Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyly naapurin perhe

Vierailija
28.08.2022 |

Lapsellamme on aika vähän ystäviä. Meidän kanssamme samassa pihassa asuu kuitenkin lapsen luokkakaveri siskoineen, jotka ovat leikkineet lapsemme kanssa pihalla. Eilen aamulla näin lasten äidin pihalla ja kysyin voisivatko tytöt tulla ulos. Äiti sanoi että tytöt ovat koko aamun harjoituksissa ja tulevat vasta iltapäivällä, että ehkä eivät jaksa. No näimme, että tytöt tulivat harjoituksista ja tyttö meni kysymään lapsia n. 30min päästä ulos ja tytöt jaksoivat tulla.

Tänään kysyin uudestaan aamulla, koska tytöt voisivat leikkiä ja äiti sanoi ettei tänään sovi, koska heillä tulee sukulaisia nuoremman tytön synttäreille. Näin äidin tulevan pihalle viemään roskia, joten päätimme mennä tytön kanssa kysymään naapureita ulos. Ovella olikin tyly lappu, että x ja y eivät tänään tule ulos.
Lapseni toki pahoitti tästä mielensä, koska nyt koulun alettua ovat alkaneet vältellä lasta harjoituksiin vedoten. En oikein tiedä, miten lohduttaisin lasta. Hänellä on kovin tylsää yksin ja on mielestäni ikävää noin tylysti torjua toisen ystävällisyys.

Kommentit (166)

Vierailija
161/166 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minäkään saa mahdutettua päivään kovin montaa asiaa. Erityisesti koulupäivinä lapset saattavat tarvita ihan sitä yksin kotona oloa ennen harrastusta. Meillä ainakaan ei harrastukseen lähtemisestä tule mitään, jos täytyy tulla kaverilta kotiin harrastusta varten. Ja harrastus on kyllä mieleinen, lapsen itse valitsema. Ja samoin esim. sukujuhlia varten on hyvä rauhoittua kotona tai purkaa energiat perheen kesken ulkoilulla, jotta käytös pysyy hyvänä.

Mutta minusta on kyllä aika törkeää tuputtaa. Jos perheen äiti on jo sanonut, että ei käy, miksi mennä uudestaan kysymään? Ja turha vedota lapsesi harmiin, itse sen aiheutat usuttamalla hänet pyytämään leikkimään, vaikka tiedät ettei se sovi.

No olen ajatellut, että molemmat perheet voittaa. Tuossa perheessä on myös vauva ja luulisi olevan kiva, että isommat on pois jaloista, jos vaikka haluaa siivota juhlien jälkeen tai leipoa juhliin tms. Itse olisin onnellinen jos meillä soisi ovikello edes kerran viikossa.

Ap

Miksei soi?

Vierailija
162/166 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sä pakotat naapurin lapset olee sun lapsen kaveri koska lapsesi ei halya muita kavereita kuin se naapurin.

Nyt joku roti Ap, ootko tosissas.

En pakota. Yritän vain saada heidät ystäviksi, koska tuosta naapurin lapsesta olisi hyvää mallia meidän lapselle. Ja mielestäni on väärin, että ensin leikitään meidän lapsen kanssa ja yhtäkkiä vaihdetaan porukkaa. Saattavat välillä tulla juttelemaan, mutta sitten menevät taas muiden mukana. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun meidän lapsi on lähtenyt murheissaan pois.

Ap

Eli tulevat juttelemaan sun lapselle, mutta sun lapsi pahoittaa mielensä, kun ei olekaan heidän huomion keskipiste vaan osa pihan lapsiporukkaa. Opeta lapsellesi mitä porukassa oleminen tarkoittaa. Aina ei voi olla kaikkien bestis, silti voi kuulua kaveriporukkaan. Ap:n kirjoittelun perusteella tämä on tosin tajuamatta vielä häneltäkin, aikuiselta.

Saako ap:n lapsi tarpeeksi huomiota äidiltä? Lapsen perspektiivistä voi vaikuttaa, että äitiä kiinnostaa kaikki muut lapset enemmän, ja äiti haluaa aina viedä hänet muiden luo leikkimään. Siksikö lapsi kaipaa sitä, että olisi jollekin erityinen? Sitä ei naapurin lapsi voi antaa, jos ei äidiltä saa...

Meidän pihalla asuu ap:n kaltainen tapaus. Aivan käsittämätöntä. Se lapsi on arka, koska se on kasvatettu araksi. Pihalla kun kuuntelee juttuja, niin ne on sellaista "ei ne halua olla sun kanssa, mennään kotiin", "tuo kahden korttelin matka on liian vaarallinen, et osaa mennä yksin" jnejne.

Yhden asian voin sanoa. Kun lapsi on teini ja alkaa kapinoida, ap on ongelmissa.

Mun kaveri on tällainen. Tänään olivat meillä kylässä ja kaverin lapsi halusi kastella meidän kukat. Annoin kastelukannuun vähän vettä ja lapsi oli ihan innoissaan menossa, niin kaveri alkoi papattaa että "kaadat sen kuitenkin" ja "älä laita liikaa". Itse siinä pyöritin silmiä enkä oikein tiennyt mitä sanoisin. Ei haittaa oli paras mihin pystyin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/166 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minäkään saa mahdutettua päivään kovin montaa asiaa. Erityisesti koulupäivinä lapset saattavat tarvita ihan sitä yksin kotona oloa ennen harrastusta. Meillä ainakaan ei harrastukseen lähtemisestä tule mitään, jos täytyy tulla kaverilta kotiin harrastusta varten. Ja harrastus on kyllä mieleinen, lapsen itse valitsema. Ja samoin esim. sukujuhlia varten on hyvä rauhoittua kotona tai purkaa energiat perheen kesken ulkoilulla, jotta käytös pysyy hyvänä.

Mutta minusta on kyllä aika törkeää tuputtaa. Jos perheen äiti on jo sanonut, että ei käy, miksi mennä uudestaan kysymään? Ja turha vedota lapsesi harmiin, itse sen aiheutat usuttamalla hänet pyytämään leikkimään, vaikka tiedät ettei se sovi.

No olen ajatellut, että molemmat perheet voittaa. Tuossa perheessä on myös vauva ja luulisi olevan kiva, että isommat on pois jaloista, jos vaikka haluaa siivota juhlien jälkeen tai leipoa juhliin tms. Itse olisin onnellinen jos meillä soisi ovikello edes kerran viikossa.

Ap

Miksei soi?

Koska ap:n lapsi ja etenkin ap ovat rasittavia.

Vierailija
164/166 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sä pakotat naapurin lapset olee sun lapsen kaveri koska lapsesi ei halya muita kavereita kuin se naapurin.

Nyt joku roti Ap, ootko tosissas.

En pakota. Yritän vain saada heidät ystäviksi, koska tuosta naapurin lapsesta olisi hyvää mallia meidän lapselle. Ja mielestäni on väärin, että ensin leikitään meidän lapsen kanssa ja yhtäkkiä vaihdetaan porukkaa. Saattavat välillä tulla juttelemaan, mutta sitten menevät taas muiden mukana. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun meidän lapsi on lähtenyt murheissaan pois.

Ap

Eli tulevat juttelemaan sun lapselle, mutta sun lapsi pahoittaa mielensä, kun ei olekaan heidän huomion keskipiste vaan osa pihan lapsiporukkaa. Opeta lapsellesi mitä porukassa oleminen tarkoittaa. Aina ei voi olla kaikkien bestis, silti voi kuulua kaveriporukkaan. Ap:n kirjoittelun perusteella tämä on tosin tajuamatta vielä häneltäkin, aikuiselta.

Saako ap:n lapsi tarpeeksi huomiota äidiltä? Lapsen perspektiivistä voi vaikuttaa, että äitiä kiinnostaa kaikki muut lapset enemmän, ja äiti haluaa aina viedä hänet muiden luo leikkimään. Siksikö lapsi kaipaa sitä, että olisi jollekin erityinen? Sitä ei naapurin lapsi voi antaa, jos ei äidiltä saa...

Meidän pihalla asuu ap:n kaltainen tapaus. Aivan käsittämätöntä. Se lapsi on arka, koska se on kasvatettu araksi. Pihalla kun kuuntelee juttuja, niin ne on sellaista "ei ne halua olla sun kanssa, mennään kotiin", "tuo kahden korttelin matka on liian vaarallinen, et osaa mennä yksin" jnejne.

Yhden asian voin sanoa. Kun lapsi on teini ja alkaa kapinoida, ap on ongelmissa.

Mun kaveri on tällainen. Tänään olivat meillä kylässä ja kaverin lapsi halusi kastella meidän kukat. Annoin kastelukannuun vähän vettä ja lapsi oli ihan innoissaan menossa, niin kaveri alkoi papattaa että "kaadat sen kuitenkin" ja "älä laita liikaa". Itse siinä pyöritin silmiä enkä oikein tiennyt mitä sanoisin. Ei haittaa oli paras mihin pystyin.

Näihin neuroottisiin vanhempiin törmää joskus. Lapsi ei osaa mitään, se ei saa yrittää mitään ja kaikki on vaarallista. Sitten tosiaan ihmetellään kun teinillä on huono itsetunto ja on arka ja yksinäinen.

Vierailija
165/166 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetat lasta toimimaan yksin. ujo saa olla, se ei estä elämästä. Vaikka sovitte että lapsi on vartin yksin ulkona joka päivä ja pikkuhiljaa lisäät aikaa. Tarroja yms. palkinnoksi.

Vierailija
166/166 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on oletettavasti ainoa? Silloin ehkä tuntuu, että koko maailman pitäisi pyöriä hänen ympärillään, kun sinunkin maailmasi pyörii. Ei se kuitenkaan mene niin.

Minullakin on ainoa lapsi. Yksi tärkeimmistä opeista hänelle on minusta, että vaikka hän on meille vanhemmille maailman tärkein, muille hän on vain yksi muiden joukossa. Olemme pyrkineet opettamaan hänelle sosiaalisia taitoja ihan pienestä asti. Teidän tapauksessa taas kuulostaa siltä, että edes sinulla vanhempana ei ole kummoisia sosiaalisia taitoja, joten niitä on vaikea opettaa lapselle.

Miksi muuten näiden naapurin lasten pitäisi joka päivä olla sinun lapsen kanssa? Minun lapsella on paljon kavereita, mutta ei ole heidän kanssaan koulun ulkopuolella edes joka viikko. Hänellä on harrastuksia ja teemme perheenä asioita. Hän ei edes jaksaisi olla jonkun kaverin kanssa joka päivä koulun jälkeen.

Minusta kuulostaa siltä, että tarvitsette todella paljon tukea teidän molempien sosiaalisiin taitoihin, että tuo kierre saadaan katkaistua. Tällä hetkellä toimit ja kannustat lastasi toimintaan, jossa lapsi jää aivan varmasti yksin ja tulee kiusatuksi äitinsä ja omituisen käytöksensä vuoksi. Jos olisit meidän naapuri, en antaisi lapseni olla sinun lapsen kanssa, sillä en halua opettaa, että rajattomat ihmiset saa vain lähellä ylitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan