6 vuoden imetys
Tässä perheessä näin:
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/aedc0aff-916b-4996-a3f9-1307…
Mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (92)
Haha, ei hitto luin ensin vaan otsikon ja ihmettelin, mitä jengi täällä kauhistelee, oma imetystaipaleeni kun kesti myös noin 6 vuotta - sinä aikana tosin imetin kaikki kolme lasta 🤣 luulin tässäkin olevan sama juttu, mutta ei kun näköjään yhtä lasta imetti 6v.
Itteni lisäksi tunnen monia, useita kymmeniä, jotka imettäneet vähintään tuohon WHO:n suosittelemaan 2v ikään asti, suurinosa lopettanut kun lapsi 2,5v-3,5v. Yhtään kuusivuotiaana en tunne joka käy tissillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan liian pitkään imetetty
Mille perustat tämän väitteesi? Miksei 6 vuotiaasta saisi vielä imettää? Miksi aikuisen ihmisen on ok juoda LEHMÄN vasalle tarkoitettua maitoa, mutta lapsi ei saisi juoda ihmiselle tarkoitettua maitoa? Oudoksi on tämä maailma mennyt jos luonnollinen ei ole ok mutta luonnoton on normi
Onko artikkelin äiti saatu keskusteluun mukaan 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmislajille on biologisesti ominaista pitkä imetys, lapsi vieroittautuu luontaisesti itse 2-7v välillä. Viimeistään 7-vuotiaana kun suuontelo on kehittynyt sen muotoiseksi, että imuote tissistä on mahdoton.
Tuo vaihteluväli 2-7v on valtava! Suurinosa vieroittujista osuu tietenkin sinne keskivaiheille, 3-4v.
Oma kokemus kolmesta lapsentahtisesti imetetystä lapsesta: esikoinen lopetti 1v 8kk iässä (tuolloin olin juuri tullut uudestaan raskaaksi, liekö maidon maku siksi muuttunut ja lapsi vain jätti hommat siksi?), keskimmäinen 2v 3kk, kuopus 2v 2kk.
Jokainen on siis lopettanut ihan itse, ilman mitään taistelua tai palaamistapa tissille.Ja outo tuo kommentti, kuinka tissit ei kuulu isille? Mitä hittoa? Mitä toi nyt meinaa? Joo ei sen isin niistä kuulu juoda, mutta jos tällä viitataan johonkin seksiin, niin voin kertoa ettei se imetys sitä seksielämää mitenkään estä:D
Ihan normaalisti meillä on ollut miehen kanssa seksiä 1-3 kertaa viikossa keskimäärin, vaikka imetinkin :D miten nää muka sulkee toisensa pois????!!
Keskustelitteko seksielämästä pienen lapsenne kanssa? Se lapsi oli sanonut tuon, että tissit ei kuulu isille.
2-vuotiaiden kanssa ei todellakaan keskustella vanhempien seksielämästä :D Eli ei, ei keskusteltu.
Kuulostaa oudolta, että kuusivuotias myöskään moista osaisi kommentoida, tai lähinnä tulee mieleen, onko tuo perheen isä valittanut esim vahingossa lapsen kuullen, ettei enää saa koskea vaimonsa tisseihin? Jotain tollaista.
Minusta oudoin oli kommentti "kuka olen kieltämään, jos lapsi haluaa". No, tuota noin .... voi jliste nyt ihan oikeesti. ÄITI on se, joka määrää ja kertoo ja neuvoo, ei se kuusivuotias!!
Vierailija kirjoitti:
Pitkään imettävät äidit ovat itsekkäitä ja tekevät hallaa lapsen kehitykselle.
Äidit hakevat vain omaa seksuaalista nautintoa imettämällä isoja lapsia.
Höpöhöpö. Olen neljä lasta imettänyt 1,5-2,5v ikään, enkä yhdestäkään imetyskerrasta ole saanut mitään seksuaalista nautintoa 😂 ihme urbaanilegenda toi!
Ja en tunne ketään, joka iljettäisi kuusivuotiasta. Tunnen kuitenkin kasapäin näitä "imetyshippejä" jotka imettää lapsentahtisesti, ja kyllä ne muksut vaan yleensä viimeistään 3v iän paikkeilla haluaa lopettaa.
Tuo lehmänmaitojankkaaja on tämän jutun äiti. Lataa faktoja tiskiin meille ihmettelijöille.
Vierailija kirjoitti:
Ihmislajille on biologisesti ominaista pitkä imetys, lapsi vieroittautuu luontaisesti itse 2-7v välillä. Viimeistään 7-vuotiaana kun suuontelo on kehittynyt sen muotoiseksi, että imuote tissistä on mahdoton.
Tuo vaihteluväli 2-7v on valtava! Suurinosa vieroittujista osuu tietenkin sinne keskivaiheille, 3-4v.
Oma kokemus kolmesta lapsentahtisesti imetetystä lapsesta: esikoinen lopetti 1v 8kk iässä (tuolloin olin juuri tullut uudestaan raskaaksi, liekö maidon maku siksi muuttunut ja lapsi vain jätti hommat siksi?), keskimmäinen 2v 3kk, kuopus 2v 2kk.
Jokainen on siis lopettanut ihan itse, ilman mitään taistelua tai palaamistapa tissille.Ja outo tuo kommentti, kuinka tissit ei kuulu isille? Mitä hittoa? Mitä toi nyt meinaa? Joo ei sen isin niistä kuulu juoda, mutta jos tällä viitataan johonkin seksiin, niin voin kertoa ettei se imetys sitä seksielämää mitenkään estä:D
Ihan normaalisti meillä on ollut miehen kanssa seksiä 1-3 kertaa viikossa keskimäärin, vaikka imetinkin :D miten nää muka sulkee toisensa pois????!!
Kuka tätäkin alapeukuttaa?! Ihan tieteellistä faktaa tuossa alussa. Onko se tuo kommentin lopun mielipide seksistä ja imetyksestä, joka ärsyttää mammoja?
Yhdyn siihen mielipiteeseen, että kyllä vain, seksielämääkin on imettäessä. Itseasiassa minä kuulun niihin , jolla jopa 1 imetyskerta päivässä riitti pitämään kuukautiskierron Poissa, eli imetys oli hyvä ehkäisykeino ! Minulle kun ei mikään hormonaalinen ehkäisy sovi, imetysaikana seksi oli ihanan spontaania ja helppoa, kun ei tarvinnut kortsuja kaivella!
Mukavaa vaihtelua, ja koska ei ollut niitä menkkaviikkoja, seksiä oli kuukaudessa määrällisesti enemmän :)
Kun lapsiluku oli täysi, otin sterilisaation.
Ai niin, imetin jokaista lasta noin 2vuotiaaksi.
Kyllä on pilkkaa tässä ketjussa. Minäkin imetin pitkään. Lapsi itse lopetti yli 5-vuotiaana. 7-vuotiaana lapsi viimeistään lopettaa.
Taas tuo " lapsi itse lopetti". Ihan kuin äidillä ei olisi asiassa mitään sananvaltaa.
Ihminen on nisäkäs. Nisäkkäät imettävät jälkeläisiään. Jokaisella nisäkäslajilla on omanlaisensa maito, joka on kehittynyt miljoonien vuosien evoluution aikana.
Pitkään imettävät:
Jutun aiheena on nimenomaan tuo 6 vuoden imetys, ei esim. kahden vuoden. Niissä on ainakin minun silmissäni ero kuin yöllä ja päivällä....
Vierailija kirjoitti:
Pitkään imettävät äidit ovat itsekkäitä ja tekevät hallaa lapsen kehitykselle.
Äidit hakevat vain omaa seksuaalista nautintoa imettämällä isoja lapsia.
Kyllä on tietämätöntä porukkaa täällä. Pitkä imetys on ihmiselle luontaista, lapsen kehitys EI siitä kärsi. Tosin 6v on siellä vieroittautumiskäyrän yläpäässä, eli on tuo harvinaisempaa noin vanhaa enää imettää. Viimeistään 7-vuotiaana ei imetys enää onnistu. Valtaosa lapsista vieroittautuu itse noin 3,5-4v iässä suunnilleen, sit osa aiemmin, osa myöhemmin.
Seksuaalista nautintoa en ole ikinä saanut imetyksestä. Pikemminkin koin imetyksen ajoittain rankkaa ja rasittavana velvollisuutena. Imetin lapsia 1,5-2v ikään.
Liian pitkään imetetty on sen ikäinen, jonka kanssa voi jo keskustella imetyksestä. Oma raja menee jo siinä, että lapsi osaa sanallisesti pyytää tissiä, mutta ymmärrän kyllä jos joku muu haluaa taaperoa imettää. Taaperoiän ylittäneen imetystä en ymmärrä alkuunkaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitkään imettävät:
Jutun aiheena on nimenomaan tuo 6 vuoden imetys, ei esim. kahden vuoden. Niissä on ainakin minun silmissäni ero kuin yöllä ja päivällä....
Samaa mieltä, 2v imetys ei ole PITKÄ imetys. Sehän on WHO:n vähimmäissuositus imetyksen kestollekin!
Vierailija kirjoitti:
Taas tuo " lapsi itse lopetti". Ihan kuin äidillä ei olisi asiassa mitään sananvaltaa.
Aika moni, jonka lapsi "itse" lopettaa, tarkoittaa sitä että lapsi lopetti ilman, että äidin piti kieltää "et enää saa tissiä". Mitä kummallista siinä on? Sama asia, kuin se että lapsi oppii itse nukahtamaan. Jokainen meistä oppii kyllä nukahtamaan itse, ei sitä taitoa tarvitse mitenkään erityisesti opettaa, vaikka nykyään on joku kummallinen unikoulukulttuuri, että vauva pitää muka "opettaa" nukahtamaan itse, on kaikenmaailman tassuttelu-unikouluja yms. Lapsi oppii nukahtamaan itse, joku 7kk ikäisenä, joku vasta 2-vuotiaana. Mutta oppii kyllä.
Sama imetyksestä irtaantumisessa, kapsi lopettaa kyllä sen itse, joku 1,5vuotiaana, joku kolmevuotiaana. Ellei imetys äitiä häiritse tai äidillä ole jokin sairaus joka vaatii lääkityksen ja siksi imetyksen lopettamisen, en näe miksi äidin pitäisi se imetys lopettaa?
Tosin samaa mieltä olen tuosta, että harvinaista noin vanhan (6v) imetys enää. En ite jaksais.
Oudoksuttaa nämä möyhöttäjät, joiden mielestä rinnat on vain maidontuotantoa varten. Taitaa teillä olla tosi ankea seksielämä? Kyllä rinnat on suurimmalle osalle naisia käytössä ihan muuta kuin imetystä varten, haloo. Rinnat on tiiviisti seksuaalisuuteen liittyvä asia, ja joka muuta väittää, on säkki päässä pimeällä keskiajalla. Kuulostaa todella kummalliselta, jos rinnat pitäisi pyhittää niiden per*hedelmien ruokkimiseen ainoastaan.
Ison lapsen imettäminen on seksuaalista hyväksikäyttlä.
Vierailija kirjoitti:
Oudoksuttaa nämä möyhöttäjät, joiden mielestä rinnat on vain maidontuotantoa varten. Taitaa teillä olla tosi ankea seksielämä? Kyllä rinnat on suurimmalle osalle naisia käytössä ihan muuta kuin imetystä varten, haloo. Rinnat on tiiviisti seksuaalisuuteen liittyvä asia, ja joka muuta väittää, on säkki päässä pimeällä keskiajalla. Kuulostaa todella kummalliselta, jos rinnat pitäisi pyhittää niiden per*hedelmien ruokkimiseen ainoastaan.
Komppaan tätä! Olen kahta lasta imettänyt nyt yhteensä 3 vuotta (heillä 2v ikäeroa), ja todellakin meillä on ollut miehen kanssa hyvä seksielämä tänäkin aikana!
Aika ankeeta olis, jos imetysaikana rinnat ois pyhitetty vain imetykselle!? Ilmankos niitä eroja sattuu nimenomaan pikkulapsiaikana...
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla imetys estää mielestäsi rintojen "käytön" muuhun? Aika kietoutunut ajatusmaailma jos luulee ettei äidillä voi olla seksielämää.
Suuta käytetään syömiseen, estääkö se käyttämästä suuta myös muihin tarkoituksiin?
Höpö höpö. Rinnat eivät ole seksuaalinen elin. Itselläni niissä ei ole mitään tuntia. En saa mitään mielihyvää inettämisestä, mutta lapsi saa ravintoaineita ja hyviä suolistobakteereja