Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Se on sitten äkkiä hommattava lapsi että saa tuplalapsilisät, ei lapseton pari tai sinkku saa mitään apua!

Vierailija
30.08.2022 |

Kommentit (544)

Vierailija
281/544 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, olisi aika kiinnittää huomiota muihinkin kuin lapsiperheisiin. Suomessa on valtavasti sinkkutalouksia.

Tämä. Maksat yksin yhden ihmisen palkasta ihan kaiken.

Lapsiperheessä sen saman palkan pitää vaan riittää enempään kuin sinkulla.

Lapsiperheissä on usein se 2 vanhemman palkka. 2500 € vai 5000 €.

Meillä se palkka on yhteensä 3300€ sisältäen molemman vanhemman palkat ja sillä elää 5 henkilöä, maksetaan 1000€ asuntolainaa jota on jäljellä vielä 220 000€ lisäksi siinä missä ennen ostin yksin, nythän ostetaan kolminkertainen määrä. Kuukauden ruokalasku on 700-800€

Myykää kämppä ja muuttakaa pienempään. Tuloihin nähden liikaa lainaa.

Tämä. Tuolla lainamäärällä ja noilla tuloilla maksuun menee reilu 18 vuotta jos jatkaa tonni kuussa lainanlyhennystä. Jos nyt ei pärjää, niin tulevaisuus on vielä arvaamattomampi. Itse oletan, että tämä vielä pahenee ennen kuin paranee.

Tulot luultavasti nousee ja lapset muuttavat pois yksi kerrallaan, joten heidän kulutkin pienenevät.

Mahdollisesti. Tosin kahden hengen taloudelle 3300e on todella vähän yhteisiä tuloja, kumpikin on niin pienituloisia että saattavat olla työnsä valinneet niin, ettei palkkakehitystä tapahdu suuressa määrin. Tai sitten tuo raha on enimmäkseen toisen vanhemman tulo ja toinen saa jotain pientä tukea. Tuossa ei myöskään sanottu onko lapsilisätkin tuohon laskettuna, toivottavasti ei, jos kolmen lapsen lisät kyseessä.

Minä olen ollut tehtaassa töissä metalli-alalla jo kohta 20 vuotta, 32000€ brutto vuodessa, eipä se 2000€ yli juuri ole netto per kuukausi. Vaimo on lähihoitaja vajaata viikkoa tekee. Eipä se hänen netto ole paljoa yli 1000€. Kyllä meillä on silti ihan uusi koti kolmelle lapselle. Ihan kivasti pärjätään, mutta ei mulla ole koskaan jäänyt rahaa pakollisten kulujen jälkeen, sehän olisi hullua jos kävisi töissä, maksaisi pakolliset kulut ja huomaisi että onkin vielä 200€ jäänyt käyttämättä.

Toisille tuollainen elämä ilmeisesti sopii, itseä ahdistaisi jos kaikki raha mitä tilille tulee menisi pakollisiin kuluihin eikä mitään voisi ottaa säästöön pahan päivän varalle. Joku 100-200e on juuri sopiva summa laittaa säästöön tilipäivänä, ei siitä tule kuin 1200-2400e/vuosi säästöä, eli ei puhuta loppupeleissä mistään hurjan isoista summista ja ne sitten tulee käyttöön kun tarve on. Mitäs, kun tv tai tietokone hajoaa? Tai pesukone? Osamaksua sitten osamaksun päälle, kun ei voi kerralla maksaa ja ainakin osa laitteista on sellaisia ettei nykyään pärjää ilman.

Saattaa se joskus tulla joku satanen veronpalautusta tai lomarahat, niillä ne särkymät maksetaan.

Vierailija
282/544 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, olisi aika kiinnittää huomiota muihinkin kuin lapsiperheisiin. Suomessa on valtavasti sinkkutalouksia.

Meillä se palkka on yhteensä 3300€ sisältäen molemman vanhemman palkat ja sillä elää 5 henkilöä, maksetaan 1000€ asuntolainaa jota on jäljellä vielä 220 000€ lisäksi siinä missä ennen ostin yksin, nythän ostetaan kolminkertainen määrä. Kuukauden ruokalasku on 700-800€

Tämä. Tuolla lainamäärällä ja noilla tuloilla maksuun menee reilu 18 vuotta jos jatkaa tonni kuussa lainanlyhennystä. Jos nyt ei pärjää, niin tulevaisuus on vielä arvaamattomampi. Itse oletan, että tämä vielä pahenee ennen kuin paranee.

Tulot luultavasti nousee ja lapset muuttavat pois yksi kerrallaan, joten heidän kulutkin pienenevät.

Mahdollisesti. Tosin kahden hengen taloudelle 3300e on todella vähän yhteisiä tuloja, kumpikin on niin pienituloisia että saattavat olla työnsä valinneet niin, ettei palkkakehitystä tapahdu suuressa määrin. Tai sitten tuo raha on enimmäkseen toisen vanhemman tulo ja toinen saa jotain pientä tukea. Tuossa ei myöskään sanottu onko lapsilisätkin tuohon laskettuna, toivottavasti ei, jos kolmen lapsen lisät kyseessä.

Minä olen ollut tehtaassa töissä metalli-alalla jo kohta 20 vuotta, 32000€ brutto vuodessa, eipä se 2000€ yli juuri ole netto per kuukausi. Vaimo on lähihoitaja vajaata viikkoa tekee. Eipä se hänen netto ole paljoa yli 1000€. Kyllä meillä on silti ihan uusi koti kolmelle lapselle. Ihan kivasti pärjätään, mutta ei mulla ole koskaan jäänyt rahaa pakollisten kulujen jälkeen, sehän olisi hullua jos kävisi töissä, maksaisi pakolliset kulut ja huomaisi että onkin vielä 200€ jäänyt käyttämättä.

Toisille tuollainen elämä ilmeisesti sopii, itseä ahdistaisi jos kaikki raha mitä tilille tulee menisi pakollisiin kuluihin eikä mitään voisi ottaa säästöön pahan päivän varalle. Joku 100-200e on juuri sopiva summa laittaa säästöön tilipäivänä, ei siitä tule kuin 1200-2400e/vuosi säästöä, eli ei puhuta loppupeleissä mistään hurjan isoista summista ja ne sitten tulee käyttöön kun tarve on. Mitäs, kun tv tai tietokone hajoaa? Tai pesukone? Osamaksua sitten osamaksun päälle, kun ei voi kerralla maksaa ja ainakin osa laitteista on sellaisia ettei nykyään pärjää ilman.

Saattaa se joskus tulla joku satanen veronpalautusta tai lomarahat, niillä ne särkymät maksetaan.

Siinähän niitä rahoja sitten odotellessa, kun hajoaa jotain isompaa ja kalliimpaa, esim. auto. Tai miten käy jos sairastut ja saat yhtäkkiä lääkityksen, vaikkapa puolen vuoden ajalle, jonka joudut kustantamaan itse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/544 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et nyt hiljaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis vaimosi tekee osa aika työtä käteen jää silti 1000-1600€ kk ja lapsilisät saatte lisäksi sitten sinun palkka ja verovähennykset sekä lapset saa ruuan päiväkodissa koulussa.Työpaikkaruoka on halvempi kuin normaalisti.Teillä on siis kertakaikkiaan Luxus elämä.Pienituloiset yksinhuoltajat eläkeläiset yksin asuvat osa aika työläiset ja työttömät elää noin 1000-2000€ kuukausituloilla brutto.

Vaimon 1200€ palkasta menee 450€ lainaan, 400€ auton tankkiin että saa ajettua 110km päivässä työmatkaa, loput ruokaan ja puhelimeen. Minä maksan 550€ lainaa turvan kanssa, tankkaan autoa 350€, maksan kaikki laskut ja autojen korjaukset, muut särkymät. Kaikki menee.

Vierailija
284/544 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinähän niitä rahoja sitten odotellessa, kun hajoaa jotain isompaa ja kalliimpaa, esim. auto. Tai miten käy jos sairastut ja saat yhtäkkiä lääkityksen, vaikkapa puolen vuoden ajalle, jonka joudut kustantamaan itse?

Onhan se luotto ja on mulla 500€ säästössä. Oo koko autokaan yli 500€

Vierailija
285/544 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap laittaa tilinumeronsa, niin siirrän sen 333 euroa, joka meille ehkä joulukuussa tulee (jos siis maksetaan lapsilisät tuplana). Voidaan itse pitää samoja vaatteita pesemättä vähän kauemmin, ostaa vaikka kertakäyttöastioita yhdeksi viikoksi, ettei tarvitse tiskikonetta pyörittää, lakaista lattiat mikrokuituliinalla, sammutella turhia valoja ahkerammin ja pitää pelikoneet ja muut laitteet kiinni viikonloppuisin. Ehkä käydään vaikka kerran viikossa paistamassa makkaraa ja lämmittämässä hernaria metsässä nuotiolla.

Vierailija
286/544 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahmatit ulisee kirjoitti:

Se lapsi lisä ON LISÄ eikä ole tarkoitus että sillä elää koko perhe. Se on lapsen terveyden ruska hygienia ja vaate tarvikkeisiin tarkoitettu LISÄ TUKI LISÄ. Normaalisti vanhemmat elättää itse omat lapsensa ja itsensä omalla palkalla mutta tämä lisä L I S Ä tuli kun oli niin paljon yksinhuoltajia ja pienipalkkaiset ei pärjännyt.Se ei edes ole varakkaille rikkaille muumaalaisille se on vain sotien jälkeen Suomen köyhien tukemiseen lasten ruokaan. Aikuinen pärjää 100-150€ kk ruuan puolesta näin on ministerit laskenut joten vauvan ja lapsen ruoka paljon vähemmän.

Lapset syövät yllättävän paljon. Meilläkin hoikka 6v poika saattaa syödä aamulla neljä palaa Vaasan ruispaloja. Ja hän on siis hyvin laiha poika. Tai kaksi lihapiirakkaa putkeen. Ei välttämättä onnistu kaikilta aikuisiltakaan, mutta kuvaa hyvin sitä, että kyllä sitä ruokaa kuluu lapsillakin. Paljon toki keitellään puuroja ym. Mutta onhan lapsesta nyt paljon muitakin kuluja kuin vain ruoka, vaikka se iso menoerä onkin. Muita kuluja ovat mm. lääke- ja lääkärikulut, päivähoitomaksut, vaatteet, vesi, vakuutukset, isommassa asunnossa on isommat lämmityskulut, isommat sähkölaskut. Pieni lapsi tarvitsee turvakaukalon, rattaat jne. Lapsen kasvaessa lapsi tarvitsee oman polkupyörän, luistimet, sukset, puhelimen josta tulee lasku joka kuukausi, harrastuksia jne. Eiköhän siinä vanhemmillekin aika paljon maksettavaa jää lapsilisän jälkeenkin.

Arvaan, että olet sitä mieltä, että sinun pitäisi saada se 94 euroa, kaljaan ja tupakkaan. Ymmärrän ärsytyksesi, mutta yhteiskunnassa nyt vain pitää priorisoida tiettyjä asioita.

Vierailija
287/544 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se lisä tule vain yhden kerran? Koen myös että yksin asuvia täytyy myös jotenkin auttaa.

Vierailija
288/544 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap laittaa tilinumeronsa, niin siirrän sen 333 euroa, joka meille ehkä joulukuussa tulee (jos siis maksetaan lapsilisät tuplana). Voidaan itse pitää samoja vaatteita pesemättä vähän kauemmin, ostaa vaikka kertakäyttöastioita yhdeksi viikoksi, ettei tarvitse tiskikonetta pyörittää, lakaista lattiat mikrokuituliinalla, sammutella turhia valoja ahkerammin ja pitää pelikoneet ja muut laitteet kiinni viikonloppuisin. Ehkä käydään vaikka kerran viikossa paistamassa makkaraa ja lämmittämässä hernaria metsässä nuotiolla.

Toivottavasti olet sanasi mittainen ja autat jotain köyhää yksinasuvaa (iäkästä, vammaista, tavallista, nepsyä, ketä vaan).

Kaltaisillani ei ole tiskikoneita, ei pelikoneita, joskus joutuu olemaan viikkoja ilman vessan loisteputkea tai muuta hajonnutta lamppua, itselläni ei ole edes telkkaria. Ja olisi tosi työn alla saada järjestettyä joku hernari-ilta nuotiolle, kun sekään ei ole yksinkertaista ilman bussilippuja, eväsretken välineitä, ulkoiluvaatteita tai edes kunnon kävelykenkiä.

Sanon tämän, koska joku saattaa ajatella tuon olevan helppoa säästöä myös yksinasuvalle, ja näinhän se ei ole.

Odottelen tällä hetkellä pääsyä ammatilliseen kuntoutukseen. Monella on vielä pahempi tilanne kuin minulla.

Vierailija
289/544 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, tuossahan on kyse äänten kalastelusta. Ei mistään muusta.

Vierailija
290/544 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahmatit ulisee kirjoitti:

Se lapsi lisä ON LISÄ eikä ole tarkoitus että sillä elää koko perhe. Se on lapsen terveyden ruska hygienia ja vaate tarvikkeisiin tarkoitettu LISÄ TUKI LISÄ. Normaalisti vanhemmat elättää itse omat lapsensa ja itsensä omalla palkalla mutta tämä lisä L I S Ä tuli kun oli niin paljon yksinhuoltajia ja pienipalkkaiset ei pärjännyt.Se ei edes ole varakkaille rikkaille muumaalaisille se on vain sotien jälkeen Suomen köyhien tukemiseen lasten ruokaan. Aikuinen pärjää 100-150€ kk ruuan puolesta näin on ministerit laskenut joten vauvan ja lapsen ruoka paljon vähemmän.

Kasvavan lapsen ruokakuluihin ei välttämättä mene sen vähempää rahaa kuin aikuisenkaan, vaikka saisikin ne 5 ateriaa/viikko ilmaiseksi. Koululaiset usein jo syö ruokaa suunnilleen saman verran kuin vanhempansa, jotkut ehkä enemmänkin. Nythän taustalla on vielä juuri päättynyt pitkä kesäloma ja sitä joillain edeltänyt myös etäopetusjaksoja jolloin ilmaista koululounasta ei ole saanut. Päättäjien keskuudessa on kai huomioitu, että monissa lapsiperheissä on ollut tiukkaa jo pidempään ja on varmasti huolta kuinka vaikuttaa lasten terveyteen ja tulevaisuuteen jos esim. ruokahuolto jo ehkä pidempään ollut heikompaa, liikunta- ja muita harrastusmahdollisuuksia karsittu, sosiaalisten taitojen opettelu vaikeutunut, on huolta oman perheen ja maailman tilanteesta jne. Tuplalisällä käytännössä osoitetaan, että lapsiperheiden heikentynyt asema (ja lapsilisän heikentynyt ostovoima) on huomiotu päättäjätasolla. Ei tietenkään ratkaise kaikkia ongelmia mutta jo eleen symbolinen merkitys on suuri.

Vierailija
291/544 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus ei ymmärrä, että myös muilla kuin lapsiperheillä elämiskulut nousevat aivan yhtä lailla. Miksi lapsiperheitä aina suositaan? Lisääntyminen on oma valinta eikä se saisi antaa mitään erikoisetuja.

Erikoisetuna saattaa tulla myös empatiaa. Ei tekisi pahaa sullekaan.

Toivon, että kaikille saataisiin apua tähän kriisiin, mutta jos ja kun ei ole mahdollista, pitää ensimmäiset avut kohdistaa sinne, missä isoin tarve. Pienituloiset lapsiperheet ja eläkeläiset lienee siellä kärjessä. Ei sen pidä olla huutoäänestys, että ketä autetaan.

Tuntuu vasemmistossa olevan aikamoinen huutoäänestys mihin rahaa syydetään. Saako eläkeläinen ylimääräisen lapsilisän?

Vierailija
292/544 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin varakkaat tarvitsevat lapsilisiä?

Varakkaat sentään ovat ansainneet tukensa veroja maksamalla.

Vierailija
293/544 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsellinen työssäkäyvä etävanhempikaan saa mitään apua. Kulut taatusti suuremmat kuin yksin elävällä. Lapset puoliksi.

Miksei kukaan auta meitä?

Vierailija
294/544 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä täällä ilkutaan lapsiperheille ja kilvan kehutaan sitä omaa lapsettomuutta. Koittakaa nyt vaan kestää se valintanne.

Vierailija
295/544 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernariretken matkakulut metsään ja takaisin maksavat meidän perheeltä noin 30 euroa. Se on meille paljon. Idea on kuitenkin hyvä! Sen voi toteuttaa lähipöpelikössä termarilla, koska nuotiota ei saa sinne sytyttää.

Vierailija
296/544 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät ovat lapsia varten, ei vanhempia. Lasten selviytymistä ja turvallista eloa varten. Vaikka vanhemmat ovatkin "valinneet lisääntyä", niin lapset eivät ole itse päättäneet tulla tähän tilanteeseen. Meillä aikuisilla sentään on ollut mahdollisuus jo useita vuosia vaikuttaa maailmanmenoon. Lapsilla ei itsellään ole mahdollisuuksia parantaa olojaan. Haluatteko tosiaan, että seuraavat (teistä huolehtivat) sukupolvet kasvavat vihaamaan teitä, niinkuin tekin heitä? Ette varmaan halua olla taas seuraava itsekeskeinen boomersukupolvi?

Vierailija
297/544 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsellinen työssäkäyvä etävanhempikaan saa mitään apua. Kulut taatusti suuremmat kuin yksin elävällä. Lapset puoliksi.

Miksei kukaan auta meitä?

Ehdottomasti pitäisi huomioida etävanhemman asema, varsinkin jos kulut jakaantuu tasan kuten ilmeisesti teillä. Toivottavasti asia huomioidaan kun tuplalisistä tehdään päätös. Tietysti myös pysyvämpi ratkaisu pitäisi saada aikaan pian. Se varmasti auttaa jos vanhemmat eron jälkeen on reiluja toisiaan kohtaan kuluja jakaessa ja lähivanhempi ottaa sen etävanhemman tilanteen huomioon, mutta kaikilla ei niin ole.

Vierailija
298/544 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hernariretken matkakulut metsään ja takaisin maksavat meidän perheeltä noin 30 euroa. Se on meille paljon. Idea on kuitenkin hyvä! Sen voi toteuttaa lähipöpelikössä termarilla, koska nuotiota ei saa sinne sytyttää.

Tämä siis julkisilla. Autoa ei ole eikä tarvita, koska asumme kaupungissa.

Vierailija
299/544 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus ei ymmärrä, että myös muilla kuin lapsiperheillä elämiskulut nousevat aivan yhtä lailla. Miksi lapsiperheitä aina suositaan? Lisääntyminen on oma valinta eikä se saisi antaa mitään erikoisetuja.

Erikoisetuna saattaa tulla myös empatiaa. Ei tekisi pahaa sullekaan.

Toivon, että kaikille saataisiin apua tähän kriisiin, mutta jos ja kun ei ole mahdollista, pitää ensimmäiset avut kohdistaa sinne, missä isoin tarve. Pienituloiset lapsiperheet ja eläkeläiset lienee siellä kärjessä. Ei sen pidä olla huutoäänestys, että ketä autetaan.

Tuntuu vasemmistossa olevan aikamoinen huutoäänestys mihin rahaa syydetään. Saako eläkeläinen ylimääräisen lapsilisän?

Miksi saisi? Eihän eläkeläisellä ole lapsen menoja, vaan päinvastoin on ollut vuosikymmenet aikaa hankkia kaikki tarpeellinen ja säästääkin. Materia ei tietenkään kestä ikuisesti mutta mummot ja papparaiset ei samalla tavalla tarvi esim. uusia vaatteita (lähes) aina vuodenajan vaihtuessa, kuten kasvavat lapset. Näitä on tosin jo kuultu, että eläkeläisenkin pitäisi saada tuplaeläke.

Vierailija
300/544 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman lisääntymishaluisia ihmisiä et sinäkään olisi siinä vinkumassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä