Miten sähkölaskusta on tarkoitus selvitä, jos ei ole oikeutettu tukiin?
Omakotitaloasujalla, jolla asuntolaina on maksettu, ei ole oikeutta asumistukeen. Onko siis tarkoitus, että jos lämmityksestä alkaa tippua tonnin sähkölaskuja, niin pitäisi laittaa huusholli myyntiin ja muuttaa kerrostaloon vai miten on ajateltu että ihmisten tulisi selvitä? Eihän kukaan edes osta sähkölämmitteistä taloa juuri nyt ja esimerkiksi eläkeläisellä tulot ovat kiinteät, ei niitä voi kasvattaa mitenkään.
Kommentit (3546)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on juuri kirjoitus, että uusien asuntojen hintoja ei pystytä nostamaan yhtään, koska sitten ei ole ostajia, materiaalit ovat kallistuneet eikä niitä voi lyödä myyntihintoihin eli rakentaminen hiipuu ja tulee rakennusalalle työttömiä.
Myös korot nousevat eli vanhojen asuntojen hinnat laskevat.
Ihmiset katsovat naureskellen asuntomyynti ilmoituksia, että mikä lämmitysmuoto.
Jännä juttu.
.Tyttären perhe teki juuri tarjouksen sähkölämmitteisestä rivarista. Eivät saaneet sitä kun tuli tarjouskisa.
Eli kyllä nämä menee ainakin pk seudulla
Vielä ei ole talvi, ehkä tyhmät saattaa ostaa. Ei kaikki edes seuraa uutisia
Ja kuinka paljon palautuu 5 vuoden aikana myytyjä sähkölämmitystaloja takaisin alkuperäisille asukkaille, jos "löytyy hometta".
Tuskin pk seudun työssäkäyvät joilla on varaa asuntoon kovin tyhmiä ovat:)
Eikä ne asunnot mihinkään palaudu jos omaa tyhmyyttäsi homehdutat asuntosi.
Kelan "palkkalistoilla" oleville tietty hepreaa;)
Käyn töissä. Älä huoli, ei sinne Helsinkiin kukaan muuta lastasi hoitamaan, kun palkka menisi vuokraan eikä he saa ostettua toiveidensa asuntoa Helsingistä.
On myös kaupunkeja missä ei ole hoitajapulaa.
Meidän kaupungista yksi muutti Helsinkiin asianajajaksi, mutta ei sinne kukaan noihin halpatöihin lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on juuri kirjoitus, että uusien asuntojen hintoja ei pystytä nostamaan yhtään, koska sitten ei ole ostajia, materiaalit ovat kallistuneet eikä niitä voi lyödä myyntihintoihin eli rakentaminen hiipuu ja tulee rakennusalalle työttömiä.
Ihmiset katsovat naureskellen asuntomyynti ilmoituksia, että mikä lämmitysmuoto.
Jännä juttu.
.Tyttären perhe teki juuri tarjouksen sähkölämmitteisestä rivarista. Eivät saaneet sitä kun tuli tarjouskisa.
Ja kuinka paljon palautuu 5 vuoden aikana myytyjä sähkölämmitystaloja takaisin alkuperäisille asukkaille, jos "löytyy hometta".
Käyn töissä. Älä huoli, ei sinne Helsinkiin kukaan muuta lastasi hoitamaan, kun palkka menisi vuokraan eikä he saa ostettua toiveidensa asuntoa Helsingistä.
Meidän kaupungista yksi muutti Helsinkiin asianajajaksi, mutta ei sinne kukaan noihin halpatöihin lähde.
Helsingissä on kotihoitajalla noin 26 asiaskasta per työvuoro. Nyt kun hoitoa tarvitsevien määrä lisääntyy niin ei hoitajia tule riittämään eli eläkeläiset joutuvat muuttamaan Helsingistä pois tai sitten olemaan ilman hoitoa, koska ihmisiä ei voi pakko siirtää Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu.
Helsingissä on kotihoitajalla noin 26 asiaskasta per työvuoro. Nyt kun hoitoa tarvitsevien määrä lisääntyy niin ei hoitajia tule riittämään eli eläkeläiset joutuvat muuttamaan Helsingistä pois tai sitten olemaan ilman hoitoa, koska ihmisiä ei voi pakko siirtää Helsinkiin.
Helsinki voi toki halutessaan laittaa vuokrakaton ja laskea asuntojen hintoja tai sitten vaan monella on omistusasunto, mutta ei saa hoitoa eli jos haluaa hoitoa niin pitää muuttaa muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hönö lopeta tuo eläketrollaus, tämä ei ole eläke-keskustelu. Olet postannut lisäksi nuo samat trollaukset jo tähänkin putkeen vaikka kuinka monta kertaa.
Ai onko hönö ja tradenomi sama tyyppi??
Tuo hönö kirjoittelija on teini, jolla ei ole kavereita.
No se ei ole sitten tämän ketjun pilannut kirjoittaja joka on tradenomi. Tradenomi on ollut jo vuosia työttömänä tai korkeintaan palkkakokeiluissa, joita ei pidä mielekkäinä. Hänen miehensä on pienituloinen mutta he eivät saa mitään muita tukia kuin lapsilisät kahdesta lapsesta sekä tradenomi itse toki saa työmarkkinatuen. Mutta ei siis toimeentulotukea, minkä vuoksi tradenomi tuntee sen säännöt läpikotaisin. Heidän taloutensa nettotulot ovat 2000 euroa ja sillä pitää pärjätä. Hänen bravuurinsa on spämmätä samoja ajatuksia viesti toisensa perään aina omaan viestiinsä kommentoiden Hänen viesteissään myös on aina yksi yläpeukku heti sen julkaisemisen jälkeen. Tradenomin viestit voi tunnistaa siis useasta eri asiasta. Mutta teini hän ei ole, vaan keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hönö lopeta tuo eläketrollaus, tämä ei ole eläke-keskustelu. Olet postannut lisäksi nuo samat trollaukset jo tähänkin putkeen vaikka kuinka monta kertaa.
No se ei ole sitten tämän ketjun pilannut kirjoittaja joka on tradenomi. Tradenomi on ollut jo vuosia työttömänä tai korkeintaan palkkakokeiluissa, joita ei pidä mielekkäinä. Hänen miehensä on pienituloinen mutta he eivät saa mitään muita tukia kuin lapsilisät kahdesta lapsesta sekä tradenomi itse toki saa työmarkkinatuen. Mutta ei siis toimeentulotukea, minkä vuoksi tradenomi tuntee sen säännöt läpikotaisin. Heidän taloutensa nettotulot ovat 2000 euroa ja sillä pitää pärjätä. Hänen bravuurinsa on spämmätä samoja ajatuksia viesti toisensa perään aina omaan viestiinsä kommentoiden Hänen viesteissään myös on aina yksi yläpeukku heti sen julkaisemisen jälkeen. Tradenomin viestit voi tunnistaa siis useasta eri asiasta. Mutta teini hän ei ole, vaan keski-ikäinen.
Tradenomi ja hönö on keksitty. Minä kirjoitan noita toimeentulotuki viestejä, mutta olen töissä.
Tiedän ettei toimeentulotukea niin vain saa, koska olen ollut työttömänä ja haimme vuokralla asuessa sitä, mutta kelalta tuli kieltävä vastaus.
Yleeensä ne jotka eivät ole olleet ikinä työttömänä kirjoittavat, että toimeentulotukea muka saa, vaikka itse eivät ole sitä myöskään ikinä saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi ja hönö on keksitty. Minä kirjoitan noita toimeentulotuki viestejä, mutta olen töissä.
Tiedän ettei toimeentulotukea niin vain saa, koska olen ollut työttömänä ja haimme vuokralla asuessa sitä, mutta kelalta tuli kieltävä vastaus.
Yleeensä ne jotka eivät ole olleet ikinä työttömänä kirjoittavat, että toimeentulotukea muka saa, vaikka itse eivät ole sitä myöskään ikinä saaneet.
Nuo ihmiset luulevat kriisi tilanteessa saavansa tukia, mutta eivät tule saamaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo ihmiset luulevat kriisi tilanteessa saavansa tukia, mutta eivät tule saamaan mitään.
Kuka täällä valittaisi, jos käyttörahaa jäisi 500 tilanteessa kuin tilanteessa.
Suomessa on sosiaaliturva, mutta siinä.on ehdot millä sitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa asua omakotitalossa niin kaippa on varaa hoitaa siihen liittyviä kulujakin?
Niinpä, jos ei ole niin talon voi myydä.
Kohta ihmisten postiluukuista tipahtelee sellaisia sähkölaskuja, mitkä ovat suurempia kuin talon arvo.
Sähkölämmitteiset tilat pois, sähköautot pois, sähköpyörät pois, sähkölaudat pois, ylipäätään kaikki ladattavat laitteet pois. Kaikki sellainen, mitä ei 1990-luvulla ollut vielä olemassa, niin pois vaan. Saadaan valinnoilla se sähkönkulutus minimiin. Aletaan elämään niinkuin 1980-luvulla, milloin riitti kun kämpässä oli väritelevisio, lp-levysoitin, stereot ja pölynimuri. Seinäkellokin toimi elefanttiparistoilla. Kuunnellaan 82 julkaistua musiikkia älppäreiltä ja c-kaseteilta ja unohdetaan että tekniikka koskaan kehittyi liian pitkälle.
Minulle se tilanne etteivät rahat riitä laskuihin on niin uusi että täytyy tyhmänä kysyä: minkä laskun jättämisestä toistaiseksi maksamatta olisi vähiten haittaa, jos menoista on jo karsittu mitä voi ja jos eräpäivien siirtäminenkään ei enää tule kyseeseen? Verojenko?
Sähköistä ainakin pidän kiinni viimeiseen asti, mm. koska työskentelen kotona.
Öö, tota jos 2 viikon palkka on vajaan 900€ ja sähkölasku on yli 300€, niin onkohan siinä kohtaa oikeutettu sossun tukeen, kun siinä on vielä se vuokrakin maksettavana siitä samasta tilistä? Kun se noin 1700 euron nettoansio on tämän päivän Suomessa niin valtavan kova palkka-ansio, ettei sillä yksin asuva ole mitenkään oikeutettu asumistukeen.
Sitten joku pääministeri saa 17000€ palkkansa päälle monta sataa ateriaetuutta.😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä tukia hakiessa täytyy ymmärtää, että kaikki on vain laskennallista. Todellisella tilanteella ei ole merkitystä, vain numeroilla on painoarvoa.
Tuet pitää osata hakea oikealla hetkellä, jotta saa numerot oikein ja oikeisiin paikkoihin. Muuten voi käydä niin, että menot muuttuvat tuloiksi. - Esim se on tuloa, jos maksaa apteekissa lääkkeensä luottokortilla, mutta se ei ole menoa kun maksaa luottokorttivelkaa pois.
Nuorena jouduin hakemaan tt-tukea, ja pari kuukautta meni sen systeemin opetteluun. Alussa oli pelottavaa huomata, että ei se sossu autakaan pulaan joutunutta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle se tilanne etteivät rahat riitä laskuihin on niin uusi että täytyy tyhmänä kysyä: minkä laskun jättämisestä toistaiseksi maksamatta olisi vähiten haittaa, jos menoista on jo karsittu mitä voi ja jos eräpäivien siirtäminenkään ei enää tule kyseeseen? Verojenko?
Talvikuukausina sähkölaskun maksua voi lykätä 3 tai 4 kk ennenkuin sähköt katkaistaan. Toki silloin kannattaa sopia maksuaikataulusta sähköyhtiön kanssa niin ei tule lisälaskua huomautuslaskuista eikä päädy ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. No ei tuossa kohtaa, kun menoista jo on karsittu kaikki mahdollinen pois, ole enää mitään realistista vaihtoehtoa jota käyttää. Ne verotkin kun menevät tileistä suoraan ja vähentämättöminä valtion vuotavaan kirstuun, ettei ne veroihin menevät osuudet ikinä käy edes tilillä kääntymässä. Ei voi veroista säästää missään kohtaa. Jos semmoinen kortti olisikin, että tuloista ei tarvitsisi veroja maksaa, niin tottahan jokainen sen kortin käyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköistä ainakin pidän kiinni viimeiseen asti, mm. koska työskentelen kotona.Talvikuukausina sähkölaskun maksua voi lykätä 3 tai 4 kk ennenkuin sähköt katkaistaan. Toki silloin kannattaa sopia maksuaikataulusta sähköyhtiön kanssa niin ei tule lisälaskua huomautuslaskuista eikä päädy ulosottoon.
Mutta pitää ottaa huomioon se, että sitten kesäaikana pitää ottaa ne rästiin jääneet sähkölaskut "kiinni". Jos on monta laskua siirrettynä ja lyhyempi sulkuaikataulu. Miten ne pystyy hoitamaan.
Jos sähkölasku on mennyt jo perintäyhtiölle alkuperäinen sähköyhtiö ei myönnä maksuaikaa.
Sitten kun on jo perintäyhtiöllä niin eivät voi myöntää hekään maksuaikaa kun alkuperäinen eräpäivä on mennyt liikaa umpeen.
Nämä maksuaika yms. neuvottelut pitää käydä jo ennenkuin ensimmäinen eli varsinainen eräpäivä on umpeutunut.
Joka laskun kanssa omansa.
Kokemusta on tästä, että ennen yritettiin viimeiseen saakka ettei sähköjä joutuisi katkaisemaan. Lähetettiin vielä ennen sulkua esim. tekstiviestillä, että voi vielä neuvotella. Nyt sanottiin asiakaspalvelussa, että on sääntöjä on tiukennettu. Ei enää ilmoitella tekstiviesteillä ja muutemmin ollaan jyrkempiä.
Tietenkin siis ennenkin lähetettiin kirjallinen ilmoitus sulusta. Mutta sitten vielä lähetettiin tekstiviesti tai soitettiin. Nyt tulee vain kirjallinen ilmoitus ja jos ei suoritusta niin sähköt katkaistaan.
Oman edun kannalta kannattaa maksaa ensin vuokra tai yhtiövastike, sähkö ja vesi. Jos on asuntolainaa niin yhteys pankkiin.
Tietenkin riippuu mitä ne muut laskut ovat eli mitä niistä on epäolennaisin maksaa.
Veroja voi siirtää jonkin verran sovittaessa. Kannattaa neuvotella. Mutta nekin lopulta menevät ulosottoon jos ei maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköistä ainakin pidän kiinni viimeiseen asti, mm. koska työskentelen kotona.Hmm. No ei tuossa kohtaa, kun menoista jo on karsittu kaikki mahdollinen pois, ole enää mitään realistista vaihtoehtoa jota käyttää. Ne verotkin kun menevät tileistä suoraan ja vähentämättöminä valtion vuotavaan kirstuun, ettei ne veroihin menevät osuudet ikinä käy edes tilillä kääntymässä. Ei voi veroista säästää missään kohtaa. Jos semmoinen kortti olisikin, että tuloista ei tarvitsisi veroja maksaa, niin tottahan jokainen sen kortin käyttäisi.
Käsitin, että tarkoitettiin maksettavia lisäveroja tai alv-veroja tms.
Niistä kannattaa neuvotella verottajan kanssa.
Ei tietenkään suoraan tuloista meneviä veroja voi välttää muulla tavoin kuin varmuuden vuoksi tarkistuttaa verokortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä tukia hakiessa täytyy ymmärtää, että kaikki on vain laskennallista. Todellisella tilanteella ei ole merkitystä, vain numeroilla on painoarvoa.
Tuet pitää osata hakea oikealla hetkellä, jotta saa numerot oikein ja oikeisiin paikkoihin. Muuten voi käydä niin, että menot muuttuvat tuloiksi. - Esim se on tuloa, jos maksaa apteekissa lääkkeensä luottokortilla, mutta se ei ole menoa kun maksaa luottokorttivelkaa pois.
Nuorena jouduin hakemaan tt-tukea, ja pari kuukautta meni sen systeemin opetteluun. Alussa oli pelottavaa huomata, että ei se sossu autakaan pulaan joutunutta.
Kela, entinen sossu ei tosiaankaan auta pulaan joutunutta.
Kaikki perustuu laskelmiin. Pelkkä rahan vähyys ei riitä perusteeksi.
Täälläkin on paljon väärää luuloa, että kaikki saavat sieltä apua silloin kun rahat eivät yleisesti riitä.
Eivät saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköistä ainakin pidän kiinni viimeiseen asti, mm. koska työskentelen kotona.Talvikuukausina sähkölaskun maksua voi lykätä 3 tai 4 kk ennenkuin sähköt katkaistaan. Toki silloin kannattaa sopia maksuaikataulusta sähköyhtiön kanssa niin ei tule lisälaskua huomautuslaskuista eikä päädy ulosottoon.
Mutta pitää ottaa huomioon se, että sitten kesäaikana pitää ottaa ne rästiin jääneet sähkölaskut "kiinni". Jos on monta laskua siirrettynä ja lyhyempi sulkuaikataulu. Miten ne pystyy hoitamaan.
Jos sähkölasku on mennyt jo perintäyhtiölle alkuperäinen sähköyhtiö ei myönnä maksuaikaa.
Sitten kun on jo perintäyhtiöllä niin eivät voi myöntää hekään maksuaikaa kun alkuperäinen eräpäivä on mennyt liikaa umpeen.
Nämä maksuaika yms. neuvottelut pitää käydä jo ennenkuin ensimmäinen eli varsinainen eräpäivä on umpeutunut.
Joka laskun kanssa omansa.Kokemusta on tästä, että ennen yritettiin viimeiseen saakka ettei sähköjä joutuisi katkaisemaan. Lähetettiin vielä ennen sulkua esim. tekstiviestillä, että voi vielä neuvotella. Nyt sanottiin asiakaspalvelussa, että on sääntöjä on tiukennettu. Ei enää ilmoitella tekstiviesteillä ja muutemmin ollaan jyrkempiä.
Tietenkin siis ennenkin lähetettiin kirjallinen ilmoitus sulusta. Mutta sitten vielä lähetettiin tekstiviesti tai soitettiin. Nyt tulee vain kirjallinen ilmoitus ja jos ei suoritusta niin sähköt katkaistaan.Oman edun kannalta kannattaa maksaa ensin vuokra tai yhtiövastike, sähkö ja vesi. Jos on asuntolainaa niin yhteys pankkiin.
Tietenkin riippuu mitä ne muut laskut ovat eli mitä niistä on epäolennaisin maksaa.
Veroja voi siirtää jonkin verran sovittaessa. Kannattaa neuvotella. Mutta nekin lopulta menevät ulosottoon jos ei maksa.
Joo, tietenkin maksuaikataulu kannattaa sopia heti eikä odottaa että ulosottomies kolkuttelee ovella. Sitähän voi vaikka sopia, että maksaa ensin 500€ ja jäljelle jäävää osuutta 50€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Öö, tota jos 2 viikon palkka on vajaan 900€ ja sähkölasku on yli 300€, niin onkohan siinä kohtaa oikeutettu sossun tukeen, kun siinä on vielä se vuokrakin maksettavana siitä samasta tilistä? Kun se noin 1700 euron nettoansio on tämän päivän Suomessa niin valtavan kova palkka-ansio, ettei sillä yksin asuva ole mitenkään oikeutettu asumistukeen.
Sitten joku pääministeri saa 17000€ palkkansa päälle monta sataa ateriaetuutta.😆
Ehkä voisit olla yhteydessä vuokrantajaan tai sähköyhtiöön, ja selittää tilanteen, ettei molepien laskuje eräpäivä olisi samasta tilistä?
Vielä parempi olisi,jos siitä toisesta tilistä saisit säästettyä tai maksettua toisen laskun. Voithan maksaa vaikka vuokran ennakkoon, tai tosiaan säästää ne rahat siitä jälkimmäisestä tilistä.
Moni ei tunnu ymmärtävän, että tuollainen 1700e käteen kuukaudessa on ihan tavallinen palkka.
Ei siitä ihmeellisyyksiä maksella, mutta nuukasti kun elää, se juuri ja juuri riittää. Isoja yllätyksiä ei kyllä kestä tulla, joten aikaikin edes pienen summan säästäminen olisi hyvä juttu.
Minusta se, että käteen jää 1700e tai jopa vähemmän kuussa, on pieni palkka. Ei sillä perheellinen juhli. Siksi nämä sossupummit ärsyttävätkin, kun toimeentulotuesta jää se 500e kk käteen rahaa. Jokainen voi itse laskea, että 1700e palkasta kun maksaa asumiskulut ja muut pakolliset laskut (Esim. Ne terveydenhoitomenot, monilla ei edes työterveyttä ole) niin ei todellakaan jää 500e humputtelurahaa, kuten toimeentulotukiasiakkaalle jää.
Kuolisin onnesta, jos jäisi 500e rahaa laskujen jälkeen.
Ja se muutaman satasen autonresukin on pakko olla, sillä usein nämä matalapalkka-alat on vielä vuorotyötä.