Haluaisin pitää huivia päässäni, mutten tiedä kehtaanko. Mielipiteitä, onko se vielä nykyään sopivaa vai luullanko joksikin mitä ei ole?
Näillä viiltävän tuulisilla mutta muuten lämpimillä syyskeleillä huivi tuntuisi kovin hyvältä päähineeltä, kun se suojaa korvat ja niskan, mutta voi olla vaikka silkkiä, eli ei hiosta.
Olen selaillut muotikuvia netissä, ja vielä 80-luvulla tyylikäs jakkupukuleidi saattoi pitää huivia. Mutta sitten se vaan loppui. Tuntuu, että nykyään vain muslimeilla on "oikeus" käyttää huivia.
Mitä mieltä olette? Herättääkö huivi nykyään väistämättä muitakin mielleyhtymiä kuin että kyseessä on lämmike ja fashion statement?
Minua vieläpä huivi imartelee kovasti.
https://greenbrickbrighton.files.wordpress.com/2015/10/img_0627.jpg
Kommentit (50)
En tiedä mikä sopii ja mikä ei, mutta olen huomannut että nykyään on vaikea löytää neliskanttisia päähuiviksi sopivia huiveja. Tai hartiahuiviksi, sen puoleen. Melkein kaikki huivit ovat suorakaiteen muotoisia, tai sitten jotain kaameita tuubeja.
Ihan kuin kukaan ei enää haluaisi pitää huivia millään järkevällä, lämmittävällä tavalla, vaan ne olisi vain ja ainoastaan koriste. Tyyliin kiedotaan paksu huivimatto päällystakin päälle, vaikka perinteisesti yksi kaulahuivin tehtävistä oli suojella päällystakin niskaa ihon talilta.
Tuo tyyli. Mistä tuollaisen huivin saa?
https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-ae0e63a7af68efb51ba44c4732e1de26…
Aloitetaan tämä muoti. Huivi päähän ja menoksi. Minäkin kokeilen.
Sitten joku motkottaa kulttuurisesta omimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän suorakaidetta noin. Heitän alun pään yli ja loppupään kaulan ympäri.
Ei ole kukaan ainakaan ääneen luullut miksikään, mitä en ole.
Pitäähän kuningatar Elisabethkin huiveja. Miksei siis muutkin? Luulen, ap, että olet hiukan liian arka muiden ajatuksista. Kukaan ei varmasti oleta sinua muslimiksi, jos sidot kuviollisen silkkihuivin päähäsi kuningattaren tai Grace Kellyn tapaan.
Minä katselin kesällä keskiaikamarkkinoilla niitä valkoisia pellavahuiveja ja himoitsin sellaista. Näytti hirveän tyylikkäältä, kuten ajan vaatteet muutenkin.
Tykkään jostain syystä tosi peittävistä vaatteista ja peitän mielelläni päänikin. Oloni on jotenkin pehmeän mukava silloin. Ei siihen mitään uskonnollista vakaumusta tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiseen kulttuuriin on kuulunut huivi vielä muutama vuosikymmen sitten.
Vierailija kirjoitti:
50 l huivimuoti olikin ihana.
Minusta 50 litran huivi on kyllä järkyttävän iso. Moneenko kerrokseen sellainen pitää kietoa?
Mummoksi voidaan luulla. Upeilta nuo 50-lukua henkivät kuvat näyttävät. Itse en olisi niin hehkeä. Sinä ehkä olet :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorakaiteessa on se ongelma, ettei tule sitä häntää/kolmion kärkeä, mikä neliskulmaisella huivilla tulee niskaan. Niska paljastuu sitten liikkuessa helposti. Ja minä tahdon nimenomaan estetiikan lisäksi tuulensuojaa niskaani.
Muutenkin solmulla solmittu kolmioiksi taitettu neliöhuivi pysyy paremmin päässä vaikka juostessa.
ap
Vierailija kirjoitti:
50 l huivimuoti olikin ihana.
Oliks tää sitä aikaa, kun miehillä oli 10 gallonan hatut?
Riippuu muusta tyylistäsi näytätkö muslimilta, körttimummolta vai tyylikkäältä. Mä myös käyttäisin mieluummin huivia kuin pipoa, mutta koska muu tyylini on aika käytännöllinen niin näyttäisin huivi päässä suoraan marjametsästä tulevalta.
Mut netistä löytyy videoita miten sitoa huivi kauniisti, ja muita tyylivinkkejä. Siitä vaan kokeilemaan.
Minä ainakin käytän, en tykkää käyttää pipoa koska se painaa otsaa ja korvaläppien kanssa ei kuule ja menee korvat tukkoon.
Ei ole kukaan mitään kysellyt, moni on vain kehunut että näyttää kivalta.
Ihan tavallinen suomalainen olen eikä vakaumuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorakaiteessa on se ongelma, ettei tule sitä häntää/kolmion kärkeä, mikä neliskulmaisella huivilla tulee niskaan. Niska paljastuu sitten liikkuessa helposti. Ja minä tahdon nimenomaan estetiikan lisäksi tuulensuojaa niskaani.
Muutenkin solmulla solmittu kolmioiksi taitettu neliöhuivi pysyy paremmin päässä vaikka juostessa.
ap
Jep, suorakaiteessa pitääkin olla sen verran leveyttä, että reuna riittää sen kaulaa kiertävän osan alle. Kaikkien materiaalien kanssa tämä ei toimi hyvin, joistakin tulee liian paksu kieppi, mutta eipä sillä talvipakkasilla ole kauheasti väliä.
Vetoherkkä minäkin, mutten juokse. Neliöhuiveja en omista, noita suorakaiteita on kertynyt.
Eikös katoliset ja ortodoksit edelleen pidä huivia tai mantillaa tms. kirkossa, ihan nuoretkin tytöt? Ainakin konservatiivisemmissa maissa.
Meidän kaupungissa on jotain lahkolaiskristittyjä, joiden naiset pitää huivia ja pitkää hametta. Körttejä kenties, en ole varma. Ihan siitä huivista, sitomistavasta ja muista vaatteista osaa kyllä päätellä, mitä huivin kantaja on: kristitty, muslimi vai ateisti fashionista. :)
Ei siis huolta väärinymmärryksistä, me ihmiset olemme hämmästyttävän hyviä lukemaan toisiamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiseen kulttuuriin on kuulunut huivi vielä muutama vuosikymmen sitten.
Äidilläni oli monta huivia. Kotipihalla puuhailessa eri kuin hienompi huivi ihmisten ilmoilla. Siihen aikaan oli kampauksen teko ja pysyminen todella tärkeitä asioita naisille.
Tulin juuri lenkiltä, ja tuolla tuulen tuiverruksessa kävi itselläkin mielessä, että nyt olisi kyllä huiville käyttöä. Pipoa ei viitsisi ihan näillä plus-asteilla vielä laittaa. Rohkeasti siis vaan huvi päähän, Suomessa on käytetty huiveja iät ja ajat!
En valitettavasti osaa vastata.
Itse haluaisin välillä käyttää kaunista muslimipäähinettä, vaikka en ole muslimi, mm. siksi ettei tarttisi pestä hiuksia joka päivä,mutta en uskalla koska a.) se olisi varmaan kulttuurista omimista ja b.) koska mieheni on arabi, ihmiset varmasti luulisivat että mies on pakottanut minut käyttämään, vaikka totuus on päinvastainen.