6 vuoden imetys
Tässä perheessä näin:
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/aedc0aff-916b-4996-a3f9-1307…
Mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (92)
Todennäköisesti iskä on jotenkin suht viattomasti esim. taputtanut vaimonsa etumusta, ja lapsi siinä kommentoinut. Tuskin lapsi on muuta tarkoittanut kuin että tämä on hänen reviiriään. Minunkin lapset saattoivat pienempänä työntää toisiaan pois ja sanoa, että äidin syli on heidän. Piti sitten napata molemmat samaan syliin kerralla, mutta ehkä tuon tissiasian kanssa ei niin kannata toimia....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oudoksuttaa nämä möyhöttäjät, joiden mielestä rinnat on vain maidontuotantoa varten. Taitaa teillä olla tosi ankea seksielämä? Kyllä rinnat on suurimmalle osalle naisia käytössä ihan muuta kuin imetystä varten, haloo. Rinnat on tiiviisti seksuaalisuuteen liittyvä asia, ja joka muuta väittää, on säkki päässä pimeällä keskiajalla. Kuulostaa todella kummalliselta, jos rinnat pitäisi pyhittää niiden per*hedelmien ruokkimiseen ainoastaan.
Millä tavalla imetys estää mielestäsi rintojen "käytön" muuhun? Aika kietoutunut ajatusmaailma jos luulee ettei äidillä voi olla seksielämää.
Suuta käytetään syömiseen, estääkö se käyttämästä suuta myös muihin tarkoituksiin?
Hyvin sanottu 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oudoksuttaa nämä möyhöttäjät, joiden mielestä rinnat on vain maidontuotantoa varten. Taitaa teillä olla tosi ankea seksielämä? Kyllä rinnat on suurimmalle osalle naisia käytössä ihan muuta kuin imetystä varten, haloo. Rinnat on tiiviisti seksuaalisuuteen liittyvä asia, ja joka muuta väittää, on säkki päässä pimeällä keskiajalla. Kuulostaa todella kummalliselta, jos rinnat pitäisi pyhittää niiden per*hedelmien ruokkimiseen ainoastaan.
Komppaan tätä! Olen kahta lasta imettänyt nyt yhteensä 3 vuotta (heillä 2v ikäeroa), ja todellakin meillä on ollut miehen kanssa hyvä seksielämä tänäkin aikana!
Aika ankeeta olis, jos imetysaikana rinnat ois pyhitetty vain imetykselle!? Ilmankos niitä eroja sattuu nimenomaan pikkulapsiaikana...
Tässä nyt on eri asia se, mihin rinnat on tarkoitettu, ja mihin niitä on täysin ok ja suotavaakin myös käyttää.
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Tyttö sanoi isille että nämä on minun tissit, sinä et näitä saa 😳
Kuulostaa kyllä jo ihan pirun sairaalta tuo homma.No niinpä, mistä se lapsi ymmärtää tuollaista sanoa? Mäkin olen imettänyt niin pitkään, että lapset osaavat jo puhua, en kylläkään noin isoksi kuin tuossa artikkelissa, ja ei mielestäni ole normaalia sanoa tuollaista, koska lapsi ei ymmärrä rintojen eroottista fokusta lainkaan tai ainakaan ei pitäisi.
Mun 5v, joka ei ole saanut tissia yli 3v, leikkii imuttavansa valilla ja puristelee tissejani. Sanoo etta ovat hanen.
Joilelkin lapsille tissit on vaan tärkeät.
Luulin jo etta jokin on pahasti pielessa kunnes nain ystavani 7 vuotiaan puristelevan tisseja :D
Kuvottavaa.
Äiti hakee itse tyydytystä ja lapsikin päästään sekaisin, ilmeisesti tietää vanhempien seksielämästä jotain kun osasi isälleen vihjailla.
Sairas perhe.
Mitä ajattelee kaverit kun läpsi menee kesken leikkien tissille? :D
Hyi
Vierailija kirjoitti:
Sairasta on. Äiti väittää hiljentäneensä asiasta eri mieltä olevia faktoilla... ettei vaan ois hiljentynyt kun hullun kaa turha väitellå
Hiljenevät samanlaisia hulluja. Tietääköhän tuo kaheliäiti että kuuden vuoden jälkeen äidinmaidossa ei ole kaikkia ravinteita joita vasta synnyttäneen äidin maidossa on. Antaako muuta ruokaa. Lapselle on toitotettu, että lapsen isä ei tissejä saa. Järjissään oleva mies lopettaisi touhun, vai onko yrittänyt tissille samaan aikaan kun 6-vuotiaan lapsensa kanssa, kun lapsi on niin tomera tissien omistaja.
Eikö 6-vuotiaan lapsen tulisi olla jo eskarissa pian koulussa, käykö nainen eskarissa ja koulussa imettämässä ja hiljentämässä opettajat. Ja vielä lehteen kehtaa tyrkätä itsensä ja lapsensa ja kaikkea sitä uutisoidaan.
Kuusivuotiaalle syntyy jo pysyviä muistikuvia, eli lapsi saattaa muistaa vielä aikuisenakin imetystilanteita. Minulle ajatus tällaisista muistikuvista on aika vastenmielinen, samalla tavalla kuin jos olisi muistikuvia vaikka vaipanvaihdosta.
Lapsille pitäisi myös tehdä selväksi, että rintoihin koskeminen ei ole ok enää leikki-iässä tai vanhempana.
Lapsen on samalla tavalla kunnioitettava äidin ja isän kehoa kuin vanhempien tulee kunnioittaa lapsen kehoa ja sen koskemattomuutta.
Tuskin tekee hyvää lapsen hampaille.
Minusta tämä on jo lapsen hammasterveyden kannalta lastensuojelun asia.
Imetin 4-vuotiaaksi. Lapsi olisi tahtonut jatkaa vieläkin kauemmin, mutta sain puhuttua lopettamaan. Viimeisinä aikoina imetys oli toki harvempaa, 1-2 krt/vrk tapahtuvaa ja lopulta ei edes joka päiväistä. Luonnollinen tapa lopettaa imetys on mielestäni tehdä se pikkuhiljaa.
Lapsesta kasvoi onnellinen, sosiaalinen ja liikunnallinen. Hän omaa suuren ystäväpiirin ja on hyvin koulussa menestynyt. Uskon tämän johtuvan pieneltä osaltaan myös pitkästä imetyksestä. Suhteemme on lämmin ja läheinen. Halaa vielä teininäkin, antaa poskipusuja ja tulee makaamaan pää sylissä, kun istun sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa imetys vastaakin johonkin äidin tarpeeseen?
Ei raaski luopua vielä vauvastaan, tai sitten saa tuntea itsensä tärkeämmäksi kun lapsi "tarvitsee" häntä tällä tavalla.Tämä ja seksuaalinen mielihyvä päälle.
Haloo nyt. Itse imetin lapsia vähän päälle vuoden ja tuo kuusi vuotra tuntuu aika pitkältä, mutta ei nyt ruveta sekoilemaan jostain seksuaalisesta. Imetys ei ole seksuaalista.
Olen itsekin imettänyt 'loppuun asti', joten minussa tuo juttu ei herättänyt mitään kummempia tunteita. Pystyn samaistumaan hyvin ja tiedän myös, että ymmärtämättömiä raivoajia tämän aihepiirin ympärillä riittää.
Joku mietti, miten vaikuttaa lapsen myöhempään kehitykseen. Minä koin oman lapsen kohdalla, että hän oli saanut lapsena riittävästi läheisyyttä ja turvaa, joten ei sitten isompana koululaisena ollut enää äidissä niin kiinni. Imetys kesti meillä 4,5 vuotta (josta viimeiset puoli vuotta sitä ei ollut edes päivittäin, se todellakin harveni hiljalleen kunnes jossain vaiheessa huomasin, että viimeisestä kerrasta on jo aikaa) ja lapsi nukkui meidän vanhempien kanssa samassa sängyssä 10-vuotiaaksi asti.
10-vuotiaana lapsi alkoi nukkua omassa sängyssä ilman mitään ongelmia. 12-vuotiaana hänellä oli luokan leirikoulu, jonka myötä olivat 2,5 viikkoa ulkomailla ja siellä lapsi asui vieraassa, vieraskielisessä perheessä. Hädin tuskin sain muutaman viestin tuolta reissulta ja mistään koti-ikävästä ei ollut tietoakaan.
Nyt hän on jo aikuinen ja naimisissa. Välit on meillä edelleen hyvät ja läheiset, vaikka hän aikuisena tietenkin viettää omaa elämäänsä puolisonsa kanssa. Silloinkin, kun hän oli lapsi, ei hänessä näkynyt mitään sellaista liiallista äitiin tarrautumista. Itse olen ajatellut sen niin, että lapsi irtaantuu kyllä, kun on valmis. En toisaalta myöskään usko, että liian varhain työntämällä lapsi itsenäistyisi sen paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Tyttö sanoi isille että nämä on minun tissit, sinä et näitä saa 😳
Kuulostaa kyllä jo ihan pirun sairaalta tuo homma.No niinpä, mistä se lapsi ymmärtää tuollaista sanoa? Mäkin olen imettänyt niin pitkään, että lapset osaavat jo puhua, en kylläkään noin isoksi kuin tuossa artikkelissa, ja ei mielestäni ole normaalia sanoa tuollaista, koska lapsi ei ymmärrä rintojen eroottista fokusta lainkaan tai ainakaan ei pitäisi.
Mun 5v, joka ei ole saanut tissia yli 3v, leikkii imuttavansa valilla ja puristelee tissejani. Sanoo etta ovat hanen.
Joilelkin lapsille tissit on vaan tärkeät.
Luulin jo etta jokin on pahasti pielessa kunnes nain ystavani 7 vuotiaan puristelevan tisseja :D
Minusta tuollaisen käytöksen salliminen ei edistä lapsen normaalia kehitystä ainakaan kehotietoisuuden ja muiden kunnioittamisen osalta. Itsemääräämisoikeuteen liittyviä asioita on hyvä opettaa lapsille ikätasoisesti, ja se, että äiti antaa kehonsa 7-vuotiaan lapsen käyttöön kuin leluksi, siis aivan kirjaimellisesti puristeltavaksi, antaa lapselle haitallisen esimerkin. Samalla tavalla kuin lapselle opetetaan, ettei muita lyödä tai nipistellä, pitäisi opettaa, että muita, ei edes omaa äitiä, puristella. Seitsemänvuotias poika saattaa olla jo vähän kiinnostunut naisten rinnoista muussakin mielessä, minkä huomaa kyllä vaikkapa uimahallissa poikien tuijotuksesta. Jos äiti sallii rintojensa puristelun, miten lapsi oppii olemaan kajoamatta muihin?
Vierailija kirjoitti:
Mitähän lapsen kaverit tuumii jos barbileikit keskeytyy, kun pihlakastanja käy tissillä välillä...
Ei sen ikäinen lapsi, joka leikkii barbeilla, lähde siitä kesken leikin tissittelemään. Tuossa vaiheessa se maidon ottaminen tapahtuu lähinnä illalla ennen nukkumaanmenoa ja/tai aamulla herätessä. Eikä se ole välttämättä edes päivittäistä.
Oikeastiko ihmiset kuvittelee, että leikki-ikäisen imetystä on samanlaista kuin vauvan imetys? 10 kertaa päivässä, joista viimeinen on monta tuntia kestävä iltamaraton ja yöimetykset siihen päälle?
En yhtään ihmettele ihmisten negatiivista suhtautumista, jos se pohjautuu täysin tällaiseen täydelliseen tietämättömyyteen siitä, millaista imetys on minkäkin ikäisen lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Taas tuo " lapsi itse lopetti". Ihan kuin äidillä ei olisi asiassa mitään sananvaltaa.
Tuota ilmaisua käytetään silloin, kun halutaan kertoa, että imetys päättyi lapsentahtisesti. Tietenkin äiti voi siihen myös vaikuttaa. Nekin, jotka ovat jossain kohtaa imetysuraansa päätyneet sille kannalle, että haluavat ainakin yrittää jatkaa loppuun asti, kokevat välillä väsymistä siihen imetykseen. Usein se menee niin, että äiti on valmis lopettamaan imetyksen, ennen kuin lapsi on valmis.
Se pitkä imetys saattaa välillä kypsyttää ja ärsyttää, mutta ei niin paljon, että lähdettäisiin sitä väkisellä lopettamaan. Viimeiset 1-2 vuotta saattavat hyvinkin olla imetyksen puolesta melko harvatahtisia. Ei se nyt ole niin iso uhraus imettää kerran tai kaksi päivässä, ei se yksi imetys kovin monta minuuttia kestä tuossa kohtaa. Sitten se harvenee niin, ettei imetyksiä ole edes joka päivälle. Lapselta alkaa se tekniikka kadota ja hän huomaa, että joutuu tekemään kovasti töitä muutaman maitotilkan eteen ja toteaa sitten lopulta, ettei ole enää vaivan arvoista ja sitten se imetys päättyy ilman suurta draamaa tai äidin ja lapsen välisiä taisteluita.
Vierailija kirjoitti:
Pitkään imettävät:
Jutun aiheena on nimenomaan tuo 6 vuoden imetys, ei esim. kahden vuoden. Niissä on ainakin minun silmissäni ero kuin yöllä ja päivällä....
Lapsi kasvaa päivän kerrallaan. Ei siinä tule sellaista, että illalla nukkumaan mennessä lapsi on 2-vuotias, jota voi hyvin imettää ja aamulla kun herätään, niin lapsi onkin 6-vuotias ja imetystä ei voi jatkaa.
Se imetyskin etenee päivä kerrallaan. Tuskin kukaan uhoaa synnytysosastolla imettävänsä kuusi vuotta. Itselläni oli alkuun tavoite se 6kk ja matkan varrella se maalitolppa siirtyi eteenpäin. En muista, että olisin missään kohtaa lujasti päättänyt, että imetän niin pitkään kuin lapsi haluaa. Mutta ei myöskään tullut missään kohtaa sellaista rajaa tai päivämäärää, jonka yli en olisi voinut imetystä jatkaa. Päivä kerrallaan se homma eteni, kunnes lopulta niitä imetyksiä ei enää ollut.
Sen muistan, että lapsen täyttäessä kolme, minulla oli selkeä käsitys, että ei tämä imetys vielä seuraavan vuoden kohdalla tulisi päätökseensä ja siinä kohtaa se ajatus vielä yli vuoden jatkuvasta imetyksestä tuntui väsyttävältä. Sitten kun tuli nelivuotissynttärit, pystyi jo näkemään, että aletaan lähestyä loppusuoraa ja vuoden sisällä tämä loppuu. Siitä jäi itselle hyvä fiilis, kun sai jatkettua loppuun asti eikä ollut luovuttanut kesken matkan. Lapsi sai olla imeväinen niin pitkään kun koki tarpeelliseksi ja sitten kun se imetys loppui, sitä ei edes huomannut kuin vasta jonkin ajan päästä.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on nisäkäs. Nisäkkäät imettävät jälkeläisiään. Jokaisella nisäkäslajilla on omanlaisensa maito, joka on kehittynyt miljoonien vuosien evoluution aikana.
Nisäkkäät myös vieroittavat jälkeläisensä säällisen ajan kuluttua. Pussipurun pennut toki roikkuvat emon nississä ihan piruuttaan, vaikka emo kuinka juoksisi pakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla imetys estää mielestäsi rintojen "käytön" muuhun? Aika kietoutunut ajatusmaailma jos luulee ettei äidillä voi olla seksielämää.
Suuta käytetään syömiseen, estääkö se käyttämästä suuta myös muihin tarkoituksiin?
Ainakin Kummisetä-elokuvassa on se kohtaus, missä mafioso kertoo käyttävänsä prostituoituja suuhoitoihin. Koska ei halua vaimonsa imevän häntä samalla suulla, jolla suukottelee lapsiaan :-D
Ehkä joillekin keskenkasvuisille miehille voi olla ongelma, kun rinnoista suihkuaa maitoa seksin aikana. Ei tämäkään ole syy lopettaa imetystä kesken kaiken. Tämä on syy lähettää mies terapiaan käsittelemään ongelmiaan.
Eräässä tv-sarjassa mies keitoo leikkineensä äidin tisseillä vielä 9-vuotiaana. Afrikassa miehen mielestä yleinen leikki.
Lapsen hyväksikäyttöä.