Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähän lapsivettä?

16.03.2008 |

Mulle sanottiin kokoarvio ultrassa että lapsivettä on aika vähän,muuta lääkäri ei siihen kommentoinut. Onko se siis normaalia näillä viikoilla,nyt 37+3? vai joku yksilöllinen ominaisuus? Kokemuksia?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun toisessa raskaudessa vatsa tuntui loppua kohti tosi isolta ja kovalta. Raskausarpiakin tuli paljon (ekalla kerralla ei yhtään). Olin itse huolissani ja arvelin isoa vauvaa tai vähäistä lapsivettä ja pyysin neuvolan kautta läheteen polille.

Polilla todettiin vähäinen lapsivesi, jota seurattiin viimeiset viikot. Veden määrä oli siellä 39+ viikolla jo alle kaikkien raja-arvojen. Ei silti tuntunut olevan mikään hätä ja mut otettiin sit 40+ osastolle käynnistykseen. Lääkäri vakuutti että vähäinen vesi ei aiheuta esim. infektioita (ensikoisella oli infekektio heti synnytyään) ja vauva ei kuulemma ole silti mitenkään " kääreissä" .

Osastolla käynnisteltiin kesähelteessä 3 pv eikä vesimäärää enää sen kummemmin tutkittu, vain normaalit sydänkäyrät useasti päivässä. Sitten vihdoin viimein syntyi terve poika vähässä lapsivedessä ja kokoakin oli komeat 4030g ja 55cm. Eli siis omat arviot olivat oikeita.

Ei siis tehty mitään kummaa veden vähyyden vuoksi.

Hyvää loppuraskautta:)

äiti04ja07

Vierailija
2/4 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tuumailinkin ettei siitä sen kummempaa. Voinhan mainita asiasta neuvolassa. Aikaisemmissa raskauksissa ei oo koskaan ollu mitään puhetta lapsiveden määrästä. Nyt lääkäri sanoi kun kokeili vatsaa että on ihan täynnä vauvaa ja siksi kokoarvioon meninkin kun terkan mielestä ei ollu kasvanu maha tarpeeksi. Siihenkin kai vaikuttaa lapsiveden määrä myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähäisen lapsiveden takia päädyttiin sektioon alatiesynnytyksen sijaan.. vauva oli tosin perätilassa. Sanoivat, että olisi riski yrittää alakautta lähestulkoon ilman lapsivettä.. Mutta tuohon päätökseen siis varmasti vaikutti sekin, että lapsi oli perätilassa.

Milia

Vierailija
4/4 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisivat olleet tilanteesta jotenkin huolissaan, niin olisivat varmasti ottaneet pian kontrolliin, sillä lapsen asento vaikuttaa veden määrän näkymiseen ultralla. Itselläni on vettä loppuraskaudessa ollut molemmilla kerroilla vähäsen ja lääkäri on sanonut, että usein sen määrä väheneekin viimeisillä viikoilla. Jos sitä vettä siellä kuitenkin on, niin mitään hätää ei vauvalla ole. Sitten, jos vettä ei enää ollenkaan, niin taitavat suhtautua vähän kiireisemmin. Yleensä katsovat vähäisen veden takia napavirtauksia, sillä se saattaa olla merkki istukan toiminnan heikkenemisestä. Usein myös korkeat verenpaineet ilmeisesti vaikuttavat.

Mitään huolta ei siis kuitenkaan ole, itse menen taas jo viidettä viikkoa suht. vähäisillä vesillä. Lapsi on vain siitä johtuen vähän vähäliikkeisempi, kun tilaa on vähemmän.