Suomi on koulu- ja työpaikkakiusaamisen kärkimaita
Miksi täällä esiintyy niin paljon kiusaamista jopa aikuisten välillä? Kiusaajan roolista ollaan jopa ylpeitä.
Kommentit (37)
Olisi hyödyllistä jos laittaisit aloitukseen linkin siihen tutkimukseen, jossa näin todetaan.
Olen pitkään miettinyt tätä. Se jotenkin tulee osaksi varmasti suomalaisten luonteesta ja meidän historiasta. Elämä on ollut ennen kovaa, rankkaa, masentavaa ja eletty siis karuissa olosuhteissa ja kylmyydessä. Luin kirjan Suomen historiasta ja silloinkin on ollut kiusaamista. Porin tulitikkutehtaalla nälvittiin ja kiusattiin uusia tulokkaita, nämä olivat lapsia siis. Ruotuvaivaisia eli eläkeläisiä sun muita heikompia samalla lailla nälvittiin tyyliin "hahhah, onko sulla paskaa kyydissä!". Yleistän tietysti, mutta onhan meillä huonot käytöstavat, moni ei tervehdi naapureitaankaan ja kun lukee jotain y__lilautaa niin miten rumasti siellä puhutaan muista.. Ihan jo facebookissa omilla naamoillaan ihmiset puhuu kiukkuisesti. Ja sellainen iloisuus on teeskentelyä?
Ei ole. Oikeastiko luulet, että esim. jossain Bulgariassa edes pidetään kiusaamisena sellaisia asioita, joita Suomessa pidetään?
Täytyy kyllä ihmetellä miten suomalaiset tosiaan ovat niin kiusaajaluonteisia ja tympeitä ylipäätään muita kohtaan. Tekisi mieli muuttaa muualle. Norjassa on tullut asuttua muutama vuosi ja kouluja käytyä niin sielläkään ilmapiiri ei ollut niin kamala kuin täällä vaikka mentaliteetiltään ovat aika lähellä meitä.
Liittynee tähän: https://www.kaleva.fi/tutkimus-suomalaiset-ovat-lahes-maailman-huonoimp…
Eli suomalaiset maailman epäempaattisimpien kansojen joukossa
Ette ole tainneet asua missään muissa maissa kuin Suomessa?
Tuota esiintyy kaikkialla, niin kouluissa, pihoissa, yhdistyksissä kuin työpaikoilla.
Minun kokemusteni mukaan Suomi eroaa muista maista vain siitä, että täällä on "armeijahenkistä tylyttämistä", ja "hajoita ja hallitse" tyylistä huonoa johtamista, eikä kestetä paineita vaan heijastetaan ne muihin ja tuodaan sillä yleistä huonoa oloa ja ilmapiiriä alaisille.
t: yhteensä kuudessa eri maassa vuosia opiskellut, työskennellyt ja asunut, ja lyhytaikaisempia 2-6 kk työskentelykausia yli 10:ssä muussa maassa
Joo ei yllätä.
Mua kiusattiin nuorena aikuisena opiskellessani ammattiin. Ekassa työpaikassa jouduin esimiehen silmätikuksi toisten työntekijöiden mustamaalaamisen johdosta (naisvaltainen ala). Nyt mulla on hyvä työpaikka ja hyvä yhteishenki työssä. Koen että minua arvostetaan siinä missä toisiakin. On hyvä olla ja tehdä työtä.
Tuo muuan entinen esimies on yrittänyt lähestyä minua joskus eri yhteyksissä, mutta en suostu hänen kanssaan mihinkään tekemisiin.
Vierailija kirjoitti:
Liittynee tähän: https://www.kaleva.fi/tutkimus-suomalaiset-ovat-lahes-maailman-huonoimp…
Että muka kiinalaiset ja venäläiset olisivat empaattisempia kuin me!?!?! :DDDD Jenkit ykkösenä empaattisuudessaan, maa jossa todella paljon r a s i s mi a !
Kukakohan tuollaisen jenkkitutkimuksen on rahoittanut?!
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä ihmetellä miten suomalaiset tosiaan ovat niin kiusaajaluonteisia ja tympeitä ylipäätään muita kohtaan. Tekisi mieli muuttaa muualle. Norjassa on tullut asuttua muutama vuosi ja kouluja käytyä niin sielläkään ilmapiiri ei ollut niin kamala kuin täällä vaikka mentaliteetiltään ovat aika lähellä meitä.
Minunkin tekisi. Olen itse joutunut monessa paikassa työpaikkakiusatuksi ja masentunut, katkeroitunut sen johdosta.
Johtuu ihan pelkästään siitä että suomalaiset ottavat kaiken henkilökohtaisesti ja aivan kaikesta nokkiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Kun katsot noita listan empaattisia maita, niin täytyy ihmetellä tutkimuksen kysymysten asettelua 🤣
Näin on ja seuraukset ovat karmeita. Uhrit kärsivät lopun elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Verkkokyselyillä mitattu. Suomessa ihmiset maksavat mukisematta paljon veroja, jotta kaikilla on mahdollisuus saada koulutusta ja terveydenhuoltoa. Ja sitten mukamas ollaan äärimmäisen epäempaattisia?
Vierailija kirjoitti:
Johtuu ihan pelkästään siitä että suomalaiset ottavat kaiken henkilökohtaisesti ja aivan kaikesta nokkiinsa.
No miksi ei olla ystävällisempiä? Ei tarvisi loukkaantua tökeryydestä
Ihmisen ydin syntyy lapsuudessa. Kun tunnetaidot ei pääse kehittymään niitä on vaikea korjata ja muuttaa myöhemmin. Ei kukaan enää tänä päivä halua kuulla, että lapset olisi hoidettava kotona ja pienet lapset tarvitsee juuri äitiään kasvaakseen terveeksi aikuiseksi.
Ihminen on eläin. Ja eläinmaailmassa vallitsee viidakon lait. Vahvat voittaa, heikot häviää.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen ydin syntyy lapsuudessa. Kun tunnetaidot ei pääse kehittymään niitä on vaikea korjata ja muuttaa myöhemmin. Ei kukaan enää tänä päivä halua kuulla, että lapset olisi hoidettava kotona ja pienet lapset tarvitsee juuri äitiään kasvaakseen terveeksi aikuiseksi.
Niin, jokin idea siinä on että isän ja äidin vaistot ovat erilaisia. Ja siinä, että vauvan ensimmäinen hoivaaja on nainen. Mutta tosiaan hys hys, se on naisen arvoa alentavaa.
Tarttis tehä jotain, eikä vain määkiä, että jotain pitäisi tehdä.
Pinnallinen itsekkyys on siihen syynä.
🦈🐠🐬🐚🐜