Ruuanhinta nousee, ahdistaa ja syömishäiriöt aktivoituu
Aiemmin olen tykännyt käydä ruokakaupassa ja miettiä mitä kivaa milloinkin laittaisin ruuaksi. Mutta nykyään meinaa itku tulla hyllyjen välissä. Hinnat nousevat viikottain, osan tuotteista hinta kohta tuplaantunut. Syödä kuitenkin pitäisi, ja terveellisesti sekä monipuolisesti. Aiemmin suosin esim kevyttä jauhelihaa, broileria sekä kalaa, mutta nykyään pakko ostaa halvinta sika-nautaa, tarjouskassleria tai broilerin koipia, ja lohesta tai kuhasta voi vain haaveilla. Ja proteiinia pitäis kuitenkin saada, niin pois en lihaa jätä. Lisänä kaupan omien merkkien raejuustot.
Kasvikset ei vielä onneksi vie perikatoon, kun ostaa perunaa,lanttua ja porkkanaa. Mutta ei niitä 7 pv viikossa jaksaisi syödä... leipää yritän tehdä paljon itse,mutta kun täysjyvä jauhot, leseet, siemenet ym on myös törkeän kalliita. Levitteistä ja leikkeleistä puhumattakaan!
Kaiken lisäksi minulla on ollut vuosikausia bulimia ja nuorempana anoreksia, välillä oireeton, mutta nyt kun terveelliseen ruokaan ei ole varaa, niin olen alkanut kompensoimaan epäterveellisemmän ruuan syöntiä oksentamalla. Ja ahdistaa entisestään!
Toisaalta taas olen välillä lähes syömättä, kun rahan meno ahdistaa niin paljon, että ajattelen olevan edullisempaa nähdä nälkää. Ja tästä näläntunteesta herää se anorektikon euforian tunne.
Tänään tein jauhelihakeittoa, pitäisi riittää kahdelle henkilölle kolmeksi päiväksi. Mutta lisäksi aamupala, iltapala, välipalat... €€€
Lisäksi opiskelen tällä hetkellä, eli tulot ei päätä huimaa. Onko muita, jota tää järjetön ruuanhinta ahdistaa,ja vielä kohta terveyden..?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Mikä v....n ruuanhinta?! Opettele suomen kielen alkeet!!!!!!!!
Jaa, jotain vissiin ahdistaa ihan muut jutut. Kirjoitinpa ihan tahallaan väärin niin saan verisuonet katkeamaan sinun kaltaistesi päästä. Suosittelen myös sinulle terapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Osta kananmunia äläkä mitään possua.
Kananmunia on vähä huono käyttää keittoon, lihapulliin, makaronilaatikkoon(toki munamaitoon kyllä), tai grillata. Ja kananmunia kyllä käytän mm. leivontaan ja keitettynä leivän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi... :D Kyllä pistää pienet asiat herkän ihmisen mielen paskaksi. Keskittyisit oleelliseen.
Mitä tuo oleellinen tarkoittaa?
No ruuan hinta jos vaikuttaa mieleen niin se on vaan aika väärin.
Että jos mahdollisuus fundamentaalisen perustarpeen tyydyttämiseen huolestuttaa, niin se on väärin? Eiköhän ihan kaikki ole huolissaan hintojen noususta - paitsi sinä tietenkin - ainakin päätellen siitä, että se on jo keväästä lähtien ollut sekä mediassa että tällä palstalla yksi jatkuva puheenaihe.
Nimenomaan. Ruoka on tärkeää. Perustarpeet on tärkeitä. Niiden varaan koko elämä ja olemassaolo rakentuu. Itseänikin ottaa päähän käydä kaupassa. Ennen tykkäsin siitä. Nykyään tuntuu, kun joka käynnillä olisi taas hilattu hintoja ylöspäin. Joidenkin tuotteiden hinnat on kaksin- ja jopa kolminkertaistuneet vuoden takaisesta.
Siis minkä takia minä en ole huomannut järisyttävän suurta hinnan nousua? Huomennakin meinaan hakea limpparia 24päk 9.99. Sit on kahvikin tarjouksessa.
Joo, jos jonkun tuotteen hinta on omasta mielestäni noussut liikaa, ostan jotain muuta.
Ainoastaan olen listannut ostoksistani pois juustoraasteet, valmispitkopulla.