sektio vai alateitse
Hei,
Ensimmäinen lapsemme syntyi hätäsektiolla ja koko rumba ennen sektiota oli aika piinaavaa. Kun supistukset alkoivat kotona, niin siitä 24 tuntia yhtä piinaa ennen kuin sektio tehtiin. Syynä oli sydänäänten heikkeneminen.
Nyt minua on alkanut mietityttämään seuraava synnytys mikä on Joulukuussa.
Ensimmäisestä tosiaan jäin karmeita kauhukuvia mieleeni mitä nyt tässä mietiskelen.
Olenko reipas vai onko sektio seuraava vaihtoehto. Miten helposti tai vaikeasti sektion saa/tehdään? Kokemuksia? Itse olen menossa Jorviin.
Vastauksista kiitollinen!
T. Persikka
Kommentit (3)
Meillä kuopuksen (elo-06) synnytys jännitti ja mietitytti valtavasti etukäteen.
Esikoinen kun ei ottanut millään tullakseen ja kun yliajalla alkoi raskausmyrkytyksen oireetkin, päätettiin synnytys käynnistää kalvojen puhkaisulla ja tipalla. Niin päätyttiin lopulta kiireelliseen sektioon sydänäänten heikkenemisen vuoksi.
Kuopuksen synnytys lähti käyntiin 40+1 limatulpan irtoamisen jälkeen. Sairaalassa ehdittiin olla 4 tuntia kun toinen poikamme syntyi alateitse hienosti ja ilman suurempia ongelmia.
Mukavaa odotusta sinulle ja perheellesi...
Meillä myös esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla sydänäänten laskun takia. Itselleni tuosta synnytyksestä jäi hieman " paha mieli" , joka kyllä ajan myötä helpotti...
No, kaksi vuotta esikoisen jälkeen syntyi kakkonen. Etukäteen jännitin synnytystä, mutta kaikki sujui todella hyvin! Kakkonen syntyi alakautta ja synnytys oli hieno kokemus.
Jos minun vielä pitäisi valita, niin haluaisin kyllä synnyttää mielummin alakautta. Siitä toipuu nopeammin (ainakin minä) kuin sektiosta.
Siitä en osaa sanoa, kuinka helposti sektion saa jos haluaa... mutta melkein suosittelisin tuota " normaalia synnytystä" ...
Hei!
Mulla on takana kolme synnytystä ja ensimmäinen kerta oli ihan erilainen kuin 2. ja 3. Nyt " jännitän" neljättä, sillä koskaan ei tiedä, miten seuraava menee.
Minulla esikoinen päätyi kiireelliseen sektioon. Meni viikkotolkulla yli, sitten käynnisteltiin - loppujen lopuksi synnytys ei oikein edennyt mihinkään ja loppujen lopuksi leikattiin, kun sydänäänet alkoivat heitellä.
Toisella kerralla vauva tuli ihan itte alakautta - viikkoa ennen laskettua aikaa. Punnatessani mietin, että " onko tämä totta" - odotin vauvan syntyvän vasta kuukauden päästä, kun mielessä kajasteli ensimmäisen kerran piiiiitkä odotus.
Kolmas syntyi tismalleen laskettuna päivänä ja suhteellisen ripeästi. Nipistely alkoi aamupäivällä ja tyttö oli valmis puoli yhdeltätoista illalla (epiduraali aukaisi paikat kuin napista painaen, lapsi syntyi 12 min. epiduraalin valmistumisen jälkeen).
Neljäs kera menossa ja toivottavasti meneen suurinpiirtein kuten 2. tai 3. kerralla.
Kaverillani on ihan samanlaisia kokemuksia: esikoinen häädettiin yliaikaisena todella pitkän kaavan kautta, kakkonen oli likipitäen syöksysynnytys (alle puolituntia sairaalaan saapumisen jälkeen oli valmista) ja kolmas päätyi hätäsektioon... Ikinä ei tiedä mitä tuleman pitää. Mutta jos valita saa, niin mieluummin alakautta (ainakin minä), toipuminen on paljon nopeampaa.
:) ONNANNAA