Miten sähkölaskusta on tarkoitus selvitä, jos ei ole oikeutettu tukiin?
Omakotitaloasujalla, jolla asuntolaina on maksettu, ei ole oikeutta asumistukeen. Onko siis tarkoitus, että jos lämmityksestä alkaa tippua tonnin sähkölaskuja, niin pitäisi laittaa huusholli myyntiin ja muuttaa kerrostaloon vai miten on ajateltu että ihmisten tulisi selvitä? Eihän kukaan edes osta sähkölämmitteistä taloa juuri nyt ja esimerkiksi eläkeläisellä tulot ovat kiinteät, ei niitä voi kasvattaa mitenkään.
Kommentit (3546)
Mietityttää jos palkka 1700€ siintä vuokra ja sähkö pois ja vesi eli pakolliset menot ni paljo teille jää palkasta käteen?jos asumistukea ei saa!
Riippuu tietty missä asuu jos hesassa ni siellähän on törkeet vuokrat yksiössä sama ku pieneltä kunnalta saa omakotitalon jo vuokrattuu.
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa asua omakotitalossa niin kaippa on varaa hoitaa siihen liittyviä kulujakin?
Ihan noin tyhmä ei sinunkaan täällä tarvitse olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa asua omakotitalossa niin kaippa on varaa hoitaa siihen liittyviä kulujakin?
Ihan noin tyhmä ei sinunkaan täällä tarvitse olla
Jos ei ole varaa asua omakotitalossa, muuta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se, että käteen jää 1700e tai jopa vähemmän kuussa, on pieni palkka. Ei sillä perheellinen juhli. Siksi nämä sossupummit ärsyttävätkin, kun toimeentulotuesta jää se 500e kk käteen rahaa. Jokainen voi itse laskea, että 1700e palkasta kun maksaa asumiskulut ja muut pakolliset laskut (Esim. Ne terveydenhoitomenot, monilla ei edes työterveyttä ole) niin ei todellakaan jää 500e humputtelurahaa, kuten toimeentulotukiasiakkaalle jää.
Kuolisin onnesta, jos jäisi 500e rahaa laskujen jälkeen.Ja se muutaman satasen autonresukin on pakko olla, sillä usein nämä matalapalkka-alat on vielä vuorotyötä.
Toivottavasti näihin tukiin puututaan, ei ole varaa maksella työssäkäyvien kukkarosta. Maahanmuuttajatkin innostuu, kun tietävät miten hövelisti täällä saa tukia. Sdp hallitus vaihtoon ja palkat ylös ja tuet alas.
Sitten pitää olla myös niitä työpaikkoja, mistä voi saada sen palkan, ettei tarvi elää tukien varassa.
Moni puhuu, että menkää töihin, menkää töihin... Mutta unohtavat, ettei työtön noin vaan töihin mene, pääse, kun ei ole työtä. Mun piti olla monta vuotta työttömänä, ennen kuin satuin pääsemään töihin. Työpaikan saantiin tarvitaan myös tuuria, ei riitä, että pistää hakemuksia menemään sen 1500 kpl.
Silloin, kun olin työtön, niin pärjäsi jollain 50 - 70 eurolla viikon (vuokran ja laskujen jälkeen). Nyt menee helposti toista sataa viikossa.
Ei saa omistusasunnossa asuva toimeentulotukea, muutama vuosi sitten olisin anonut, sanottiin että myy ensin asuntosi. En voinut kun velkaa oli enemmän mitä asunnosta olisi saanut. Velkaa olisi siis vielä jäänyt maksettavaksi. Lisäksi olisi tullut vuokranmaksu jos ei telttaan olisi muuttanut asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se, että käteen jää 1700e tai jopa vähemmän kuussa, on pieni palkka. Ei sillä perheellinen juhli. Siksi nämä sossupummit ärsyttävätkin, kun toimeentulotuesta jää se 500e kk käteen rahaa. Jokainen voi itse laskea, että 1700e palkasta kun maksaa asumiskulut ja muut pakolliset laskut (Esim. Ne terveydenhoitomenot, monilla ei edes työterveyttä ole) niin ei todellakaan jää 500e humputtelurahaa, kuten toimeentulotukiasiakkaalle jää.
Kuolisin onnesta, jos jäisi 500e rahaa laskujen jälkeen.Ja se muutaman satasen autonresukin on pakko olla, sillä usein nämä matalapalkka-alat on vielä vuorotyötä.
Se muutaman satasen autonresu vasta tuleekin maksamaan. Ylipäätään auton pitäminen maksaa sairaasti. Semmonen +- 1700€ kuukaudessa kun saa palkkaa, niin autottomana sillä vielä pärjää, muttei auton omistavana.
Pienillä palkoilla nyt ei ole tarkoituskaan omistaa autoa ja elää muutenkaan kalliisti.Mutta kun ei sinne töihin pääse tienaamaan sitä pientä palkkaa, jos ei ole autoa. Kuten aiempi hyvin kirjoitti, autoa tarvitsevat työnsä takia usein nimenomaan vähän tienaavat, koska työ on vuorotyötä, kuljetusalalla työt alkavat keskellä yötä jne. Harvan isotuloisen tarvitsee päästä keskellä yötä jonnekin laitakaupungille töihin. He voivat polkaista nättinä kesäpäivänä töihin pyörällä tai mennä bussilla ja hehkuttaa kuinka pelastavat maapallon.
No sehän siinä just ongelma onkin, kun tolkuttoman kallista autoa tarvitaan pienellä palkalla töissä käymiseen. Muuten ei tarvitsisi, töissä käynti ainut syy pitää autoa.
Tasan ei mene nallekarkit, kun osa pääsee töihin vaikka kävellen sen jonkun 1 - 3 km tai yhdellä bussilla kymmenen kilsaa, kun taas loput joutuvat taivaltamaan töihin rupuautolla yli 30 kilsaa sivu, koska ei kulje julkiset ja moista matkaa ei viitsi fillarilla vääntää ympäri vuoden kelissä kuin kelissä. Jotakuinkin samalla palkalla käydään töissä ja joillakin työmatkakustannukset on 0€ kuukaudessa, koska lyhyt työmatka hoituu kävellen vartissa. Toisilla taas kuukausittainen työmatkakustannus on bussikortin verran, ja lopuilla menee satoja euroja kuukaudessa siihen helvetin autoon, koska muuten ei ole töitä eikä toimeentuloa.
Se on siinä kohtaa melkoista kädestä suuhun elämistä, kun tulot ovat hitusen pienemmät kuin menopuoli. Käy siinä sitten töissä puurtamassa niska limassa 1500€ kuukaudessa. Ee paljo naarata.😥
Sähkölaskusta selviää muuttamalla pienempään asuntoon - kenenkään ei ole pakko asua isossa omakotitalossa.
40v äiti kirjoitti:
Ei meijän ole tarvinnu autoa myydä vaikka toimeentulotukea välillä haetaan.noin 3 kertaa vuodessa.
Auto on pakko olla et voidaan lapsia kuskata tosin ei meillä kule täällä bussitkaan ku tunnin välein ja vika vuoro kulkee klo 17.00
Ollaan pienituloisia ja välillä joudutaan hakemaan tt kun rahat ei riitä kaikkiin laskuihin esim vesi,sähkö ym pakolliset.
Asuntolainasta huomiotu korot jotka ollu onneks alta euron ja kohta laina maksettu ja talo velaton.
Hyvin ollaan tultu silti toimeen kun kattoo mitä ostaa mutta köyhyyttä ei ole tarvinnut silti nähä.
Joskus mietin onko toimeentulotuki ajantasalla jos aattelee yksinäisiä tai eläkeläisiä kun heillä on tiukkaa mutta itse en koe et meillä ois tiukkaa vaikka se laina on mennyt elämiseen tarkoitetusta rahasta(vertaan siis tt kun sitä ei huomioida niin sillon se menee ruokarahoista)
Tai sitäkin olen miettinyt eikö kaikki hae tukia.
Asumme pääkaupungista kaukana ja täällä talosta sai pulittaa 15 vuotta sit 50 tonnia ja ollaan pienistä rahoista myös rempattu itse talo asuttavaan kuntoon.
15 vuotta sitten sai lainaa vielä helposti vaikka ei ollu töissä vaan riitti perheen yhteiset tulot.
Vai onkohan nämäkin olleet pankkikohtaisia et pienestä kyläkonttorista herui lainaa helpommin?
Nyt saa kiittää luojaa et tehtiin 15 vuotta sitten oikeita valintoja eikä tartte enää miettiä kalliita vuokria tai muita kuluja.
Saa nähä mikä tilanne vuoden päästä kun sähkösopimuksesta päättyy sopimus ja millaisia laskuja sit on luvassa.
Mites remontit? Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa eikä yhtiölaina ole lasku toimeentulotuessa esim. putkiremontista.
Vakuutus voi korvata kastunutta lattiaa jne. mutta ei esim. 1970 - luvun putkia.
Aikansa ovatkin irvailleet ja ilmeilleet vuokrakämpissä asuville köyhille. Hyvin ovat jo muutenkin löytäneet alekorit kaupoissa eikä tee yhtään pahaa kun ovat jaksaneet tuijottaa hieman köyhää pukeutumistani.
Nyt leuhkat sähkölämmittäjät saavat kokea sitä mitä he ovat aiemmin punaviintään juodessaan naureskelleet.
Saattaa silti tulla demarikoplalle kiire kun vaalit lähestyvät ja vaikeuksiin ajautuneet äänestäjät vaihtavatkin toisen puolueen kannattajiksi.
Vierailija kirjoitti:
40v äiti kirjoitti:
Ei meijän ole tarvinnu autoa myydä vaikka toimeentulotukea välillä haetaan.noin 3 kertaa vuodessa.
Auto on pakko olla et voidaan lapsia kuskata tosin ei meillä kule täällä bussitkaan ku tunnin välein ja vika vuoro kulkee klo 17.00
Ollaan pienituloisia ja välillä joudutaan hakemaan tt kun rahat ei riitä kaikkiin laskuihin esim vesi,sähkö ym pakolliset.
Asuntolainasta huomiotu korot jotka ollu onneks alta euron ja kohta laina maksettu ja talo velaton.
Hyvin ollaan tultu silti toimeen kun kattoo mitä ostaa mutta köyhyyttä ei ole tarvinnut silti nähä.
Joskus mietin onko toimeentulotuki ajantasalla jos aattelee yksinäisiä tai eläkeläisiä kun heillä on tiukkaa mutta itse en koe et meillä ois tiukkaa vaikka se laina on mennyt elämiseen tarkoitetusta rahasta(vertaan siis tt kun sitä ei huomioida niin sillon se menee ruokarahoista)
Asumme pääkaupungista kaukana ja täällä talosta sai pulittaa 15 vuotta sit 50 tonnia ja ollaan pienistä rahoista myös rempattu itse talo asuttavaan kuntoon.
15 vuotta sitten sai lainaa vielä helposti vaikka ei ollu töissä vaan riitti perheen yhteiset tulot.
Vai onkohan nämäkin olleet pankkikohtaisia et pienestä kyläkonttorista herui lainaa helpommin?
Nyt saa kiittää luojaa et tehtiin 15 vuotta sitten oikeita valintoja eikä tartte enää miettiä kalliita vuokria tai muita kuluja.
Saa nähä mikä tilanne vuoden päästä kun sähkösopimuksesta päättyy sopimus ja millaisia laskuja sit on luvassa.Mites remontit? Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa eikä yhtiölaina ole lasku toimeentulotuessa esim. putkiremontista.
Vakuutus voi korvata kastunutta lattiaa jne. mutta ei esim. 1970 - luvun putkia.
EU miettii myös parhaillaan määrääkö se vanhoihin taloihin energiaremontin. Maksaa 20 000 euroa. Ratkaisu tulee tässä 2 vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40v äiti kirjoitti:
Saa nähä mikä tilanne vuoden päästä kun sähkösopimuksesta päättyy sopimus ja millaisia laskuja sit on luvassa.Mites remontit? Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa eikä yhtiölaina ole lasku toimeentulotuessa esim. putkiremontista.
EU miettii myös parhaillaan määrääkö se vanhoihin taloihin energiaremontin. Maksaa 20 000 euroa. Ratkaisu tulee tässä 2 vuoden sisällä.
20 000 energiaremonttiin. Joku sanoi, että 1980-luvun talon kattoremontti oli maksanut yli 20 000 euroa, kun oli asbestia.
40 000+ vielä putkiremontti.
Juu, asun vuokralla. Olen köyhä, kyllä kyllä.
Tänään ostin kirpputorilta paidan 5 euroa ja villatakin 5 euroa.
Kaikki lisälaskut ja kulut on luonnollisesti pois muusta kulutuksesta, itse ainakin teen niin. Sitten valtiovalta pillittää kun ei ole kulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lisälaskut ja kulut on luonnollisesti pois muusta kulutuksesta, itse ainakin teen niin. Sitten valtiovalta pillittää kun ei ole kulutusta.
Jep, porukkaa irtisanotaan ensi talvena ja asunnot menevät ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40v äiti kirjoitti:
20 000 energiaremonttiin. Joku sanoi, että 1980-luvun talon kattoremontti oli maksanut yli 20 000 euroa, kun oli asbestia.
Eläkeläisiä on 1 600 000. Työikäisiä on vähemmän ja osa on palkattomassa työkokeilussa. Onneksi 1 600 000 eläkeläiseltä tulee varmaan käytettyä tavaraa myyntiin, vaatteita, verhoja ja astioita. Voi laittaa sitten sen 5 euron kirpputorineuleen, kun menee työkokeiluun kirjastoon laittamaan palautettuja kirjoja hyllyyn ja hiukset leikata itse, siellä kun on myös asiakkaita.
Mummu kirjoitti:
Ei saa omistusasunnossa asuva toimeentulotukea, muutama vuosi sitten olisin anonut, sanottiin että myy ensin asuntosi. En voinut kun velkaa oli enemmän mitä asunnosta olisi saanut. Velkaa olisi siis vielä jäänyt maksettavaksi. Lisäksi olisi tullut vuokranmaksu jos ei telttaan olisi muuttanut asumaan.
Jos on velkaa, niin ne voi jättää pankin murheeksi. Toki ensin kantsii hankkia hyvä vuokra-asunto, niin luottotietojen menetys ei haittaa. Sitten pääsee normien mukaiseen tulotasoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40v äiti kirjoitti:
Tradenomi Hönö Tiaisen ongelma on vuokralaisuus. Hönön anoppi ei voi sietää Hönöä (miksiköhän? ;p), eikä luovuta omakotitaloaan Hönön perheen käyttöön. Tuosta johtuu Hönön eläkeläisviha.
Joten työtön Tradenomi Hönö Tiainen tunkee itsensä jokaiseen suosittuun ketjuun, ja alkaa spämmätä niitä samoja copypastejaan jatkuvalla syötöllä.
Hönö suosii nyt kaikkia sähkölämmitteisiä asuntoja koskevia ketjuja, vaikka Hönö asuu kerrostalossa vuokralla. Mutta mitäs läksitte LÄLLÄÄLLLÄÄÄÄÄÄÄ. Hönö ei auta ketään, heh tuo avuton, ettäs tiedätte!
Tuo lahtelainen kainuun korvesta kotoisin oleva ylijäämä on ottanut sairaanhoitajat nyt oksennuksensa kohteeksi. Sähkölämmittäjien ketju kun ei enää loista.
Hönö pakotettiin hakemaan 4 työpaikkaa/kk, voi mikä parku ja valitus siitä Hönöllä jatkui koko kevään. Nyt sitten työllistyy hetkeksi ;DDDDDDDD miten liekin hiljaa VIELÄ tuosta työstä. Ei edes kehu, taitaa olla tavan pakkotyötä "toimistossa". Heh
Nyt tuo ylijäämä sijoittaa palkkansa vaatteisiin. Niillähän on hyvä jälleenmyymisarvo, etenkin kirpputoreilta ostetuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä käteen jää 1300 e ja miehellä työttömyystuki. Lapsilla säästöjä noin 1500 e yhteensä tileillä. Riipaisee ajatus, että pitää käyttää kaikki nuo kummien ja isovanhempien antamat rahat sähkölaskuihin. Meillä tulossa noin 300 e lasku kuussa. Ennen kaikkien säästötilien käyttämistä ei saa Kelasta tukea.
Nostakaa lasten tilit tyhjäksi ja rahat sukan varteen.
Ei voi nostaa noin isoja summia, tulee pankilta kysely.
Mitä se pamkki kyselee jos lapsen tililtä nostaa 400-700 €. Jos lapsia on vaikka 4, niin jokaisella on silloin vain 350 € tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tämä asvalttimies trollaus oikein on, ei liity ketjun aiheeseen mitenkään. Sama trollipeikko vastailee itselleen ja käy itsensä kanssa keskustelua.
Asvalttimieskö on tänään syyllinen trollipeikon köyhyyteen ja työttömyyteen?
Olen töissä tällä hetkellä. On ihana nähdä kuinka ilkeät työttömien haukkujat joutuvat ahdinkoon ensi talvena.
Pääsevät "ruhtinaallisille tuille", mutta sitten ei saa olla asuntovelkaa eikä mökkiä.
Hyvä, että asuntolainan korkoähennystä ei saa enää ensi vuonna, se on silloin 0. Korot ovat nyt sopivasti nousussa.
Ensi vuonna asuntolainan korkovähennys on 0.
Loppuu veronpalautus monella.
Eläkeläiset ei enää tarvitse tuota niin se voidaan nuoremmilta leikata pois 😂
Kuka sitä nyt itseltä leikkaisi rahaa pois. Nuoremmilta koko ajan leikataan ja eläkeläisille lisätään rahaa.
Nuoremmilta on leikattu ansiosidonnaisesta 100 päivää pois, poistettu kulukorvaus omaehtoisesta opiskelusta, korotettua ansiosidonnaista ei saa enää, jos on pitkä työura takana, ansiosidonnaista ei saa enää jatkettua opiskelulla, nuoremmilta poistettiin eläkeputki, nuoremmat saavat leskeneläkettä vain 10 vuotta. Nuoremmilta poistetiin asuntolainan korkovähennys.
Aina nuorilta leikataan, ei ikinä eläkeläisiltä.
Jos tekee 30 vuotta töitä 2400 bruttopalkalla niin saa eläkettä 1100 netto, nuoremmat saa leskeneläkettä vain 10 vuotta ja jos elää kauemmin niin pitää pärjätä tuolla 1100 netto eläkkeellä, jos on kesämökki niin ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin.
"Kela maksaa leskeneläkettä enintään siihen asti, kun täytät 65 vuotta. Tietyissä tilanteissa leskeneläkettä maksetaan siihen asti, kun yhteinen tai puolisosi lapsi täyttää 18 vuotta."
Mun äiti on 75-vuotta ja saa leskeneläkettä.
No äitisi leskeneläke ei varmastikaan tule kelalta vaan työeläkevakuutusyjtiöltä.
Vierailija kirjoitti:
Sähkölaskusta selviää muuttamalla pienempään asuntoon - kenenkään ei ole pakko asua isossa omakotitalossa.
Mikä oletus on että omakotitalo on aina iso?
Yhtä läpeensä mätä kuin linkkaamasi sivusto.