Onko teidät jätetty niin että toinen ei suostu puhumaan asiasta ollenkaan?
Minulle kävi näin. Yhtenä päivänä toinen vaan käytännössã lakkasi vastaamasta viesteihin. Eikä kyseessä ole siis mikään parin tapaamisen tinder-kaveri vaan paljon pitempi suhde, vaikka emme yhdessä asuneetkaan vielä. Eikä meillä ollut mitään riitaa tms ennenkuin tämä tapahtui, päinvastoin.
Netistä olen lukenut asiasta, että tälläistä tapahtuu ihmisille jopa avioliitossa. Että se on henkistä väkivaltaa ja monella voi mennä jopa vuosikausia toipua asiasta, jos nyt koskaan täysin toipuvat (hylkäämisen trauma seuraa mukana seuraaviin suhteisiin jne). Tuntuu niin pahalta, yhtenä päivänä olla rakastettu ja seuraavana päivänä toinen käyttäytyy niinkuin et olisi mitään 😭
Kommentit (400)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suruperhonen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suruperhonen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, mutta minä itse olen tehnyt noin.
Kahdesti. 
Molemmilla kerroilla olin jo puhunut ja keskustelluta kaiken mitä minulla oli sanottavaa, tai mitä itse halusin kuunnella.
No minusta tuo on eri asia. Tässä tapauksessa nimenomaan MITÄÄN keskusteluja ei ole käyty. Ei ennen eroa, sen aikana eikä jälkeen. En ole tehnyt mitään mikä uhkaisi meidän suhdetta (käynyt vieraissa, valehdellut tms). Mies ei edes siis jättänyt minua. Hän vain kieltäytyy vastaamasta. Sen verran vastasi ettei jaksa kuunnella tuollaista "vittuilua", kun kirjoitin viestiin että jos ei halua enää seurustella niin olisi sen voinut edes viestillä ilmoittaa.
Ja koskaan ennen mies ei ole puhunut minulle ikävästi, enkä minä hänelle. Tämä kaikki on siis ollut ihan todellinen pommi mitä käyn läpi. Täysin puskista tullutta.
Ymmärrän, mutta kyllä nämäkin erot tulivat miehille puskista. Toinen yritti ottaa yhteyttä veilä kuukausia jälkikäteen, kun lopetin vain yhteydenpidon hänen kanssaan "kuin seinään". En siis tarkoittanut että sinä olisit tehnyt jotain peruuttamatonta, vastasin vain aloiotukseen että on niitä puhumjaan suostumisia ja suostumisia.
Jos toinen on oikeasti kohdellut jotenkin huonosti ja olet sen kertonut, niin ei silloin toki tarvi loputtomiin selitellä. Vaikka toinen esittäisi että ihan puskista kaikki tulee.. sama jos toinen on vaikka väkivaltainen, niin ei silloin tarvitse antaa selityksiä, vaan usein paras on vain lähteä kun voi eikä koskaan ota enää yhteyttä. Mutta ovat tosiaan mielestäni aika eri asioita, pahoinvoivia ja epäterveellisiä suhteita toki kaikki.
Jos on sovittu ettei petetä, ja sitten saa tietää toisen pettäneen, ei siinä lie mitään puhuttavaa oikein enää.
Aivan sama mikä tulee, niin aina asiat puhutaan loppuun, se on turha syyttää toista jos tuntuu että tulee vainotuksi tai muuten väärin kohdelluksi, jos ei ole itse ollut yritystäkään tehdä asian eteen mitään. Huono häviäjä on sellainen joka ei kykene keskustelemaan. Näitä on yllättävän paljon.
Jos on tapahtunut jotain sellaista, että on ilmiselvää miksi toinen jättää (kuten pettäminen), niin ei kai silloin tarvitse yleensä keskustella. Eri juttu on, jos tilanteessa on jotain epäselvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Mutta paljon mieluummin tulisin jätetyksi tuolla tavalla kuin niin, että suolletaan jotain p*skaa kuinka kiva ihminen olet ja kuinka hyvä sun seurassa on olla, ja silti ei haluta enää koskaan nähdä silmissä.
Olisin tosi tyytyväinen jos mulle sanoisi suoraan, että olet ruma, läski, ällöttävä ja tyhmä ihminen, koska sehän se totuus on. Ei kukaan halua kivaa ihmistä ulos elämästä.Niin sitä vaihtoehtoahan ei ole, että sanoisi tämä suhde ei toimi, haluan eron. Ei ole kuin tuollainen sadistinen ja epämääräinen tapa erota. Erotessa ei aleta selittää miten kiva toinen on. Ihmiset eroaa siksi kun suhteessa ei halua olla, oli toinen miten kiva tahansa. Vaikutat sen verran epävakaalle martyyrille, että ihmiset taitaa pelätä olla rehellisiä sinulle kun pääsi sisällä kaikki kiihtyy nollasta sataan.
No mulla ei ole kokemusta sellaisesta. Ainoastaan tästä, että kehutaan minut maasta taivaisiin. Eli kyllä, osa ihmisistä todellakin kertoo jättämisen yhteydessä miten kiva toinen on. Pointtini oli että kuulisin ennemmin totuuden, oli se millainen tahansa. Ja jos vaihtoehtona on valehteleminen tai katoaminen sanaa sanomatta, ennemmin sitten jälkimmäinen.
Olen itse asiassa keskivertoa rauhallisempi ihminen enkä kovin usein suutu mistään. Mutta valehteleminen ja vedättäminen ovat asioita, joita en voi sietää.
Vierailija kirjoitti:
Lähti -99 au pairiksi. Ei ole vieläkään tullut takasin. 6v suhde alla. Näin toimii nainen.
Luulit siis suhteen jatkuvan, vaikka hän ilmoitti sen loppuvan kertomalla, että hän muuttaa kohta muualle?
Ihmiset joutuu joissain tapauksissa oppimaan olemaan riippumattomia muista. He ovat joutuneet menettämään niitä, joista ovat välittäneet paljon. Tällöin voi syntyä itsesuojelukuori.
Kun lukee näitä juttuja, tulee mieleen, että on lähdetty suhteeseen ihan takki auki.
Tuntuu vaikealta joillain käsittää, että miksi jättäjä kehuisi. Tilanne voi olla esimerkiksi sellainen, että eroajalla on heikko itsetunto ja kokee saaneensa liikaa negatiivista palautetta, eikä ole riittävä toiselle. Jos jatkuvasti vaan saa tuntea olevansa kelvoton, niin miksi sellaiseen tilanteeseen jäisi? Voi siitä silloin lähteä, vaikka toisesta tykkäisikin, koska haluaa antaa toiselle vapauden etsiä se parempi tyyppi tilalle joka ei jatkuvasti tuota pettymystä. Ja minkä ihmeen takia toinenkaan haluaisi oikeasti olla ihmisen kanssa, joka jatkuvasti hermostuttaa, suututtaa eikä tee mitään oikein.
En luota enää kehenkään. Hyväkin kumppani voi muuttua ajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jättänyt tapailukumppanin kuukauden jälkeen kertomatta syytä viestillä. En suostunut puhumaan. Hänelle se oli tosi kova paikka, soitti kuukausia perään itkien. Ei vaan muka voinut käsittää kun en ollut käyttänyt mitään merkkejä. Minusta oli kohtuutonta häneltä tivata kun oltiin vain kuukausi tunnettu. Tekisin uudelleen jos tarvitsisi. Kyseessä ei ollut parisuhde van tapailu.
Olet todella epäkypsä, juuri tuollaisissa tilanteissa pitää olla munaa sanoa niinkuin asiat ovat. Saat katsoa vain itseäsi peilistä jos tunnet olosi vainotuksi...
Oli mitä oli. Minulla oli syyni. En kadu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vaikealta joillain käsittää, että miksi jättäjä kehuisi. Tilanne voi olla esimerkiksi sellainen, että eroajalla on heikko itsetunto ja kokee saaneensa liikaa negatiivista palautetta, eikä ole riittävä toiselle. Jos jatkuvasti vaan saa tuntea olevansa kelvoton, niin miksi sellaiseen tilanteeseen jäisi? Voi siitä silloin lähteä, vaikka toisesta tykkäisikin, koska haluaa antaa toiselle vapauden etsiä se parempi tyyppi tilalle joka ei jatkuvasti tuota pettymystä. Ja minkä ihmeen takia toinenkaan haluaisi oikeasti olla ihmisen kanssa, joka jatkuvasti hermostuttaa, suututtaa eikä tee mitään oikein.
Ei suinkaan, vaan moisessa riippuvuussuhteessa pitää roikkua kynsin ja hampain.
Olen itse jättänyt erään naisen tuolla tavalla. Taustalla oli se, että olin yrittänyt puhua suhteemme ongelmista, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä, koska nainen vain suuttui hirveästi eikä kyennyt ottamaan palautettani vastaan. Kun jätin hänet, ei tuntunut järkevältä selittää mitään. Tuskin hän olisi silloin ollut yhtään vastaanottavaisempi.
Vierailija kirjoitti:
No tästä ei ainakaan ollut siinä mun tapauksessa kyse, koska tein hyvin selväksi että pidän hänestä ja haluan olla hänen kanssaan. Paljon selvemmin kuin hän minulle. Ajattelin että voisi johtua ennemmin siitä, että kuvitteli mulla eli jätetyllä olevan huono itsetunto ja yritti kehumalla "pehmentää" kolausta. Mutta todennäköisempänä pidän edelleen, että halusi valheen kautta maalata itsestään kuvaa sydämellisenä, hienona ihmisenä.
-Se jota kehuttiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tästä ei ainakaan ollut siinä mun tapauksessa kyse, koska tein hyvin selväksi että pidän hänestä ja haluan olla hänen kanssaan. Paljon selvemmin kuin hän minulle. Ajattelin että voisi johtua ennemmin siitä, että kuvitteli mulla eli jätetyllä olevan huono itsetunto ja yritti kehumalla "pehmentää" kolausta. Mutta todennäköisempänä pidän edelleen, että halusi valheen kautta maalata itsestään kuvaa sydämellisenä, hienona ihmisenä.
-Se jota kehuttiin
Minun tapauksessani myös sanoi että tykkää ja haluaa olla, mutten ymmärtänyt miksi, kun vähintään puolet ajasta sitten kuitenkin vaikutti olevan kanssani niin paha olla. Alkoi tuntumaan että sama miten hyvin yritin, niin se johti konfliktiin. Tykkäsin hänestä paljon, mutta pakko siitä oli lähteä, kun omakin mielenterveyteni alkoi menemään, tuntui etten osannut eikä minusta ollut mihinkään hänen kanssaan. Tosin aiheesta poiketen tein mielestäni asian selväksi, enkä hiljaa häipynyt. Sanoin hänelle että on ihana, mutta en selvästikään ole oikea/riittävä joten toivottavasti löytää jonkun paremman ja se oli fakta.
Minä tein niin koska meillä oli jatkuvasti riitaa, joita ei käsitelty, eikä olisi voitukaan, koska perusongelma oli ja pysyi. Huomasin, että hänkin kärsi mutta en viitsinyt tehdä mitään vikalistaa vaan hiljenin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tämä opetti minulle sen, ettei ihmisiin - edes niihin lähimpiin - ole mitään luottamista. Ihmisyys on _aina_ jollakin tasolla epäluotettavaa ja hirvittävää.
Minulle tehtiin kolmen vuoden yhdessäolon jälkeen niin että ei suostuttu keskustelemaan eroasioita, kerrasta poikki ja ei enää koskaan sanakaan. Hetkeä ennen tunnusti rakkautta, oli kosinutkin aiemmin. En ole ollut enää kykenevä minkaanlaisiin suhteisiin enkä luota ylipäätäänkään ihmisiin yhtään enää, vaikka en ole koskaan luottanutkaan sokeasti. Kuka vain voi tehdä mitä vain. Lähdöstään on aikaa yli 7 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähti -99 au pairiksi. Ei ole vieläkään tullut takasin. 6v suhde alla. Näin toimii nainen.
Luulit siis suhteen jatkuvan, vaikka hän ilmoitti sen loppuvan kertomalla, että hän muuttaa kohta muualle?
Siis suhdehan jatkuu, vaikka toinen muuttaa eri paikkakunnalle, ellei sitä erikseen lopeteta.
Vierailija kirjoitti:
Näillä pakonomaisilla sarjasuhteilijoilla, jotka samalla uskottelevat vastapuolelle olevansa tosissaan ja pysyvämmässä suhteessa, on tapana kehua se vastapuoli maasta taivaisiin. Sairaan mielen syitä ja motiiveja voi vain arvailla. Yksi lienee se, että rakkaushuijari ei halua paljastaa kupletin todellista juonta. Toinen on se, että hän haluaa pitää jalan ovenraossa, että p***untarpeessaan tai joskus muuten pitkästyessään voi käydä tsekkaamassa, josko vielä saisi jotain irti kohteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Se jota kehuttiinMinun tapauksessani myös sanoi että tykkää ja haluaa olla, mutten ymmärtänyt miksi, kun vähintään puolet ajasta sitten kuitenkin vaikutti olevan kanssani niin paha olla. Alkoi tuntumaan että sama miten hyvin yritin, niin se johti konfliktiin. Tykkäsin hänestä paljon, mutta pakko siitä oli lähteä, kun omakin mielenterveyteni alkoi menemään, tuntui etten osannut eikä minusta ollut mihinkään hänen kanssaan. Tosin aiheesta poiketen tein mielestäni asian selväksi, enkä hiljaa häipynyt. Sanoin hänelle että on ihana, mutta en selvästikään ole oikea/riittävä joten toivottavasti löytää jonkun paremman ja se oli fakta.
Teillä on sitten ollut eri tilanne. Ei meilläkään ollut mitään ruusuilla tanssimista, mutta ei meidän välillä koskaan ollut mitään konflikteja. Ei mitään ylitsepääsemätöntä mun mielestä. Hänen mielestään selvästikin oli, ja se ylitsepääsemätön asia olin minä. Hän ei pitänyt minusta.
Ero on myös siinä, millä tavalla olet ilmaissut halusi lopettaa. Tää mun heppu ei sanonut edes mitään siihen suuntaan, että ajattelisi ettei hän riitä minulle. Ennemmin toisin päin, niistä kehuista huolimatta.
Tavallaan, 20v avioliittoa, kertoi kyllä syyn, minä en rakastanut häntä, tuo oli niin tyrmistyttävä etten osannut sanoa ensin mitään, hän määräsi mitä minä tunnen.
Kun olisin halunnut keskustella, hän kertoi vain että oli päätöksensä tehnyt.
Oikeastaan en ole koskaan asiasta toipunut, aikaa on 15v, elänyt olen eteenpäin, mutta taustalta aina välillä tulee syvä suru niistä 20v, jotka tuntuvat perustuvan valheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Mutta paljon mieluummin tulisin jätetyksi tuolla tavalla kuin niin, että suolletaan jotain p*skaa kuinka kiva ihminen olet ja kuinka hyvä sun seurassa on olla, ja silti ei haluta enää koskaan nähdä silmissä.
Olisin tosi tyytyväinen jos mulle sanoisi suoraan, että olet ruma, läski, ällöttävä ja tyhmä ihminen, koska sehän se totuus on. Ei kukaan halua kivaa ihmistä ulos elämästä.Ei kukaan halua myös seurustella jokaisen kivan ihmisen kanssa. Ei todellakaan tarvitse solvata asiattomasti, voisi vaan todeta, että mielestäni emme sovi yhteen tms. Ymmärrän sen, että eksällä ei ollut munaa kertoa siitä, että hän lähtee, koska on suoltanut valheita menneet kuukaudet ja sitä ihmistä, jota on esittänyt, ei ole eikä hän jaksa enää esittää sitä. No, olen varmaan läski, ruma ja tyhmä ja siksi hän ei enää jaksa ylläpitää kulissiaan, mutta olennaisin syy on kuitenkin se, että valheen päälle rakenettu suhde ei voi jatkua määräänsä enempää.
Sen sijaan hän katoaa ja jättää minut epätietoisena miettimään, että mitä ihmettä oikein on tapahtunut.
Pitkällä tähtäimellä todellakin onni, että jättäminen tapahtui, yhteenmuutto olisi ollut painajainen, mutta sillä on eroa, miten asiat hoidetaan loppuun tai jätetään hoitamatta.
Myönnä pois. Sä olisit halunnut sönköttää sille jotakin ja saada vielä yhden mahdollisuuden.
Kuule, se mahdollisuudesta sönköttäjä on ollut tuo katoaja, joka palasi takaisin ihmettelemään, miksen itkenytkään sen perään vaan annoin sen mennä kyselemättä.
Se, että mietit sitä noin paljon (mietit mikä meni pieleen jne), ertoo kyllä jotain ihan toista.
Se kyllä kertoo susta aika paljon, jos ryhtyisit rakentamaan ihmissuhdetta jonkun kanssa tosissasi ja sitten kun asiat menisi todella rankasti päin mäntyä, et edes miettisi, mitä tapahtui. Minun osaltani asia on kristallinkirkas, hän huijasi minua joka ainoa päivä suhteen ajan ja määräänsä kauempaa siihen ei pysty. Ihan sama olisinko ollut kuinka ihana tai kamala, suhteesta ei olisi voinut tulla pitkää ja pysyvää, koska hän huijasi alusta asti.
Se sun exäsi ei ollut tosissaan sun suhteen alun perinkään.
Sorry, mutta jonkun piti sanoa sinulle totuus.
Kyllähän mä sen tajuan. Mutta tajuatko sinä, että suhteessa on kaksi ihmistä. Hän huijasi minut rakentamaan suhdetta itsensä kanssa sekä esitti minulle rakentavansa suhdetta kanssani, kunnes tuli se päivä, ettei viitsinyt enää leikkiä.
Milloin sinulle selvisi, että hän vain esittää ja valehtelee koko ajan?
Siinä vaiheessa, kun ne valheet selvisivät.
Suhteen kestäessä vai suhteen päätyttyä?
Oman turvallisuuteni vuoksi en vastaa. Hän voi lukea tätä myös, joten en halua identifioitua enkä myöskään antaa informaatiota tiedoistani.
Oletpa sinä dramaattinen. Jotenkin en usko sinua. Minusta sinä olet edelleen koukussa siihen mieheen.
Ihan sama minulle mitä uskot tai et, se ei muuta elämääni paremmaksi tai huonommaksi.
Olen tullut siihen tulokseen, että jotkut osaavat sujuvasti näytellä riittävän osan näyttääkseen siltä, että he ovat toisenlaisia kuin ovat. Sitten sitä alkaa edellyttää heiltä sen näytellyn osan mukaista käytöstä, koska se oikea ihminen siellä alla on sellainen, jonka kanssa ei olisi alkanut olla yhdessä alunperinkään. Sen olisi tiennyt jo kättelyssä, että hänestä aiheutuu vain harmia ja mielipahaa ja muita tappioita ja vaurioita.
Vähän kuin nelivuotias onnistuisi näyttelemään teiniä ja sitten kun laitat sille kirjan eteen ja pyydät lukemaan, mitään ei tapahdu. No, ei tapahdu ja lopulta teiniä näyttelevä nelivuotias suuttuu sitten toiselle, kun häneltä vaaditaan liikaa eikä hän edes ymmärrä miten luetaan. Siltä se tuntuu, kun tätä ketjua lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä pakonomaisilla sarjasuhteilijoilla, jotka samalla uskottelevat vastapuolelle olevansa tosissaan ja pysyvämmässä suhteessa, on tapana kehua se vastapuoli maasta taivaisiin. Sairaan mielen syitä ja motiiveja voi vain arvailla. Yksi lienee se, että rakkaushuijari ei halua paljastaa kupletin todellista juonta. Toinen on se, että hän haluaa pitää jalan ovenraossa, että p***untarpeessaan tai joskus muuten pitkästyessään voi käydä tsekkaamassa, josko vielä saisi jotain irti kohteesta.
Sarjasuhteilijoilla on pohjimmiltaan heikko itsetunto ja hauras minäkuva. Taustalla lähestulkoon aina lapsuudessa koettu turvattomuus jolloin tunnetaidot jääneet 5-8 vuotiaan tasolle.
He voivat olla taitavia kehumaan ja puhumaan rakkaudesta siirappisesti (esim sielunkumppani tai kaksoisliekki-puheet). Oikeasti nämä tyypit eivät kykene edes tunnistamaan omia tunteitaan ja tarpeitaan ja vielä vähemmän puhumaan niistä rehellisesti kumppanilleen.
Tämä on vain näytelmää jolla toinen osapuoli sitoutetaan sairaaseen peliin jossa sarjasuhteiljia saa vallan.
Pettävät yleensä kaikissa suhteissaan ja syyttävät kumppaniaan tästäkin. Siirtyvät suhteesta toiseen koska eivät osaa olla yksin.
Näitä kannattaa välttää koska eivät muutu. Lisäksi no contact-sääntö ainoa järkevä tapa näiden kanssa eron jälkeen.
Oletpa sinä dramaattinen. Jotenkin en usko sinua. Minusta sinä olet edelleen koukussa siihen mieheen.