Mieli maassa kun mies ei halua kolmatta lasta
Asutaan Helsingissä kalliilla alueella pienesti.. Kolmas lapsi pidentäisi äitiyslomaa, lainat lyhennysvapaalla, sekä toisi akuutin tarpeen isommalle kodille. Mies ei ole innostunut 3. lapsesta vaikka meillä on hyvät ammatit. Ärsyttää ihan hirveästi, että näinkö se sota jyräsi lapsitoiveeni ylle.. Itsellä ikää n. 40, joten ei tässä voi odottaa kuin vuoden max. 18kk kai suositus että raskauksien väki synnytyksestä - meillä nyt 12 kuinen🥺
En pääse yli en ympäri, tuntuu että mies vie minulta jotain ja päättää puolestani, ja että masennun🥺. Meillä vajaa 3 ja kohta 1v lapset. Univajetta on ja sitä mietin eniten itse, miten harrastuksiin kuljettaminen tapahtuisi kun aikuisia kaksi ja jos lapsia olisi kolme?
Kommentit (110)
Olen mies ja käynyt sterilisaatiossa. Kun kulloinenkin nainen alkaa toivoa lapsia, sanon aina että tulee jos on tullakseen. Ihmettelen sitten kovasti, kun ei kersoja ilmaannu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua huvitti apn huoli harrastuksiin kuljettamisesta. Kuule jos hommaatte kolmannen ja asutte kalliilla alueella niin tuskin teillä on varaa lapsille kovin kalliisiin tai moniin harrastuksiin. Eli ei tule kuljettamisongelmaa jos ei ole edes varaa harrastaa.
Minusta sinun kannattaa nyt oikeasti miettiä myös miehen näkökantoja. Eli pystyttekö elämään mieleistä ja taloudellisesti järkevää elämää jos kolme lasta. Se että teillä on ihan hyvät ammatit ei takaa asiaa vaan miettikää ihan konkreettisesti riittääkö rahat jos kolmas lapsi. Ja siis niin että koette talouden olevan ok. Se että selvitään juuri ja juuri kunhan syödään paljon kaurapuuroa ja kaalilaatikkoa eikä kukaan harrasta mitään maksullista eikä matkusteta jne on yksi tapa elää. Ilmeisesti miehesi ei halua sitä. Haluaako jo olemassa olevat lapset? Entä sinä?
Kerroin että meillä on hyvät, hyväpalkkaiset ammatit. Eiköhän lääkärin ja juristin lapsilla ole varaa harrastaa kivoja juttuja?
Pienesti asutaan säästö- ja sijoitussyistä, kun meillä on kaksi asuntoa keskustassa.
Ap
Sitten vaan vaihdat miestä. Kyllä noin koulutettu uuden miehen löytää.
Miksi joku hyvin tienaava, koulutettu mies ottaisi naisen jolla on jo kaksi kakaraa ja hirveä kiire saada kolmas?
No sitten se on ero ja teet lisää kersoja jonkun muun kanssa jos ette pääse yhteisymmärrykseen. Ei sullakaan ole oikeutta pakottaa miestä kolmanteen lapseen ja lisäkuluihin
Posti-Pate auttaa siemennyksessä
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän surusi ap ja sympatiat sinulle. Eipä tuosta ole kuin kaksi tietä. Joko lähdet suhteesta ja yrität saada kolmannen esim yksin tai käsittelet surun ja menet eteenpäin. Eihän se helppoa ole. Itse yritetään kolmatta lasta, josta oltiin molemmat puolison kanssa aluksi hiukan epävarmoja.
Nimestään huolimatta tällä palstalla on hirveän lapsivihainen ilmapiiri, ei kannata välittää. Kyllä parin vuosikymmenen päästä jo itketään, kun ei ole sukupolvia maksamaan eläkkeitä ja sairaanhoitoa yms.
Ei vaan realistisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:n päällimääinen syy kolmanteen lapseen näyttäisi minun mielestä olevan työhaluttomuus ja vastuunpakoilu mm. lainan maksusta. Ensimmäisenä listaa, että kolmas lapsi pidentäisi äitiyslomaa. Senkö takia niitä lapsia pukataan? Älä huoli, kyllä kahdenkin kanssa pääset hyvään saikkukierteen työpaikalla, "ensin yksi lapsi nuhassa, sitten toinen, lopuksi itse".
Mitä ihmettä? Mistä keksit näitä juttujasi? Minulla on 20v kestänyt korkea ura ja korkeat koulutukset, olen n. 40.
Työhaluttomuus? Ei todellakaan, vaan perherakkaus.
Ap
20 vuoden ura ja päälle yliopisto-opinnot ja vasta n. 40? Hmm.
Ap on erikoistapaus, kävi peruskoulun ja lukion päällekkäin, sitten yliopistoon ja suoraan huippu-uralle kakskymppisenä.
No, osa vaan opiskelee nopeasti. Valmistuin 22v ekaan tutkintoon ja toisen tein kunnon työn ohella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No sitten se on ero ja teet lisää kersoja jonkun muun kanssa jos ette pääse yhteisymmärrykseen. Ei sullakaan ole oikeutta pakottaa miestä kolmanteen lapseen ja lisäkuluihin
Epätoivoinen duunari. Ap joutunee tinkimään elintasosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:n päällimääinen syy kolmanteen lapseen näyttäisi minun mielestä olevan työhaluttomuus ja vastuunpakoilu mm. lainan maksusta. Ensimmäisenä listaa, että kolmas lapsi pidentäisi äitiyslomaa. Senkö takia niitä lapsia pukataan? Älä huoli, kyllä kahdenkin kanssa pääset hyvään saikkukierteen työpaikalla, "ensin yksi lapsi nuhassa, sitten toinen, lopuksi itse".
Mitä ihmettä? Mistä keksit näitä juttujasi? Minulla on 20v kestänyt korkea ura ja korkeat koulutukset, olen n. 40.
Ap
Olet noin 20-vuotiaana valmistunut lääkäriksi tai juristiksi? Joopa joo..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap on erikoistapaus, kävi peruskoulun ja lukion päällekkäin, sitten yliopistoon ja suoraan huippu-uralle kakskymppisenä.
Et ainoastaan vaikuta, vaan olet superkateellinen koulutetulle, vakavaraiselle Ap:lle joka järkevästi pohtii kolmatta lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Et ainoastaan vaikuta, vaan olet superkateellinen koulutetulle, vakavaraiselle Ap:lle joka järkevästi pohtii kolmatta lasta.
Mielenkiintoinen väite. Onko perusteluja?
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Ero ei ole meillä vaihtoehtona rakkausavioliitossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero ei ole meillä vaihtoehtona rakkausavioliitossa.
Ap
No sittenhän sinulla ei ole mitään muita vaihtoehtoja kuin hyväksyä tilanne. Piste.
Joku kateellinen yhden lapsen vanhempi käy laittamassa alapeukkuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että tuolla koulutustasolla pystyisi ajattelemaan myös lastensa tulevaisuutta. Millaisena ap näkee maailman, johon haluaa vielä lisää lapsia?
Millaisena näet itse Suomen kun väestöpyramidi on vinoutunut ja menee vain pahemmaksi? Millä maksetaan tulevien eläkeläisten kulut?
Sillähän ne oikein hyvin maksettaisiin, että jokaisessa perheessä olisi kaksi lasta, niin kuin ap:n mieskin halusi.
Skarppaa. Harrastuksiin kuskaamisella ei ole väliä, mitä kolmas lapsi voisi tehdä suuttuneena? Polkea jalkaa? Kai keskustassa esim. kirjasto on.
Tajua että haluat taloudellisia asioita kuten isomman asunnon. Miksi tarve olisi niin akuutti? Kolme lasta voi asua samassa huoneessa jos myöhemmin hankitte kerrossängyn.
Tehkää lainasuunnitelma, jossa sitoudut maksamaan miehellesi takaisin tietyn summan, jos antaa luvan hankkia kolmannen lapsen. Järkeä nyt, yrität itse rahastaa häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aika teidän trollien trollaus päättyy tyhmyyteen. Niin kävi taas
Ajatella, jotkut eivät saa sitä ainokaistakaan lasta ja toiset täällä itkee musertuneena ja masentuneena kolmannen perään 🤔
Vähän suhteellisuudentajua nyt, kannattaa olla kiitollinen siitä mitä on jo saanut. Lapset eivät ole itsestäänselvyys, niiden saaminen tai ne olemassaolevatkaan.
Jos on jo kaksi tervettä lasta jatuon verran ikää, niin MIKSI pistäisit vielä kerran loton vetämään että tuleeko tällä kertaa joku vamma tai erityistarve? Plus jos ei ole kolmanteen varaa, niin silloin sen hankkiminen on pois olemassa olevien lasten elämänlaadusta.
Oletko jotenkin konkreettisesti huomannut edut kahden kanssa, eli oletko antanut paljon enemmän aikaasi, rahaa tms materiaa näille kahdelle, kun kolmatta ei nyt ole?