Miten sähkölaskusta on tarkoitus selvitä, jos ei ole oikeutettu tukiin?
Omakotitaloasujalla, jolla asuntolaina on maksettu, ei ole oikeutta asumistukeen. Onko siis tarkoitus, että jos lämmityksestä alkaa tippua tonnin sähkölaskuja, niin pitäisi laittaa huusholli myyntiin ja muuttaa kerrostaloon vai miten on ajateltu että ihmisten tulisi selvitä? Eihän kukaan edes osta sähkölämmitteistä taloa juuri nyt ja esimerkiksi eläkeläisellä tulot ovat kiinteät, ei niitä voi kasvattaa mitenkään.
Kommentit (3546)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä että ihmiset eivät tiedä, onko heillä kiinteähintainen määräaikainen sopimus, toistaiseksi voimassa oleva sopimus (jossa hinta voi muuttua) vaiko sitten pörssisähkö, jonka hinta on aika kova nyt. Katsokaa nyt ensin sopimuksenne ja lopettakaa panikointi.
Heleniltä tuli tieto 1.10. nousee. Ei hetkauta taloutta, asun kerrostalossa ja en saa asumistukea.
Sun asumisen muut kulut kallistuvat myös. Et saa talvella suomalaista kurkkua tai tomaattia, ehket ulkomaalaistakaan. Ehkä et saa vessapaperiakaan että toivottavasti on koronavarastosta vielä jämät tallella. Ruoka kallistuu. Kaikki kallistuu.
Kela yllättää ikävällä tavalla tukien saajat koskee sähkölaskua.
Helenin päivän hinta 24 kk:n määräaikaiselle sopimukselle:
39,49c/kWh, perusmaksu 3,99 €/kk
Heinäkuun puolivälissä hinta oli 23c/kWh
Vierailija kirjoitti:
Huonoimmillaan tulemme näkemään Suomessa jo ensi talvena seuraavat ilmiöt:
1. Yhteiskuntarauhan järkkyminen( vaikka suomalainen hitaasti käynnistyykin)
2. Itsemurha-aalto
Tiedättekö mitä käy nurkkaan ajetulle rotalle?
Se hyökkää.
Tämä on vasta sitä seuraavan talven asia.
Ensin Suomen valtio (kansalaisten painostuksen alaisena) ottaa niin paljon velkaa pitääkseen kansalaiset pystyssä, että valtio kaatuu sen seurauksena. Sen jälkeen vasta tulee tämä anarkiavaihe.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kymmenestä britistä suunnitlee ottavansa pankkilainan maksaakseen ensi talven lämmityskulut. Jos luottotiedot ovat kunnossa, saman voi tehdä Suomessa.
Eli valtaosan ei ole tarkoituskaan selvitä.
Ensin putsataan käyttövarat, sitten velkaannutetaan ja lopuksi viedään se asunto alta.
Pilkkahintaan tietysti. Ja sitten asunnot jaellaan uudelleen pääomasijoittajille.
Ne häädetyt asukkaat voidaan ottaa ehkä takaisin vuokralaisina. Jos on maksukykyä.
Minkään lämmitysmuodon hinta ei olle muuttumatta. Melkein puolet kulutuksesta voi itse pienentää.
Jos omakotitaloissa ei ole lämpöpumppua apuna, niin harmi.
Jo mahdolliset sähkökatkot säästävät rahaa jokaiselta.
Sitten mietitään, miten voi itse kulutustaan pienentää, entiset tavat ei eduksi enää koskaan.
Talojen yläkerrat kiinni, oleskelu- ja nukkumistilat harkintaan.
Sääli niitä taloyhtiöitä, joiden asukkaat eivät ole satsanneet asuntokohtaisiin mittareihin.
Maksat toisten mukavuuden halusta.
Sääli myös vuokranantajia, jos asunnon lämmitys kuuluu vuokraan. Voiko vuokraa nostaa sähkön hinnan noustessa?
Vai pitääkö vuokraa jopa alentaa, jos vuokralainen valittaa palelevansa? Pitäisikö tähänkin olla ohjeet?
Kuka asuntoyhtiössä päättää lämmön tuotosta asuntoihin?Täydelläkö syötetään pattereihin ja suihkuihin ym.?
Tuleeko kaikille pakko-oppia kantapään kautta?
Vierailija kirjoitti:
Tulee ehkä yllätyksenä tukien saajille sähkölaskunsa kanssa ???
Jep, onneksi on kaukolämpö. Pyykinpesu ja tiskikone kyllä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästövinkkejä:
Veikkauspelit pois
Tupakoinnin lopettaminen
Alkoholinkäytön lopettaminenOlen deittaillut maaseudun miehiä ja todella monet polttavat ja käyttävät paljon alkoa. Veikkauspeleihinkin menee liikaa suhteessa tuloihin.
Totta. Tuosta ihan just julkaistiin tutkimus, että miten paljon tupakoinnin lopettaminen pienentää sähkölaskua.
Tupakoinnin lopettaminen säästää rahaa. Ne tupakkarahat tarvitaan sähkölaskuun.
Ei mitenkään, mutta eipä koske mua ku on sossun toimeentulotuki, se maksaa sähkölaskun, oli se sitten kuinka hlvetin suuri tahansa! :D
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään, mutta eipä koske mua ku on sossun toimeentulotuki, se maksaa sähkölaskun, oli se sitten kuinka hlvetin suuri tahansa! :D
Kelalla on katto sähkölaskuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole jos kyse pelkästä taloussähköstä!
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki? Asumistukeenhan ei sähkölaskuja huomioida koskaan.
just näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole jos kyse pelkästä taloussähköstä!
Ei ne mitä tahansa maksa.
Mitään ei kannata omistaa, tai varautua pahaan päivään. Töihinkään ei kannata mennä.
Parhaiten tulee tässä talven aikaan pyyhkimään niillä, jotka asuvat tuetussa luukussa, eivät käy töissä ja vinkuvat kaiken yhteiskunnalta. Vielä jos pykää pari natiaista helmoihin pyörimään, ei häätöäkään saa.
Huahh kirjoitti:
Minkään lämmitysmuodon hinta ei olle muuttumatta. Melkein puolet kulutuksesta voi itse pienentää.
Jos omakotitaloissa ei ole lämpöpumppua apuna, niin harmi.Jo mahdolliset sähkökatkot säästävät rahaa jokaiselta.
Sitten mietitään, miten voi itse kulutustaan pienentää, entiset tavat ei eduksi enää koskaan.
Talojen yläkerrat kiinni, oleskelu- ja nukkumistilat harkintaan.Sääli niitä taloyhtiöitä, joiden asukkaat eivät ole satsanneet asuntokohtaisiin mittareihin.
Maksat toisten mukavuuden halusta.Sääli myös vuokranantajia, jos asunnon lämmitys kuuluu vuokraan. Voiko vuokraa nostaa sähkön hinnan noustessa?
Vai pitääkö vuokraa jopa alentaa, jos vuokralainen valittaa palelevansa? Pitäisikö tähänkin olla ohjeet?Kuka asuntoyhtiössä päättää lämmön tuotosta asuntoihin?Täydelläkö syötetään pattereihin ja suihkuihin ym.?
Tuleeko kaikille pakko-oppia kantapään kautta?
jaa että vuokran lisäksi peritään vielä lämmityskulut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
just näin!
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä saa omistaa kesämökkiä, venettä jne.
Toimeentulotuessa asuntolaina ei ole lasku eikä yhtiölaina/rahoitusvastike.
Yhtiölaina/rahoitusvastike on lasku asumistuessa, mutta ei toimeentulotuessa, ne ovat 2 eri tukea ja eri säännöt. Toimeentulotuki on juuri se, jota haetaan sähkölaskuun, mutta koska lainat ei ole laskuja niin sähköön jää rahaa.
26-vuotiaana persaukisena varastomiehenä talon ostin ja rempannut taloa niin paljon kun on pystynyt ja tehnyt siitä oman näköistä. Nyt viiskymppisenä keskituloisena toimihenkilönä talo pitäisi myydä, kun siinä ei
ole enää varaa asua! Vtu, mä oon sanonut että jos talosta lähden, niin mun loput rahat ”katoaa” ja heittäydyn täysin yhteiskunnan tukien varaan ja muutan johonkin korpeen ilman autoa. Siinähän valtio kustantaa ja mä elän herroiksi, repikää siitä stana. Hallitus voisi nyt ihan kiltisti tukea meitä veronmaksajia, niin kuin muissa maissa on tuettu, koska kohta veronmaksajia ei enää ole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
just näin!
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä saa omistaa kesämökkiä, venettä jne.
Toimeentulotuessa asuntolaina ei ole lasku eikä yhtiölaina/rahoitusvastike.
Niin se on. Minä saan toimeentulotukea, koska asun yksin (olosuhteiden pakosta), minulla ei ole omaisuutta tai lainaa. Valintoja, katsos.
Siinäpä suunnittelevat. Mikä on todennäköisyys, että pankki antaa lainaa jotain sellaista vastaan mikä ei ole mitenkään ulosotettavissa, jos sen maksaminen ei onnistu? He joutuvat joko panttaamaan talonsa, jos heillä sellainen on tai jos ovat vuokralla eivät tule saamaan sitä lainaa.