Miksi kokoomuskin markkinatalouden kannattajana on heti itkemässä valtiota apuun kun sähkömarkkinoilla hinta pomppaa aivan kuten sen vapailla markkinoilla kuuluukin?
Kun kysyntä on suurempaa kuin tarjonta, hinta nousee.
Kommentit (29)
Minä puolestani ihmettelen miksi Kokoomus ainoana puolueena lähetti virallisia delegaatioita Putinin Yhtenäinen Venäjä -puolueen puoluekokouksiin. Miksiköhän?
:D
Vierailija kirjoitti:
Minä puolestani ihmettelen miksi Kokoomus ainoana puolueena lähetti virallisia delegaatioita Putinin Yhtenäinen Venäjä -puolueen puoluekokouksiin. Miksiköhän?
Miksi ei olisi lähettänyt? Onhan se normaalia pitää yhteyttä veljespuolueeseen ja ylläpitää luottamuksellisia suhteita naapuriin koska Suomen geopoliittinen sijainti ja asema välittäjänä idän ja lännen pääomapiirien välillä.
Vierailija kirjoitti:
Mukaan pääsystä kisailtiin oikein kunnolla. Tarjoutuihan siellä mahdollisuus verkostoitua ja luoda pohjaa asemalle idänsuhteiden takuumiehenä. Ihan kuin silloin vanhoina hyvinä aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Noilla matkoilla luotiin pohjaa läheiselle taloudelliselle yhteistyölle ja luotiin perusta pitkän linjan energiapoliittisille linjauksille kerrannaisvaikutuksineen. Ilman energiariippuvuutta ei Venäjällä olisi ollut, eikä olisi nytkään minkäänlaista todellista vaikutusvaltaa Euroopassa.
Hallituksessa olleessaan Kokoomuspersut viiteryhmineen sitoi Suomen konkreettisesti kauppa- ja energiapolitiikallaan Venäjään paljon tiukemmin kuin edeltävät hallitukset olivat mielikuvien ja seremoniallisen höpötyksen tasolla sitoneet Neuvostoliittoon. Suomettumisen vahvin ja Venäjän harhaisten valtapyrkimyksien kannalta tuloksekkain kausi näyttääkin olleen 2000-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Jollei kommunnistivalta himoverottaisi, olisi varaa maksaa sähköt. Nyt jouduin vetämään kolmannen peiton päälleni yöksi, että selviäisin veroistani, vaikka tulot yli 8.000 kuussa,
Et vain osaa jotakin.
Ainakin minulla on käteen jääneet tulot olleet aina sitä isommat, mitä isompi bruttopalkka on ollut. En millään jaksa uskoa, että 6000 euron jälkeen tilanne kääntyisi päinvastaiseksi. Ja aina on ollut varaa maksaa verot ja asunnon lämmitys ja sähkölaskukin. Ehkä vain asut tuloihisi nähden liian isossa lukaalissa, jonka lämmitysratkaisu on typerä?
Onneksi meillä on vihdoin hallitus (SDP, KESK, VAS, VIHR, RKP), joka on tehnyt oikeasti asioita Suomen turvallisuuden eteen ja vie meidät NATO:n jäseneksi.
Takavuosien hallitusten suomettunut tunkkainen mumina tuntuu nyt vain pahalta unelta.
En voinut uskoa todeksi kun 2015 Nordstream 2 vasaroitiin Krimin sodasta huolimatta läpi Sipilän keskusta, perussuomalaiset, kokoomus hallituksen toimesta. Tätä voi verrata Schröderin tason kumarteluun rahaa kohti. Nordstream 2 hankkeen jatkaminen oli jo silloin ilmeisen moraalitonta ja vei pohjan koko lännen näennäisiltä pakotteilta.
Suomessa on aika helvetisti sähkölämmitteisiä taloja. Johonkin tuplahintaan voi vielä varautua, mutta että viisinkertaiseen hintaan? Eli ihan ok jos vuokraisäntä viisinkertaistaa vuokran tai asunto-osake vastikkeen koska markkinat?
Semmoistakin tässä mietin että mites maatalous. Paljon lämmitettäviä ulkorakennuksia ja koneita. Mitä jos tämä on viimeinen niitti? Eihän sitä toki imbesillit tajua, mutta muuta vuokralle pieneen koppiin ei vain toimi noin niinkuin koko yhteiskuntaa ajatellen.