Mielipiteitä robotti-imurista!
Onko hyvä vai turhake? Itse puntaroin tätä. Lapsiperhe ja koiratalous. Tuoko arkeen helpotusta ja imuroiko oikeasti hyvin?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
vaikka se robo ei pääse sohvan alle
Osta IKEAsta korkkiset lasinaluset ja pistä sohvan jalkojen alle niin robo pääsee hommiin. Neljän euron investointi.
Meillä on Roomba, joka tyhjentää itse itsensä erilliseen ulkoiseen säiliöön. On ollut todella hyvä ja ylittänyt odotukset. Tosin oli kyllä kallis ja Amazon taisi ostaa juuri yhtiön, joten saa nähdä millainen tulevaisuus sillä on.
Jos on paljon suhteellisen vapaata lattiapinta-alaa, koko asunto on samassa tasossa ja irtokamaa ei ole lattioilla, robotti-imuri on hyvä idea.
Suosittelen mallia, joka tyhjentää itse säiliönsä. Aiemmassa robotti-imurissamme ei ollut tätä ominaisuutta ja siitä oli paljon enemmän työtä, melkein mieluummin imuroi itse tavallisella imurilla. Nykyisen huolto on ollut noin minuutin työ parin kk välein (pitkät hiukset pois rullien päädystä).
Minulla ollut Electroluxin robotti-imuri kolme vuotta, ja akku on edelleen hyvä.
Ostin koira talouteen, kun kyllästyin lähes päivittäiseen imurointiin, karvoja kun on jatkuvasti lattiat täynnä, lähes ympäri vuoden.
Kyllähän se päivittäin käytettynä asunnon lattiat perus siistinä pitää, mutta ei jälki kyllä aivan täydellistä ole, eikä tekoäly ihan täydellisesti tunnu paikkoja hahmottavan, ainakaan jos on paljon erilaisia huonekaluja. Laite ei tietenkään myöskään imuroi sohvan päällisiä tai pääse kaikkien hyllyjen yms alle, joten välillä on pakko imuroida itse hieman tarkemmin. Täytyy myös huomioida, että lattiapintojen pitää olla tyhjät pienemmästä tavarasta ennen kuin aloittaa imuroinnin.
Tässä on myös moppaus ominaisuus, joka on melko turha. Se vastaa sellaista hyvin hentoa kostealla rätillä pyyhkimistä, joka ehkä pölyt juuri poistaa, mutta ei sillä kuivuneet koiran kuolat tai ruokatahrat lähde lattiasta irti.
Mielestäni laitteen hyöty tulee lähinnä siitä, että kun "imuroida" voi päivittäin, ei ehdi tulla sitä "koko kämppä lainehtii karvoissa" fiilistä vastaan, jos siis asuu koira taloudessa ja imuroisi normaalisti vain sen kerran viikkoon.
Jos ei olisi koiraa taloudessa, olisi tämä mielestäni melko turha hankinta.
Koira/muu karvalemmikki/lapsi taloudessa tuo riittää sellaiseen ylläpito siivoukseen ehkäisemään kaaosta. Aikuisen pariskunnan kodissa voi riittää viikkojenkin ajaksi ainoaksi siivousvälineeksi. Näppärästi tuo oma osaa käydä tarvittaessa välillä itse latautumassa ja jatkaa sitten hommia siitä mihin jäi. Appilla voi ajastaa siivouksen ja laittaa siivoamaan vain haluamansa tilat.
Ei nuo tietenkään kunnollista ja huolellista käsin imurointia korvaa. Moppaus modesta en maksaisi ylimääräistä.
Vinkkejä ostoon
- katso akun koko
- katso rikkasäiliön koko (joissain tosi pieni)
- katso takuu ja tuotearvostelut
Itselläni Roborock jolle annan 4/5 tähteä
Malli, jonka pitäisi osata välttää koirankakat on nimeltään J7. Roomba J7 sisältää ostajalle kakkatakuun, akronyymiltään lupaus on P.O.O.P., eli pet owner official promise.
Jos kyseisen mallin robotti ei väistäkään kiinteää koirankakkaa, on iRobot luvannut korvata imurin uudella. Myös muut robotti-imurien valmistajat ovat tahoillaan kehittämässä malleja, joiden sensorit osaisivat tunnistaa roskan ja jätökset toisistaan.
Kakan kohdatessaan robotti-imuri lähettää kuvan kohteesta omistajalle tarkempaa syyniä varten. Käyttäjiä kannustetaan jakamaan mahdollisia pökälekuvia myös iRobotille, jotta kakkaisaa tietokantaa voitaisiin laajentaa entisestään.
Kunhan koira ei ole sellainen, että jättää ylläreitä lattialle. Robotti-imuri voi tehdä yllättävää jälkeä sellaisen kohdatessaan.