Mieli maassa kun mies ei halua kolmatta lasta
Asutaan Helsingissä kalliilla alueella pienesti.. Kolmas lapsi pidentäisi äitiyslomaa, lainat lyhennysvapaalla, sekä toisi akuutin tarpeen isommalle kodille. Mies ei ole innostunut 3. lapsesta vaikka meillä on hyvät ammatit. Ärsyttää ihan hirveästi, että näinkö se sota jyräsi lapsitoiveeni ylle.. Itsellä ikää n. 40, joten ei tässä voi odottaa kuin vuoden max. 18kk kai suositus että raskauksien väki synnytyksestä - meillä nyt 12 kuinen🥺
En pääse yli en ympäri, tuntuu että mies vie minulta jotain ja päättää puolestani, ja että masennun🥺. Meillä vajaa 3 ja kohta 1v lapset. Univajetta on ja sitä mietin eniten itse, miten harrastuksiin kuljettaminen tapahtuisi kun aikuisia kaksi ja jos lapsia olisi kolme?
Kommentit (110)
Aikuistu ensin itse ennen kuin hankit lisää lapsia.
Vierailija kirjoitti:
4 hlöää on perhe, kun matkustelee. Perhehuonetarjoukset melkein aina 2+3 tai 1+3. Mahdutte samaan taksiin tarpeen tullen. Kolmas lapsi tuntuu olevan yhteiskunnassamme "ylimääräinen". Terv. Kokemuksen rintaääni
Yleensä 3-4 lasta näkee kotona maleksivilla. Töissä olevilla on järjestään 2.
AP:n tulee muistaa myös, että vaikka olisi miten hyvä ammatti taustalla, niin kolmen lapsen kanssa yhtäjaksoinen n.8-10 vuoden yhtäjaksoinen äippäloma vie takaisin käytännössä kouluttamattoman henkilön statukseen työmarkkinoilla. 10 vuoden aikana vanhentuu kaikki osaaminen ja tietotaito. Siksi kannattaisi pysyä työelämässä edes vähän. Vaikka olisi nytkin joku työpaikka josta lomailee sen 10 vuotta, niin sielläkin ehtii asiat muuttua niin, että saattaa tulla töihinpaluusta aika hankala. Samalla kannattaa miettiä sitä palkkakertymää, jonka menettää mm. tulevaan eläkkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Minua huvitti apn huoli harrastuksiin kuljettamisesta. Kuule jos hommaatte kolmannen ja asutte kalliilla alueella niin tuskin teillä on varaa lapsille kovin kalliisiin tai moniin harrastuksiin. Eli ei tule kuljettamisongelmaa jos ei ole edes varaa harrastaa.
Minusta sinun kannattaa nyt oikeasti miettiä myös miehen näkökantoja. Eli pystyttekö elämään mieleistä ja taloudellisesti järkevää elämää jos kolme lasta. Se että teillä on ihan hyvät ammatit ei takaa asiaa vaan miettikää ihan konkreettisesti riittääkö rahat jos kolmas lapsi. Ja siis niin että koette talouden olevan ok. Se että selvitään juuri ja juuri kunhan syödään paljon kaurapuuroa ja kaalilaatikkoa eikä kukaan harrasta mitään maksullista eikä matkusteta jne on yksi tapa elää. Ilmeisesti miehesi ei halua sitä. Haluaako jo olemassa olevat lapset? Entä sinä?
Kerroin että meillä on hyvät, hyväpalkkaiset ammatit. Eiköhän lääkärin ja juristin lapsilla ole varaa harrastaa kivoja juttuja?
Pienesti asutaan säästö- ja sijoitussyistä, kun meillä on kaksi asuntoa keskustassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
AP:n päällimääinen syy kolmanteen lapseen näyttäisi minun mielestä olevan työhaluttomuus ja vastuunpakoilu mm. lainan maksusta. Ensimmäisenä listaa, että kolmas lapsi pidentäisi äitiyslomaa. Senkö takia niitä lapsia pukataan? Älä huoli, kyllä kahdenkin kanssa pääset hyvään saikkukierteen työpaikalla, "ensin yksi lapsi nuhassa, sitten toinen, lopuksi itse".
Mitä ihmettä? Mistä keksit näitä juttujasi? Minulla on 20v kestänyt korkea ura ja korkeat koulutukset, olen n. 40.
Työhaluttomuus? Ei todellakaan, vaan perherakkaus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua huvitti apn huoli harrastuksiin kuljettamisesta. Kuule jos hommaatte kolmannen ja asutte kalliilla alueella niin tuskin teillä on varaa lapsille kovin kalliisiin tai moniin harrastuksiin. Eli ei tule kuljettamisongelmaa jos ei ole edes varaa harrastaa.
Minusta sinun kannattaa nyt oikeasti miettiä myös miehen näkökantoja. Eli pystyttekö elämään mieleistä ja taloudellisesti järkevää elämää jos kolme lasta. Se että teillä on ihan hyvät ammatit ei takaa asiaa vaan miettikää ihan konkreettisesti riittääkö rahat jos kolmas lapsi. Ja siis niin että koette talouden olevan ok. Se että selvitään juuri ja juuri kunhan syödään paljon kaurapuuroa ja kaalilaatikkoa eikä kukaan harrasta mitään maksullista eikä matkusteta jne on yksi tapa elää. Ilmeisesti miehesi ei halua sitä. Haluaako jo olemassa olevat lapset? Entä sinä?
Kerroin että meillä on hyvät, hyväpalkkaiset ammatit. Eiköhän lääkärin ja juristin lapsilla ole varaa harrastaa kivoja juttuja?
Pienesti asutaan säästö- ja sijoitussyistä, kun meillä on kaksi asuntoa keskustassa.
Ap
Sitten vaan vaihdat miestä. Kyllä noin koulutettu uuden miehen löytää.
Ei ne lapset mitään esineitä ole sinun mielihyväksi ja leikkikaluksi. Hommaa mieluummin dildo, puhun omasta elämästäni. Jos äitini olisi käyttänyt dildoa, en nyt kärsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:n päällimääinen syy kolmanteen lapseen näyttäisi minun mielestä olevan työhaluttomuus ja vastuunpakoilu mm. lainan maksusta. Ensimmäisenä listaa, että kolmas lapsi pidentäisi äitiyslomaa. Senkö takia niitä lapsia pukataan? Älä huoli, kyllä kahdenkin kanssa pääset hyvään saikkukierteen työpaikalla, "ensin yksi lapsi nuhassa, sitten toinen, lopuksi itse".
Mitä ihmettä? Mistä keksit näitä juttujasi? Minulla on 20v kestänyt korkea ura ja korkeat koulutukset, olen n. 40.
Ap
20 vuoden ura ja päälle yliopisto-opinnot ja vasta n. 40? Hmm.
Lapset ovat tyypillisesti lähes kokonaan naisen vastuulla, joten mieheltä aika outoa vängätä vastaan, kun ei se hänen elämäänsä kuitenkaan kovin paljon vaikuta. Mutta jos välttämättä haluat sen lapsen ja se ei tässä suhteessa onnistu, niin sitten vain uutta suhdetta etsimään tai hoida homma yksin.
Vierailija kirjoitti:
4 hlöää on perhe, kun matkustelee. Perhehuonetarjoukset melkein aina 2+3 tai 1+3. Mahdutte samaan taksiin tarpeen tullen. Kolmas lapsi tuntuu olevan yhteiskunnassamme "ylimääräinen". Terv. Kokemuksen rintaääni
5 sopii henkilöautoon.
Luulisi, että tuolla koulutustasolla pystyisi ajattelemaan myös lastensa tulevaisuutta. Millaisena ap näkee maailman, johon haluaa vielä lisää lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
20 vuoden ura ja päälle yliopisto-opinnot ja vasta n. 40? Hmm.
Ap on erikoistapaus, kävi peruskoulun ja lukion päällekkäin, sitten yliopistoon ja suoraan huippu-uralle kakskymppisenä.
Mulla iski hirvittävä vauvakuume, kun meidän lapset oli 7-ja 9-vuotiaat. Silloin kuopuskin meni kouluun ja mulle varmaan iski joku paniikki, että nyt molemmat lapset on jo niin "isoja". Ehkä sullakin on joku murrosvaihe menossa, kun pienempi on täyttämässä vuoden.
Aina ennen oltiin puhuttu, että kaksi lasta riittää ja tästä puoliso piti loppuun asti kiinni. Kun pari vuotta oli kulunut ja lapset alkoi tulla esiteini-ikään niin vauvakuume vaan loppui. Jotenkin silloin tajus, että nyt lapset on siinä iässä että en enää halua aloittaa vauvarumbaa alusta.
Aika voi auttaa, mutta se on ainakin selvää, että toista ei voi pakottaa lapsenhankintaan. Tai ehkä voikin, mutta itse ajattelin aina, että en voisi elää tietäen, että olen väsytystaktiikalla saanut mieheni suostumaan kolmanteen lapseen.. 😅 Nyt meidän lapset on teinejä ja me nautitaan tuttavien vauvoista aina tilanteen tullen 😊
Kumpi olet, lääkäri vai juristi? Noin huonon valehtelijan palveluksia pitää osata välttää.
Ymmärrän surusi ap ja sympatiat sinulle. Eipä tuosta ole kuin kaksi tietä. Joko lähdet suhteesta ja yrität saada kolmannen esim yksin tai käsittelet surun ja menet eteenpäin. Eihän se helppoa ole. Itse yritetään kolmatta lasta, josta oltiin molemmat puolison kanssa aluksi hiukan epävarmoja.
Nimestään huolimatta tällä palstalla on hirveän lapsivihainen ilmapiiri, ei kannata välittää. Kyllä parin vuosikymmenen päästä jo itketään, kun ei ole sukupolvia maksamaan eläkkeitä ja sairaanhoitoa yms.
Mun muija teki kolmannen, koska halusi, minä en halunnut. Hän vain vähän huijasi ehkäisystä.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että tuolla koulutustasolla pystyisi ajattelemaan myös lastensa tulevaisuutta. Millaisena ap näkee maailman, johon haluaa vielä lisää lapsia?
Millaisena näet itse Suomen kun väestöpyramidi on vinoutunut ja menee vain pahemmaksi? Millä maksetaan tulevien eläkeläisten kulut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 sopii henkilöautoon.
Meillä nyt jo 7 hengen auto.
Ap
Meillä tehtiin nolla koska minä päätin niin ja se oli vaimolle ok, kunnes sen serkku tuli raskaaksi. Sitten se alkoi itkeskelemään kun alkoi olla liikaa ikää ja seksistä oli jo luovuttu.
Onko myös narsisti?