Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälaisia savolaiset on?

Vierailija
27.08.2022 |

Onko ne kieroja kuten sanotaan?

Kommentit (202)

Vierailija
21/202 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolaiset ovat mielestään hauskoja, mutteivät itse kestä itseensä kohdistuvaa vitsailua.

Vierailija
22/202 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savo rules.

Savosta on tullut väkilukuunsa nähden paljon johtajia, ministereitä, päättäjiä ja innovaattoreita.

Eli nokkela, ahkera, fiksu porukka.

Myös suomen asutuksessa savolaiset oli tärkein osa.

Savolaiset asutti koko laajan itä ja keskisuomen alueen.

Aina kainuuta myöten ja ruotsin vallan aikana itäkarjalaakin.

Myös inkerinsuomalaiset on savolaisen muuttoliikkeen seuraus. Faktan kertoi TURKULAINEN opettajani.

Muut heimot sen sijaan vain hönöttivät paikoillansa.

Antikki hagelstam SUOM.RUOTS. kehui kuinka ahkeria ja toimeliaita savolaiset ovat aina olleet helsingissä. Tuoneet bisnestä ja säpinää.

Eli kova kansa on kyseessä, Savo rules.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/202 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtä kieroja kuin ulkomaan vähemmistöt.

Vierailija
24/202 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savoilaiset voivat olla hauskoja hyvän päivän tuttavia. Enemmän aikaa heidän kanssaan viettäessä oppiin huomaamaan että se kierous on aitoa. Omaan napaan tuijottajia, itsekkäitä, kylmiä. Lupsakkuus on pinnallista. Pihejä.

Vierailija
25/202 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 vuotta pohjoissavossa asuneena pohjalaisena ja naimisissa savolaisen kanssa voisin sanoa, että ei ole mitään tyypillistä savolaista. Murre on eri ja nuoremmilla sekin on yleiskielistynyt. Ihmiset ovat erilaisia persoonia, aivan kuten muuallakin. Enemmistö on mukavia ja ystävällisiä, luotettavia. Paljon uusia alatyylisiä sanoja olen oppinut ja huumori on monilla mustaa. Näyttämisen halua on täällä vähemmän ja mieluiten onni kätketään.

Vierailija
26/202 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savo rules.

Savosta on tullut väkilukuunsa nähden paljon johtajia, ministereitä, päättäjiä ja innovaattoreita.

Eli nokkela, ahkera, fiksu porukka.

Myös suomen asutuksessa savolaiset oli tärkein osa.

Savolaiset asutti koko laajan itä ja keskisuomen alueen.

Aina kainuuta myöten ja ruotsin vallan aikana itäkarjalaakin.

Myös inkerinsuomalaiset on savolaisen muuttoliikkeen seuraus. Faktan kertoi TURKULAINEN opettajani.

Muut heimot sen sijaan vain hönöttivät paikoillansa.

Antikki hagelstam SUOM.RUOTS. kehui kuinka ahkeria ja toimeliaita savolaiset ovat aina olleet helsingissä. Tuoneet bisnestä ja säpinää.

Eli kova kansa on kyseessä, Savo rules.

Juu, jo kirjoituksestasi paistaa läpi kierous ja omaan napaan tuijottelu. Kehuskelu.

Vierailija
27/202 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, miten nopeasti ketju lyhenee. Miksi tämä keskustelu menee jollekin liiaksi ihon alle?

Vierailija
28/202 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rasistista kirjoittelua täällä

Vierailija
29/202 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli vielä löytyy kirjastosta kirja nimeltä Heimoerot esiin ja härnäämään niin kannattaa lainata. On todella hauska.

Vierailija
30/202 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavia ovat. Oli ihanaa lomailla etelä-savossa, kun ihmiset puhuivat. Jopa kassa jutteli mukavia. Hämeessä kukaan ei puhu mitään. Ehkä kun olet käynyt samalla kassalla joka päivä vuoden, saat vastaukseksi muutakin kuin väkinäisen tervehdyksen.

Minulla on sukujuuria pohjoissavossa. Minkä käsityksen näistä sukulaisista olen saanut, niin reiluja, rehellisiä ja mukavia ovat. Ja positiivisia verrattuna esim. varsinaissuomalaisiin. Varsinaissuomalaiset ovat negatiivisia. Haukkuvat kaikki takana päin. Varsinaissuomessa asuu negatiivisin, ikävin ja epärehellisin porukka.

Vierailija
31/202 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika rasistista kirjoittelua täällä

Voiko savolaisena kirjoittaa rasistisesti savolaista? Pikemminkin tuo savolainen herkkänokkaisuus paljastuu, mikäli näistä pahoittaa mielensä.

Vierailija
32/202 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavia ovat. Oli ihanaa lomailla etelä-savossa, kun ihmiset puhuivat. Jopa kassa jutteli mukavia. Hämeessä kukaan ei puhu mitään. Ehkä kun olet käynyt samalla kassalla joka päivä vuoden, saat vastaukseksi muutakin kuin väkinäisen tervehdyksen.

Minulla on sukujuuria pohjoissavossa. Minkä käsityksen näistä sukulaisista olen saanut, niin reiluja, rehellisiä ja mukavia ovat. Ja positiivisia verrattuna esim. varsinaissuomalaisiin. Varsinaissuomalaiset ovat negatiivisia. Haukkuvat kaikki takana päin. Varsinaissuomessa asuu negatiivisin, ikävin ja epärehellisin porukka.

Höpö höpö. Länsirannikolla ihmiset ovat suorempia ja se oma sanottava töksäytetään kaunistelematta. Savolainen taas puhuu enemmän lämpimikseen koska välttelee ikävämpien asioiden sanomista.

Vierailija
33/202 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suattaahan tuo olla näenniin. Vua suattaahan tuo olla nuinniin. Määttiiä.

Vierailija
34/202 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

17 vuotta pohjoissavossa asuneena pohjalaisena ja naimisissa savolaisen kanssa voisin sanoa, että ei ole mitään tyypillistä savolaista. Murre on eri ja nuoremmilla sekin on yleiskielistynyt. Ihmiset ovat erilaisia persoonia, aivan kuten muuallakin. Enemmistö on mukavia ja ystävällisiä, luotettavia. Paljon uusia alatyylisiä sanoja olen oppinut ja huumori on monilla mustaa. Näyttämisen halua on täällä vähemmän ja mieluiten onni kätketään.

Murre on yleiskielistynyt kyllä mutta ajatus kulkee edelleen eritavalla kuin länsisuomalaisilla ja puheen rytmi paljastaa myös yleiskieltä puhuvan savolaisen.

Vierailija
35/202 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutettiin ohiljattain esikoinen Kuopioon opiskeluiden vuoksi ja jouduttiin monta asiaa hoitamaan eri tahojen kanssa paikan päällä. Ja näin etelä-karjalaisena täytyy todeta että ovat jäyhiä, epärehellisiä, ahneita ja kieroja. Kaikki ilo ja huumori puuttuu. Onneksi kuopiossa on paljon ulkopaikkakuntalaisia.

Jopas yleistät.

Jaa, minulla ihan päinvastaiset kokemukset.

Itse olen tavannut mukavia savolaisia. Ihan normaaleja suomalaisia ovat.

Yhdet juuret itsellä Karjalankannaksella. Ehkä se on opettanut kohtaamaan erilaisia ihmisiä, kun on joutunut oman kodin jättämään. Sitä oppia olen esivanhemmiltani varmaan imenyt.

Vierailija
36/202 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia savolaiset ovat? Kiitos kysymästä. Paras ja oikea vastaus on: olemme kaikki erilaisia. Ei ole kahta samanlaista, ylipäätään mistään muualtakaan Suomesta et löydä kahta 100% samanlaista ihmistä. Identtiset kaksoset voivat olla tosin joskus aika lähellä, ulkonäön lisäksi tavoiltaan, puheiltaan ym.

Tervetuloa avoimin mielin Pohjois-Savoon.

Vierailija
37/202 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumalla pitälle, voisi olla savolaisten motto. Puhua osaavat ja sovitella asiansa aina parhain päin. 

Muuten aika kieroja, puhuvat toista naamaa päin ja toista selän takana. 

Vierailija
38/202 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli vielä löytyy kirjastosta kirja nimeltä Heimoerot esiin ja härnäämään niin kannattaa lainata. On todella hauska.

Kiitos vinkistä, laitoin varaukseen. 🤩

T. Sudeettisavolainen

Vierailija
39/202 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Savolaiset ovat Suomen espanjalaisia." 😻

(Suora lainaus av-palstalta.)

Vierailija
40/202 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolaiset ovat Suomen n-sanoja.

Pellejä, kieroja ja epämiellyttäviä ihmisiä.