Haluaisin pitää huivia päässäni, mutten tiedä kehtaanko. Mielipiteitä, onko se vielä nykyään sopivaa vai luullanko joksikin mitä ei ole?
Näillä viiltävän tuulisilla mutta muuten lämpimillä syyskeleillä huivi tuntuisi kovin hyvältä päähineeltä, kun se suojaa korvat ja niskan, mutta voi olla vaikka silkkiä, eli ei hiosta.
Olen selaillut muotikuvia netissä, ja vielä 80-luvulla tyylikäs jakkupukuleidi saattoi pitää huivia. Mutta sitten se vaan loppui. Tuntuu, että nykyään vain muslimeilla on "oikeus" käyttää huivia.
Mitä mieltä olette? Herättääkö huivi nykyään väistämättä muitakin mielleyhtymiä kuin että kyseessä on lämmike ja fashion statement?
Minua vieläpä huivi imartelee kovasti.
https://greenbrickbrighton.files.wordpress.com/2015/10/img_0627.jpg
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä sopii ja mikä ei, mutta olen huomannut että nykyään on vaikea löytää neliskanttisia päähuiviksi sopivia huiveja. Tai hartiahuiviksi, sen puoleen. Melkein kaikki huivit ovat suorakaiteen muotoisia, tai sitten jotain kaameita tuubeja.
Ihan kuin kukaan ei enää haluaisi pitää huivia millään järkevällä, lämmittävällä tavalla, vaan ne olisi vain ja ainoastaan koriste. Tyyliin kiedotaan paksu huivimatto päällystakin päälle, vaikka perinteisesti yksi kaulahuivin tehtävistä oli suojella päällystakin niskaa ihon talilta.
Onhan noita, Zalandollakin on paljon neliskanttisia huiveja.
Kyllä mä olen nähnyt huiveja nuorillakin. Mutta niin että se on sidottu tukan alle niskaan eikä kaulalle. Molemmat lookit on kivoja.
Tuollainen ap:n kuvan huivipäinen nainen on tosi naisellinen.
Tarkoitan ns. maatilan emäntä huivityyliä/lehmityttö/ysärinuori
Vierailija kirjoitti:
Sitten joku motkottaa kulttuurisesta omimisesta.
No siinähän sitten länkyttää :D Suosittelen nauramaan päin naamaa.
Käytän huivia usein, mutta siten että hiukset näkyvät. Ponnarilla/letillä takana tai auki huivin alla. Muslimithan käyttävät nimenomaan peittääkseen hiukset.
Huivi on suomalaista perinnettä ja kätevä, siitä en luovu. 😌
Minä koitin viime syksynä 50 luvun huivityyliä ja sen verran tuimaa mulkoilua tuli varsinkin naisilta että... Paljon tyylikkäämpi se huivi on villakangastakin, käsineiden ja käsilaukun kanssa kuin paljas pää tai jokin pipo/myssy.
Huivin tarkoitus on peittää naisen hiukset vieraiden miesten katseilta. Neotsyellä se on yksi merkki puhtaudesta.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0061/8627/0804/products/2_586f330d-e4… tälleen siis nuorekkaasti
Miksiköhän huivit meni pois muodista, ainakin Suomessa? Se on kuitenkin niin käytännöllinen kapine, ja toisaalta hyvin imarteleva ja naisellinen, helppo lisätä asuihin värejä jne.
Äitini 70v on valitellut tukkansa ohenemista, että hän on kohta kalju. Ehdotin että alkaisi käyttää huivia ja hän siitä ihan loukkaantui, että mummohuivia muka! Ilmeisesti siis hänen sukupolvelleen huivista tuli yhtäkkiä mummouden symboli. Mummohan hän onkin, joten en tiedä miksei siltä saisi näyttää.
Omalla mummullani oli leipomishuivit erikseen, navettahuivit erikseen ja ulkohuivit erikseen. Sisällä oli ilman -paitsi jos leipoi.
https://www.na-kd.com/globalassets/nakd_printed_hair_scarf_1015-003940-… tietty jos kietoo kaulalle se lämmittää kaulaakin. mut että ei tuu muslimit mieleen
https://i.pinimg.com/originals/f8/39/8a/f8398a7d1aa93f905a131ceefd4b37b… ei tätä jossain Pariisissa katsottaisi pahalla yhtään. Suomeen tulee trendit niin myöhässä ja mulkoillaan kaikkea "uutta" :/ Sosiaalinen paine saa pelkäämään mitä laittaa päälle täällä
Mä nostan mustan tuubihuivini hupuksi päähän jos on kylmä sää eikä päähinettä. Näyttää hyvin etäisesti hijabilta mutta olen kyllä sen takia saanut muutamia kysyviä katseita. Nuo silkkihuivit päässä ovat ihan eri juttu, niitä ei voi sekoittaa mus limihuiveihin mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Huivin tarkoitus on peittää naisen hiukset vieraiden miesten katseilta. Neotsyellä se on yksi merkki puhtaudesta.
Väärin. Naimattomat naiset kulkivat paljain päin (paitsi jos työt tai keli edellyttivät liinaa päähän), naineille naisille huivi/huntu oli statussymboli. Länsimaissa ei ole koskaan obsessoitu jonkin hiussuortuvan näkymisestä. Vielä 1800-luvun alkupuolella oli tapana, että naineilla naisilla oli myssy, mutta ne olivat useimmiten melko pieniä ja siroja, keimailuvälineitä käytännössä. Saman näkee kansallispukujen tyykimyssyissä.
Älä sekoita muiden kulttuureiden arvomaailmaa meikäläiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla se on merkki aroista korvista ja korvien vihlomisesta. Jättäisi perverssit edes meidät viittäkymppiä käyvät rauhaan.
Käytän huivia usein, viimeiksi tänään, kun kova tuuli. Juuri tuolla tyylillä.
Ja ihan sama minulle, onko se muotia ja trendikästä vai ei. Joka tapauksessa se suojaa ja lämmittää hyvin. En ole muutenkaan muotiperhonen.
Käytän aina kylmillä ilmoilla huivia, jopa kahta talvella.
Kiedon pään ja kaulan ympäri, jolloin saan suojattua korvat, otsan ja kaulan.
Korvani ovat arat ja alkavat särkeä viimasta, eivätkä piittaa pätkääkään siitä, etten kuulu mihinkään uskontokuntaan.
Varsinkin talviluukissani näytän varmaan joltain körttimummon ja venäläisen maatuskan sekoitukselta, mutta eipä ole korvatkaan kipeät.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan ns. maatilan emäntä huivityyliä/lehmityttö/ysärinuori
Hehheh. mun 22v tytär usein pitää "maatilan emännän" huivia, mökillä ja kaupungissa kesällä.
No ei kai sitä huivia tarvitse laittaa samalla tavalla kuin muslimeilla on, jos ei halua että joku luulee muslimiksi.