Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko luopuneet lapsihaaveista maailmantilanteen takia?

Vierailija
27.08.2022 |

Poikani sanoi, ettei halua lapsia tähän maailmaan ja ymmärrän hyvin.

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin olen. Olen sen verran huolissani omasta tulevaisuudesta, kaikki tulee muuttumaan vain huonommaksi, joten en mitenkään voisi tehdä uutta ihmistä kokemaan samaa. Se olisi moraalisesti väärin, itsekästä ja piittaamatonta.

Teethän selväksi omillekin vanhemmillesi, kuinka itsekkäitä ja moraalittomia olivat kun sinut tekivät. Ettekö todella ymmärrä kuinka loukkaavia nuo puheenne ovat?

Oon eri henkilö, mutta itse puhuttiin isäni kanssa maailmanmenosta ja isäni sanoi, että ei olisi hankkinut enempää lapsia, jos olisi ymmärtänyt mihin tämä maailma menee. En loukkaantunut vaan päinvastoin, mielestäni oli kauniisti sanottu.

Äskettäin vauvan saaneen ystäväni kanssa juteltiin lasten hankinnan itsekkyydestä hänen aloitteestaan.😅

Eli ehkä kaikki ei näe totuutta loukkaavana.

Tietynlainen suhtautumiskysymys tuo "totuus", ja sekin että mikä on loukkaavaa ja mikä ei. Kaikki ei ajattele kuten sinä. Yhtä hyvin voitaisiin ajatella että vapaaehtoinen lapsettomuus on itsekästä, ja moni ajatteleekin niin. Riippuu ihan siitä miten asiaa tarkastelee. Kenenkään lapsentekoiässä olevan elämän aikana maailma ei kuitenkaan ole muuttunut merkittävästi huonommaksi vaan päin vastoin monet asiat on nykyisin paremmin kuin joitain vuosikymmeniä sitten. Lähitulevaisuuteenkaan ei liity mitään sellaista uhkaa, joka ei olisi ollut tiedossa jo silloin kun nykyisten n. 20-40-vuotiaiden vanhemmat teki lapsensa. Teidän vanhemmat ei siis olleet mitenkään vähemmän itsekkäitä kuin tämän päivän pienten lasten vanhemmat.

Vierailija
102/117 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mutta nyt luopuisin jos ei olis jo lapset tehty. Tajuan eläneeni poikkeuksellisen hyvää aikaa, ihmiskunnan historia on enimmäkseen sotimista ja muuta hätää, räpiköintiä hengissä selvitäkseen. Elintason lasku ympäristön suojelun vuoksi ei olisi mun mielestä mikään ongelma mutta ihmiset on liian pöljiä siihenkin, kuin taaperoita jotka vaan HALUU kaikkea kivaa.

Olen syvästi pettynyt ihmiskuntaan, tulevaisuutemme tukee olemaan samaa surkeaa räpiköintiä kuin historia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, lapsi syntyy kuukauden päästä. Pidän huolen, että hänen elämästään tulee onnellista, tapahtuu maailmalla sitten mitä hyvänsä.

Mielestäni tämä kuulostaa melko naiivilta. Yksikään äiti tai isä ei pysty taata lapselleen onnellista elämää. Jos ei ole sen verran aikuinen, että tämän ikävän totuuden kunnolla ymmärtäisi, ei ihminen silloin mielestäni ole riittävän kypsä vanhemmuuteen.

Mutta lukuisa joukko vanhempia voi tarjota kohtuulliset eväät hyvään elämään.

Suurin riski on se, ettei ota riskejä.

Minä ainakin toivon hyvää kaikille lapsille.

Tulevaisuuden lapset kehittävät myös ilmastoystävällisiä teknologioita. Ilman, että väestö uusiutuu, ei tule myöskään kehitystä.

Kehitystä ei tapahdu siinäkään, että virastossa harmaannutaan.

Kyllä se viraston täti tai setä on onnellisempi, kun lapsen lapsi tekee jotain oivaltavaa vaikka omassa elinkeinotoiminnassaan.

Ikävä kyllä ei näiden akuuttien ongelmien korjaamiseen ole aikaa enää useampia sukupolvia. Ratkaisut olisivat jo olemassa, se mitä puuttuu on halu toimia. Itsensä pettämistä on luulotella, että jokaisesta janipetteristä voisi tulla joku uusi einstein, minkä vuoksi uuden ihmisen tuottaminen maailmaan olisi jokin ratkaisu esim. ilmastonmuutokseen.

Vierailija
104/117 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mutta nyt luopuisin jos ei olis jo lapset tehty. Tajuan eläneeni poikkeuksellisen hyvää aikaa, ihmiskunnan historia on enimmäkseen sotimista ja muuta hätää, räpiköintiä hengissä selvitäkseen. Elintason lasku ympäristön suojelun vuoksi ei olisi mun mielestä mikään ongelma mutta ihmiset on liian pöljiä siihenkin, kuin taaperoita jotka vaan HALUU kaikkea kivaa.

Olen syvästi pettynyt ihmiskuntaan, tulevaisuutemme tukee olemaan samaa surkeaa räpiköintiä kuin historia.

Kuvitteletko todella olevasi ainoa, joka hyväksyisi elintason laskun ympäristösyistä? Ilmastohuolethan ovat jo vaikka kuinka pitkään olleet esillä, enkä itse näin kolmekymppisenä edes muista aikaa jolloin ympäristöasioista ei olisi puhuttu. Itsekin olen aina ihmetellyt niitä ihmisiä, joita ei vain kiinnosta mutta toisaalta tiedän myös monia joiden elämä ei pyöri kulutushysterian ja etelänmatkojen ympärillä. Tuosta purkautumisestasi saa sellaisen käsityksen kuin aivan yksiksesi taistelisit ilmastonmuutosta vastaan. Eikä silläkään muuten ole mitään merkitystä että teitkö lapset joskus aiemmin vai tekisitkö nyt, tehty mikä tehty. Turha viisastella jälkeenpäin, että enää en tekisi. Mihin tuokin ajattelutapa edes perustuu?

Vierailija
105/117 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin olen. Olen sen verran huolissani omasta tulevaisuudesta, kaikki tulee muuttumaan vain huonommaksi, joten en mitenkään voisi tehdä uutta ihmistä kokemaan samaa. Se olisi moraalisesti väärin, itsekästä ja piittaamatonta.

Teethän selväksi omillekin vanhemmillesi, kuinka itsekkäitä ja moraalittomia olivat kun sinut tekivät. Ettekö todella ymmärrä kuinka loukkaavia nuo puheenne ovat?

Olen eri, mutta olen tehnyt selväksi heikkona hetkenä. Ei tosin niinkään ympäristösyistä vaan siksi että elämä on ollut mulle aika kurjaa ja mieluummin olisin saanut olla syntymättä. Eihän se tietysti kaikki heidän vika ole millainen musta tuli mutta loukkaavaa tai ei, heidän itsekkäiden halujen johdosta päädyin tänne kärsimään ja lopulta kuolemaan.

Vierailija
106/117 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä "kuka pyyhkii sun perseen kun olet vanha jos et tee lapsia" kommentoijille kysyisin vaan, että teettekö te ne useat lapsenne ja ohjaatte tai kannustatte ne kaikki suoraan perseenpyyhintä-alalle?

Itse ainakin olisin vähän pettynyt lapseeni jos hänestä ei mihinkään muuhun olisi kuin pyllyjä pyyhkimään. Eikös noihin hommiin yleensä mennä vaan jos ei muuta osata tai on ylitsevuotava hoivavietti.

Vierailija
107/117 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä "kuka pyyhkii sun perseen kun olet vanha jos et tee lapsia" kommentoijille kysyisin vaan, että teettekö te ne useat lapsenne ja ohjaatte tai kannustatte ne kaikki suoraan perseenpyyhintä-alalle?

Itse ainakin olisin vähän pettynyt lapseeni jos hänestä ei mihinkään muuhun olisi kuin pyllyjä pyyhkimään. Eikös noihin hommiin yleensä mennä vaan jos ei muuta osata tai on ylitsevuotava hoivavietti.

Joka tapauksessa myös hoitoalalle tarvitaan tulevaisuudessa työvoimaa. Vanhustyössä tehdään paljon muutakin, ei se ole pelkkää pyllyjen pyyhkimistä vaan monipuolista, arvokasta työtä. Kaikki vanhukset ei välttämättä edes tarvitse juuri vessa-apua mutta muunlaista apua ja hoitoa saattavat tarvita. Sama koskee kaikenikäisiä. Eli en nyt tuollaisiin yksityiskohtiin tarttuisi. Omat lapset ovat vielä pieniä, joten on vaikea sanoa että mihin töihin aikanaan päätyvät.

Vierailija
108/117 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on edelleen yksi parhaista maista saada lapsi. Monia hyviä syitä jättää lapsi tekemättä mutta maailmantilanne syynä kertoo jo nössöydestä. En siis.

Nössöä on tehdä lapsia vain koska "niin kuuluu tehdä" ja pelätään yksinäisyyttä. Vahvoja ovat ne jotka pärjäävät täällä aivan yksikseen.

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Olet muutes hieman todellisuudesta irrallaan, jos kuvittelet yksin pärjänneesi, ellet elä erakkona metsässä. Vahvoja eivät ole yksinpärjäävät vaan ne jotka antavat yhteisölle enemmän kuin saavat.

Eipä tuo mitenkään kalahtanut. En edes koe olevani erakko jota tuossa kuvasin. Mutta teidän lisääntyjien sietäisi olla kiitollisia näille erakoille - ja meille veloille. Meidän päätöksemme jättää elintilaa teille jotka niin haluatte tehdä. Jokainen yksilö lasketaan nyt, päättelette asian miten hyvänsä.

Vierailija
109/117 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen. Yksi olemassa oleva lapsi riittää. Kahden tunnin lentomatkan päässä tapetaan ja raiskataan lapsia eikä kukaan mahda mitään.

Joten ei kiitos enempää lapsia tälläiseen paikkaan.

Miten niin? Eihän niitä täällä tapeta tai raiskata.

Vierailija
110/117 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään lapsihaaveita ikinä ollutkaan, mutta kyllä tämä maailmanmeno vahvistaa ajatusta, että lapsettomaksi jääminen on oikea päätös. Sinänsä harmi, että fiksut jättävät lapsenteon välistä ja ajattelemattomat yksilöt jatkaa sikiämistä - eipä tämä alennustila ainakaan tule helpottamaan. Toisaalta en pidä koko ihmislajia edes niin käsittämättömän hienona saavutuksena, että ehkä joudammekin sukupuuttoon.

Vierailija
111/117 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, lapsi syntyy kuukauden päästä. Pidän huolen, että hänen elämästään tulee onnellista, tapahtuu maailmalla sitten mitä hyvänsä.

Mielestäni tämä kuulostaa melko naiivilta. Yksikään äiti tai isä ei pysty taata lapselleen onnellista elämää. Jos ei ole sen verran aikuinen, että tämän ikävän totuuden kunnolla ymmärtäisi, ei ihminen silloin mielestäni ole riittävän kypsä vanhemmuuteen.

Mutta lukuisa joukko vanhempia voi tarjota kohtuulliset eväät hyvään elämään.

Suurin riski on se, ettei ota riskejä.

Minä ainakin toivon hyvää kaikille lapsille.

Tulevaisuuden lapset kehittävät myös ilmastoystävällisiä teknologioita. Ilman, että väestö uusiutuu, ei tule myöskään kehitystä.

Kehitystä ei tapahdu siinäkään, että virastossa harmaannutaan.

Kyllä se viraston täti tai setä on onnellisempi, kun lapsen lapsi tekee jotain oivaltavaa vaikka omassa elinkeinotoiminnassaan.

Ikävä kyllä ei näiden akuuttien ongelmien korjaamiseen ole aikaa enää useampia sukupolvia. Ratkaisut olisivat jo olemassa, se mitä puuttuu on halu toimia. Itsensä pettämistä on luulotella, että jokaisesta janipetteristä voisi tulla joku uusi einstein, minkä vuoksi uuden ihmisen tuottaminen maailmaan olisi jokin ratkaisu esim. ilmastonmuutokseen.

Jep, jännä että näistä janipettereistä on tulossa aina syövän parantajia, mutta unohtuu kätevästi, että monikymmenkertaisesti todennäköisemmin janipetteri vain kuolee syöpään.

Vierailija
112/117 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on edelleen yksi parhaista maista saada lapsi. Monia hyviä syitä jättää lapsi tekemättä mutta maailmantilanne syynä kertoo jo nössöydestä. En siis.

Nössöä on tehdä lapsia vain koska "niin kuuluu tehdä" ja pelätään yksinäisyyttä. Vahvoja ovat ne jotka pärjäävät täällä aivan yksikseen.

Kukaan ei ole vahva yksin

No siis sinä et ole ainakaan.

Vierailija
113/117 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekosyy sille, ettei poika saa naista. 

Itse (nainen olen) tein päätöksen lapsettomuudesta n. 20v sitten, iän ollessa tuolloin sen hippasen +20.

Ja ihan sillä syyllä, että tämä maailma ei mene parempaan suuntaan lasten/nuorten kannalta. Tai kenenkään muunkaan kannalta.

Eikä kukaan ole kyennyt tätä faktaa kumoamaankaan.

Mitä jos kuuntelisit vaikka Esko Valtaojaa. Kertoo selkokielellä ja hyvin perustellen, että nykyään on paremmin. Sinun mutusi on väärässä, eikä ole faktaa nähnytkään. Laajenna ahdasmielistä maailmankuvaasi.

Esko vertaa ajan hetkeä t ja t+50 tai t+500 ja on kiistattoman oikeassa näiden kahden tilanteen vertailussa.

Mutta mitään populaation kantokyvyn ylittymisestä seuraavaa romahdusta hän ei suostu näkemään vaikka sellainen on ilmiselvä ja vaikka konkreettisia merkkejä siitä on jo nähtävissä. Ihmisen kehityksen ja hyvinvoinnin kasvu EI ole ikuisuuteen asti lineaarista ja tätä ei moni viisaskaan ymmärrä. Omasta mielestäni yleinen elämänlaatu on osoittanut laskevaa trendiä jo pitkään.

Vierailija
114/117 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan halunnut omia lapsia, mutta mitä enemmän ikää tulee ja mitä hullummaksi maailma menee, sen varmempi olen päätöksestäni.

Tämä ihan ehdottomasti! Olen iloinen päätöksestäni ja todella koen, että maailmanmeno on nyt niin hullua, että vain typerät tekevät lapsia emää.

Sitten vanhuksena itket, kun kukaan ei sinua hoida, kun kaikki jättivät lapset tekemättä. 

Uuden elämän luomista vastustavat pitäisi kirjata jonnekin ylös, että tiedetään sitten tulevaisuudessa olla antamatta hoitoa ja muita palveluita, sen sijaan säästetään ne niille jotka ei suhtautuneet lapsentekoon yhtä nihkeästi.

No jo on ihme kommentti! Toivottavasti et möläyttele ääneen noita aivop**rujasi.

Kyllä siitä minusta jonkinlainen seuraus pitäisi tulla, ettei itse tee mitään sen eteen että myös tulevaisuudessa olisi työvoimaa mutta kehtaa kuitenkin paheksua niitä jotka oman hyvinvointinsa kustannuksella yrittävät tehdä oman osuutensa. Kenenkään ei tietenkään ole pakko hankkia lapsia mutta joidenkin velojen ylimielistä ja ilkeää asennetta en ymmärrä.

Moni lapseton huomaa vasta vaivaisena vanhuksena seuraukset joita ikäluokkien pienentyminen aiheuttaa yhteiskunnalle. Ne seuraukset ovat epämiellyttäviä joten on ymmärrettävää, että tässä ajassa niitä ei mieti, kun on terve ja palvelut vielä kohtuullisen hyvin toimivat.

Niin. He ovat eläneet tyytyväisinä sen 70 vuotta, kunnes yhtäkkiä muka heräävät todellisuuteen. ja tuskailevat ehkä 10-20 vuotta sitä, että voi kun ei tullut tehtyä lapsia yhteiskunnan hyväksi. Toinen tie olisi ollut tehdä tahtomattaan väkisin lapsia parikymppisenä, luopua haluamastaan elämästä, ja kärsiä fyysistä ja/tai henkistä tuskaa 70 vuotta, kunnes vihdoin kuolee. Itselleni on aika selvää, kumpi vaihtoehto on parempi, jos siis ei lapsia koe haluavansa. Niille, jotka haluavat lapsia, vanhemmuus on tietysti täyttymys ja hieno asia, kaikkine huolineenkin.

Vierailija
115/117 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsimaihin ei pitäisi tehdä lapsia, liian korkea elintaso. Parempi kun lisääntyvät siellä afrikassa.

Vierailija
116/117 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Olet muutes hieman todellisuudesta irrallaan, jos kuvittelet yksin pärjänneesi, ellet elä erakkona metsässä. Vahvoja eivät ole yksinpärjäävät vaan ne jotka antavat yhteisölle enemmän kuin saavat.

Eipä tuo mitenkään kalahtanut. En edes koe olevani erakko jota tuossa kuvasin. Mutta teidän lisääntyjien sietäisi olla kiitollisia näille erakoille - ja meille veloille. Meidän päätöksemme jättää elintilaa teille jotka niin haluatte tehdä. Jokainen yksilö lasketaan nyt, päättelette asian miten hyvänsä.

Kukin vie tilaa itsensä ja sen oman kulutuksensa verran ja on siitä vastuussa. Samalla tavalla sinä viet tilaa kuin joku nykyinen tai tulevaisuuden lapsi. Hirveän itsekäs ajatus, että sinulla olisi ollut oikeus syntyä ja elää, ja jollain toisella taas ei. Sitä paitsi Suomessa ihmisiä on niin vähän ettei meidän lisääntyminen/lisääntymättömyys juuri mihinkään edes vaikuta.

Vierailija
117/117 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukin vie tilaa itsensä ja sen oman kulutuksensa verran ja on siitä vastuussa. Samalla tavalla sinä viet tilaa kuin joku nykyinen tai tulevaisuuden lapsi. Hirveän itsekäs ajatus, että sinulla olisi ollut oikeus syntyä ja elää, ja jollain toisella taas ei. Sitä paitsi Suomessa ihmisiä on niin vähän ettei meidän lisääntyminen/lisääntymättömyys juuri mihinkään edes vaikuta.

Mitäs tästä tuumit, Einstein?

https://www.tivi.fi/uutiset/tv/5002b644-17a7-400d-ada4-12fabe4780b4?ref…