Hätäkeskus kyseli taas tyhmiä: "Miksi tytär ei itse soita?!"
Mitähän tampioita sinne yleensä otetaan töihin ja selitykset on taas luokkaa "kaikilla kysymyksillä on tarkoituksensa"...
Kommentit (103)
Usein henkilö on itse siinä jamassa, ettei pysty soittamaan.
Pitääkö esim tajuttoman soittaa itse hätäkeskukseen.
Mulla olisi pitkä tarnina häken toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan häken mielestä pitäisi. Mikä niitä vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
No, tässä tapauksessa ei ollut tajuton. Ei vain uskaltanut katkaista puhelua äidilleen ottaakseen häkeen yhteyttä!
Kasvattakoot luonnetta niin ettei jokaista tyyppiä säiky!
Näin myös Ruotsissa.Kun soitan poliisille murrosta esim, on niinkuin itse olisin syyllinen! Vartti jankutetaan ja sen jälkeen ei tapahdu mitään.
Eräs syysyö olin kadulla odottamassa poliisia ,koska eträs jengi yritti murtoa alueella. Poliisi tuli ja sanoin että hyppäsivät taksiin , registerinumero xxx-xxx. Viiden minuutin päästä tuli poliisiauto takaisin ja kysyin minkä firman auto, kun he eivät voi tietää firmn nimeä. Nämä pääsivät pakoon. Eli eivät voineet ajaa registerinumeroja löytääkseen firman !
Itse soitin kerran hätäkeskukseen istuessani bussissa, koska tien laidassa oli savuava auto. Kysyttiin, miksen pysähtynyt paikalle, sanoin etten voinut. Kauhean syvä huokaus hätäkeskuksen päästä, kun ei hän nyt tiedä mikä siellä on tilanne. No tulipa itselle sellainen tunne, et ois pitäny jättää soittamatta.
Joskus aikoinaan pari tuntematonta alkoi tappelemaan kadulla ja soitin häkeen. Kamala tivaaminen, minkä nimisiä nämä tappelijat ovat. Taisin suutahtaa, koska nimiä kysyi useamman kerran, vaikka sanoin etten tiedä.
Mites, toimiiko kännyssä kamera puhelun aikana? Kato, näppärä teini olis hoksannut ottaa videota puhuessaan, no, häke ei varmaan videopuheluita ota vastaan!
Päivää. Olen toimintaterapeutti ja kumnastelen tällaista asiaa toiminnassanne.
Päiväö, olen siivooja ja kummastelen ... Tuut,tuut, tuut....
Vierailija kirjoitti:
Itse soitin kerran hätäkeskukseen istuessani bussissa, koska tien laidassa oli savuava auto. Kysyttiin, miksen pysähtynyt paikalle, sanoin etten voinut. Kauhean syvä huokaus hätäkeskuksen päästä, kun ei hän nyt tiedä mikä siellä on tilanne. No tulipa itselle sellainen tunne, et ois pitäny jättää soittamatta.
Joskus aikoinaan pari tuntematonta alkoi tappelemaan kadulla ja soitin häkeen. Kamala tivaaminen, minkä nimisiä nämä tappelijat ovat. Taisin suutahtaa, koska nimiä kysyi useamman kerran, vaikka sanoin etten tiedä.
Jaa, että nimet pitäisi tietää...
Mihin sitä poliisia tarvittiin, jos siitä tilanteesta oli selvitty? Joku sanallinen välikohtaus.... Poliisi paikalle, vaikka tyyppi menee jo jossain...?
Ei tuu poliisi vaikka sekopäät huutelee ja loukkaa jatkuvalla syötöllä, kun asuintalonsa etupihalla kulkee, ei, ne vaan käyttää sananvapauttaan.... Häirintää, mut ei kuitenkaan poliisin mielestä. Tuntemattomia kohteelle.
Pitää vissiin hankkii adoptiomamma ja mieluiten toimintaterapeutti ammatiltaan!
Paapomista!
Vierailija kirjoitti:
Naapurustossa talosta tuli savua, soitin häkeen, he sanoivat että minun pitää mennä sinne katsomaan minkälaisesta tulipalosta on kyse. Jouduin sanomaan etten nyt ala pukemaan lapsia ilta-aikaan etsimään mahdollisesti palavaa taloa kilometrin päähän. Ei olisi pitänyt soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus aikoinaan pari tuntematonta alkoi tappelemaan kadulla ja soitin häkeen. Kamala tivaaminen, minkä nimisiä nämä tappelijat ovat. Taisin suutahtaa, koska nimiä kysyi useamman kerran, vaikka sanoin etten tiedä.Naapurustossa talosta tuli savua, soitin häkeen, he sanoivat että minun pitää mennä sinne katsomaan minkälaisesta tulipalosta on kyse. Jouduin sanomaan etten nyt ala pukemaan lapsia ilta-aikaan etsimään mahdollisesti palavaa taloa kilometrin päähän. Ei olisi pitänyt soittaa.
Kai ne tajusi, kun selitit, mikset pysty. Periaatteessa naapuri olisi voinut polttaa roskia pihassa ja hälytys olisi turha. Minusta ihan järkevää, että haluavat tarkentaa tilannetta mahdollisuuksien mukaan.
No olipa joo tyhmä kysymys. AINA yritetään saada avuntarvitsija itse puhelimeen, jotta saadaan parhaimmat tiedot. "Poliisin toiminta oli hyvää, kun nainen soitti." Aina sitä sukupuolta ei vaan voi valita vaan pitää tyytyä siihen kuka on vuorossa. Meille on jo koulussa opetettu, että vastataan siihen mitä kysytään. Jos haluaa tietää niiden tarkoituksen niin ne voi opiskella itse etukäteen. Sehän sitä turhaa aikaa olisi, jos hätätkeskuksen työntekijä alkaisi kouluttaa soittajaa. Toki maalaisjärjelläkin pääsee pitkälle, jos on aivot.
Hätäkeskus on melkoinen keskus.
Yhtään mielestäni hyvin jotain asiaa koskenutta puhelua ja sitä seuraavaa toimintaa ei ole kohdallani tapahtunut.
Painajaismaista oli, kun hätäkeskus jäi jumiin kysymykseen "Mikä se osoite on?". Metsäkaistaleella ei ollut osoitetta, kappas. Valitettavasti häke ei voinut mitenkään toimittaa ambulanssia 100 metrin päähän paikkaan, missä oli osoite ja mihin tulisin vastaan. Ei kun pitää saada tapahtumapaikan tarkka osoite.
Katkaisin puhelun ja soitin uudestaan toivoen että sama sönkkö ei vastaa. Päivystäjä oli eri ja kappas, ambulanssi saatiin ripeästi paikalle ja potilas hoitoon.
Toinen hulluuden huippu oli kolari, missä autoilija ajoi pyöräilijän päälle.
Pyöräilijä kaatui, lensi pari metriä ja löi päänsä (ilman kypärää) katukiveyksen kulmaan. Menetti luonnollisestikin hetkeksi tajuntansa. Minä soitin häkeen, kaveri pysäytti autoilijan (joka meinasi jatkaa matkaa) ja toinen katsoi mitä uhrille voi tehdä.
Puhelu meni ihan hyvin siihen asti, kunnes erehdyin vastaamaan kysymykseen että pyöräilijä on sekava herättyään tajuttomuudesta.
Sitten päivystäjä kysyi onko pyöräilijä nauttinut alkoholia. Erehdyin sanomaan, että tämä ei ole olennaista ilmiselvän päävamman tapauksessa ja en pidä todennäköisenä.
Siitäkös päivystäjä riemastui ja alkoi kouluttaa minua vastaamaan kyllä tai ei.
Toki välittömästi ymmärrettyäni tämän sairaalloisen yksilön ajatuksen kulun sanoin ei, mitä päivystäjä ei tietenkään uskonut sanoen epäilevästi "Yhy".
Poliisi tuli onnettomuuspaikalle olennaisesti aikaisemmin ja totesi uudelleen uhrin hoidon tarpeen. Sitten saatiin se ambulanssi.
Tästä tein valituksen ja asiaa kuulemma käsitellään ja käydään lävitse ja että ei mennyt häkessä ihan niinkuin piti ja blahblah ja eiköhän sitä sitten jatkettu kuten ennenkin.
Soittajaan nihkeästi suhtautuminen on ihan oikeasti toistuvaa eikä poikkeus. En todellakaan turhan takia soita hätäkeskukseen mutta melkein joka toinen kerta on ollut joku hapannaama puhelimessa.
Nykyään aina valmiiksi jo ahdistaa se soittokin. Karseinta tuo on silloin jos jollakulla on oikeasti hengenhätä ja itsekin tietty on sitten siinä luonnolisesti ahdistunut ja puheluun vastaa joku joka kyselee ummet ja lammet eikä lähetä apua.
Toinen on se että joutuu todistelemaan miksi on soittanut. Eräs vastannut ei uskonut minua millään ekalla puhelulla ja käski soittamaan myöhemmin uudestaan kun kerroin, että talon ikkunassa näkyi hahmo, joka näytti tajuttomalta tai kuolleelta ihmiseltä. Soitin sitten uudelleen ja ilmeisesti yllätyi kun ei ollutkaan pilapuhelu ja tuntui olevan ihan paniikissa sitten. Varmisteli minulta sitten vielä puhelun looussa että olihan nyt niin etten aluksi ollut ihan varma ollut oliko kyseessä todellinen hätä ihmisellä.
Minun mielestä on aika uskomatonta jos apua hälyttänyt henkilö joutuu olemaan se joka tekee varman arvion onko hätä oikea vai ei ennenkuin apua lähetetään. Etenkin jos näkyvyys on huono eikä osaa sanoa onko kyseessä kuollut, tajuton tai edes ihminen vai jokin joka näyttää vain kuolleelta ihmiseltä. Ja jos avun saaminen on sen varassa soittaako joku todella sitä toista puhelua, kun saa sellaisen kuvan että häke ei usko.
Ihan oikeassa oli tytön äiti kun vei asiaa lehtiin. Ymmärrän kysymyksen, siitä miksei tyttö itse soita jos se liittyy siihen, onko tytöllä esimerkiksi jokin akuutti hätä ja tarviiko siihen apua. Muuten en.
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama tilanne. Puoliso menetti tajuntansa yllättäen, ei ollut heräteltävissä ja häke tivaa minulta, miksi ei soita itse, he eivät lähetä ketään paikalle, jos puoliso ei itse nyt tule puhelimeen kertomaan, mistä on kyse. Ei auta selittää, että on tajuton (aivoverenvuoto, menehtyi 2 vko myöhemmin tajuihinsa tulematta), inttävät vain, että apua ei voi lähettää, jos ei soita itse. Lopulta saatiin vapaalla ollut ambulanssikuski avuksi, mutta myöhäistähän se silloin oli.
Häken vastaus oli, että heillä on ohjeensa ja jos olisin toiminut ohjeiden mukaan ( herätellyt tajuttoman), ei oltaisi päädytty ikävään lopputulokseen.
Vierailija kirjoitti:
Näin myös Ruotsissa.Kun soitan poliisille murrosta esim, on niinkuin itse olisin syyllinen! Vartti jankutetaan ja sen jälkeen ei tapahdu mitään.
Eräs syysyö olin kadulla odottamassa poliisia ,koska eträs jengi yritti murtoa alueella. Poliisi tuli ja sanoin että hyppäsivät taksiin , registerinumero xxx-xxx. Viiden minuutin päästä tuli poliisiauto takaisin ja kysyin minkä firman auto, kun he eivät voi tietää firmn nimeä. Nämä pääsivät pakoon. Eli eivät voineet ajaa registerinumeroja löytääkseen firman !
Joo näin se varmasti meni, kuten kerroit.
Vierailija kirjoitti:
Soittajaan nihkeästi suhtautuminen on ihan oikeasti toistuvaa eikä poikkeus. En todellakaan turhan takia soita hätäkeskukseen mutta melkein joka toinen kerta on ollut joku hapannaama puhelimessa.
Nykyään aina valmiiksi jo ahdistaa se soittokin. Karseinta tuo on silloin jos jollakulla on oikeasti hengenhätä ja itsekin tietty on sitten siinä luonnolisesti ahdistunut ja puheluun vastaa joku joka kyselee ummet ja lammet eikä lähetä apua.Toinen on se että joutuu todistelemaan miksi on soittanut. Eräs vastannut ei uskonut minua millään ekalla puhelulla ja käski soittamaan myöhemmin uudestaan kun kerroin, että talon ikkunassa näkyi hahmo, joka näytti tajuttomalta tai kuolleelta ihmiseltä. Soitin sitten uudelleen ja ilmeisesti yllätyi kun ei ollutkaan pilapuhelu ja tuntui olevan ihan paniikissa sitten. Varmisteli minulta sitten vielä puhelun looussa että olihan nyt niin etten aluksi ollut ihan varma ollut oliko kyseessä todellinen hätä ihmisellä.
Minun mielestä on aika uskomatonta jos apua hälyttänyt henkilö joutuu olemaan se joka tekee varman arvion onko hätä oikea vai ei ennenkuin apua lähetetään. Etenkin jos näkyvyys on huono eikä osaa sanoa onko kyseessä kuollut, tajuton tai edes ihminen vai jokin joka näyttää vain kuolleelta ihmiseltä. Ja jos avun saaminen on sen varassa soittaako joku todella sitä toista puhelua, kun saa sellaisen kuvan että häke ei usko.
Millainen elämä sinulla on, kun kertomuksestasi päätellen soitat jatkuvasti hätäkeskukseen? Miten ihmeessä ajaudut usein sellaisiin tilanteisiin?
No ei se auta, vaikka itse soittaisi. Minulla oli vastaavanlainen tilanne ja kun soitin häkeen, niin tivasivat hyökkääjän nimeä, minun vaatetustani ja nauttimani alkoholin määrää. Heitä ei kiinnostanut se, että hyökkääjällä oli puukko eikä se, että tämä ehti viiltää takinhihaani viillon. Ehei, heitä kiinnosti työpaikkani (miksi olin yöllä ulkona, aha, tulit siis töistä ja mikä on työpaikkasi, mikä on tehtävänimikkeesi, miten usein sinulla työt päättyvät yöllä klo 2, oletko pukeutunut asiallisesti, onko sinulla korkokengät - mitä hittoa ne näillä tiedoilla tekevät?). Sama tyyppi puukotti jonkun tuntia myöhemmin ja teko olisi voitu estää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeassa oli tytön äiti kun vei asiaa lehtiin. Ymmärrän kysymyksen, siitä miksei tyttö itse soita jos se liittyy siihen, onko tytöllä esimerkiksi jokin akuutti hätä ja tarviiko siihen apua. Muuten en.
Jos ihminen on kykenemätön taidoiltaan asioitaan hoitamaan, ymmärtäisin. Muuten en!
Ei se ole mikään tyhmä kysymys!
Minä olen samaa mieltä! Miksi ei itse soita? Äidillä monta puhelinta? Olisi pistänyt tytön puhelun kaiuttimeen ja yrittänyt näin koplata hätäkeskukseen tyttären.
Minkä ikäinen se tytär? Miksi muuten pitää uutisessa mainita äidin ammatti? Toimintaterapeutti, amk-tutkinto nykyään, niin se lisää uskottavuutta sen suhteen, että äiti tosiaan osaa arvioida tilanteen. Ja miksi poliisille ei annettu tyttärwn numeroa... Ai niin, kun se tytär kommunikoi äitinsä kautta!
Se on ainakin selväö, että tytär on hyvin suojattua elämää viettänyt... Eka sekopää pelästyttää ja siitähän se vaan jää hännille roikkumaan!