Tökeröt päiväkodin työntekijät
Onko teillä muilla kokemuksia töykeistä pk-työntekijöistä?
Itse olen kohdannut mm. sellaista, että kun tulen noutamaan lastani, niin hoitaja lähtee pois. Ei halua kohdata ja kertoa päivän kuulumisia, vaan suorastaan meni karkuun. Tosi kiva että hoidat lastani hei!
No lisäksi se, että lapseni oli riidellyt toisen lapsen kanssa päivän aikana parina eri päivänä, niin ennen meitä vanhempia erittäin mukavasti kohdelleet hoitajat muuttuivat todella nihkeiksi, siis olivat täys vastakohta sille mitä aiemmin. Hyvin epämiellyttävää. Etenkin ajatus siitä, että miten he sitten lastani kohtelevat hoitopäivän aikana, jos noin avoimesti näyttävät mieltään meille vanhemmillekin. Nyt etsimmekin uutta päiväkotia...
jakakaa kokemuksia kiitos!
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Mun 4-vuotias lapsi kertoi kotona, että päiväkotiryhmästä yksi poika lyö. Kertoi samaa juttua useana päivänä. Päiväkodin hoitajat eivät puhuneet mulle asiasta mitään. Lopulta kysyin itse, mikä homma tämä oikein on, kun lapsi sanoo kotona noin. Että onko asiassa mitään perää. No, olihan sitä. Kierrellen ja kaarrellen hoitaja kertoi, että kyllä näin on, että poika lyö, mutta samalla kiirehti sanomaan, että kyllä sitten minunkin lapseni lyö takaisin. Aloittajana oli kuitenkin aina tämä sama poika.
Meni jonkin aikaa ihan hyvin, mutta sitten lyöminen alkoi taas. Sitten selvisikin ihan yllättäen, että tämä lyöjäpoika oli hoitajan tuttu, ja pojan isä oli hoitajan oman pojan hyvä lapsuudenystävä. Siinä kohtaa mulle valkeni, miksi pojan lyömisiä oli vähätelty ja haluttiin lakaista asia maton alle. Onneksi oltiin siinä kohtaa muuttamassa ja lapsella päiväkoti vaihtui, joten asiasta ei tarvinnut nostaa meteliä.
Näin jälkikäteen olen kuullut, että lyöjäpoika on ollut melkoinen tapaus koulussakin. Erityinen lapsi, jonka tekemisiin puututtiin kunnolla vasta sitten, kun opettajiksi tuli vieraita ihmisiä eikä mitään tutuntuttuja.
Meilläkin hyssyteltiin väkivaltaista käytöstä. Mun lapseni reidestä joku erityinen puraisi palan ja siinä ei ollut hoitajien mielestä mitään mainitsemisen arvoista. Kerroin tästä jo aikaisemmin jossain ketjussa. Koko tapaus yritettiin sälyttää meidän lapsen viaksi. Kulki kuulemma liian läheltä ko poikaa. Tästä helisin silloin päiväkodin suuntaan aika huolella. Suostuivat lopulta täyttämään tapaturmakaavakkeen (jonka funktio jäi vähän hämäräksi) ja saatiin lapselle ylimääräinen jäykkäkouristuspiikki.
Se purijapoika oli muutenkin aika erikoinen. Väkivaltainen ja joutui ihme onnettomuuksiin. Kerran palokunta tuli leikkaamaan ko. pojan pois naulakosta, koska onnistui jäämään sinne jumiin. Ja muitakin tapauksia oli, mutta kaikkea en enää muista. Mutta aina ne tapaukset yritettiin hyssytellä. Ehkä hänkin oli joku tutun tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 4-vuotias lapsi kertoi kotona, että päiväkotiryhmästä yksi poika lyö. Kertoi samaa juttua useana päivänä. Päiväkodin hoitajat eivät puhuneet mulle asiasta mitään. Lopulta kysyin itse, mikä homma tämä oikein on, kun lapsi sanoo kotona noin. Että onko asiassa mitään perää. No, olihan sitä. Kierrellen ja kaarrellen hoitaja kertoi, että kyllä näin on, että poika lyö, mutta samalla kiirehti sanomaan, että kyllä sitten minunkin lapseni lyö takaisin. Aloittajana oli kuitenkin aina tämä sama poika.
Meni jonkin aikaa ihan hyvin, mutta sitten lyöminen alkoi taas. Sitten selvisikin ihan yllättäen, että tämä lyöjäpoika oli hoitajan tuttu, ja pojan isä oli hoitajan oman pojan hyvä lapsuudenystävä. Siinä kohtaa mulle valkeni, miksi pojan lyömisiä oli vähätelty ja haluttiin lakaista asia maton alle. Onneksi oltiin siinä kohtaa muuttamassa ja lapsella päiväkoti vaihtui, joten asiasta ei tarvinnut nostaa meteliä.
Näin jälkikäteen olen kuullut, että lyöjäpoika on ollut melkoinen tapaus koulussakin. Erityinen lapsi, jonka tekemisiin puututtiin kunnolla vasta sitten, kun opettajiksi tuli vieraita ihmisiä eikä mitään tutuntuttuja.
Näinä vaitiovelvollisuuden aikoina et voi kertoa oikein mitään. Vaikka haluaisit sanoa, että nyt tuo Jarkko lyö teidän Lottaa, ja sanokaa tekin, että koittaa välttää häntä niin ei onnistu, koska olet vaitiolovelvollinen ja on yksilönsuoja
Aivan varmasti voit sanoa että eräs lapsi kohdistaa väkivaltaa tai että teidän lastanne on lyöty, mutta et voi mennä yksityiskohtiin. Voin itse kysyä lapselta tarkentavat kysymykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinä vaitiovelvollisuuden aikoina et voi kertoa oikein mitään. Vaikka haluaisit sanoa, että nyt tuo Jarkko lyö teidän Lottaa, ja sanokaa tekin, että koittaa välttää häntä niin ei onnistu, koska olet vaitiolovelvollinen ja on yksilönsuoja
Aivan varmasti voit sanoa että eräs lapsi kohdistaa väkivaltaa tai että teidän lastanne on lyöty, mutta et voi mennä yksityiskohtiin. Voin itse kysyä lapselta tarkentavat kysymykset.
En onneksi enää ole päiväkodissa töissä, sen vuoksi mikä kaikki siellä oli kielletty. Kun kritisoin niitä minulle sanottiin " Olet nyt negatiivinen ja hankala yhteisöllemme"
Edelleenkin minua harmittaa kun tein yövuoro putkea ja vein lastani aamulla tarhaan, jotta pääsen itse muutamaksi tunniksi nukkumaan.
Tarhan tai ei kaiketi ymmärtänyt, että teen yötyötä ja totesi ivallisesti:
sehän on mukavaa kun menet vain nukkumaan.
Olin niin väsynyt, etten jaksanut sanoa mitään vuorotyöstäni.
Kolmivuorotyö kirjoitti:
Edelleenkin minua harmittaa kun tein yövuoro putkea ja vein lastani aamulla tarhaan, jotta pääsen itse muutamaksi tunniksi nukkumaan.
sehän on mukavaa kun menet vain nukkumaan.Olin niin väsynyt, etten jaksanut sanoa mitään vuorotyöstäni.
Siis
Tarhan täti ei ymmärtänyt..
Kerto sinä ap mitä työtä teet? Vietkö lapsesi hoitoon, vaikka itsekin voisit viettää aika lapsen kanssa. Hoitajana ärsyttää de, että äiti esittää pullantuoksuista äitiä, mutta tod.onkin kotona ja lapsi hoidossa. Tyydy siihen, etyä joku viitsik hoitaa sinunkin puolestasi.
Ei se hoitaja ole kiinnostunut sinun terttijalmarin leikeistä, se on hänen työ.
Sain migreenin ja varahakijaksi ilmoitettu isäni haki pojan, naureskeli poikaa tuodessaan että "ihme rouva, karkuun juoksi". No, meni puolisen tuntia ja päiväkodista tuli paniikkisoitto että Leevi on kadonnut! Kerroin papan hakeneen Leevin ja että poika on kotona. Seuraavana päivänä moitittiin kolmen työntekijän voimin ettei hakija saisi noin vain ottaa lasta, kerroin että isäni ei ollut edes ehtinyt päivää sanoa kun juostiin karkuun. Tuhisivat naamat punaisina että kun meillä on vähän kiire! Ok, selvä mutta älkää sitten ihmetelkö kun lapsi häviää hakijan mukaan..
Suuri erehdys oli minulla viedä lapsi päiväkotiin. Ei koskaan enää.
Lastentarhanopettajiksi ja peruskoulunopettajiksi sekä sairaanhoitajiksi pyrkiville pitäisi laatia psykologiset testit, joilla häiriöiset henkilöt karsittaisiin pois.
Yksi hoitaja kiihtyy nollasta sataan pienestäkin asiasta. Yhden keskustelun aikana piti pyytää monta kertaa olemaan huutamatta kun ei osannut asiaansa muuten tuoda ilmi. Asiassa ei ollut huutamisen aihetta, ei mitään vakavaa. Keskusteltiin lapsen pettymysten sietämisestä eikä tuollainen huutamalla asioiden läpi käyminen ainakaan hyvää esimerkkiä anna.
Rattijuopumuksesta tuomittu nuori hoitaja oli hieman epäilyttävä. Pieni paikkakunta... Kai hän työnsä hyvin hoiti.
Vierailija kirjoitti:
Sain migreenin ja varahakijaksi ilmoitettu isäni haki pojan, naureskeli poikaa tuodessaan että "ihme rouva, karkuun juoksi". No, meni puolisen tuntia ja päiväkodista tuli paniikkisoitto että Leevi on kadonnut! Kerroin papan hakeneen Leevin ja että poika on kotona. Seuraavana päivänä moitittiin kolmen työntekijän voimin ettei hakija saisi noin vain ottaa lasta, kerroin että isäni ei ollut edes ehtinyt päivää sanoa kun juostiin karkuun. Tuhisivat naamat punaisina että kun meillä on vähän kiire! Ok, selvä mutta älkää sitten ihmetelkö kun lapsi häviää hakijan mukaan..
Mitä jos ei olisi ollutkaan pappa, vaan joku vieras? Eikä henkilökunta olisi puuttunut asiaan? Eikö pitäisi kysyä, ketä aikuisia päiväkodin tiloissa liikkuu, turvallisuuden vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Oma "suosikki" tapaukseni ehdotti, että muuttaisimme päivärytmimme päiväkodin aikoihin sopivaksi.
Ongelma siis oli lapsen päiväunet. Lapsi kukkui hereillä vielä yhden aikaan yöllä. Ja meidän oli herättävä kuudelta, että ehditään päiväkodin kautta töihin. Lapsen päiväunia ei suostuttu jättämään päiväkodissa pois tai edes lyhentämään. Sen sijaan meidän olisi pitänyt järjestää työajat niin, että on ok että lapsi menee vasta silloin yhdeltä yöllä nukkumaan.
Sehän tarkoittaisi sitä, että me mentäisiin meidän päivätöihin vasta iltapäivästä. Minä olin töissä koulussa ja mies virastossa. Ei siinä ollut tuollaiseen mitään mahdollisuutta.
Huh huh!!! Jos pienen lapsen rytmi on noin vinksallaan, niin vanhemmilla on kyllä isosti peiliin katsomista. Lapsi tarvitsee keskeytymättömät unet, hänhän on tuollaisesta aivan uupunut! Yöunet siis viisi tuntia? Joku fiksu sanoi kerran vanhemmille, jotka valittivat, että lapsi haluaa leikkiä keskellä yötä, että EI, vaan vanhemmat haluavat leikkiä keskellä yötä. Jos hoitoon tuodaan lapsi, joka nukkuu järkyttävän lyhyitä unia toistuvasti, niin se päivä on lapsellekin yhtä tuskaa. Max päikkärit hoidossa voivat olla 2,5h, lounaan ja välipalan väli. Välipalalle herätetään. Teidän lapsella on ollut vakava univaje päikkäreistä huolimatta, ja se ei ole päiväkodin vika. Normaali lapsi, joka on nukkunut 5h yöllä ja 2,5h päivällä, nukahtaa kyllä illalla viimeistään klo 22 (josta voi alkaa siirtää rytmiä). Tuohan on jo unikidutusta.
Ei kukaan suostu jättämään päikkäreitä pois lapselta, joka on nukkunut yöllä viisi tuntia. Eikä se edes onnistu. Lapsi nukahtaa lelukasaan.
Oma lapseni nukkui päikköreitä vielä 4,5v, jolloin oli loma-aikaan hoidossa paikassa, jossa hoitaja oli päättänyt vaihtaa lepohetken satuhetkeen. Lapsi kertoi, että välipalan jälkeen olivat leikkineet jättimäisellä nukkekodilla, jonne muut lapset olivat peitelleet minun lapseni, ja hän oli nukahtanut sinne hetkeksi, "kunnes täti herätti".
Teidän arjessa on ollut isosti korjattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tuollaiset hirveät hoitajat. Vihasivat mua huolella ilmeisesti siksi, että mun äiti ja isä ehtivät viimeisinä hakemaan hoidosta. Ruokailussa esim muut sai jutella, mutta minä jouduin tuhmien pöytään jos nauroin muiden mukana tai osallistuin keskusteluun. Lopulta julistettiin että minä istun yksin tuhmien pöydässä ja muut voivat joutua mun pöytäseuraksi.
Muita autettiin varusteissa (esim lapanen hihan alle). Mua ei autettu. Sitten kun kävin pyytämässä että hiha laitettaisiin niin ettei ranne palele, hoitaja tunki lumisen lapasen mun hihan alle. Sitten ne lumikököt suli mun paljasta rannetta vasten. Sama saappaissa.
Järkyttävää. Olen pahoillani puolestasi :(
ihan hirveää se on, mutta totta, että varhaiskasvatustyöntekijöihin(kin) mahtuu sadisteja.Niinpä. Jäljet tuosta näkyy edelleen esim huonona itsetuntona. Henkisesti istun edelleen siellä tuhmien lasten pöydässä ihan sama minne menen.
Ja nyt kun aloin muistella, niin ei tuossa ollut edes kaikki. Yksi hoitaja, Sinikka tai Sini muistaakseni, jallitti minut ongelmiin. (oli muuten sinisilmien hoitaja) Saattoi esim sanoa että saan mennä saliin leikkimään, ja kun olin siellä leikkimässä haki jonkun toisen katsomaan "mitä tuo taas tekee". Silmät kirkkaina valehteli ettei antanut lupaa.
Vihasin päiväkotia kaikesta sydämestäni.
Hyi hitto millaista touhua!! Miten voi vihata lasta noin paljon?! Päiväkodissa pitäisi olla turvallisia aikuisia. Surullista.
Kolmivuorotyö kirjoitti:
sehän on mukavaa kun menet vain nukkumaan.Olin niin väsynyt, etten jaksanut sanoa mitään vuorotyöstäni.
Nämä oletukset on pahimpia !
Usko puolet mitä näet ja älä oleta mitään.
Kaikki ei ole sitä miltä näyttää !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai mitä jos sillä hoitajalla oli vaan kiire, ei ehtinyt jäädä juttelemaan. Tai mitä jos se onkin sinun lapsesi joka aiheuttaa riitoja ja sinulle on siitä vaikea puhua koska et kuitenkaan usko.
Mitä jos, mitä jos........
Se on kuule sen hoitajan TYÖ kohdata vanhempi ja jäädä juttelemaan eli kertoa päivän kulku :D Ja jos lapseni aiheuttaisi riitoja, niin eikös päiväkodin ja kodin yhteistyöllä asiaa parhaiten edistettäisi? AP
Kyllä, ja varsinkin silloin, kun on ollut jotain "haastetta" niin se pitäisi aina saattaa vanhemman tietoon.
Mutta turhaan ei myöskään puhuta varhaiskasvatuksen henkilökunta vajeesta, joten tuokin on totta, että aina se paikalla oleva työntekijä ei tiedä mitään lapsen päivästä, jos tiedonkulussa on ollut ongelmaa. Mutta tehkää aina näistä valitusta, koska ei tämä varhaiskasvatuksen tilanne korjaannu näillä meidän palstakeskusteluilla. Samoin päiväkodeista pitäisi aina vajaalla olosta ilmoittaa aviin. Vaikka se turhauttavaa on
Itse en ole kokenut hyötyä valittamisesta. Oma kokemukseni on, että ainoastaan lastentarhanopettajaa kehuva palaute halutaan ottaa vastaan. Olen itsen huomannut (subjektiivinen kokemus) lastentarhanopettajien olevan kiinnostuneita 1. lapsen vaatteista, 2. ylpeitä lastentarhanopettajan omista askarteluideoista. Toiminta tarkoittaa askartelua piste. (oma kokemus, en yleistä.)
Erityisesti olen kokenut, että mikään kriittinen palaute, vaikka se olisi kuinka neutraalia ja asiallista ja pehmeää lastentarhanopettajaa kohtaan, kostetaan lapselle.
Oma kokemus. En väitä että kaikki kokevat samoin.
Vierailija kirjoitti:
Hävettää entisen ammattikuntani puolesta. Tökeröön käytökseen törmäsin välillä omassakin työpaikassa, oli niitä hetkiä, kun olisin halunnut vajota maan alle nähdessäni työkaverin käytöksen. ja ihan varmasti olen itsekin virheitä tehnyt, mutta olipa esim. joskus tilanne, jossa työkaverini kovaan ääneen ilmoitti, että " Siellä nyt taas on yksi mamma pahoittanut mielensä, kun ei löydy lapsen vaatetta". No tottakai semmoisesta pitääkin sanoa, eikä se mitään mielenpahoitusta ole.
Ja tämä nyt vain yksi esimerkki
Ei varmaan hämmästytä, että päiväkodit ovat myös usein todella riitaisia työpaikkoja.
No sillähän asiat korjautuu, että lähtee työpaikasta ja koko alalta pois? Sitten viettää aikansa kotona tai muussa työpaikassa lukien keskustelupalstoja päiväkotien huonosta henkilöstötilanteesta, koulutettujen hoitajien ja opettajien puutteesta ja resurssipulan vaikutuksista ihmisten jaksamiseen. Miksi et jäänyt alalle ja pyrkinyt tehtävänkuvasi mukaisesti parantamaan osaamista ja jaksamista työyhteisössäsi? Onko arvokkaampaa saada monta yläpeukkua kommentilla, joka on itsestäänselvyys kaikkien osapuolten taholta? Sekä vanhemmat, lapset että henkilöstö haluaisivat, että päiväkodeissa olisi riittävästi koulutettua ja hyvinvoivaa henkilökuntaa paikalla.
Nyt ei ole eikä ole ollut vuosiin.
Toiminta on vedetty liian kuormittavaksi, ihmiset uupuvat ja lähtevät pois. Väsynyt ihminen jatkuvan paineen alla käyttäytyy tietenkin tökerösti, oli millä alalla vain.
Laita isä hakemaan lapset niin aina on kaikki mahtavasti, ei mitään ongelmia eikä haitannut että puuttui vaatetta.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole kokenut hyötyä valittamisesta. Oma kokemukseni on, että ainoastaan lastentarhanopettajaa kehuva palaute halutaan ottaa vastaan. Olen itsen huomannut (subjektiivinen kokemus) lastentarhanopettajien olevan kiinnostuneita 1. lapsen vaatteista, 2. ylpeitä lastentarhanopettajan omista askarteluideoista. Toiminta tarkoittaa askartelua piste. (oma kokemus, en yleistä.)
Erityisesti olen kokenut, että mikään kriittinen palaute, vaikka se olisi kuinka neutraalia ja asiallista ja pehmeää lastentarhanopettajaa kohtaan, kostetaan lapselle.
Oma kokemus. En väitä että kaikki kokevat samoin.
Samaa mieltä, kritiikkiä ei pystytä ottamaan vastaan päiväkodissa, esitti sen millä tavalla tahansa. Seuraavan kerran kun haet niin on hoitajilla "naama nutturalla" ja lapsi saa kalseaa kohtelua. Todella surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai mitä jos sillä hoitajalla oli vaan kiire, ei ehtinyt jäädä juttelemaan. Tai mitä jos se onkin sinun lapsesi joka aiheuttaa riitoja ja sinulle on siitä vaikea puhua koska et kuitenkaan usko.
Mitä jos, mitä jos........
Se on kuule sen hoitajan TYÖ kohdata vanhempi ja jäädä juttelemaan eli kertoa päivän kulku :D Ja jos lapseni aiheuttaisi riitoja, niin eikös päiväkodin ja kodin yhteistyöllä asiaa parhaiten edistettäisi? AP
Anteeksi mutta vaikutat ehkä hieman sellaiselta jonka kanssa on vaikea tehdä yhteistyötä.