Se on sitten äkkiä hommattava lapsi että saa tuplalapsilisät, ei lapseton pari tai sinkku saa mitään apua!
Hyi hallitus! Aivan törkeää syrjintää!!!
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/062c2eed-3ea3-40ca-b078-6d4aeed64…
Kommentit (544)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on väärin vaatia vanhempia elättämään itse omat lapsensa? Miksi minä lapsettomana pienituloisena joudun elättämään perheellisiä ihmisiä joista todella moni tienaa enemmän kuin mitä minä itse tienaan? Jos niitä lapsia päättää tehdä niin onko se väärin vaatia että lapsen vanhemmat itse elättää ja kasvattaa jälkikasvunsa?
No niinhän me tehdäänkin. Ei se lapsilisä riitä yhtään mihinkään. Kelan melkein kaikkiin tukiin tehtiin taannoin korotus. Paitsi lapsilisään.
Ettekä tee! Päiväkoti,neuvola ja koulut pyörii verorahoilla.
Turha valittaa siinä että olethan sinäkin käynny päiväkodit ja neuvolat koska minä en saannut edes päättää sitä synnyinkö vai en, yhteiskunnan on muututtava sellaiseksi että vanhemmat elättää ja kasvattaa itse omat lapsensa eikä sysää kustannuksia ja vastuuta yhteiskunnalle.
Se sun lapsi maksaa tälle yhteiskunnalle paljon enemmän kuin sen lapsilisän verran.
Ohis, mutta jos yhteiskunta ei mielestäsi saa kustantaa ihmisille perustason hyvinvointia, kuten neuvolan joka vähentää lapsikuolleisuutta, päivähoidon joka mahdollistaa vanhemman töissäkäynnin tai koulutuksen, joka mahdollistaa myöhemmän oman työssäkäynnin, niin mihin se kaikki raha pitäisi käyttää? Ja jos veroprosentti laskisikin tuolla huomattavasti, niin hyvinvointivaltiosta ei enää voitaisi puhua ollenkaan. Yhteiskunnalla on vastuu jäsenistään tiettyyn pisteeseen asti, kaikkea ei voi kustantaa, mutta tuet on tarkoitettu ylläpitämään hyvinvointia niin, että se ei ole vain harvojen saatavilla. Sitä voi itsekin joutua saamapuolelle jossain vaiheessa elämää, yleensä viimeistään eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös paljon lapsiperheitä, jotka eivät saa yhtään mitään lapsilisiä. Jos on lukioikäisiä lapsia, niin kulut ovat silloin kaikkein suurimmillaan, eikä minkäänlaisia tukia saa.
Millä perusteella kulut ovat silloin suurimmillaan? Itse asuin jo 17-vuotiaana omillani, olin lukiossa ja tein kesätöitä. Ei tarvitse ostaa suksia ja luistimia talveksi, ei uutta pyörää kun entinen jää pieneksi. Vaatteitakaan ei tarvitse olla koko ajan uusimassa. Toista on koululaisten vanhemmilla, kohta alkaa taas kaikki talviliikunnat ja epätoivoinen suksien, luistimien metsästys kirpputorilta. Puhumattakaan talvivaatteista, jotka maksaa nykyään maltaita. Jos erehdyt ostamaan halvimman mahdollisen toppa-asun, on se hetkessä rikki polvista tai kainaloista. Joo, ja paikkailtu on, mutta joku raja siinäkin.
Totta, että lapsia ei kukaan käskenyt tekemään, itse ne haluttiin. Mutta ei näitä kuluja osannut etukäteen arvata. Ja toisaalta, jos kaikki jättäisivät lapset tekemättä, niin ei olisi eläkkeen maksajia tulevaisuudessakaan.
Kesätöistä saaduilla rahoillako sinä sitten talven elit? Ettet vaan hakenut yhteiskunnan tukia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eriarvoiseen asemaan? Epäreilua?
Täällä ei taas nähdä omaa napaansa pidemmälle, on vain lapsettomia aikuisia ja lapsia omaavia aikuisia.
Tämäkin LAPSIKOHTAINEN mahdollinen tuki maksetaan niin, että jonain päivänä on aikuisia, lapsellisia tai lapsettomia, joita kaikkia on tuettu lapsuuden perheissään valtion toimesta täysin tasavertaisesti.
Mutta eihän se kelpaa, koska minäminäminä. Jokaisen lapsuuden perheessä on kuitenkin aikansa mukaisesti kohdeltu näitä nykyajankin aikuisia niin tasavertaisesti, kuin aikanaan on osattu, suunta on onneksi parempi.
No on siinä se, että hintojen nousu, esim. sähkön, ei liity mitenkään siihen onko lapsia vai ei. Sähkön hinta nousee kohtuuttomasti niillä joilla sopimus on vaihtumassa nyt. Silti tukea saa sen perusteella onko lapsia. Hekin saavat joilla edelleen vanha sopimus jollain alle 5c/kwh. Kunhan vaan on lapsia. Eikö nyt muuta keinoa löydy mistä hyötyisi kaikki joita tilanne koskettaa? Mun puolesta voitaisiin tehdä laki, että kaikilta lopetettaisiin vanhat sopimukset ja kaikki olisivat samalla viivalla pörssisähköllä. Sen hinta laskisi, kun ei tarvitsisi maksaa vanhojen sopimusten asiakkaiden sähköjä omansa päälle.
Lapsilisä ei ole lähtökohtaisesti tarkoitettu sähkölaskun maksamiseen. Ja kyllä tässä on kaikki muukin kallistunut.
Jos omalla kohdalla on huono soppri,niin sitten sä haluat vetää muut samaan? Kertoo kyllä ihan kaiken sinusta ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eriarvoiseen asemaan? Epäreilua?
Täällä ei taas nähdä omaa napaansa pidemmälle, on vain lapsettomia aikuisia ja lapsia omaavia aikuisia.
Tämäkin LAPSIKOHTAINEN mahdollinen tuki maksetaan niin, että jonain päivänä on aikuisia, lapsellisia tai lapsettomia, joita kaikkia on tuettu lapsuuden perheissään valtion toimesta täysin tasavertaisesti.
Mutta eihän se kelpaa, koska minäminäminä. Jokaisen lapsuuden perheessä on kuitenkin aikansa mukaisesti kohdeltu näitä nykyajankin aikuisia niin tasavertaisesti, kuin aikanaan on osattu, suunta on onneksi parempi.
No on siinä se, että hintojen nousu, esim. sähkön, ei liity mitenkään siihen onko lapsia vai ei. Sähkön hinta nousee kohtuuttomasti niillä joilla sopimus on vaihtumassa nyt. Silti tukea saa sen perusteella onko lapsia. Hekin saavat joilla edelleen vanha sopimus jollain alle 5c/kwh. Kunhan vaan on lapsia. Eikö nyt muuta keinoa löydy mistä hyötyisi kaikki joita tilanne koskettaa? Mun puolesta voitaisiin tehdä laki, että kaikilta lopetettaisiin vanhat sopimukset ja kaikki olisivat samalla viivalla pörssisähköllä. Sen hinta laskisi, kun ei tarvitsisi maksaa vanhojen sopimusten asiakkaiden sähköjä omansa päälle.
No eihän nämä liity mitenkään toisiinsa, sähkölaskuun on tulossa ihan omat tukimuotonsa. Lapsilisä, myös ylimääräinen sellainen, on lasten kuluihin, joiden hinnat ovat myös nousseet, kuten lasten vaatteet ja ruoka. Ei lapsettomilla ole näitä kuluja ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka perheelliset ihmiset hyvittävät minulle sen että olen mahdollistanut sen että he saavat lapsilisää, he ovat saanneet vanhempainvapaata, heidän lapset on saannut käydä päivähoidossa ja koulussa?
Alatteko maksamaan minulle rahaa takaisin joka kuukausi sitten kun lapsenne täyttää 18v vai miten? Hä?
Kuinka ajattelit hyvittää minulle sen, että kasvatan kotonani veronmaksajaa tulevaisuutta varten, sitä aikaa varten, kun sinä olet vaipoissa makaava kuolaava hyödytön kuluerä?
En tiedä pääkaupunkiseudun neuvoloista, mutta ainakin täällä omassa maakunnassa neuvoloissa käyvät myös aikuiset. Itse olen käynyt kuulotestissä, monet rokotuksetkin olen sieltä käynyt hakemassa ja muutamassa papa-testissä olen käynyt. Ehkäisyasioissakin olen käynyt neuvolassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka perheelliset ihmiset hyvittävät minulle sen että olen mahdollistanut sen että he saavat lapsilisää, he ovat saanneet vanhempainvapaata, heidän lapset on saannut käydä päivähoidossa ja koulussa?
Alatteko maksamaan minulle rahaa takaisin joka kuukausi sitten kun lapsenne täyttää 18v vai miten? Hä?
Kuinka varakas oikein olet, jos sun maksamilla veroilla tuo kaikki kustannetaan?
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, perheelliset maksavat jo nyt veroja millä saat tarvittaessa terveydenhoitoa ja palveluita pienellä rahalla. Ja heidän lapsensa, jahka kasvavat ja sinä elät tarpeeksi vanhaksi, tuottavat yhteiskunnalle palveluita joista sinäkin voit hyötyä. He myös maksavat veroja ja eläkkeesi.
Vierailija kirjoitti:
Heidän lapsensa joutuvat maksamaan nykyisten velojen eläkkeet, lääkkeet, terveydenhoidon, kelataksit ym ym eläkeläisten menot. Mistä te lapsettomat kuvittelette, että raha tulee, kun te jäätte eläkkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on väärin vaatia vanhempia elättämään itse omat lapsensa? Miksi minä lapsettomana pienituloisena joudun elättämään perheellisiä ihmisiä joista todella moni tienaa enemmän kuin mitä minä itse tienaan? Jos niitä lapsia päättää tehdä niin onko se väärin vaatia että lapsen vanhemmat itse elättää ja kasvattaa jälkikasvunsa?
No niinhän me tehdäänkin. Ei se lapsilisä riitä yhtään mihinkään. Kelan melkein kaikkiin tukiin tehtiin taannoin korotus. Paitsi lapsilisään.
Ettekä tee! Päiväkoti,neuvola ja koulut pyörii verorahoilla.
Turha valittaa siinä että olethan sinäkin käynny päiväkodit ja neuvolat koska minä en saannut edes päättää sitä synnyinkö vai en, yhteiskunnan on muututtava sellaiseksi että vanhemmat elättää ja kasvattaa itse omat lapsensa eikä sysää kustannuksia ja vastuuta yhteiskunnalle.
Se sun lapsi maksaa tälle yhteiskunnalle paljon enemmän kuin sen lapsilisän verran.
Ohis, mutta jos yhteiskunta ei mielestäsi saa kustantaa ihmisille perustason hyvinvointia, kuten neuvolan joka vähentää lapsikuolleisuutta, päivähoidon joka mahdollistaa vanhemman töissäkäynnin tai koulutuksen, joka mahdollistaa myöhemmän oman työssäkäynnin, niin mihin se kaikki raha pitäisi käyttää? Ja jos veroprosentti laskisikin tuolla huomattavasti, niin hyvinvointivaltiosta ei enää voitaisi puhua ollenkaan. Yhteiskunnalla on vastuu jäsenistään tiettyyn pisteeseen asti, kaikkea ei voi kustantaa, mutta tuet on tarkoitettu ylläpitämään hyvinvointia niin, että se ei ole vain harvojen saatavilla. Sitä voi itsekin joutua saamapuolelle jossain vaiheessa elämää, yleensä viimeistään eläkkeellä.
Kiva lukea täältä välillä myös järkeviä kirjoituksia. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
En aio hyvittää sinulle mitään. Hajoa siihen.
Ei kannata lapsihaaveet.. Se on vaan yhet tuplalisät. Lapsen pito on kallista. 🙄
Hallitus lupasi että se auttaa nyt kansalaisia kuin sähkön hinta on korkealla ja inflaatio korkealla, noh miten he minua auttoi... Alentaa sähkönhinnan alvia hiukan... Ei muuta... Odotin että hallitus olisi auttanut kansalaisia myös sen takia että inflaatio on korkealla nyt... No joku parempi ihmisryhmä kyllä apua sai siihen mutta en minä..
Toi sähkön alvin laskeminen on oikeastaan aika mitätön asia, se siis on vain sähkön hinnan alvin lasku ja se ei kovinkaan iso osuus ole sähkölaskussa.
Millainen ihminen minä sitten olen? Olen ihminen kuka lämmittää asuntoa sähköllä, lapsia ei ole, (iki)sinkku olen ja käyn töissä josta saan nettona 1900e/kk...
Koittaako hallitus saada minua syrjäytymään ja kokemaan etten kuulu tähän yhteiskuntaan vai...
Vierailija kirjoitti:
Hallitus lupasi että se auttaa nyt kansalaisia kuin sähkön hinta on korkealla ja inflaatio korkealla, noh miten he minua auttoi... Alentaa sähkönhinnan alvia hiukan... Ei muuta... Odotin että hallitus olisi auttanut kansalaisia myös sen takia että inflaatio on korkealla nyt... No joku parempi ihmisryhmä kyllä apua sai siihen mutta en minä..
Toi sähkön alvin laskeminen on oikeastaan aika mitätön asia, se siis on vain sähkön hinnan alvin lasku ja se ei kovinkaan iso osuus ole sähkölaskussa.
Millainen ihminen minä sitten olen? Olen ihminen kuka lämmittää asuntoa sähköllä, lapsia ei ole, (iki)sinkku olen ja käyn töissä josta saan nettona 1900e/kk...
Koittaako hallitus saada minua syrjäytymään ja kokemaan etten kuulu tähän yhteiskuntaan vai...
Sitten kun itsesäälibileesi joskus loppuvat, voit koittaa ajatella, että ehkä se miltä sinusta juuri nyt tuntuu ei olekaan sama asia kuin totuus.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelussa paistaa oikrin hyvin lapsellistrn oman ylivertaisuuden ajatteleminen ja yksinelävien vähättely. Sinkku voi ihan hyvin muuttaa johonkin itsemurhakuutioon ja tehä vaikka lisätöitä lisätenestien toivossa. Mutta Mirja-Annikin rakkauden hedelmillä pitää jokaisella olla olla oma huone (miksei lapset muka voi nykyään jakaa huonetta, ennen asuttiin 4 henkinen perhe jopa kaksioissa). Ykainasuvien ei tartte saada tehdä muuta kuin käydä töissä, eihän heillä mitään elämääkään voi olla.
Yksinasuvia syrjitään työelämässä lomakausina, aina se on se yksinasuva joka joutuu joustamaan niiden lomien kanssa.
Meillä on kolme lasta samassa huoneessa, ovat ihan tyytyväisiä. Me vanhemmat toisessa makuuhuoneessa. Kuinka monen ihmisen kanssa sinä jaat kotisi, keittiösi, vessasi jne.? Tiedän ettei kaikki perheelliset elä aivan kuten me, mutta ei kaikilla muillakaan ole yhtä paljon sitä henkilökohtaista asuintilaa kuin jollain samanikäisellä keskiverto lapsettomalla sinkulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun itsesäälibileesi joskus loppuvat, voit koittaa ajatella, että ehkä se miltä sinusta juuri nyt tuntuu ei olekaan sama asia kuin totuus.
No.. Eikait se inflaatio minua kosketa kun olen lapseton.. Vai miksi yhteiskunta ei minua auta? Kuulutaako me lapsettomat ja lapselliset ihmiset edes samaan yhteiskuntaan kun inflaatio ei kosketa kuin toista ryhmää vaan...
Missäs ne kaikki ikuisesti onnellisesti vapaaehtoisesti lapsettomat ovat? En tiennytkään että ovat näin katkeraa porukkaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No.. Eikait se inflaatio minua kosketa kun olen lapseton.. Vai miksi yhteiskunta ei minua auta? Kuulutaako me lapsettomat ja lapselliset ihmiset edes samaan yhteiskuntaan kun inflaatio ei kosketa kuin toista ryhmää vaan...
Voi jumalauta nyt.