Miten sähkölaskusta on tarkoitus selvitä, jos ei ole oikeutettu tukiin?
Omakotitaloasujalla, jolla asuntolaina on maksettu, ei ole oikeutta asumistukeen. Onko siis tarkoitus, että jos lämmityksestä alkaa tippua tonnin sähkölaskuja, niin pitäisi laittaa huusholli myyntiin ja muuttaa kerrostaloon vai miten on ajateltu että ihmisten tulisi selvitä? Eihän kukaan edes osta sähkölämmitteistä taloa juuri nyt ja esimerkiksi eläkeläisellä tulot ovat kiinteät, ei niitä voi kasvattaa mitenkään.
Kommentit (3546)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkön hinta ravistelee perustuksia
mikkokokko
Mikko Kokko
26.8.2022 8:40
päivitetty 26.8.2022 8:44
4
22
Jos sinulla on pörssisähkö, niin mitä kaikkea teit viime yönä klo 05 kun sähkö oli halvimmillaan? Sen hinta oli silloin 17,62 snt/kWh.Meillähän meni neljä päivää Väreen edukkaalla 44 snt/kWh hinnalla ja nyt posotellaan kuukausi 15,45 snt/kWh hinnalla. Eilen sitten fortum ilmoitti 12 miljardin euron tappioidensa kunniaksi nostavansa 1.10.2022 eteenpäin tuon sähkömme hintaa 35,16 snt/kWh.
Se on ihmiset sillä lailla, että vaikka olisi onnellisten tähtien alla suojassa ensi vuoden edullisella määräaikaisella sopimuksella, niin hymy hyytyy viimeistään silloin kun ensimmäinen 6-10 kertainen sähkölasku kosahtaa postiluukusta. Jos on luottanut edulliseen, puhtaaseen ja luotettavaan sähkölämmitykseen ja talvikuukauden 300€ sähkölasku lävähtää 2000 euroon kuussa, niin vitsit on vähissä.
Ja kun kaikessa ei voi säästää vaikka kuinka kehotettaisiin, vinkattaisiin ja neuvottaisiin. Meidän suurimmat sähkösyöpöt ovat ruuanlaitto, pyykkäys ja astioiden pesu. Jääkaapit ja pakastin, sekä työvälineet mitä tietokoneiksi kutsutaan. Niiden käytössä on todella vaikea säästää. Sähkö on perushyödyke kuten ruokakin, eli tietyn rajan jälkeen säästövinkeillä voi pyyhkiä takapuolta. Ruokaa on saatava ja nettiin päästävä.
Ei ole mitään syytä olettaa että tämä tilanne helpottuu edes seuraavan viiden vuoden aikana, sillä olkiluoto ei näitä pohjoisen ja euroopan sähkömarkkinoita pelasta. Ne ovat ilman säätövoimaa oikukkaan tuulivoiman armoilla. Liian paljon vihreässä siirtymässä on luotettu Putinin vihreään maakaasuun tai tuontisähköön, koska nyt on kuulemma ollut pakko. Sähkökauppa on aivan solmussa kun tuulivoimailijoiden ei tarvitse huolehtia säätövoimasta ja sähköstä maksetaan kalleimman tuotantomuodon mukaan.
Sähkön hinnasta tulee kaikkien kannustinloukkujen äiti työmarkkinoilla. Jos ei ole omaisuutta ja asuu vuokralla, niin toimeentulotuki kattaa sähkölaskun eikä sitä itse tarvii maksaa.
Enkä viitsi edes marmattaa siitä, että kaukolämpöön tuli 17€/kk korotus, jätemaksu nousee 23%, polttoaine lienee pysyvästi yli 2€/litra
Mikä tällaisen pirujen seinälle maalaamisen tarkoitus on?
Sähkön hinta on todella korkea joitain kuukausia, sen jälkeen hinnat kääntyvät todennäköisesti roimaan laskuun:
Tuo sinun roima laskusi on tripla tähänastiseen! Jos nyt olen maksanut kulutuksesta 675 e vuodessa, tuon roiman laskun jälkeen se olisi 2 300 vuodessa ja mitä lie ennen roimaa laskua, kuka uskaltaa edes ajatella. Tämä siis vain ja ainoastaan kulutus.
Monilla hinta on ollut alle 4c/kWh, ehkä hänelläkin. Hinta on siis lähes kymmenkertainen aiempaan. Aiemman sähkön hintaa ei näy viestissä.
Tuo ei ole totta. Olen kilpailuttanut meidän talomme sähköt siitä lähtien kun se tuli mahdolliseksi 1998. viiden sentin pintaan olen onnistunut solmimaan muistaakseni kaksi kahden vuoden sähkösopimusta. Yleisin hinta on ollut välillä 6 - 6,5 snt/kWh. Reilu vuosi sitten solmin viimeisen määräaikaisen sähkösopimuksen hintaan 5,5 snt/kWh ja se oli tietysti oikein onnenpotku lajissaan. Tuo hinta on voimassa meillä vielä vuoden.
Tarkistinpa oman laskuni:
- sähkön hinta 4,99cnt/kWh
- sähkön siirto 2,96cnt/kWh
- sähkövero 2,79cnt/kwh
- muut maksut 14,30€/kk
Siis tuossahan se töpselistä tulevan sähkön kilpailutettu hinta on 4,99 snt/kWh, juurikin se jonka kerroinkin edellä olleen matalin kohtaamani sähkön hinta (5 snt/kWh). Todellisuudessa maksat sähköstäsi 4,99 snt/kWh 2,79 snt/kWh + 2,96 snt/kWh = 10,74 snt/kWh + muut maksut. Hinta on tietysti todella alhainen näihin nykyisiin hintoihin verrattuna.
Sähkön siirto, minkä tuossa tummensit, se tarkoittaa ainoastaan sitä lisämaksua minkä maksat itse käyttämäsi sähkön lisäksi alueesi pakolliselle siirtofirmalle jolta et siis itse sähköä osta. Siirtoa ei siis voi kilpailuttaa mitenkään.
Luepa oma kirjoituksesi:
"Tänä aikana siirtohinta ei ole kertaakaan alkanut nelosella,"
Suora lainaus tuosta omasta kirjoituksestasi, koita nyt ymmärtää itse mitä kirjoitat!!
Vielä kerran anteeksi väärä sana, tarkoitin siis sitä kilpailutettavaa sähkön hintaa.
Ihan mielenkiinnosta katsoin juuri sähkötarjoukset, halvin hinta olisi päälle kolminkertainen omaan voimassa olevaan sopimukseeni ja eikä se olisi edes kiinteä hinta, ainoastaan tarjous pörssisähkön marginaalin määrästä. Ensimmäinen kiinteä sopimus olisi hinnaltaan liki kahdeksankertainen nykyiseen sopimukseemme verrattuna.
Niinpä, eikö siis olekin oikein puhua hinnan kymmenkertaistumisesta, kun varsinkin joillakin edellinen hinta on ollut alle 4c/kWh. Hintahan vaihtelee, mitä määräaikaisista sopimuksista milloinkin on pitänyt maksaa. Jotkut kuten itse on saaneet alle 4c/kWh hintaan sähköä tähän asti, nyt pitäisi tehdä uusi sopimus, nyt joutuisin sen tekemään huonommin ehdoin kuin sinulla on.
Sinulla on tainnut mennä sekaisin eri kirjoittajat, minä en ole tietenkään missään viestissä väittänyt, etteikö hinta voisi kymmenkertaistua ja ylikin. Eihän nyt olla edes hintahuipulla. Jos ei ole voimassa olevaa määräaikaista sähkösopimusta, sähkön ostaja näyttää olevan nyt ihan pörssisähkön armoilla. Minusta tämä sähkötilanne on karmea kansallinen katastrofi, ei suinkaan mikään "pieni ja mitätön" hintojen nousu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikkokokko
Mikko Kokko
4
22
Jos sinulla on pörssisähkö, niin mitä kaikkea teit viime yönä klo 05 kun sähkö oli halvimmillaan? Sen hinta oli silloin 17,62 snt/kWh.Meillähän meni neljä päivää Väreen edukkaalla 44 snt/kWh hinnalla ja nyt posotellaan kuukausi 15,45 snt/kWh hinnalla. Eilen sitten fortum ilmoitti 12 miljardin euron tappioidensa kunniaksi nostavansa 1.10.2022 eteenpäin tuon sähkömme hintaa 35,16 snt/kWh.
Se on ihmiset sillä lailla, että vaikka olisi onnellisten tähtien alla suojassa ensi vuoden edullisella määräaikaisella sopimuksella, niin hymy hyytyy viimeistään silloin kun ensimmäinen 6-10 kertainen sähkölasku kosahtaa postiluukusta. Jos on luottanut edulliseen, puhtaaseen ja luotettavaan sähkölämmitykseen ja talvikuukauden 300€ sähkölasku lävähtää 2000 euroon kuussa, niin vitsit on vähissä.
Ja kun kaikessa ei voi säästää vaikka kuinka kehotettaisiin, vinkattaisiin ja neuvottaisiin. Meidän suurimmat sähkösyöpöt ovat ruuanlaitto, pyykkäys ja astioiden pesu. Jääkaapit ja pakastin, sekä työvälineet mitä tietokoneiksi kutsutaan. Niiden käytössä on todella vaikea säästää. Sähkö on perushyödyke kuten ruokakin, eli tietyn rajan jälkeen säästövinkeillä voi pyyhkiä takapuolta. Ruokaa on saatava ja nettiin päästävä.
Ei ole mitään syytä olettaa että tämä tilanne helpottuu edes seuraavan viiden vuoden aikana, sillä olkiluoto ei näitä pohjoisen ja euroopan sähkömarkkinoita pelasta. Ne ovat ilman säätövoimaa oikukkaan tuulivoiman armoilla. Liian paljon vihreässä siirtymässä on luotettu Putinin vihreään maakaasuun tai tuontisähköön, koska nyt on kuulemma ollut pakko. Sähkökauppa on aivan solmussa kun tuulivoimailijoiden ei tarvitse huolehtia säätövoimasta ja sähköstä maksetaan kalleimman tuotantomuodon mukaan.
Sähkön hinnasta tulee kaikkien kannustinloukkujen äiti työmarkkinoilla. Jos ei ole omaisuutta ja asuu vuokralla, niin toimeentulotuki kattaa sähkölaskun eikä sitä itse tarvii maksaa.
Enkä viitsi edes marmattaa siitä, että kaukolämpöön tuli 17€/kk korotus, jätemaksu nousee 23%, polttoaine lienee pysyvästi yli 2€/litra
Sähkön hinta on todella korkea joitain kuukausia, sen jälkeen hinnat kääntyvät todennäköisesti roimaan laskuun:
Tuo sinun roima laskusi on tripla tähänastiseen! Jos nyt olen maksanut kulutuksesta 675 e vuodessa, tuon roiman laskun jälkeen se olisi 2 300 vuodessa ja mitä lie ennen roimaa laskua, kuka uskaltaa edes ajatella. Tämä siis vain ja ainoastaan kulutus.
Monilla hinta on ollut alle 4c/kWh, ehkä hänelläkin. Hinta on siis lähes kymmenkertainen aiempaan. Aiemman sähkön hintaa ei näy viestissä.
Tuo ei ole totta. Olen kilpailuttanut meidän talomme sähköt siitä lähtien kun se tuli mahdolliseksi 1998. Tänä aikana siirtohinta ei ole kertaakaan alkanut nelosella, viiden sentin pintaan olen onnistunut solmimaan muistaakseni kaksi kahden vuoden sähkösopimusta. Yleisin hinta on ollut välillä 6 - 6,5 snt/kWh. Reilu vuosi sitten solmin viimeisen määräaikaisen sähkösopimuksen hintaan 5,5 snt/kWh ja se oli tietysti oikein onnenpotku lajissaan. Tuo hinta on voimassa meillä vielä vuoden.
- sähkövero 2,79cnt/kwh
- muut maksut 14,30€/kk
Siis tuossahan se töpselistä tulevan sähkön kilpailutettu hinta on 4,99 snt/kWh, juurikin se jonka kerroinkin edellä olleen matalin kohtaamani sähkön hinta (5 snt/kWh). Todellisuudessa maksat sähköstäsi 4,99 snt/kWh 2,79 snt/kWh + 2,96 snt/kWh = 10,74 snt/kWh + muut maksut. Hinta on tietysti todella alhainen näihin nykyisiin hintoihin verrattuna.
Sähkön siirto, minkä tuossa tummensit, se tarkoittaa ainoastaan sitä lisämaksua minkä maksat itse käyttämäsi sähkön lisäksi alueesi pakolliselle siirtofirmalle jolta et siis itse sähköä osta. Siirtoa ei siis voi kilpailuttaa mitenkään.
Sinä kuitenkin kerroit kilpailuttaneesi sen reiluun viiteen senttiin. En ymmärrä, miksi pyrit vääristelemään hintaa!
Täh??? Sinähän edellä väitit maksavasi sähköstäsi alle 4 snt/kWh, päin vastoin kirjoitin ettei sähköä ole sellaiseen hintaan saanut. Jokaiselle tulee tietysti sen kilpailutetun/tarjoushinnan lisäksi maksuun myös siirtohinta ja sähkövero, tuo nyt on jokaiselle selvä asia. Ne tulevat lisäksi myös vaikka tekisit juuri tänään sähkösopimuksen kalliin tarjouksen mukaan.
Niin maksankin, joku vain kirjoitti väliin viestin.
Vierailija kirjoitti:
Odotan vaan sitä huutoa, kun vuokrat nousee 10 tai 20 prosenttia. Eikä se ole euromäärissä edes lähellekään yhtä paljon kuin mitä moni joutuu nyt kärsimään sähkölaskuissaan.
Noo, kyllä mulla riittää teille empatiaa siinäkin vaiheessa, vaikka teillä ei nyt meille omistusasuville sähkölämmittäjille riittänytkään.
No, 10 prosenttia meinaa meille 70 euron nousua, 20 prosenttia 140 euron. Vielä tässä pärjätään ja mulla on myös hätätilannetta varten suunnitelma.
Sähköä meillä kolmella kuluu noin 2000 kilowattituntia vuodessa ja siitäkin voidaan vielä niistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai vuokralla asumisen kustannukset nousevat. Ei se lämmin vesi tai asunnon lämpö mistään ilmaiseksi tule, hissit ja valaistus, sekä autojen lämmitystolpat kuluttavat. Kaikki kustannukset siirtyvät eteenpäin asukkaalle, onhan se selvää.
Silti vain kovasti väitetään, että koska on vuokralaisen markkinat, niin vuokrat ei nouse, vaan ne jotka vuokraa, saa tehdä tuota tappiokseen.
Jos vuokran korotusta ei ole sidottu indeksiin sitä saa nostaa muistaakseni 10 tai 20% vuodessa
No, jos indeksi nousee 30 % niin vuokra nousee 30 %
No joo. Tai vaikka 100 jos indeksi on sata.
Tosin en muista että koskaan olisi ollut noin korkeaa (kuluttajahinta)indeksiä.
Korkein taitaa olla v1981 13,5%. Alimmillaan 2010/2015 -0,2%.
Keskimäärin joku 2%/vuosi
No voit olla ihan varma, että nyt se ei ole kaksi tai kolme. Ole onnellinen, jos se on alle kymmenen. Lue tuosta
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/nordean-paaekonomisti-20-prosentin-inf…
Asiallinen artikkeli. Tämä sähkönhintahässäkkä voi suistaa meille sellaisen inflaation, ettei samaa ole nähty edes pula-aikaan. Kuluttajahintaindeksi voi nousta kymmeniä prosentteja ja samalla nousee samoin myös vuokrat. Te vuokralla asuvat jotka ilkutte tässä ketjussa omakotiasujille, olette nyt todella väärässä. Jos tätä hintahärdelliä ei saada jotenkin nyt suitsittua, te olette kusessa ihan samalla tavoin kuin omakotiasujat.
Kauanko menee, että sähköt katkaistaan jos ei maksa laskuja? Ja mitä jos lapsiperhe asuu talvella tällaisessa talossa? SIjoitetaanko lapset kiireellisesti jos heillä ei ole muuta kuin kylmä ja pimeä koti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikkokokko
Mikko Kokko
4
22
Tuo ei ole totta. Olen kilpailuttanut meidän talomme sähköt siitä lähtien kun se tuli mahdolliseksi 1998. viiden sentin pintaan olen onnistunut solmimaan muistaakseni kaksi kahden vuoden sähkösopimusta. Yleisin hinta on ollut välillä 6 - 6,5 snt/kWh. Reilu vuosi sitten solmin viimeisen määräaikaisen sähkösopimuksen hintaan 5,5 snt/kWh ja se oli tietysti oikein onnenpotku lajissaan. Tuo hinta on voimassa meillä vielä vuoden.
- sähkövero 2,79cnt/kwh
- muut maksut 14,30€/kk
Luepa oma kirjoituksesi:
"Tänä aikana siirtohinta ei ole kertaakaan alkanut nelosella,"
Suora lainaus tuosta omasta kirjoituksestasi, koita nyt ymmärtää itse mitä kirjoitat!!
Vielä kerran anteeksi väärä sana, tarkoitin siis sitä kilpailutettavaa sähkön hintaa.
Ihan mielenkiinnosta katsoin juuri sähkötarjoukset, halvin hinta olisi päälle kolminkertainen omaan voimassa olevaan sopimukseeni ja eikä se olisi edes kiinteä hinta, ainoastaan tarjous pörssisähkön marginaalin määrästä. Ensimmäinen kiinteä sopimus olisi hinnaltaan liki kahdeksankertainen nykyiseen sopimukseemme verrattuna.
Niinpä, eikö siis olekin oikein puhua hinnan kymmenkertaistumisesta, kun varsinkin joillakin edellinen hinta on ollut alle 4c/kWh. Hintahan vaihtelee, mitä määräaikaisista sopimuksista milloinkin on pitänyt maksaa. Jotkut kuten itse on saaneet alle 4c/kWh hintaan sähköä tähän asti, nyt pitäisi tehdä uusi sopimus, nyt joutuisin sen tekemään huonommin ehdoin kuin sinulla on.
Sinulla on tainnut mennä sekaisin eri kirjoittajat, minä en ole tietenkään missään viestissä väittänyt, etteikö hinta voisi kymmenkertaistua ja ylikin. Eihän nyt olla edes hintahuipulla. Jos ei ole voimassa olevaa määräaikaista sähkösopimusta, sähkön ostaja näyttää olevan nyt ihan pörssisähkön armoilla. Minusta tämä sähkötilanne on karmea kansallinen katastrofi, ei suinkaan mikään "pieni ja mitätön" hintojen nousu.
EI ole mennyt, voin kai kommentoida tuotakin asiaa samassa viestissä, kun hinnasta kuitenkin keskustellaan. Sinä väitit ettei minun alle 4 c/kWh pidä paikkansa, kyllä se pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan vaan sitä huutoa, kun vuokrat nousee 10 tai 20 prosenttia. Eikä se ole euromäärissä edes lähellekään yhtä paljon kuin mitä moni joutuu nyt kärsimään sähkölaskuissaan.
Noo, kyllä mulla riittää teille empatiaa siinäkin vaiheessa, vaikka teillä ei nyt meille omistusasuville sähkölämmittäjille riittänytkään.
No, 10 prosenttia meinaa meille 70 euron nousua, 20 prosenttia 140 euron. Vielä tässä pärjätään ja mulla on myös hätätilannetta varten suunnitelma.
Sähköä meillä kolmella kuluu noin 2000 kilowattituntia vuodessa ja siitäkin voidaan vielä niistää.
Pitää muistaa, että samalla nousee tietysti myös ruuan hinta, polttoaineet, vesi ja aivan kaikki muukin. Firmat menevät nurin ja ihmisiä jää hirveät määrät ilman töitä. Sitten loppuu valtiolta rahat kuten 90-luvun lamassa ja vedetään kaikkia tukia juustohöylällä pienemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossun tuilla elävien ihmisten elintaso laskee suhteessa vähiten, koska sossu maksaa heidän kohonneet sähkönsä, vuokransa, ruokansa, kaljansa ja tupakkansa.
Jos on jo ennestään matala elintaso, niin eihän se voi kovin paljon enää laskea.
Mutta jälleen kerran: Sähkölaskuille on tt-tuessa katto eli kovin suuria laskuja ei makseta. Kaikki köyhät eivät myöskään polta tai käytä alkoholia.
Paljon on täällä poristu mutta onko kenelläkään antaa konkreettista esimerkkiä, missä menee sähkölaskussa raja, jonka ylittäviä kela ei korvaa tt-asiakkaalle? Kelan sivuilta asia ei selviä. Lainauksia:
"Kela voi myöntää toimeentulotukea asumismenoihin kuten vuokraan, hoitovastikkeeseen, asuntolainan korkoon sekä vesi- ja lämmitysmaksuihin. Toimeentulotukea voi saada taloussähköön, kotivakuutusmaksuun ja saunamaksuun. Hakemuksen liitteeksi tarvitaan tositteet menoista, esimerkiksi vuokrasopimus ja sähkölasku.
...
Kela huomioi asumismenot todellisen suuruisina, elleivät ne ylitä kohtuullisina pidettäviä asumismenoja, niin sanottua asumisnormia.
...
Kela ei voi hyväksyä kohtuullisen rajan ylittäviä asumismenoja, ellei sinulla ole pätevää syytä siihen. Ensin sinulle ilmoitetaan perustoimeentulotuen päätöksellä tai perustoimeentulotukea hakiessasi, jos asumismenosi ylittävät kohtuullisina pidettävän rajan. Kela antaa tällöin määräajan asumismenojen kohtuullistamiselle ja pyytää sinua selvittämään mahdollisuutesi muuttaa edullisempaan asuntoon."
Ihanan sekavaa, jos on ensi kertaa kelan kanssa tekemisissä. Kun tätä asumisnormia tiukasti tulkitsee, niin asia menisi jotenkin näin: kuntakohtainen raja on 400€/kk, jos saat vuokra-asunnon 300 eurolla kuussa, voisit hakea 100 euroa/kk sähkölaskuun tt-tuesta eli 400 yhteensä, joka mahtuu kuntakohtaisen rajan sisälle.
Ei se näin mene mutta voi sen näinkin tulkita.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko menee, että sähköt katkaistaan jos ei maksa laskuja? Ja mitä jos lapsiperhe asuu talvella tällaisessa talossa? SIjoitetaanko lapset kiireellisesti jos heillä ei ole muuta kuin kylmä ja pimeä koti?
Jos olet terve, viisi viikkoa on lyhin aika minkä jälkeen sähköt voidaan katkaista. Sairaana tai jos on muuten hyvä syy maksukyvyttömyyteen, saat aikaa 3 kk.
"Lain mukaan sähköntoimitus voidaan keskeyttää, jos sähkönkäyttäjä (asiakas) on olennaisesti lyönyt laimin vähittäismyyjälle tai jakeluverkonhaltijalle tulevat maksut. Ennen keskeyttämistä asiakkaalle on lähetettävä kirjallinen huomautus. Lisäksi hänelle on lähetettävä erillinen katkaisuvaroitus aikaisintaan kahden viikon kuluttua huomautuksen lähettämisestä. Sähköntoimituksen saa katkaista aikaisintaan viiden viikon kuluttua maksun erääntymisestä.
Jos maksujen laiminlyönnin perusteena on henkilön sairaus, työttömyys tai muu erityinen syy, saa sähköt katkaista vasta kolmen kuukauden kuluttua maksun eräpäivästä. Esteestä tulee ilmoittaa verkonhaltijalle ja myyjälle niin pian kuin mahdollista. Sähköntoimitusta ei saa maksujen laiminlyönnin vuoksi keskeyttää vakituisena asuntona käytettävästä rakennuksesta lokakuun alun ja huhtikuun lopun välisenä aikana, ennen kuin on kulunut neljä kuukautta laiminlyödyn maksun eräpäivästä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai vuokralla asumisen kustannukset nousevat. Ei se lämmin vesi tai asunnon lämpö mistään ilmaiseksi tule, hissit ja valaistus, sekä autojen lämmitystolpat kuluttavat. Kaikki kustannukset siirtyvät eteenpäin asukkaalle, onhan se selvää.
Silti vain kovasti väitetään, että koska on vuokralaisen markkinat, niin vuokrat ei nouse, vaan ne jotka vuokraa, saa tehdä tuota tappiokseen.
Jos vuokran korotusta ei ole sidottu indeksiin sitä saa nostaa muistaakseni 10 tai 20% vuodessa
No, jos indeksi nousee 30 % niin vuokra nousee 30 %
No joo. Tai vaikka 100 jos indeksi on sata.
Tosin en muista että koskaan olisi ollut noin korkeaa (kuluttajahinta)indeksiä.
Korkein taitaa olla v1981 13,5%. Alimmillaan 2010/2015 -0,2%.
Keskimäärin joku 2%/vuosi
No voit olla ihan varma, että nyt se ei ole kaksi tai kolme. Ole onnellinen, jos se on alle kymmenen. Lue tuosta
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/nordean-paaekonomisti-20-prosentin-inf…
Asiallinen artikkeli. Tämä sähkönhintahässäkkä voi suistaa meille sellaisen inflaation, ettei samaa ole nähty edes pula-aikaan. Kuluttajahintaindeksi voi nousta kymmeniä prosentteja ja samalla nousee samoin myös vuokrat. Te vuokralla asuvat jotka ilkutte tässä ketjussa omakotiasujille, olette nyt todella väärässä. Jos tätä hintahärdelliä ei saada jotenkin nyt suitsittua, te olette kusessa ihan samalla tavoin kuin omakotiasujat.
Riippuu siitä millaiseen elintasoon on tottunut. Itse olen elänyt koko elämäni vaatimattomasti ja säästeliäästi, eikä ole vielä tarvinnut tinkiä mistään. Tarvittaessa pystyn laskemaan elintasoa tästä vielä helpostikin ja varmasti joudunkin, mutta se ei aiheuta paniikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki? Asumistukeenhan ei sähkölaskuja huomioida koskaan.
Missä harhassa elät? Ei omistusasuja mitään toimeentulotukea saa.
Kyllä omistusasuja saa asumistukea...
Kts. Kelan sivut....
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sijoitetaan, jos vanhemmat ovat kykenemättömiä järjestämään heille lämpöä ja suojaa. Toisaalta lapsia ei sijoiteta, vaikka he asuisivat kerrostalossa, tai vaikka vanhemmat olisivat velkaisia, tai heillä ei olisi omaa huonetta, tai perheellä ei olisi autoa.
Ajatelkaa kuinka jopa suuret ikäluokat ovat lapsuudessaan pärjänneet hyvinkin alkeellisissa ja kylmissä olosuhteissa. 90-kymppisiä vanhuksia pärjää vielä tänäkin päivänä yksin kotonaan ilman suihkua. Ihan tyytyväisinä, vaikkei nämä Venäjän asialla olevat edes ymmärrä että maassa josta halpa energia on ostettu, suuri osa kansasta elää alkeellisemmissa olosuhteissa kuin meillä 50-luvulla. Kerrostaloasunnoissakin seinät on eristetty matoilla.
Ei nykyihmiset oikeasti ole sen pehmoisempia kuin 50-luvulla, ökykulutukseen ollaan vain totuttu vähitellen. Nyt vähän rajaa tälle Venäjän tukemiselle, annetaan Suomen hallitukselle mahdollisuus toimia pitkäjänteisesti. Ei maailma siihen kaadu vaikka Phuketin reissu jää tänä talvena sähkölaskun takia tekemättä. 90 % sähkölämmittäjistä voi pihistää sähkönkulutuksestaan todella paljon niin halutessaan. Ihan jokainen kestää tarvittaessa 15 asteen sisälämpötilan, ei sen takia tarvitse antaa Putinille periksi.
Miettikää ukrainalaisia joilla ei ensi talvena ole minkäänlaista lämmitystä. Eivät hekään todennäköisesti siihen kuole, vaan venäläisten kranaatteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet terve, viisi viikkoa on lyhin aika minkä jälkeen sähköt voidaan katkaista. Sairaana tai jos on muuten hyvä syy maksukyvyttömyyteen, saat aikaa 3 kk.
"Lain mukaan sähköntoimitus voidaan keskeyttää, jos sähkönkäyttäjä (asiakas) on olennaisesti lyönyt laimin vähittäismyyjälle tai jakeluverkonhaltijalle tulevat maksut. Ennen keskeyttämistä asiakkaalle on lähetettävä kirjallinen huomautus. Lisäksi hänelle on lähetettävä erillinen katkaisuvaroitus aikaisintaan kahden viikon kuluttua huomautuksen lähettämisestä. Sähköntoimituksen saa katkaista aikaisintaan viiden viikon kuluttua maksun erääntymisestä.
Jos maksujen laiminlyönnin perusteena on henkilön sairaus, työttömyys tai muu erityinen syy, saa sähköt katkaista vasta kolmen kuukauden kuluttua maksun eräpäivästä. Esteestä tulee ilmoittaa verkonhaltijalle ja myyjälle niin pian kuin mahdollista. Sähköntoimitusta ei saa maksujen laiminlyönnin vuoksi keskeyttää vakituisena asuntona käytettävästä rakennuksesta lokakuun alun ja huhtikuun lopun välisenä aikana, ennen kuin on kulunut neljä kuukautta laiminlyödyn maksun eräpäivästä."
Niin, eli jos asuu vaikka sähkölämmitteisessä ok-talossa, sähköjä ei talviaikaan katkota, ellei lasku ole 4 kk myöhässä.
Laskuja voi maksaa myös erissä, eli kannattaa ottaa yhteyttä sähköyhtiöön ja sopia maksuista.
Jos perustoimeentulotukeen ei ole oikeutta, voi kokeilla hakea täydentävää kunnan sos.toimesta. Seurakunnan diakoniin voi myös ottaa yhteyttä. Voivat ainakin osassa laskuja auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa asua omakotitalossa niin kaippa on varaa hoitaa siihen liittyviä kulujakin?
Silloin kun ihmiset ostivat omakotitalon, heillä oli varaa hoitaa siihen liittyviä kuluja, mutta tässä tilanteessa kulut tulevat niin suuriksi, ettei niiden maksaminen ole kaikille aivan mahdollista.
Omakotitalojen ostajat eivät luonnollisesti taloa ostaessaan, voineet tietää mitään siitä, että kulut voisivat yllättäen muuttua aikaisempaa monin verroin suuremmiksi.
Ihminen on aika tyhmä, jos kuvittelee elämän jatkuvan aina yhtä tasaisena ja turvattuna, eikä yhtään varaudu. Ei ole mitenkään erityisen poikkeuksellista, että kulut yllättäen nousee tai tulot pienenee.
Minun tuttavapiirissäni on paljonkin omistusasujia, eikä kukaan ole huolissaan. Syy: on tehty aikanaan järkeviä asuntoja, eikä esimerkiksi oltu niin pohjattoman tyhmiä, että olisi ostettu talo jossa on suora sähkölämmitys.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa kuinka jopa suuret ikäluokat ovat lapsuudessaan pärjänneet hyvinkin alkeellisissa ja kylmissä olosuhteissa. 90-kymppisiä vanhuksia pärjää vielä tänäkin päivänä yksin kotonaan ilman suihkua. Ihan tyytyväisinä, vaikkei nämä Venäjän asialla olevat edes ymmärrä että maassa josta halpa energia on ostettu, suuri osa kansasta elää alkeellisemmissa olosuhteissa kuin meillä 50-luvulla. Kerrostaloasunnoissakin seinät on eristetty matoilla.
Ei nykyihmiset oikeasti ole sen pehmoisempia kuin 50-luvulla, ökykulutukseen ollaan vain totuttu vähitellen. Nyt vähän rajaa tälle Venäjän tukemiselle, annetaan Suomen hallitukselle mahdollisuus toimia pitkäjänteisesti. Ei maailma siihen kaadu vaikka Phuketin reissu jää tänä talvena sähkölaskun takia tekemättä. 90 % sähkölämmittäjistä voi pihistää sähkönkulutuksestaan todella paljon niin halutessaan. Ihan jokainen kestää tarvittaessa 15 asteen sisälämpötilan, ei sen takia tarvitse antaa Putinille periksi.
Miettikää ukrainalaisia joilla ei ensi talvena ole minkäänlaista lämmitystä. Eivät hekään todennäköisesti siihen kuole, vaan venäläisten kranaatteihin.
Otapa nyt ensin selvää, mistä se sähkön hinnan kallistuminen johtuu. Meidän palelu ei lämmitä yhtään ukrainalaista.
Vierailija kirjoitti:
omistusasuja kirjoitti:
Omistusasuja saa toimeentulotukea vaikka 5h+kk jos tulot/palkka ei riitä.
Jep, toimeentulotukea voidaan maksaa esim. 10 euroa.
Muistathan, että ensin pitää olla käytetty kaikki perheen tilit, myös lasten säästötilit. Sitten vasta voi saada toimeentulotukea. Tuntuu niin väärältä käyttää lasten kummeilta synttäriksi saadut rahat sähkölaskuun. Mutta pakko kai se on.
Voisiko tässä tulla kyseeseen tulonsiirto? Eli vähän kuin lapsilisä joka myönnetään sähkölämmittäjille? Olisi kohtuullista että halvalla kerrostalossa asuva maksaisi osan omakotitalojen kustannuksista. Kaikki voittaisi eikä okt asujat joutuisi ahdinkoon.
Tuulettimeenosuukohta kirjoitti:
Kyllä oikeasti pahalta, synkältä näyttää. Oikea pahan kierre pyörii jo: sähkön hinta, polttoaineen hinta, vaik. ruoan hintaan nousten, firmat irtisanoo kohta kun ei oo millä maksaa palkkoja, asuntolainojen korkotaso nousee roimasti, pakkohuutokaupat, leipäjonot, ja rutiköyhyys. Tulee olemaan ennen näkemättömän kovat ajat edessä. Olkiluoto 3 vois jotain vielä pelastaa. Valtion lainahanat auki. Polttoaineen hinnat alas. Kampitetaan hintojen nousu. Vieläkö ehditään?
Ei auta ainakaan Olkiluoto, koska sähkön hinta määräytyy pörssissä. Kun hinnat ovat korkeat Saksassa, niin ne ovat korkeat täälläkin. Yksityinen firma myy muutenkin sinne mistä eniten saa. Ei ole mitään velvollisuutta myydä suomalaisille alihintaan. Mielettömiä rakennuskuluja pitää yrittää kattaa myös, ja nyt on loistava tilaisuus siihen.