Syitä, miksi Helsingissä ei enää huvita käydä
Hesarin mielipidekirjoituksessa ja kommenteissa tulee esille yksi merkittävä seikka: liikene. Helsingin liikennejärjestelyt ovat nykyään sellaiset että siellä on vieraspaikkakuntalaisen liki mahdotonta ajaa. Etenkin talvella kun kaistamerkinnät ym. ei näy.
Juna on kallis, bussivuorot huonoja. En vaan käy enää.
Kommentit (576)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lopetin hesassa käymisen 2000-luvun alussa, kun alkoi olemaan turhan paljon ulkomaalaisia minun makuuni. Nythän se on jo kuin joku pikku-Afrikka.
#eikoskaanenää
Mielummin minä olen ulkomaalaisten parissa kuin tuollaisten takakylien rasistien kanssa. Joten toivotaan että tuo eikoskaanenää pätee.
En ole tuo jolle vastaat, mutta onnea vaan, siellä Helsingissä viihtyy p A s k A s A k k i, sekä koti-että ulkomainen. Hyvä, että kertyy samaan paikka, saamme me oikeat ihmiset elää rauhassa.
Niin totta.
Minä en mene sinne enää täältä Espoosta kun ei pääse suoralla bussilla suoraan Kamppiin.
Pitäisi ensin mennä kiertävällä bussilla lähimmälle metrolle, ja metrolla Kamppiin.
Aiempi 25 minuutin bussimatka Helsingin keskustaan kestää bussi-metro yhdistelmällä ja odotusajoilla nyt 55 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Joka päivälle uusi avaus siitä, miten Helsinkiin ei pääse autolla ja siellä on ulkomaalaisia.
En ole mitään liikennealoituksia nähnyt koko kesänä mutta linkkaa toki.
Julkinen liikenne on nopea ja sujuva ,mutta maksaa.Asun itä Helsinki ja ei rahaa mennä metrolla edes esim. Hakaniemen torille tai Helsingin Keskutaan. Menne vain sinne minne jalat kantaa ja jaksan kävellä tai pyörällä polkea edes takaisin.
Tunnistan kyllä tuon.
Yksi Helsingin isoista ongelmista on kunnollisten liityntäparkkipaikkojen puuttuminen. Itsekin asun haja-asutusalueella, joten matka alkaa joka tapauksessa autolla kotoa, koska muuta yhteyttä ei ole. Kun tulen Helsinkiin, vaihtoehtona on joko ajaa perille asti tai vaihtaa julkisiin.
Ok, autoilu Helsingistä on perseestä. Parkkihalleja on ydinkeskustassa, joten se on yleensä ykkösvaihtoehto jos menen keskustaan. Kaikissa osoitteissa niitä ei kuitenkaan ole, vaan pitää ryömitellä tietöiden ja oikealta ja vasemmalta kaahaavien Wolt-kuskien ja taksien välissä paikkaa etsimässä.
Jättäisin mielellään auton jonnekin, jos olisi joku järkevä paikka. Niitä ei kuitenkaan ole. Jossain itäisen metroradan varrella oli kai joskus ajatus että voisi käyttää liityntäparkkina, mutta jo pelkkä sinne ajaminen on koukkaus syrjään reitiltäni. Ja sieltä perukoilta kestää metrolla keskustaan ainakin 30 min harvojen vuorovälien takia. Ja toki siihen päälle vielä matka kaupungissa itse kohteeseen ja takaisin. Lisäksi se paikka on täynnä, vartioimaton ja rauhaton.
Jos pysäköi jonnekin muualle kaupungin laidalle ja yrittää siirtyä julkisiin, niin lippuja ei saa enää mistään rahalla eikä kortilla. On ladattava äppi, joka päivittyy jokaisen Hesan-matkan välissä ja saa uudestaan urakoida sinne omat tiedot ja opetella ostamaan oikean lipun.
Harkitsen kyllä todella tarkkaan, haluanko lähteä Helsinkiin vai voisiko asian hoitaa jotenkin muuten.
Helsingin on pilanneet junantuomat maalaismoukat jotka nyt on olevinaan niin kaupunkilaisia. Ja tietysti sompeliukset.
Menkää molemmat pois!
Nämä vyöhykkeetkin on tosi turistiystävällisiä 😂 (Eikö joskus muinoin ollut I, II ja III?)
AB
ABC
ABCD
BC
BCD
CD
D
Vierailija kirjoitti:
Helsingin on pilanneet junantuomat maalaismoukat jotka nyt on olevinaan niin kaupunkilaisia. Ja tietysti sompeliukset.
Menkää molemmat pois!
Siinäpä se on suoraan sanottu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen oloni turvallisemmaksi yöllä itä-berliinissä kuin tikkurilassa tai steissillä.
Missä päin Itä-Berliini?
Warschauerin seutu
Vierailija kirjoitti:
Menkää molemmat pois!
Olen samaa mieltä, mutten ole varma siitä, että oletko sinäkään mikään varsinainen tasonnostaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon mielipidekirjoitukseen sanoisin, että nimenomaan tuolla tavalla kannattaa tulla julkisilla keskustaan. Auto on vain muiden edessä, ja perillä parkkipaikkaa et saa mistään.
Minä taas en keksi enää mitään syytä tulla helsingin keskustaan millään kulkupelillä.
Vielä viime vuosituhannen puolella työpaikkakin oli ihan ydinkeskustassa josta löytyivät melkein kaikki alihankkijat ja asiakasyrityksetkin.
Nyt olen kätevästi töissä Espoossa jossa asun enkä ole enää vuosikymmeneen käynyt kertaakaan Helsingin keskustassa työasioilla. Kaikki firmat ovat muuttaneet jonnekin kehille jonne pääsee autolla vaivatta suoraan ilmaiseen parkkiruutuun oven eteen.
Verkkokaupan kasvun myötä kaikki ne keskustassa sijainneet erikoisliikkeetkin ovat muuttuneet merkityksettömiksi. Elokuvat tulee katsottua 65" OLED-näytöstä omassa olohuoneessa tai viereisen ostarin Finkinossa.
Keskustassa on enää Tavastia ja muutama teatteri joissa tulee käytyä muutama kerta vuodessa mutta metron jälkeen julkinen liikenne Espooseen muuttui niin surkeaksi että ajan auton parkkihalliin ja pärjäiden illan jäävedellä. Pitäkää 8€ lötkö 0,4l tuoppinne vetistä hanakaljaa.
Helsingin työpaikkakeskittymä on Pasila. Vieraat pääsee autolla, mutta työntekijät tulevat julkisilla. Hartwallin parkkihallista oli myös ostettuna pysäköintipaikkoja työntekijöille, mutta nyt varmaan ne paikat on irtisanottu.
Keskustassa jossain jos on töissä, menee siihen vikaan kilometriin melkein sama aika kuin mitä meni tulla keskustaan.
Vierailija kirjoitti:
Nämä vyöhykkeetkin on tosi turistiystävällisiä 😂 (Eikö joskus muinoin ollut I, II ja III?)
AB
ABC
ABCD
BC
BCD
CD
D
Jos itse olisit käynyt missään, tietäisit että tuo on aika pientä. Monessa kaupungissa tuolla ulkomaailmassa on aivan vastaavat vyöhykkeet ja tiedätkö, ihmiset selviää! Ovat selvinneet jopa ennen kännykäitä jotka kertoo sulle minkä lipun ostat jos on mitään tietoa mihin olet menossa.
Ei Helsinkiin tarvitse autolla mennä keskustaan asti, kun julkisetkin kulkevat. Mutta toinen juttu on, että Helsinki ei ole viihtyisä eikä houkutteleva paikka. Tämä muistui taas mieleen, kun viikonloppuna nautin Turussa käymisestä. Asun pk-seudulla, mutta ytimeen minulla ei ole juuri mitään syytä mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AB
ABC
ABCD
BC
BCD
CD
DJos itse olisit käynyt missään, tietäisit että tuo on aika pientä. Monessa kaupungissa tuolla ulkomaailmassa on aivan vastaavat vyöhykkeet ja tiedätkö, ihmiset selviää! Ovat selvinneet jopa ennen kännykäitä jotka kertoo sulle minkä lipun ostat jos on mitään tietoa mihin olet menossa.
Niinpä. Kaikkialla on kartat, mistä vyöhykkeet voi tarkistaa. On myös helppo päätellä, että keskusta on A-vyöhykkeellä, joten jää lähinnä arvottavaksi ottaako AB- vai ABC-lipun. Mikä tosin ratkeaa ihan jo sillä, että lentokenttä on C-vyöhykkeellä.
Ostaa siis lentokentän automaatista ABC-lipun niin moneksi päiväksi kuin on täällä, ja sen jälkeen voi kulkea ihan vapaasti.
Näin tehdään myös niissä muissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AB
ABC
ABCD
BC
BCD
CD
DJos itse olisit käynyt missään, tietäisit että tuo on aika pientä. Monessa kaupungissa tuolla ulkomaailmassa on aivan vastaavat vyöhykkeet ja tiedätkö, ihmiset selviää! Ovat selvinneet jopa ennen kännykäitä jotka kertoo sulle minkä lipun ostat jos on mitään tietoa mihin olet menossa.
Aika monessa suurkaupungissa olen käynyt ja missään ei ole ollut noin sekava. Usein vain kaksi vyöhykettä, kantakaupunki ja esikaupunkialue.
Ja miksi se Helsingin entinen vyöhykejako poistettiin, se oli huomattavan paljon järkevämpi?
Eli Helsingissä julkisilla matkustaessa sinulla täytyy etukäteen olla varma ja pitävä suunnitelma siitä mihin olet menossa, jotta voit ostaa liput etukäteen. Seikkailla ei voi, eikä suunnitelmia muuttaa.
Vessat, jos syöt esim. kahvilassa tai ravintolassa niin silti joudut erikseen menemään pyytämään vessan ovea auki. Miksei vessakoodia voi saada suoraan kuittiin, jos maksaa aterian.
Kuumana päivänä ei voi juoda, kun vessaan on niin vaikea päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AB
ABC
ABCD
BC
BCD
CD
Niinpä. Kaikkialla on kartat, mistä vyöhykkeet voi tarkistaa. On myös helppo päätellä, että keskusta on A-vyöhykkeellä, joten jää lähinnä arvottavaksi ottaako AB- vai ABC-lipun. Mikä tosin ratkeaa ihan jo sillä, että lentokenttä on C-vyöhykkeellä.
Ostaa siis lentokentän automaatista ABC-lipun niin moneksi päiväksi kuin on täällä, ja sen jälkeen voi kulkea ihan vapaasti.
Näin tehdään myös niissä muissa kaupungeissa.
Miksi kuvittelet että olisi vain yksi suunta lentokenttä-Helsinki?
Itsellä on kavereita ja sukulaisia Helsingin seudulla ja kyllä tuo melkoista sähellystä on noiden vyöhykkeiden kanssa jos liikut vähääkään ristiin rastiin eri päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vessat, jos syöt esim. kahvilassa tai ravintolassa niin silti joudut erikseen menemään pyytämään vessan ovea auki. Miksei vessakoodia voi saada suoraan kuittiin, jos maksaa aterian.
Kuumana päivänä ei voi juoda, kun vessaan on niin vaikea päästä.
Osta nyt sitten kuumana päivänä juomaa kaupasta, kun täytyy erikseen mennä pyytämään vessan ovea auki. Minusta, jos ostaa jotain kaupoista, kahviloista ja ravintoloista, pitäisi saada kuittiin vessakoodi.
Onks sulla kaikki ihan okei?