Tyly naapurin perhe
Lapsellamme on aika vähän ystäviä. Meidän kanssamme samassa pihassa asuu kuitenkin lapsen luokkakaveri siskoineen, jotka ovat leikkineet lapsemme kanssa pihalla. Eilen aamulla näin lasten äidin pihalla ja kysyin voisivatko tytöt tulla ulos. Äiti sanoi että tytöt ovat koko aamun harjoituksissa ja tulevat vasta iltapäivällä, että ehkä eivät jaksa. No näimme, että tytöt tulivat harjoituksista ja tyttö meni kysymään lapsia n. 30min päästä ulos ja tytöt jaksoivat tulla.
Tänään kysyin uudestaan aamulla, koska tytöt voisivat leikkiä ja äiti sanoi ettei tänään sovi, koska heillä tulee sukulaisia nuoremman tytön synttäreille. Näin äidin tulevan pihalle viemään roskia, joten päätimme mennä tytön kanssa kysymään naapureita ulos. Ovella olikin tyly lappu, että x ja y eivät tänään tule ulos.
Lapseni toki pahoitti tästä mielensä, koska nyt koulun alettua ovat alkaneet vältellä lasta harjoituksiin vedoten. En oikein tiedä, miten lohduttaisin lasta. Hänellä on kovin tylsää yksin ja on mielestäni ikävää noin tylysti torjua toisen ystävällisyys.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Mainitsit että kun muuttivat sinne, niin leikkivät lapsesi kanssa joka päivä ulkona. Kävivätkö he pyytämässä lastasi ulos vai aina toisinpäin?
Luulen että ovat alussa leikkineet ystävällisyyttään, ehkä vanhemmatkin ovat patistaneet ottamaan mukaan, mutta nyt on sellainen olo että tarvitsee happea.
Jos opetat lapsesi noin rajattomasti ja takertuvaksi, ei hän saa kavereita koskaan! On lisäksi väärin opettaa lapselle, että jos joku ei kaipaa hänen seuraansa, täytyy vain painostaa ja pyrkiä väkisin kaveeraamaan. Oikeasti lasta pitäisi ohjata poispäin ei-vastavuoroisista kaverisuhteista, ja opettaa etsimään aina ihmisiä jotka arvostavat häntä ja hänen seuraansa.
He eivät käy ikinä pyytämässä ulos. Ulkoilevat keskenään, eivätkä saa poistua pihalta mihinkään.
Kaikesta te näette vaivaa. Oma lapseni on laiska hakemaan toisia ulos, mutta sitä tiheämpään meillä soi ovikello. Sitten soi. Lapsi menee itse avaamaan. Ei aina jaksa olla kavereiden kanssa ja hoitaa itse sitten asian sanoen, ettei "nyt jaksa olla". Miten se nyt niin painostavaa ja ahdistavaa on, jos joku käy ovella kyselemässä? Miten te aikuistekin näette siitä vaivaa? Antakaa lasten itse hoitaa kaverisuhteensa.
Lapseni kaverit ovat paljon meillä, koska toisissa perheissä on vissiin aika tiukkapipoista touhua. Itse olen niin siedättynyt kaverishow:lle kahden lapsen kanssa, että ei mua haittaa. Voin mainiosti löhötä sohvalla sotkun keskellä, vaikka talossa on vieraita lapsia. Ja kyllä, osaan karjaista tarvittaessa, että nyt hiljempaa tai menkään ulos, jos en jaksa kuunnella tai metakka nousee. Sitten ne lähtee ulos tai vaikenee. Ei lapset komentamisesta mene rikki. Niille voi suoraan sanoa, jos alkaa mennä överiksi ja voisivat siirtyä ulos. Olen vaan huomannut, että jotkut aikuiset on omituisen jännityneitä vieraiden lasten seurassa ja salavihaisia, kun ne ei osaa käyttäytyä. Avatkaa suunne aikuiset ihmiset! Kun sanoo suoraan, niin ei tarvi hautoa mielessään tai keksiä selityksiä tai lappusia ovelle. Siitä huolimatta, että olen laiska äiti, joka ei ole edes vieraskorea, niin taidan olla kaveripiirin lempiäiti. Se mukava tyyppi, jolla on selkeät sävelet, eikä näe vaivaa joka asiasta.
Tiedätkö ap mitä. Jotain meni pieleen siinä vaiheessa, kun huomasit sen lapun ovessa. Veikkaanpa että se ovikello soi tasaiseen tahtiin ja perheessä on tiedetty, että ei unohtuu tunnissa.
"Toiset juhlii menemään ja omalla lapsella tylsää"
Koita oppia, että ihmiset juhlii ja sun tehtävä on viihdyttää sun lasta.
Kuulostaa siltä, että sä olet se ongelma. Pakolla runnot lastasi muiden leikkeihin ja itse saat vapaata.
Koitat vaan ulkoistaa tätä lapsen viihdyttämistä muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko pohtinut, että hakisitte niitä naapureita max kerran viikossa ulos? Oikeasti aivan järjetön piina naapuri perheelle, jos koko ajan juoksette oven takana ja menette silloinkin kun on sanottu ei.
Ei me oleteta, että joka päivä ehdittäisi. Käydään kyllä kysymässä melkein joka kerta kun mennään ulos, koska he ehtivät ulos vain parina päivänä viikossa nykyisin. Että jos edes sen pari kertaa osuisi sopiva hetki. Ja kun meidän lapsellamme ei tosiaan enää ole juurikaan kavereita tässä pihassa. Aikaisempi omaa lastani vuoden vanhempi paras kaveri lakkasi pitämästä yhteyttä kouluun mennessään. Arvelin että eskarilainen on koululaiselle liian lapsellista seuraa ja olin todella tyytyväinen kun pihaan muutti uusia omanikäisiä lapsia.
Ap
Melkein joka kerta rimputtelette naapurin ovea, kun menette ulos? Voi luoja, ei ihme, ettei naapuristosta löydy kavereita lapsellesi. Haloo, aluksi he leikkivät lapsesi kanssa, mutta lopulta kaikkoavat. Sun pitää tajuta, että se johtuu tuosta asiasta, että ette jätä heitä rauhaan, kun pitäisi.
Meillä oli tuollainen naapuri kuin sinä ap. Mikään nätisti tai suoraan sanominen ei auttanut. Koko ajan soi ovikello ja lapsetkin jo sanoi, etteivät jaksa leikkiä sen saman lapsen kanssa aina. Lopulta meidän lapset sanoi koko ystävyyden irti, koska se naapurin lapsi tukahdutti heidät täysin. Ja jos tämä on jo toinen kerta kun teille noin käy, niin todellakin teidän toiminnassa on parantamisen varaa.
Lappu ovessa on kieltämättä erikoista. Mutta ilmeisen aiheellista, kun kerran ap sen lapun huomasi. Miksi olette noin rajattomia ap?
Ovikellon ääni on maailman rasittavin ääni. Onneksi mun asunnossa ovikellon sulakkeen takana ei ollut muita sähkölaitteita.
Lapsen kanssa voisi vaikka leikkiä yhdessä, aina ei kaverit ehdi leikkiä.
Vierailija kirjoitti:
No en minäkään saa mahdutettua päivään kovin montaa asiaa. Erityisesti koulupäivinä lapset saattavat tarvita ihan sitä yksin kotona oloa ennen harrastusta. Meillä ainakaan ei harrastukseen lähtemisestä tule mitään, jos täytyy tulla kaverilta kotiin harrastusta varten. Ja harrastus on kyllä mieleinen, lapsen itse valitsema. Ja samoin esim. sukujuhlia varten on hyvä rauhoittua kotona tai purkaa energiat perheen kesken ulkoilulla, jotta käytös pysyy hyvänä.
Mutta minusta on kyllä aika törkeää tuputtaa. Jos perheen äiti on jo sanonut, että ei käy, miksi mennä uudestaan kysymään? Ja turha vedota lapsesi harmiin, itse sen aiheutat usuttamalla hänet pyytämään leikkimään, vaikka tiedät ettei se sovi.
No olen ajatellut, että molemmat perheet voittaa. Tuossa perheessä on myös vauva ja luulisi olevan kiva, että isommat on pois jaloista, jos vaikka haluaa siivota juhlien jälkeen tai leipoa juhliin tms. Itse olisin onnellinen jos meillä soisi ovikello edes kerran viikossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko pohtinut, että hakisitte niitä naapureita max kerran viikossa ulos? Oikeasti aivan järjetön piina naapuri perheelle, jos koko ajan juoksette oven takana ja menette silloinkin kun on sanottu ei.
Ei me oleteta, että joka päivä ehdittäisi. Käydään kyllä kysymässä melkein joka kerta kun mennään ulos, koska he ehtivät ulos vain parina päivänä viikossa nykyisin. Että jos edes sen pari kertaa osuisi sopiva hetki. Ja kun meidän lapsellamme ei tosiaan enää ole juurikaan kavereita tässä pihassa. Aikaisempi omaa lastani vuoden vanhempi paras kaveri lakkasi pitämästä yhteyttä kouluun mennessään. Arvelin että eskarilainen on koululaiselle liian lapsellista seuraa ja olin todella tyytyväinen kun pihaan muutti uusia omanikäisiä lapsia.
Ap
Melkein joka kerta rimputtelette naapurin ovea, kun menette ulos? Voi luoja, ei ihme, ettei naapuristosta löydy kavereita lapsellesi. Haloo, aluksi he leikkivät lapsesi kanssa, mutta lopulta kaikkoavat. Sun pitää tajuta, että se johtuu tuosta asiasta, että ette jätä heitä rauhaan, kun pitäisi.
Nää lapset onki ylleensä ilman aikuisten valvontaa ulkona yksin aamusta iltaan, tottakai he ovat silloin naapureiden ovella jatkuvasti, ei lapsen kuuluisi selvitä pitkiä aikoja yksinään....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minäkään saa mahdutettua päivään kovin montaa asiaa. Erityisesti koulupäivinä lapset saattavat tarvita ihan sitä yksin kotona oloa ennen harrastusta. Meillä ainakaan ei harrastukseen lähtemisestä tule mitään, jos täytyy tulla kaverilta kotiin harrastusta varten. Ja harrastus on kyllä mieleinen, lapsen itse valitsema. Ja samoin esim. sukujuhlia varten on hyvä rauhoittua kotona tai purkaa energiat perheen kesken ulkoilulla, jotta käytös pysyy hyvänä.
Mutta minusta on kyllä aika törkeää tuputtaa. Jos perheen äiti on jo sanonut, että ei käy, miksi mennä uudestaan kysymään? Ja turha vedota lapsesi harmiin, itse sen aiheutat usuttamalla hänet pyytämään leikkimään, vaikka tiedät ettei se sovi.
No olen ajatellut, että molemmat perheet voittaa. Tuossa perheessä on myös vauva ja luulisi olevan kiva, että isommat on pois jaloista, jos vaikka haluaa siivota juhlien jälkeen tai leipoa juhliin tms. Itse olisin onnellinen jos meillä soisi ovikello edes kerran viikossa.
Ap
Toisilla sukulaiset auttaa myös siivouksessa ja lastenhoidossa.
Voihan se olla, että naapurin äitiä ärsyttää se, että hänet yritetään ylittää. Hän sanoo lapsilleen ja naapureille et ei tänään ja silti naapurin kiva-mutsi tulee kyselemään. Hän joutuu lapsilleen taas sanomaan ei ja olemaan ilkeä-mutsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nää lapset onki ylleensä ilman aikuisten valvontaa ulkona yksin aamusta iltaan, tottakai he ovat silloin naapureiden ovella jatkuvasti, ei lapsen kuuluisi selvitä pitkiä aikoja yksinään....
Meidän lapsi on kyllä arka ja ulkoilee vain meidän tai mummin kanssa.
Ap
Muistan kuulleeni juttua eräästä lapsesta jonka annettiin hakea naapuria leikkimään, kun just olivat muuttaneet taloon. Kannattaa antaa muille ihmisille tilaa. Jos lapsella ollut synttärit, varmasti ohjelmaa ollut läpi päivän ja hän tarvitsee myös lepoa.
Miten musta tuntuu että lapsilta ei ole tässä kysytty mitään vaan kylmät mammat päättää kaikesta.. Antakaa lasten olla ja leikkiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis rimputtelet vauvaperheen ovikelloa päivittäin ja ihmettelet, että siellä alkaa palaa hermo? Voi luoja sentään.
"Tänään kysyin uudestaan aamulla, koska tytöt voisivat leikkiä ja äiti sanoi ettei tänään sovi, koska heillä tulee sukulaisia nuoremman tytön synttäreille. Näin äidin tulevan pihalle viemään roskia, joten päätimme mennä tytön kanssa kysymään naapureita ulos. Ovella olikin tyly lappu, että x ja y eivät tänään tule ulos."
Sukulaisia tulossa kylään sen toisen lapsen synttäreille ja te tungette sinne kysymään heitä ulos vaikka heidän äitinsä on juuri sanonut ei ja kertonut syyn että miksei?
Kauheita takertujia olette.
Vain vauvapalstalla on lappu ovessa suuri ongelma. On teillä asiat hyvin.