Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkkeisiin roima 6.9 prosentin korotus!

Vierailija
01.09.2022 |

Tämä oli päivän ilahduttava uutinen. Mahtaako tuo koskea myös työssä käyvän eläke kertymää, vai onko ainoastaan eläkkeellä jo oleville tuleva korotus?

Kommentit (212)

Vierailija
161/212 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jäämässä eläkkeelle ensi keväänä naisvaltaiselta alalta (ei hoitoala).

Ikä 65, työelämää takana 44 vuotta+ kesätyöt - muutama äitiysloma. Mielestäni olen oman osuuteni tehnyt.

Eläke n. 2600 euroa, veroprosentti n. 25%.

Vierailija
162/212 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeeko korotus vanhuuseläkkeitä? Ensin oli työkyvyttömyyseläke sitten vanhuuseläke.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/212 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tämäkin.  Lue kunnolla.

Takuueläke on 885,63 e/kk ajalla 1.8.–31.12.2022.

Sen voit saada vain silloin, kun sinulla ei ole muita eläkkeitä.

Takuueläkkeestä vähennetään kaikki muut eläketulosi bruttomääräisinä eli veroja vähentämättä. 

Eli et saa tuota muiden eläkkeiden päälle kuin sen verran mitä muista eläkkeistäsi jää puuttumaan.  Eli esim eräs ystävä saa noin 15e kk takuueläkeosuuden.

Vierailija
164/212 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mäkin pöyristyttää noi eläkkeet. Pienipalkkainen mummoni, joka jäi eläkkeelle 50-vuotiaana saa 3000e. Äitini, joka oli keskituloinen ja jäi myös varhain eläkkeelle, saa noin 2600. Hyvä kun meidän sukupolvi saa edes tuon verran palkkaa.

Olet alikoulutettu, minun lapseni saavat 3 kertaa suurempaa palkkaa kuin minä eläkettä.

80-luvun lopulla eläkkeelle jäänyt isäni sai eläkettä 3400, minä jäin eläkkeelle 2400 e eläkkeelle 2017 korkeammin koulutettuna ja lapseni palkka on 3x joten ei se nyt aina ole niin suoraviivaista.

Eläke on määräytynyt 80- luvulla eri tavoin kuin nykyään. Vielä 90- luvun lopulla määräytyi siten, et otettiin työhistoriasta viimeiset kymmenen vuotta, niistä kolme parasta rahallisesti, ne yhteen ja keskiarvo josta sitten 64% työeläkettä.

Itse jouduin suuren leikkauksen jälkeen ennenaikaiselle eläkkeelle tuolloin ja noin kävi. Olin ollut ahkera ja tienannut kohtalaisesti ottaen huomioon alan palkat ja lisäksi tein muutakin työtä. Työeläkettä tulee neljästä eri suunnasta. Pienin n 20e/ kk... pääeläke n 2400 e.. Kunta, valtio ja lyhyt aika Ruotsissa, josta tulee n 100e/ kk.

Silti eläkkeeni ei ole suuren suuri, mutta verrattuna tuttujen ym eläkkeisiin, se on hyvä. Yht n 2500e.

Eläkkeet eivät ole nousseet pitkään aikaan, kuin 0, 50 % yleensä. Noin kymmenen vuotta sitten oli " suurempi korotus 4%.

Nykyisin eläke määräytynee erilailla ja mitä tiedän tuttujen kautta aika hyvin pitää paikkansa se, että työeläke on noin 50% varsinaisesta palkkatyöstä.

Ei ole ainakaan yli 60% mitä olen kuullut.

Vierailija
165/212 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan työeläkettä vajaa 1400 euroa kuussa ja olen ikionnellinen jos nyt saisi vähän enemmän. Kaikki on silti noussut niin paljon että miinuksella mennään silti. Tätä ennen eläkkeet ei olekaan vuosikausiin juurikaan nousseet mutta siitä ei kukaan ole mitään välittänyt.

Vierailija
166/212 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan työeläkettä vajaa 1400 euroa kuussa ja olen ikionnellinen jos nyt saisi vähän enemmän. Kaikki on silti noussut niin paljon että miinuksella mennään silti. Tätä ennen eläkkeet ei olekaan vuosikausiin juurikaan nousseet mutta siitä ei kukaan ole mitään välittänyt.

Kannattaa ollakin onnellinen, että eläke nousee, sillä kaikki hinnat on jo nousseet.

Vierailija
167/212 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mäkin pöyristyttää noi eläkkeet. Pienipalkkainen mummoni, joka jäi eläkkeelle 50-vuotiaana saa 3000e. Äitini, joka oli keskituloinen ja jäi myös varhain eläkkeelle, saa noin 2600. Hyvä kun meidän sukupolvi saa edes tuon verran palkkaa.

Olet alikoulutettu, minun lapseni saavat 3 kertaa suurempaa palkkaa kuin minä eläkettä.

Koulutuksia kyllä löytyy, ei siitä ole kiinni. Hyvä, että sinun kakarasi ovat saaneet perseennuolennalla korkeat ansiotulot.

huomaa kyllä, kuin  elämämkoululaisen oppikirjasta

Ahne rupsahtanut kansakoululainenko siellä huutelee? Onko sinulla 2 korkeakoulututkintoa kuten minulla?

Ei uskoisi kielenkäytön perusteella. Rupusakkia olet selvästi.

Vierailija
168/212 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan joku nostaa meidän kunnolla sairaiden työkyvyttömyyseläkettä? Ei riitä päälle 800e elämiseen, lääkkeisiin, sairaalakäynteihin ja Kela-takseihin.

Vierailija
169/212 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valehtelee kuin sika! Pienipalkkainen mummo saa eäkettä 3000. Näin ne paskajutut leviää tyhmien keskuudessa.

Vierailija
170/212 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan joku nostaa meidän kunnolla sairaiden työkyvyttömyyseläkettä? Ei riitä päälle 800e elämiseen, lääkkeisiin, sairaalakäynteihin ja Kela-takseihin.

Juu ei ainakaan esim polvileikkauksiin tms.  Takuueläkeläinen on ollut lomalla viimeksi 5v sitten. Ei riitä rahaa.

Vierailija
171/212 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että kerrankin meille tulee korotus, nuoret ovat saaneet kaiken kuin manu illallisen.

Ei työhönkään ole pakko mennä , ei meidän nuoruudessa ollut työttömyystukia.

Jos meinasi syödä oli etsittävä työtä.

Mykyiset eläkeläiset ovat historian ahnein sukupolvi.

Ainoa hyvä asia on, ettei tänne ole pakko jäädä eläkkeitä makselemaan. Kielitaitoiset nuoret voivat muuttaa ulkomaille. Eläkeläiset elättäköön ja hoitakoon toisensa.

Mitähän aktuaalista pskaa suollatkaan. Tee itse ensin ne yli neljä vuosikymmentä niitä töitä, joista olet maksanut joka tilistä sitä eläkemaksuasi ja tule sen jälkeen kadehtimaan sitä minimieläkeläisen eloa.

Vierailija
172/212 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvun lopulla eläkkeelle jäänyt isäni sai eläkettä 3400, minä jäin eläkkeelle 2400 e eläkkeelle 2017 korkeammin koulutettuna ja lapseni palkka on 3x joten ei se nyt aina ole niin suoraviivaista.

Mun isäni saa reilu 7000eur /kk eläkettä. Minä korkeakoulutettuna tienaan 4700 eur/kk. Eläkettä olen laskelman mukaan saamassa vajaa 1700 eur /kk, 47 vuoden työuran päätteeksi  :D

Kiinnostaisi montako työvuotta olet nyt tehnyt ja mikä on se eläke ikäsi 47 vuoden työuran jälkeen 18v +47= 65 ?

Koska joku ei minusta oikein täsmää. Tuntemani nyt 35 vuotiaan eläke-ennuste on n.5000e tällä hetkellä, työvuosia n.10 ja palkka kyllä nyt huomattavasti suurempi kuin sinun, mutta ensimmäiset 5 vuotta 3500-4000

Vierailija
173/212 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeiden ostovoima on ollut laskusuunnassa jo piiiitkään. Se tarkoittaa myös sitä, että ihmiset jotka ovat jääneet vuosikymmeniä sitten eläkkeelle, ovat netonneet eläkkeillä paljon enemmän kuin mitä uudet eläkeläiset tulevat nettoamaan.

Ps. Yritin laittaa eläketurvakeskuksen linkin, mutta otin väärän linkin talteen

Vierailija
174/212 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelee kuin sika! Pienipalkkainen mummo saa eäkettä 3000. Näin ne paskajutut leviää tyhmien keskuudessa.

Kyllä. Hän kävi emäntäkoulun ja on tehnyt sen mukaisia töitä. Jäi eläkkeelle päälle 50-vuotiaana eli aikoja aikoja sitten, kun on jo lähes 100-vuotias.

Vierailija
175/212 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HOI! Myö saahaa lisää louvvoo.

Vierailija
176/212 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Hän kävi emäntäkoulun ja on tehnyt sen mukaisia töitä. Jäi eläkkeelle päälle 50-vuotiaana eli aikoja aikoja sitten, kun on jo lähes 100-vuotias.

Veikkaan, että mummo saa lisäksi leskeneläkettä ja nyt tosi iäkkäänä erilaisia muita kelan tukia, joten kolme tonnia voi hyvinkin kertyä. Kaikki yli 85v saavat jonkinlaisia hoitotukia ym..

Vierailija
177/212 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että sinun äiti saa paljon eläkettä ei tarkoita että kaikki saavat joten älä yleistä.

Mä tunnen vaan hyvää eläkettä saavia, jos työura on ollut yhtenäinen ja hyvä työ. Niitä on paljon. Ihan tavallinen hoitaja/sossu/tehdastyöntekijä riittää tasona. Moni saa yli 3000 työstä, josta vastavalmistuneet ei saa palkkaa edes tuota tasoa. (esim. opettajat, sossut) Kyllähän se tuntuu kovalta, että näille dumpataan lähes 7% taas lisää ja saa muuten olla jokunen ikälisäkin, että saa saman kuin kultaiset ikäluokat. Oma eläke-ennuste on tonnin vähemmän, vaikka pitäisi jaksaa seitsemänkymppiseksi...

Vierailija
178/212 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa sitä että eläkeläisiä kannattaa tuoda maahan vaikka lentokoneilla.

Vierailija
179/212 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläke on määräytynyt 80- luvulla eri tavoin kuin nykyään. Vielä 90- luvun lopulla määräytyi siten, et otettiin työhistoriasta viimeiset kymmenen vuotta, niistä kolme parasta rahallisesti, ne yhteen ja keskiarvo josta sitten 64% työeläkettä.

Itse jouduin suuren leikkauksen jälkeen ennenaikaiselle eläkkeelle tuolloin ja noin kävi. Olin ollut ahkera ja tienannut kohtalaisesti ottaen huomioon alan palkat ja lisäksi tein muutakin työtä. Työeläkettä tulee neljästä eri suunnasta. Pienin n 20e/ kk... pääeläke n 2400 e.. Kunta, valtio ja lyhyt aika Ruotsissa, josta tulee n 100e/ kk.

Silti eläkkeeni ei ole suuren suuri, mutta verrattuna tuttujen ym eläkkeisiin, se on hyvä. Yht n 2500e.

Eläkkeet eivät ole nousseet pitkään aikaan, kuin 0, 50 % yleensä. Noin kymmenen vuotta sitten oli " suurempi korotus 4%.

Nykyisin eläke määräytynee erilailla ja mitä tiedän tuttujen kautta aika hyvin pitää paikkansa se, että työeläke on noin 50% varsinaisesta palkkatyöstä.

Ei ole ainakaan yli 60% mitä olen kuullut.

Aika lähelle tuota 50 %:a tulee mun eläke olemaan mahdollisen 6,9 %:n korotuksen jälkeen, eli tulen saamaan n. 1000 €:n eläkkeen (nyt siis alle tonnin). Viimeisen vuoden ollessani töissä  palkkani oli 2020 €.

Vierailija
180/212 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat tunnetusti tyhjensivät pajatson, vaikka eivät edes tarvitsisi yhtä suuria eläkkeitä kuin myöhemmän sukupolvet, kun inflaatio maksoi asuntolainatkin.

Juuuu

mut pelaa sä vaan taskubiljardia jatkossakin

Keskity sinä vaan omiin biljardipeleihisi, naiset ei taskubiljardia pelaa.

Hyvin voi pelata jos on roikkuvat isot häppärit.

Niinkuin norsun korvat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä