadehtia.
Se tässä on väärin mitä enemmän saat, sitä enemmän korotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Get over it!
Samanlainen loinen itsestäsi on tulossa. Mitä vanhempasi tai isovanhempasi ovat sanoneet, kun heitä loisiksi olet nimitellyt?
Se että sinun äiti saa paljon eläkettä ei tarkoita että kaikki saavat joten älä yleistä.