Tarkistatteko kuitit? Räikeä virhe bongattu kauppareissulla!
Vanhempani aina opettivat, että "ei ne suuret tulot, vaan pienet menot", ja tätä linjaa olen opettanut omillekin lapsilleni. Tarkistan aina kuitit ja suurimmaksi osaksi aikaa ei olekaan mitään huomautettavaa. Myönnän, että aina en lähde huomauttamaan, jos tuote onkin ollut euron enemmän kuin mitä piti, mutta viimeisin bongaamani virhe oli sen verran räikeä, että lähdin takaisin kassalle asiaa ihmettelemään.
Lapset kun olivat pyytäneet makeisia koristeeksi synttärikakkuun. Irtokarkit olivat 7 euroa/kg, joten olkoon, ostetaan. Kun tarkistin kassakuittiani, järkytyin, sillä kuitin mukaan olimme ostaneet melkein 2kg karkkia ja hinta sen mukainen, melkein 10 euroa. Tämä ei voi olla oikein, tuumin ja etsin karkkipussin esille. Toden totta, pussi oli pieni, ei varmasti edes puolta kiloa. Ei kun takaisin kauppaan. Kaupassa myyjä punnitsi uudelleen pussin: toden totta, makeisia oli alle 400g ja sain melkein 7 euroa takaisin.
Oli järkyttynyt tapahtuneesta. Miten ihmeessä myyjä oli punninnut niin pieleen? Olin ostanut yhtä sun toista muuta, joten sen vuoksi saman tien huomannut hintavirhettä. Voi todeta, että onneksi olen tarkka ja tarkistan kuitit. Tämä erhe olisi jäänyt harmittamaan, jos sen olisin huomannut vasta myöhemmin. Kaupassa virheen korjannut myyjä hoiti asian hienosti, joten asioimme siellä jatkossakin.
Millaisia virheitä olette huomanneet? Saitteko virheen korjattua ja hyvityksen?
Kommentit (49)
Isommista ostoksista otan aina kuitit ja tarkastan. Kyllä vuoden mittaan joskus ilmenee, että jotain on veloitettu liikaa. Tavallisesti kyse on siitä, että hyllyn reunassa ilmoitettua alennusta ei ole ollut kassajärjestelmässä.
Top 3:
1. K-market: eniten virheitä, aina asiakkaan vahingoksi, virheet vaihtelee senteistä useisiin euroihin. Useimmiten hyllyssä eri hinta kuin kassalla, aletuotteissa sekaannuksia, palautuksia tai valituksia tein aiemmin joka viikko, nykyään ehkä n. kerran 1-2 kk.
2. Lidl: hinnat ei vastaa hyllyn hintoja, usein alehintoja yhä on, vaikka tarjous mennyt jo virallisesti umpeen, kassa ottaa silti alehinnan
3. Citymarket: toiminta käteisen kanssa on aina arpapeliä, itse pitää tarkistaa etu- ja jälkikäteen paljonko käteistä antaa ja jälkikäteen katsoa kuitista menikö laskutoimitus oikein, kortin ja käteisen yhteiskäyttö varmempaa
Lidl. Nyt virhe kuitissa kahdella viimeisellä kerralla. En oikein luota enään. Tästälähtien tarkistan kuitin.
Punnituksessa puolet liikaa..Tavaroita lyöty kahteen kertaan ym.
ei hyvä...
Alennuksista kannattaa olla tarkkana. Mun kohdalla on tullut kymmeniä mokia niiden kanssa. Nyttemmin olen seurannut jo kassalla, että kassahenkilö merkitsee alennuksen; joutuu näpäyttämään konettaan tuotteen kohdalla. On siis valitettavasti mennyt kyttäämiseksi, kun eivät osaa työtänsä kunnolla, enkä halua tulla huijatuksi.
Tarkistan aina. Mielenkiintoisin oli 10€ virhe klo 22.58 lähikaupassa. Sitten vaan korjauskuittia tekemään ja rahat kassan omaan taskuun.
Mutta huomasin, ja palasin kauppaan klo 22.59. Kassa meni melko vaikeaksi. En raportoinut koskaan. Kassa on yhä samassa paikkaa töissä.
Vilkasen aina paperi kuitin läpi ennen kuin pakkaan ostokset.
Tokmannilla AINA. Yleensä joka kerta joku virhe. Usein tuotteita tietty määrä esim kympillä. Sitten kassalla se ei pädekään.
Muuten tarkistan jos summa ei mielestäni kuulosta järkevältä. Paperikuiteista olen koossa ja lidlissä luopunut jo aikaa sitten.
Minulla suurin virhe on ollut yli 26 euroa.
Ostin muutaman tavaran ja 5 silli pakettia jotka olivat alennuksella kun olivat viimeiset ja päiväys lähestyi.
Ihmettelin kun ostokset maksoivat yli 40 e. kas kummaa sillit olivat 15 euroa kilo kuitin mukaan onneksi tarkistin heti.
Kassahenkilön piti laskea laskimella kun kassakone vaan näytti ylihintaa.
Aika monelle oli varmaan mennyt läpi kun ei olleet tarkistaneet.
Asioin aina kun mahdollista itsepalvelukassalla. Silloin en myöskään osta alennustuotteita. Otan kuitin aina siitä syystä, että jos sitä tarvitsee (joskus ei pääse portista ilman kuittia). Nyt seuraan hintojen nousuja ja sen vuoksi kannan kuitin kotiin asti. Muuten heivaan roskiin heti kassan jälkeen.