Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin
Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.
Kommentit (1406)
Kutsusta menen vauvaa katsomaan. Mitään en vie kun kaikilla nykyään jo ennen vauvan syntymää kaapit täynnä vauvanvaatteita ja tarvikkeita. Keksiä.piparia.pullaa ym kaikilla on joka päivä kaapissaan. Raha on ainut järkevät tuliainen, mutta sitäkin pitää antaa vähintään 100e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis: Ensin pitää tuoda lahjoja kun käy ekaa kertaa kylässä vauvan syntymän jälkeen, sitten pitää tuoda lahja kun on vauvan nimijuhla, sitten lahjotaan jouluna ja synttäreinä ja synttäreinä pitää tuoda lahjat myös lapsen mahdollisille sisaruksillekkin.
Oliko vielä muuta? Oliko joku summa vielä paljonko niiden lahjojen tulee maksaa, että esim. 5e lahja ei kelpaa? (mitä joku vauva edes tekee 5 euron lahjalla?).
Aikamoinen lahjavyöry tiedossa lapsille ja ihan jatkuvasti tällä kaavalla :,D Kiva sitten taas lapsettomille ihmisille olla koko ajan törsmäässä hirveään lahjakasaan pakolla ja olla itse saamatta mitään vastakaikua kun ei jälkikasvua koskaan tule tehtyä.
Minua ei ainakaan kiinnosta edes missään juhlissa, että tuoko joku lahjoja: Mieluummin jätetään tuomatta kuin ostetaan v_äkisin jotakin turhaa. Tärkeintä on yhdessäolo eikä materia. Eihän niitä lahjoja vuoden päästä usein edes muista, että mitä kukakin on tuonut = kertoo aika paljon siitä turhuudesta. Harvemmin ja laatua/oikeasti sellaista haluttua, niin se on parempi ja sellaiset lahjat oikeasti muistaakin.
PS: Palstan modet, onko ihan pakko sensuroida tavallisia sanoja, vaikea laittaa tänne vastausta jos joku sana "v_äkisin" on sensuroitu.
Tuo oli jännä pointti tuo, että jätetään mieluummin tuomatta mitään, kuin että ostetaan jotain turhaa.
Siinä kun on se näkökantti, että se, jolle lahja tuotaisiin, ei tiedä, että vaihtoehdot on olleet nämä. Eli joku turhake, tai ei mitään. Hän ehkä odottaisi lahjalta, että se ei olisi turhake, vaan jotain oikeasti kivaa tai tarpeellista. Eikä hän tiedä, että sinä et halua tuoda hänelle mitään kivaa tai tarpeellista, ja siksi et tuonut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä suvun uusin tulokas sai jokaiselta kassillisen lahjoja, vaippapaketin, ruoat koko sakille ja vielä kakkua. Vanhempien tarvitsi vain keittää kahvit. Ja pitkänmatkalaisia oltiin, kaupat on aina auki joten syötävät hankittiin heidän paikkakunnaltaan. Ei olisi tullut mieleenkään mennä tyhjin käsin ja odottaa palvelua unettomilta vanhemmilta esikoisen kanssa.
Ihan mielenkiinnosta: Kun nyt saitte 20 kasillista lahjoja ja 20 vaippapakettia, niin paljonko noista lahjoista ja vaipoista on ihan turhaa krääsää/menee hukkaan? Koska jos jokainen tuo noin valtavan määrän lahjoja, niin väkisinkin siellä on jotain peruskamaa jota on sitten liikaa tai ei ollenkaan tarpeellista. Vaipatkin menee nopeasti pieniksi ennenkuin ehditte niitä kaikkia käyttää
Ja oletettako saavanne uudet 20 lahjakassia sitten nimeäisissä vai peräti enemmän?
Minä en saanut mitään, vauvaperhe sai. Olin siis yksi vieraista ja kaikki viemiset oli enimmäkseen tarpeellista ja käyttötavaraa, tuttipulloa, vaatetta, vaippoja, harsoja ym. Ruoat syötiin kaikki pois. Kasseja ei ollut 20 vaan kolme ja nekin pieniä lahjakasseja ei mitään ikean kasseja :D Viisaat osaa myös ostaa erikokoisia vaippoja, kyllä ne vuoden aikana käytettyä tulee. Vanhemmat on aika minimalisteja joten lahjat katsottiin sellaisiksi yhdessä että ei tule samanlaista ja kaikki on käyttötavaraa. Toiset osaa toimia oikein, toiset vain kauhistella ja kuvitella vauvapalstalla. Me olemmekin jo aikuisia ja vauva-arjen eläneitä.
Eli heidän vauvaansa on käynyt katsomassa vain 3 eri porukkaa jotka kävivät yhtäaikaa kun tekin olitte siellä? (kun tiedät, että kaikki on vieneet heille lahjakassin ja vaippoja).
Piti googlata mikä on rotinoita, en ollut koskaan kuullutkaan. T. 36v helsinkiläinen
Vauvoja kun käyn katsomassa niin yleensä vien jotain (kukka, suklaa tms herkku, vauvalle jotain vaatetta tai lelua).
Vierailija kirjoitti:
Että oikein sinisen tai punaisen kukkakaupan kimpun, eikä missään nimessä lähikaupan neljän euron kimppua. Aika ulkokultaista, kuten koko tuliaishommakin.
Minkä väriset kukat sateenkaari perheen sukupuolettomalle pennulle?
On tärkeää tulla ilman mitään tuliaisia vastasyntynyttä katsomaan. Kyllä joka kotiin joku kahvipaketti ja kahvitarjottava varmasti kelpaa, voi laittaa vaikka samantien tarjolle vieraille jos kaapit ovat tyhjillään niin ei tarvitse olla kenenkään tyhjin suin. Itse en kehtaisi mennä viemättä mitään vaikka olisi kymmenes perheeseen syntynyt vauva. Jos jo useampi lapsi ennestään niin veisin tosiaan näitä kahvitarjottava sitten jotka eivät jää kaappeihin pyörimään. Kyllä joka lapsi on sellainen ihme perheelle että se tulee huomioida.
Miksi sitä huutavaa kakaraa pitää ylipäänsä mennä katsomaan... väkisin sen ( valitettavasti) joutuu kuitenkin näkemään.
Vierailija kirjoitti:
On tärkeää tulla ilman mitään tuliaisia vastasyntynyttä katsomaan. Kyllä joka kotiin joku kahvipaketti ja kahvitarjottava varmasti kelpaa, voi laittaa vaikka samantien tarjolle vieraille jos kaapit ovat tyhjillään niin ei tarvitse olla kenenkään tyhjin suin. Itse en kehtaisi mennä viemättä mitään vaikka olisi kymmenes perheeseen syntynyt vauva. Jos jo useampi lapsi ennestään niin veisin tosiaan näitä kahvitarjottava sitten jotka eivät jää kaappeihin pyörimään. Kyllä joka lapsi on sellainen ihme perheelle että se tulee huomioida.
Tärkeää = törkeää
Me ollaan viety yleensä vaippoja vauvalle (vielä etukäteen varmistettu koko/tarve) ja äidille kukkia/ jotain herkkua.
Mitään kahveja ym ei odoteta, vauvaahan sitä on menty katsomaan.
30v pari pk-seutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis: Ensin pitää tuoda lahjoja kun käy ekaa kertaa kylässä vauvan syntymän jälkeen, sitten pitää tuoda lahja kun on vauvan nimijuhla, sitten lahjotaan jouluna ja synttäreinä ja synttäreinä pitää tuoda lahjat myös lapsen mahdollisille sisaruksillekkin.
Oliko vielä muuta? Oliko joku summa vielä paljonko niiden lahjojen tulee maksaa, että esim. 5e lahja ei kelpaa? (mitä joku vauva edes tekee 5 euron lahjalla?).
Aikamoinen lahjavyöry tiedossa lapsille ja ihan jatkuvasti tällä kaavalla :,D Kiva sitten taas lapsettomille ihmisille olla koko ajan törsmäässä hirveään lahjakasaan pakolla ja olla itse saamatta mitään vastakaikua kun ei jälkikasvua koskaan tule tehtyä.
Minua ei ainakaan kiinnosta edes missään juhlissa, että tuoko joku lahjoja: Mieluummin jätetään tuomatta kuin ostetaan v_äkisin jotakin turhaa. Tärkeintä on yhdessäolo eikä materia. Eihän niitä lahjoja vuoden päästä usein edes muista, että mitä kukakin on tuonut = kertoo aika paljon siitä turhuudesta. Harvemmin ja laatua/oikeasti sellaista haluttua, niin se on parempi ja sellaiset lahjat oikeasti muistaakin.
PS: Palstan modet, onko ihan pakko sensuroida tavallisia sanoja, vaikea laittaa tänne vastausta jos joku sana "v_äkisin" on sensuroitu.
Tuo oli jännä pointti tuo, että jätetään mieluummin tuomatta mitään, kuin että ostetaan jotain turhaa.
Siinä kun on se näkökantti, että se, jolle lahja tuotaisiin, ei tiedä, että vaihtoehdot on olleet nämä. Eli joku turhake, tai ei mitään. Hän ehkä odottaisi lahjalta, että se ei olisi turhake, vaan jotain oikeasti kivaa tai tarpeellista. Eikä hän tiedä, että sinä et halua tuoda hänelle mitään kivaa tai tarpeellista, ja siksi et tuonut mitään.
Siis, jos joku ei ole mulle tuonut lahjaa esim. kun olen kutsunut synttäreilleni, niin en minä kyllä ainakaan sitä ole mitenkään jäänyt ihmettelemään tai pohtimaan syvällisesti, että miksi ei tuonut. Tärkeintä on, että tuli paikalle, lahjat on kivoja, mutta sivuseikkoja, eikä todellakaan haittaa yhtään jos sellaista ei tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä suvun uusin tulokas sai jokaiselta kassillisen lahjoja, vaippapaketin, ruoat koko sakille ja vielä kakkua. Vanhempien tarvitsi vain keittää kahvit. Ja pitkänmatkalaisia oltiin, kaupat on aina auki joten syötävät hankittiin heidän paikkakunnaltaan. Ei olisi tullut mieleenkään mennä tyhjin käsin ja odottaa palvelua unettomilta vanhemmilta esikoisen kanssa.
Kuitenkin oletitte heidän keittävän kahvit teille?
Minä en välttämättä vie lahjuksia, mutta en myöskään odota niiltä vanhemmilta yhtään mitään, riittää että vain näen perhettä, saan onnitella, vähän rupatella ja kuulla kuulumisia ja sitten lähden pois.
Kahvin keittämisen voi kyllä ihan olettaa. Varsinkin jos tuo tullessaan kahvipaketin ja muut tykötarpeet. Ja jos ollaan tulossa pitkän matkan päästä.
Mutta ei, ei tietenkään aina. Onhan näitä, jotka ei kahviakaan vierailleen tarjoa. Sitten vaan on mennyt se olettamus hukkaan, mutta aina voi käydä jossain muualla sitten kahvilla. Kahvi ei ole mikään välttämättömyys saada juuri siitä kyläpaikasta, eikä kaikki edes juo kahvia. Mutta jos tietää, että vieraat on kahvinjuojia, kyllä minä ainakin ne aina tarjoan. Se ei ole kummoinenkaan vaiva.
Ystäväni juo vain teetä itse, mutta vieraita varten hänellä on kahvinkeitin ja aina kahvia kotona. Ja teenjuojia varten minulla on aina teetä kotonani, vaikka en sitä itse juurikaan juo.
Suomalainen kahvipöytäkulttuuri on minusta viehättävä. Sitä kannattaisi pitää yllä, mutta lienee liikaa vaadittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa nykyaikaan kun yritämme paikkailla entisten sukupolvien tuhlaavaista elämäntyyliä: Ei nykyään voi enää ostella ihmisille turhaa tavaraa.
Nykyään ei kaikkien ihmisten ajatukset pyöri lahjojen ympärillä, siis tuo että "Eikä hän tiedä, että sinä et halua tuoda hänelle mitään kivaa tai tarpeellista, ja siksi et tuonut mitään", nykyään on yleisesti perusoletus, että ihmiset tietää, että vain tärkeät ja häntä arvostavat ihmiset yleensäkkin TULEVAT, tulivat sitten lahjan kanssa tai ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, jos joku ei ole mulle tuonut lahjaa esim. kun olen kutsunut synttäreilleni, niin en minä kyllä ainakaan sitä ole mitenkään jäänyt ihmettelemään tai pohtimaan syvällisesti, että miksi ei tuonut. Tärkeintä on, että tuli paikalle, lahjat on kivoja, mutta sivuseikkoja, eikä todellakaan haittaa yhtään jos sellaista ei tuo.
No olisipa kaikki muutkin samanlaisia kuin sinä! Varsinkin pikkulasten vanhemmat, jotka kutsuu lastensa synttäreille. Ja kummeille pitäisi jo ennen lapsen syntymää ilmoittaa painokkaasti, että lahjoja ei kaivata, ei sitten yhtään!
Lähikaupan halpiskimput ovat noloja. Vauvaa ja perhettä muistetaan eikä saitailla. t. lapseton
Vien yleensä vauvalle paketin vaippoja ja äidille jotain mistä tiedän hänen tykkäävän (esim suklaata, sipsejä, skumppaa, kosmetiikkaa tms.). Lisäksi jotain muuta syötävää, riippuen perheestä. Joskus lasagnea, joskus pullaa tai piirakkaa.
Olen kylässä kohtuullisen ajan ja tarjoudun mm keittämään ne kahvit, pitämään vauvaa sylissä (jotta vanhemmat saa esim juoda kahvit rauhassa), tekemään jotain muuta pientä kotihommaa kuten siivoamaan ja tiskaamaan kahvittelujen jäljet. Lähtiessä kysyn vielä voinko viedä roskat mennessäni.
Olisitte tyytyväisiä että on läheisiä jotka edes tulee katsomaan. Ihme ulinaa jostain väärästä kukkakimpustakin. Taitaa olla asiat aika hyvin kun jaksetaan tällaisestakin mieli pahoittaa.
(Tosin ei oo eka eikä vika kerta kun uudet vanhemmat/lapsiperhe olettaa että maailma pyörii heidän napansa ympärillä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisipa kaikki muutkin samanlaisia kuin sinä! Varsinkin pikkulasten vanhemmat, jotka kutsuu lastensa synttäreille. Ja kummeille pitäisi jo ennen lapsen syntymää ilmoittaa painokkaasti, että lahjoja ei kaivata, ei sitten yhtään!
Miksi pitäisi ilmoittaa? Saahan sitä lahjan tuoda halutessaan.
Olen itseasiassa vieraillut lasten synttäreillä viemättä lahjaa: Lapset varsinkin saavat ihan tajuttoman määrän tavaraa muutenkin, että sellaiset kulutukseltaan järkevät vanhemmat huokaavat lähinnä helpotuksesta jos on edes yksi, joka ei lahjaa tuo. Olen tosin tällaiselle lapselle saattanut sitten eri ajankohtana ostaa jonkun "muutenvain" lahjan, esim. lapsen synttärit joulun alla, niin olen ostanut kesällä jonkun lahjan, voit vain kuvitella, miten paljon suurempi merkitys tällä kesälahjalla lapselle on vs. veisin lahjan silloin synttäreillä kun saa kymmeniä muitakin lahjoja ;)
Muutenkin olen lahjoissani kohtuullinen, mieluummin panostan siihen 1-2 kestävään lahjaan vuodessa, kuin ostelen jatkuvasti jotakin pikkulahjoja. Toki sitten esim. lasten kanssa vietän muuten aikaa esim. käyvät yökyllässä luonani tai käytän lasta leikkipuistossa/muuten vain vietän aikaa heidän kanssaan: Uskoisin että lapsille paljon tärkeämpää kuin se lahjan saamisen.
Mutta niinvain olemme eri maailmoista, mielenkiintoista kyllä :)
Tuttipullot, vaatteet, harsot yms on monella jo valmiiksi hankittuna. En todellakaan olisi kaivannut niitä lisää.