~o~JOULUISTEN VIIKONLOPPU PE-SU~o~
Kommentit (34)
Hyvää huomenta!
Pienen hetken piipahdan tahän koneelle sit on pakko kaatua takas sänkyyn ja luultavasti sielä pysyä. Pahin pelkoni kävi sit toteen eilen, putosin meidän kellarin rappuset. Pyykkiä oli viemässä ja liukastuin(maalattua lautaa) tulin sit kylkimyyryä alas puolesta välistä. Onnea oli kovasti mukana ja selvittiin pelkällä säikädyksellä ja kasalla mustelmia(joka paikkaa särkee). Kaikki on siis vaavilla hyvin, mut äiti sain komennon pysyä sängyssä.
KIRSIKKA mulla on vähän samat ajatukset kun toi kaveri viel poikittain oleilee tuol masus. Eilen sit luin(olikohan marrasmurut) et sellainen konttaus asento päivittäin pylly pystyssä sais vaavin kääntymään ja ilmeisesti myös pysymään oikeassa asennossa. Eikai tuo haittaa vaik kokeilis.Jaksuja sen pihan laiton kanssa, itsekin olin sitä suunnitellut tälle viikonl. mut taitaa jäädä tekemättä.
ÄIPPÄPAKKAUKSESTA: Rahana otin. Vaatteita yms. on kyllä ihan riittävästi. Suurella rahasummalla ostin sit puuttuvat asiat ja vähän uusia vaatteita. eilen sain sitten vaunut hommattua!!!! nyt on sit kaikki valmiina, tai no laukku pitää viel pakata.
Nyt huilimaan!
nefili
nefili: Onneksi ei käynyt pahemmin!! Tuo on yksi mun pahimmista peloista kans, kun meillä makkarit yläkerrassa ja vessa alakerrassa ja monta kertaa yöllä pimeessä kömyän noita portaita... Onneksi sulla vauva kunnossa, eikä itsellesikään käynyt pahemmin!!!!!!!!!
nyt neuvolaan, moi!!
äitikuu
ja viikonloppuja kaikille.
tänään saan serkkutytön kylään ja huomenna mennään esikoisen kummisetän synkkäreille :) kyllä riittää skorppareita tässä suvussa ( itseni mukaanlukien) on hommaa taas koko v.lopuksi.
olisiko täällä joku innokas joka haluaisi lähteä varastoon hakemaan vauvanvaatteet? taidan käyttää serkkulikkaa hyväksi ;)
NEFILI: luojan kiitos teille ei käynyt pahemmin! itse olen myös sellainen kompura jalka, että pariin kertaan tehnyt aikahienon suorituksen asfaltilla:(
ÄITIYSPAKKAUS: otin harmikseni tai oikeastaan siinä kävi niin että pähkäilin ja pähkäilin ja mies sanoi sitten että otetaan. kovin oli kyllä valikoima pienentynyt, johtuen kait kestovaipoista..olisiko täällä jotain innokasta " ostajaa" kestovaipoille?? ketuttaa niin vietävästi kun en ottanut rahana avustusta.
KIRSIKKA: minun korviini ei ole myöskään kantautunut mitään positiivistä masunpäältä lääntämisestä..päinvastoin.kyseessä ei kaitttes ole mikään kivuton homma? eiköhän se ole niin että tässäkin hommassa luontomäärää ja vauveli haluaa tulla pois pyllyedellä :)
ensi viikolla sitten neuvola ja kääk miksihän minua jännittää jo nyt rv38 tarkistusultra :( johtunee varmaan siittä että esikoinen painoi 2790g syntyessään ja oli jäädä jumiin..muistan ikuisesti ne laskevat sydänäänet. mitähän kätilöt tuumivat jos ilmoitan että reippaasti yli 3kg lapsosta en edes ala yrittämään alakautta?? koska pelkään että kiinni jää!llääkäriä aijon vaatia vaihdettavaksi..viimekerralla oli lääkärinä alta 30v nainen joka hösötti niin että pelottamaan alkoi...löi esimerkiksi nyrkillä alapäähän sisätutkimuksen jälkeen..juu kyllä ilman varottamatta??onkohan tämä joku nuorten lääkäreiden oma juttu?
ISÄNPÄIVÄ LAHJA IDEOITA? pää on ihan tyhjä kun joka v.loppu jonkinlaiset kekkerit ja lahjan ostot :)
erkkieerika 34+4 kääk...laskettuun 5viikkoa ja 3pv :)
kaikki muumien ystävät..käykääs valintatalossa, löydettiin sieltä eilen ihania muumi-piparkakkumuotteja ja muumipiparkakkutalon palaset :))))
oon muutaman päivän ollut niin kankea sängyssä, kun pitää kirjoittaa kyljellään että olen tyytynyt lukemaan muiden kuulumisia.
Kirsikka, ymmärrän hyvin ettei kääntö ja pk synnytys innosta! En itsekään varmaan lähtis niihin. Meidän möyrijä on ollut pää alaspäin jo kauan.
Nefili, onneksi ei käynyt pahemmin!! Itsekin välillä pelottaa mennä joitain jyrkkiä portaita. Mähän kaaduin joitakin viikkoja sitten ihan kadulla. Voisitteko laittaa portaisiin sellaiset tarrateipit, ettei jalka lipeä. Niitä on ihan värittömiäkin ja mulla on silloin kun asuin 2 kerroksisessa asunnossa.
Tiistaina olin syömässä työporukan kanssa, kivaa oli vaikka tuntuu tosi syylliseltä ettei ole tehnyt töitä... niin vaikka on sairaslomalla. Varmaan kun näytin niin pirteältä ihmettelivät mitä teen saikulla.
Eilen olin myös syömässä pomon, yhden meidän johtajan ja päällikön kanssa, erään projektin välietapin kunniaksi. Syötiin Meccassa Mystery meal, siinä oli ainakin 8 ruokalajia!! Vitsit oli hyvää. Taksilla ovelta ovelle ja sohvalla mukavasti nautiskellen ruokaa. Sain sit pinon työjuttuja pomolta mukaan.. no eipähän aivot surkastu ;-)
Makuaistihan sikiöllä lienee kehittynyt... maistaakohan se mitä äiti syö jotenkin istukan kautta... hih.
No luulin sit jo että olen ihan ok kunnossa kun jaksan ravintolassakin istua ja lähdin yks päivä Stokkalle. Niin siinä vaan kävi että melkein pyörryin sinne ja hyvä etteivät pakolla ensiapuun vieneet. Juottivat, syöttivät ja taluttivat kotiin :-( nolotti olla vaivaksi, mutta miten voi olla noin ihania ihmisiä siellä töissä!
Tuntuu että yhden pienen jutun jaksaa päivässä, ja sitten pitää levätä ja nukkua. Jos yrittää liikaa tulee niiiiin paha olo.
Rupeaa taas kylki puutumaan, jatketaan. Kodikasta myrskypäivää toivottavasti sisätiloissa kaikille.
t. Heini rv 31
ja tänään leivontapäivä. Teen luontaisesti gluteenittomia mustikka-boysenmarjamuffinseja, aah... Täytyy vain tehdä 2 pellillistä, että herkkuja jää vilja-allergiselle esikoisellekin leipojan jäljiltä pakastettavaksi :P!
Linkki eilisen turinoihin:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=&m=8688946&p=1&tmode=…
Hui, olipa [b]nefilillä[/b] ollut säikähdys! Meilläkin on asunnossa portaat, ja tähän muuttaessa oli selvää, että makuuhuone laitetaan aluksi alakertaan ihan noiden yöllisten vessareissujen ja vauvan tulon takia, WC ja pesuhuone kun ovat alakerrassa. Huh, pitäisiköhän noihin portaisiin todella laittaa jotkut liukuesteet, ennenkuin mitään vakavampaa tapahtuu!?
[b]NÄLKÄ![/b] Heh, huomaa todellakin että vauvalla on nyt voimakkaan kasvun ajat, voisin syödä ihan koko ajan... Iik, punnitus edessä ensi viikolla :)
[b]SIKIÖN MAKUAISTI[/b] Heini taisi miettiä, maistaako sikiö istukan kautta. Maistaa toki, mutta lapsiveden välityksellä! Äidin makeansyönti saa sikiön hörppimään enemmän lapsivettä (ja hikkaamaan ;)), ja olen itse näissä molemmissa odotuksissa huomannut, että chilin tai muuten mausteisen (esim. valkosipuli) ruoan syönti saa vauvan liikkumaan todella villisti, tiedä sitten onko tuo mielihyvää vaiko kauhua...
Juu, olihan se alapaine tosiaan eilen aika korkealla, mutta olin reippaillut juuri jyrkän mäen ylös melkoista vauhtia enkä ehtinyt istua sitä suositeltua 15 min ennen mittausta vaan th mittasi paineen melkein suoraan ovesta tullessani. En aio kauheasti siitä nyt huolestua (kun th oli sitä mieltä, että korkeat lukemat johtuvat vain tuosta " urheilemisesta" ), mutta jos päänsärky jatkuu ja turvotusta alkaa tulla, niin sitten ilman muuta heti paineita mittaamaan! Ja lupaan hidastaa tahtia :D Onhan se näillä viikoilla jo järkevääkin...
Tinuri ja Itu rv 32+6
NEFILI, hui!! Kyllä varmasti säikähdit! Mulla meni lukiessa iho ihan kananlihalle. Onneksi vauva ja sinä ok. Miltä se vuodelepo maistuu? Taidat olla muutoin aika aktiivi-ihminen :) ??
KIRSIKKA, kovin tutun kuuloisia ajatuksia tuosta vauvan kääntämisestä. Juuri olin aamulla neuvolalääkärillä ja hän on sitä mieltä että meidän vauva istuu kuin tatti. Mulla on kahden viikon päästä aika NKL polille raskausdiabeteksen takia painoarvioon, niin varmaan samalla " hoituu" tuon perätilan tarkkailu. Lääkäri juuri kehotti miettimään valmiiksi omaa kantaa tuohon kääntämisyritykseen. Olen vähän kuin puulla päähän lyöty: olen myös kuullut ikäviä asioita käännöksestä enkä tiedä mitä tässä nyt ajattelisi. Onneksi on aikaa miettiä. Lääkäri sanoi, ettäkäännöksen yhteydessä pitää aina varautua siihen, että syntyy vauva silloin, koska jos jotain menee vikaan, niin leikkaavat vauvan heti pois. Lääkäri kyllä kovasti sanoi, että tilannetta tarkkaillaan huolella... En tiedä, jos sinulla Kirsikka, tai muillakin, on ajatuksia asiasta niin kuulisin todella mielelläni. Sen olen jo päättänyt, että perätilaan en suostu synnyttämään, vaan sitten toivon saavani sektion.
ERKKIERIKA, nakita tosiaan sitä serkkutyttöä niiden vaateasioiden takana. Meille on tänään tulossa myös tytön serkku yökylään ja olen jo miettinyt tytöille puuhaa. Iltapäivällä menemme ehkä uimahalliin jne. Noista kestovaipoista pääsee varmasti hyvin eroon muuten tuolla huuto.netissä. Olen itse myynyt siellä monenmoista ja ollut tyytyväinen.
Ja pidä puolesi tuon synnytystapa-asian kanssa!! Olet itsesi paras asiantuntija!!!
ISÄNPÄIVÄksi aion ostaa miehelle jalkahoidon. Hänellä jalat aina huonossa kunnossa kun on seisomatyö ja hautovat jalkineet. Mitäs olette muut hankkimassa siipoillenne??
ÄIPPÄPAKKAUS. En ottanut sitä tällä kertaa ja on ollut kiva ostella vaaville monenlaista. Oletteko muut olleet pakkauksen sisältöön tyytyväisiä??
HEINI, kuulostaa taivaalliselta noi ruuat! Olen melkoinen herkkusuu ja harvoin sitä tulee oikein kunnon ravintolassa herkuteltua nykyisin. NAM. Olit saanut näköjään sitä kuuluisaa Stockmannin hyvää palvelua, ihanaa. Olisipa kiva, jos joka paikassa ihmiset samalla tavalla huolehtisivat toisistaan! Se on jännää, kun on kotona voinut ihan hyvin, niin pitää päästä kokeilemaan kuntoaan Stoccalle. Itse olen pari kertaa tehnyt saman ja molemmilla kerroilla huonosti on käynyt ;) . Silti hyviä reissuja, siis ennen kun kunto petti...
SIKIÖN MAKUAISTI, hmmm. Totta kai vauva aina välillä HALUAA juuri jotain, mitä onneksi itselläkin tekee silloin mieli ;) !! Mutta on hauska ajatella, kuten TINURI kirjoitti, että pikkanen maistelee lapsiveden kautta makuja, joita syömme. Pitää ruveta tarkkailemaan joitakin voimakkaampia makuja!
OMA (.). Pukamat ovat onneksi helpottaneet huomattavasti! Olo tuntuu niin kevyeltä, kun ei ole jatkuvia kipuja! Yöt ovat levottomia, viime yönä menin nukkumaan vasta puoli kahdelta ja silti onnistuin käymään kaksi kertaa vessassa ennen kun seitsämän jälkeen nousin. HOHHOIJAA. Asken otin kunnon nokkaunet joten ensi yönä varmasti sama juttu. No, onneksi tämä on sen arvoista!!!!!!
Voikaapa hyvin, t. Maituliini
Terveiset uimalasta! Aika mukavaa kellua vedessä, ei ainakaan liitokset vaivaa ja olo on veden alla kovin kevyt! Suosittelen!
Ulkokäännöksestä vielä. Lääketieteellistä faktaahan ei minulla ole, mutta sen mitä olen asiasta kuullut ja ystävien kokemuksia verrannut, niin olen päättänyt kieltäytyä ulkokäännöksen tekemisestä. Henkilökohtaisesti syynä minulla on:
-omaan kohtalaisen korkean kipukynnyksen, mutta kääntäminen kuulemma sattuu hurjasti.
-takeita siitä, että se vauva pysyy uudessa asennossaan ei ole.
-supistusherkkänä ei varmaankaan tuollainen ronkkiminen tee todellakaan hyvää.
-ja onko se sitten sen arvoista, jos synnytys käynnistyy tai joutuu johonkin hätäsektioon? Mielestäni ei.
-sitten vielä pohdituttaa, että kuinkakohan monta kertaa napanuora on kaulan ympärillä, kun väkisin yritetään toinen pyöräyttää ympäri?
Jos vauva päättää perätilassaan pysyä, niin annan olla. En todellakaan ole ajatellut mitään sektiota, mutta en perätilassa synnytä ja käsittääkseni se on ihan pätevä syy sektioon. Mutta olen ihan varma, että jossain välissä kaveri osaa kääntyä oikein päin! Sanoin eilen miehelle, että vauvan on pakko olla poika, kun ei tajua kääntyä. ;)
Menen nyt päiväunille, sitä ennen ajattelin lukea kirjaa siinä konttausasennossa, mitä joku suositteli. Onneksi mies on töissä, voisi vielä innostua moisesta " kääntämisyrityksestä" ...?
Kirsikka, joka on rakastunut uusiin mammauikkareihinsa! Kerrankin ei tarvitse vetää vatsaa sisään.
Kääks, kirjotin pienen romaanin ja kappas ku painoin OK ni kaikki hävis saman siliän tien! Eli aloitetaan uudestaan!
Auts, täällä siis muutkin ovat kompuroineet :/ Itse kaaduin puoliks kyljelleni tyynyyn kompastuessani ja avokki heti paniikissa sitten soitti omalle mutterilleen (joka neuvolantäti) että mitäs nyt pitäs tehä. Sanoi, että jos käy selälleen sängylle ja tuntee babyn taas liikuskelevan normaalisti, ni sillon kaikki on ok. Toki jos on hirmu kovasti lentäny massulleen, ni sitten varmaan kandee käyä katsastamassa tilanne. (tai jos tulee veristä vuotoa)
Anoppi onneks tokas, et jokainen odottava äiti kaatuu ainakin sen yhden kerran odotusaikana, että nou panic, jos ei paha kaatuminen ole kyseessä. Olen kyllä huomennut, että nyt tuo maha on jo hieman edessä=tiellä, niin että rakettilähtöjä ei juosten tehdä ja kengännauhosen solmiminenkin tuottaa jo hieman hilpeyttä.
Onkos täällä istumatyötä tekeviä? Itselläni ei selkää koske, mutta muuten käy ahteriin tää istuminen! Se vielä puuttuu et pukamat tulee..heh :D Niin ja ennen ei ole tätä appelsiini-ihoa ollu, mut nyt ilmaantunu raskausaikana bebaan ja reiskoihin vähäsen :(( (on mulla ongelmat) Mut mikä pahinta berberissä ns.katkenneita verisuonia pari, jotka ovat kirkkaanpunaisia! Mitäs nää on ja lähteekö nämä pois?
On toki aktiivinen liikkuminen jäänyt alkuaikojen, ennen kävin salilla viikottain pari kertaa ja nyt ei jaksa töiden jälkeen tehdä mitään.
Plus alkuraskaus oli liitoskipujen kanssa tappelemista, joten kunnon liikkuminen vähentyi jo silloin.
Mutta viikonloppuja kaikille! Ja toivotaan, ettei vettä sada kaatamalla. :))
T. Tirppis ja mukelo 31+2 (jos en väärin muista..kun ei pysy kärryillä enää) ;)
NEFILI: Hui, tuohan kuulosti hurjalta! Onneksi oli onnetar matkassa ja voitte molemmat mustelmia ja äidin särkyjä lukuun ottamatta hyvin! Mulla on ilman raskauttakin aina ihan hirvittävä pelko mennä rappusia alas, en tiedä mistä johtuu, mutta pelkään tuota kaatumista ihan älyttömästi. Tuo Heinin idea stoppareista kuulosti suorastaan nerokkaalta. Jos joskus asun kämpässä, missä on rappusia niin ne on kyllä meikäläisellä hankintalistalla ykkösenä!
ULKOKÄÄNNÖKSESTÄ ja perätilasta. Mäkin olen vähän epäluuloinen uskomaan ulkokäännöksen hyötyä. Tuntuu, että jokainen, joka on sellaisen joutunut kokemaan ei ole juurikaan siitä hyötynyt. Vauvahan suosii luontaisesti jotain asentoa (yleensä rt) ja myös pyrkii siihen, en tiedä hyödyttääkö väkisin koittaa toista kääntää. Onneksi tämä kaveri taitaa pää edellä tulossa, mutta kun oli poikittain vielä pari viikkoa sitten niin pohdiskelin aika lailla tuota perätilaa. Olen pikkuhiljaa kääntymässä sille kannalle, että jos kaveri haluaa peppu edellä tulla ja jos tutkimusten jälkeen asialle ei nähdä estettä niin ehkäpä olisin valmis yrittämään. Kyllä nuo aika tarkasti kai tutkitaan, että mahtuuko vai ei. Tätä mieltä siis tällä hetkellä.
Kopion tässä vuoden takaisia kuvia cd:lle, tympeetä hommaa... Akku huutelee viimeisiään, joten pitää lopetella,
Voikaahan hyvin kaikki.
Tiina 34+1
Päivä on jo pitkälllä mutta täällä vasta heräillään. Ei tuu nukkumisesta enää mitään, väsyttää kyllä nukkumaan mennessä mutta saan vaan lakanat ruttuun pyörimiselläni. Aamu kuudelta varmaan sain vasta nukutuksi. Muistan silloin viimeksi katsoneeni kelloa. Hyvää asentoa ei löydy ja kun hetken siinä saa oltua, pitää taas kääntyä. Yhtä vääntyilemistä kaikki yöt. No onneksi olen kotona päivät niin ei haittaa vaikka nukkuisi sitten tähän asti, pääasia että saa kuitenkin jossain vaiheessa nukuttua.
Sain juteltua lapsen isän kanssa asioista, nyt on parempi olo kun tietää edes vähän missä mennään. Taidan kuitenkin saada hänet mukaan h-hetkeen kunhan sinne asti päästään. Voi kun äidin sydäntä lämmitti kuulla ja kaikki muukin on mahdollista, mitään ei suljeta pois. Ja se jos jokin tuntuu mahtavalta.
Miten te muut olette aloittamassa synnytysvalmennuksen? Maanantaina alkaa minulla sitten. Hieman jo mietityttää mitä kaikkee siellä sitten tapahtuu.. 3 kertaa olisi sitten käyntejä ja ainakin itse tunnen tarvitsevani opastusta ja neuvoja miten vauvan kanssa sitten toimitaan. Vaikka sitä on ennenkin vauvoja hoidettu niin oman kohdalle tullessa miettii osaako yhtään mitään. Se on kuitenkin niin pieni ja hento...
Mutta nyt pitää pyyhältää suihkuun ja kahvin keittoon että lähtee tää päivä viimein käyntiin.
Kohta taas uusi viikko koittaa, aika menee kuin siivillä
hyvää viikonloppua kaikille masuille =)
sonette ja baby 31+6
Ei jaksa enään..
Jos vaikka ruuan tekis pesueelle, kun makoilu alkaa tympimään.
Tarranauhaa olis nyt tosiaan tarkoitus ostaa, ihan jo lastenkin takia. Itse en kellariin mene varmaan hetkeen. Muutkin siis kompuroi kun minä, liekö tolla vatsan koolla jotain tekemistä asian kanssa? Kiitos vain kaikille myötätunnosta.
PERÄTILASTA vielä. Kovasti toivon et kaveri tajuais kääntyä ihan ite, en tosin ole mitään kauhutarinoita kääntämisestä kuullut. Moksautukseksi sitä täälä kutsutaan, en tiedä miksi. Muistaakseni siskolla on käännetty toinen mukuloista, siltä vois kysäistä kokemuksia. perätilassa en kyllä aijo synnyttää!!! On varmasti muutekin iso kaveri tulossa joten norm. synnytys on ihan tarpeeksi rankka.
JOULUNODOTUS. Juu en tosiaan ole mikään makoilia tyyppi. Vaik saikulla olenkin ollut on ollut lupa kuitekin tehdä ja liikkua. Ihan vuode levossa olin tytön aikana, kun oli ne myrkytys oireet.. hulluksi meinas tulla.
Oli jotain muutakin... niin se lahja isukille. Itse rakentelen isyyspakkausta lahjaksi. sisältönä mm. lasten tekemä T-paita(saivat piirtää kangastusseilla) Terapiapallo(en tiedä käyttötarkoitusta, mut oli vaan niin hauska), pullo miehen lempi whiskyä, sikareita, tutti yms. joita hän tulevaisuudessa saattaa tarvita.
Nyt alkaa paikkoja särkemään..
nefilli
Huih kun kuulosti pelottavalta tuo [b]nefilin[/b] putoaminen.. Onneks ootte kuitenkin vauvan kanssa molemmat kunnossa!!! Nyt vaan sitten lepäilet kiltisti etkä enää mee kellariin :)
Haa, täällä viedään [b]viimeistä työpäivää[/b] ja sitten lomille!! :) Ensin 2 vkoa vuosilomia ja sitten ihan virallista äippälomaa. Fyysisesti oisin ihan hyvin vielä työkuntoinen (istuminen vaan närästää ja siitä tuskin saikkua sais;), mutta henkisesti en oo ollu enää hetkeen ;) Vähän kyllä hassu fiilis, mutta ehkä tähän tottuu.. Kotona on kyllä ihan tarpeeks hommaa, vielä on paljon tavaraa hommaamatta ja vaatteet pesemättä ja kaikki muutenkin laittamatta.. Vaatetta ei vauvareppanalle varmaan edes ole vielä tarpeeks, ja paljonpaljon muutakin puuttuu. Vähän auttoi kyllä kun serkulta sai ison kassillisen vauvanvaatteita lainaan, niistäkin kyllä suurin osa on 68cm ja isompaa. Pitäis kyllä lomalla varmaan vähän malttaa lepäilläkin, mutta pahoin pelkään etten kyllä malta millään. Maanantainakin kun oli vapaapäivä niin tein koirien kanssa kolmen tunnin mettälenkin, leivoin, siivosin ja pesin varmaan 4 koneellista pyykkiä.. Eikä ees väsyttänyt. Varmaan jatkan samaan malliin niin kauan kun virtaa tälleen riittää :D
Mistä muuten kannattaisi ostaa [b]aluslakanoita ja pussilakanoita[/b] vauvan sänkyyn? Joku kyseli myös mistä harsoja kannattaisi ostaa, mä onneton en tiedä edes mistä niitä
ylipäätään saa
? :D Entä liivinsuojia? :D Nyt tulee kyllä vähän tyhmä olo jo... ;D
Sitten vielä sellainen kysymys (näitä riittää...) että millaisia [b]yöpukuja[/b] olette hankkineet vauvalle? Sekin olis vielä hankintalistalla, mutta kun on kaikenmaailman unipusseja ja sitten ihan jotain potkarityylisiä niin mistäs sen tietää mikä ois kätevä?
[b]Ulkokäännös[/b] hirvittää vähän täälläkin. Toivottavasti siihen ei tarvi ryhtyä vaan muksu hoksais kääntyä itte.. Ens vkolla on neuvola
jossa taas katotaan miten päin masussa ollaan, mutta tiedän kyllä että ainakin nyt siellä kyllä ollaan edelleen sitkeesti pää ylöspäin ja väliin poikittain..
[b]Valmennuksista[/b] oli myös juttua, meillä on eka synnytysvalmennus ens viikon ke, toinen sitten siitä viikkoa myöhemmin. Molemmat kestää kuulemma noin kolmisen tuntia. Ja sitten on erikseen lastenhoitovalmennus, imetysvalmennus, ja isille oma isyysvalmennus. Ja kaikki nää seuraavien 3 vkon aikana, hih :)
Mitähän muuta mun piti kommentoida.. Niin juu joku (sorry, en enää muista että kuka..) kyseli joskus aiemmin kikkakolmosta koirien ohitukseen. Ihan näin suoraan en pysty sanomaan mistä olisi paras lähteä liikkeelle, se vähän riippuu että onko ne vastaantulevat turret koirasi mielestä potentiaalisia leikkikavereita ja haluaisi vaan niin kovin päästä ne moikkaamaan, vai kokeeko muut koirat uhkana, haukkuu tms.? Varmasti ongelma on kyllä ratkaistavissa, treeniä kyllä tietysti vaatii ja omistajalta vähän kärsivällisyyttä :) Mielelläni voin kyllä kirjoitella ohjeita tuohon ohittamisen harjoitteluun, mutta tähän palstalle taitais tulla vähän liian pitkä juttu.
Mutta jos nyt lopettelis, ottais vielä backupin työkoneen sisällöstä ja sitten mars lomalle! Ah iloa ja riemua :)))
-Nesselia ja perätilassa pomppiva napero, rv 32+5 (hui kauhee kun pitkällä!!)
Nesselia kyseli harsoista : ostin paikallisesta HalpaHallista harsoja, maksoivat jotain 6,90 e / 4 kpl, Eurokankaasta saa harsokangasta hintaan 1,70 e/metri ja kuulemma Anttilasta saa 10 harsoa 10 eurolla, eli ne taitavat olla edullisimpia. YÖPUVUISTA : mielestäni kätevimpiä ovat semmoiset pitkät yöpuvut joiden helman saa kiristettyä sumppuun pikkuisten jalkojen suojaksi. Yöllä haluaa suoritutua mahdollisimman pian syöttö/vaipanvaihto-operaatiosta ja mennä takaisin nukkumaan.
ISÄNPÄIVÄ : tilasin omalle ukolleni V8-lehden vuodeksi, hän on intohimoinen jenkkiautoharrastaja ja saa nyt sitten haaveilla talven odotellessa kevään ajokelejä. Olen itsekin alkanut lämmetä hieman noille jenkeille, oma autoni on " pikku-jenkki" ja olen tekemässä uutta sisustaa isännän v. -67 harrasteautolle. Haaveilen itse että joskus saisin ostettua vanhan kuplan jonka maalaisin valkoiseksi ja ompelisin valkoiset nahkapenkit sinne - näin semmoisen namin kerran kaupungilla :)
JOULUVALMISTELUT : minulla alkaa olla lahjat hankittuna, suurimman osan olen tehnyt itse 6 viikon pakkolevon aikana - neuloin sukkia ja villatakkeja ja virkkasin ponchoja kummilapsille ja aikuisille. Vielä pitäisi tehdä äidin ryijy loppuun ja anopille ajateltiin tehdä kolme pikkutaulua. Mies tekee itse kehykset ja taustan (korkea kehys - ns. valumuotti" johon sekoitetaan kipsimassaa ja jokaiseen kehykseen/tauluun painetaan yhden lapsemme jalanjälki tai kädenjälki ja nimi. Jää sitten anopille muistoksi vauvankin jalan/kädenkuva. Kehykset maalataan sitten sukupuolen mukaan tai sitten kokonaan valkoiseksi. Kummeille/omille tädeille ja sedille teen herkkukorit : sämpylöitä, pipareita, sinappia, salaattikastiketta ja glögiä. Leivotaan lasten kanssa yhdessä ja lapset saavat tehdä kortit.
Jaaha - pitänee lähteä tekemään isännälle ruokaa... Ihana hiljaisuus, lapset lähtivät tuttavaperheen lasten luokse leikkimään pariksi tunniksi ja nyt saa olla hetken ihan omassa rauhassa :)
MrsCruiser 35+2
Siis mitä...? ERKKIERIKA mainitsi tuon lääkärin kohtelusta ja siitä, että oli nyrkillä läimäyttänyt alapäähän sisätutkimuksen jälkeen?? Täh? Mielenkiintoista....Kaikkea sitä kuuleekin!
Onneksi NEFIILI selvisi pelkillä mustelmilla moisesta kaatumisesta. Itseäkin noi rappuset pelottaa, kun on jyrkät, jä tuota maalattua (liukasta!) puuta. Ostoslistalla on jo muutosta saakka ollut ne tarraliuskat, mutta miten ne ei milloinkaan lähde kaupasta mukaan?? Varmaan pitää jonkun kunnolla kaatua, ennen kun alkaa tapahtua.
Voi että kuulostaa hyvältä tuo HEININ ravintolareissu. Itse juuri pari päivää sitten miehelle voivottelin, että kun ei ole päässyt ravintolan sapuskoille pitkiin aikoihin.... Niin kovasti tekis mieli, mutta en edes oikein tiedä että minne, kun kaikki kuulostaa niin hyvältä!! :o) Jospa sitä viimestään vaikka juhlistettaisiin niitä kolmekymppisiä sitten joulukuussa.
Mutta hyvältä kuulosti myöskin ne TINURIN leipomat muffinit. Mullakin nimittäin keliakia, joten hyvin kävis pellillinen luonnostaan gluteenitonta--etenkin jonkun muun leipomana! :o) Aamusella paistelin " pumpkin pancake" aamiaisen meille, ja tein listaa mielessä, että mitä kaikkea sitä tänään voisikaan leipoa...Mutta nyt tuhdin aamiaisen syötyä ei oikeen innostakaan se leivontapäivä enää. hmm... Jospa ensin laittaisi pari koneellista pyykkejä, niin voisihan se sitten taas alkaakin innostamaan. Leipääkin pitäisi leipoa pakkaseen, ja ne jouluvalmistelut samaten pyörii mielessä. Huomenna tulossa meille kaveri lapsineen. Eli jospa saisin piparitaikinan tänään laitettua, niin sehän olisi kivaa tekemistä isolle lapsikatraalle huomenna...
Olo ok. Mitä nyt pikkunen potkii tai nyrkkeilee kohdun suulle, mikä välistä " nipistelee" aika imakasti. Niin ja noita suppareita tulee tosi usein (ja kestää tosi pitkään!) seisailla ollessa. Mut lääkäri oli sitä mieltä et ne on vaan niitä harjotussuppareita, jotka ei saa mitään aikaan. Kun ne kuitenkin asettuu kun istuu tai käy pitkälleen. Ovat vaan epämukavia.
Mukavaa viikendiä kanssasisaret!
Um 33+3
Onpa kova tuuli: sadekin tulee vaakatasossa :) ihania ääniä kuuluu kun sade hakkaa ikkunaan :)) pitäisi olla mökillä nauttimassa luonnon voimista.
Hurja ilmalento portaissa, Nefilillä? taisi olla. Tuossapa yksi syy lisää miksi en kiipeä enää tuonne meidän yläkertaan Lapset saavat pitää sen valtakuntanaan. Meillä on kyllä " jarruportaat" mutta muuten väsyttävät tepsutella edes takaisin. Hyvä että siellä vauva kunnossa ja äiteekin selvisi " vaan" kipeillä paikoilla.
Täällä takana väsyttävä päivä: aamulla aikaisin klo 6.30 lähettiin ajelemaan sairaalaan (tytöllä, 8v, oli kitarisaleikkaus), matkaa on tuo 50km ja ilma oli kaikkea muuta kun mukava ajella :o Vielä ei ainakaan niska kramppaa vaikka aukeilla paikoilla piti rattia rutistaa oikein olan takaa jotta olis pysytty siinä missä oletti tien olevan (satoi kun Esterin per...stä). Myöhässähän tietty sitten lääkäri oli... Jännitin ihan mahottomasti sitä tytön nukutusta. Kaikki meni hyvin ja kotiin tultiin kahdelta. Mulla supisteli tosi kipeetä tossa päiväunia ennen (jännitys purkautui) ja ajattelin jo että pitääkö sitä lähteä ajelemaan takasin tuo sama reitti sairaalaan, mutta onneksi meni levolla ohi :))
Meillä ei nyt vielä sopisi tuo vauvanhakureissu kun olen ollut niin laiska ettei ole pienelle soppia valmiina :o eikä vaatteita laitettuna. Elikkä en ota kantaa tuohon yöpukujuttuun muuta kun että olen kuullut kans kehuttavan nuita pusseja jotka narulla krympätään jalkopäästä. Sideharsoja pussi tarttui mukaan kauppareissulla jo kuukausia sitten, hintaa en muista.
Sairaalakassikin on tietty pakkaamatta koska kaikki muukin laittamatta :o Otan itseäni niskasta kiinni ensi viikolla ja alan laitteleen pienelle omaa koloa tuonne mein makkariin. En viitsi paljon siihen panostaa koska sisarentyttäreni on tekemässä juuri siihen huoneeseen sisustussuunnitelmaa ja parin viikon sisään tulee sitä esittelemään niin tiedän sitten tekstiilien värit valita :)
Tulikohan edes muutama järkevä kieliopin mukainen lause?
Kirjoittelen taas myöhemmin... Voikaa paksusti ronsuset :))
RauPotar ja toukka 33+6 <- jee, huomenna jo 34 ja vauvan sanotaan olevan valmis!
Enpä ole sitten alkuraskauden täällä palstalla vieraillut. Nyt kun olen jäänyt kotiin niin tulipa mieleen vilkaista tätäkin palstaa.
Ulkokäännöksestä ja perätilasta täällä on puhuttu. Meillä esikoinen oli perätilassa, loppuun asti. Pariin otteeseen yritettiin kääntää siinä onnistumatta. Käännöksen aikana tilannetta seurattiin ultralla koko ajan tosi tarkkaan. Kun yritys lopetettiin makoilin käyrillä yli puolituntia. Kääntäminen siis ei välttämättä aina onnistu. Epäonnistunut yritys tuntui lähinnä epämiellyttävältä ei niinkään kivuliaalta. Voisin kyllä kuvitella että isommilla viikoilla 36 - 37 ei tuo luonnollinenkaan kääntyminen ihan kivuttomalta tunnu.
Esikoisen kohdalla päädyin alatiesynnytykseen kun mitään esteitä ei ollut. Poitsu ei onneksi mikään jättiläinen ollut vaan aavistuksen yli kolme kiloa. Itse silloin ajattelin että jos painoarvio on yli 3,5 niin sitten en ala alateitse synnyttämään. PT synnytyksessä ainakin TAYS:ssa on extra miehitys koko ajan paikalla kätilöitä ja lääkäreitä siis.
Onneksi tämä toinen kaveri on oikein päin tulossa. Ei haittaa vaikka olis vähän isompikin kun esikoinen.
T:Hyrre
Yökyöpeli täällä vielä kirjoittelee. Telkkaria oon töllännyt ja kuunnellut toisella korvalla yltyvää myrskyä. Hurja tuuli, vesi piiskaa ikkunaa tai melkein räntää tuo taitaa jo olla. Onneksi saa täällä sisällä vaan köllötellä.:)
Perätilasta: Aika monella joulutähtösellä taitaa olla vauva vielä väärin päin. Itse kuulun samaan joukkoon. Poikittain tuntuu kovin tämä meidän kolmonen viihtyvän. Äitiyspolille menen parin kolmen viikon päästä. Jos vauva on edelleen väärinpäin, olen jo neuvolassakin sanonut, etten ulkokäännökseen aio suostua. Perätilasynnytystä en myöskään uskalla ajatella, koska kahdessa aikaisemmassa synnytyksessä vauvan pää on ollut väärässä tarjonnassa johtuen todennäköisesti ahtaasta kohdasta lantiossa tai häntäluusta. Sektioon en kuitenkaan hinkua, joten elättelen vielä toiveita oikeasta tarjonnasta. Meidän kuopus ponkaisi itsensä istumaan rv:lla 37, mutta onneksi parin päivän päästä kiepsautti itsensä takaisin pää alaspäin. Yöllä teki molemmat voltit ja sen kyllä tunsi... ;)
Olipa onnea Nefili, kun et pahemmin satuttanut itseäsi rappuslennolla! Itsekin olen meinannut kaatua muutaman kerran. Muutenkin sitä huomaa olevansa tapaturma-alttiimpi tämän ison ja painavan vatsan kanssa, kun olo on kuin norsulla posliinikaupassa. Tavaroita ainakin tiputtelen enemmän kuin yleensä.
Oma napa: Ja tänään on ollutkin tuo navan seutu tosi kipeä. Tuntuu kuin vallan repeäisi, ihan kirvelee ja sattuu kunnolla sisäpuolelta navan läheltä. Kosketusta ei siedä ollenkaan, toivottavasti ei ainakaan pahene tämä ihme kipuilu. Muuten ei uutta eli supistelee entiseen tahtiin ja vauvakin tuntuu liikkuvan ihan mukavasti. Yöllä yleensä riittää, kun kerran käy vessassa. Nukkumaan menen usein näin vasta puolilta öin, joten aamuisin kyllä unettaa melko pitkään mutta se ei haittaa, kun saa kotosalla olla. Vuosilomaa vielä yksi päivä ja sitten 31.10. alkaa virallinen äippäloma.
Nyt taidan kuitenkin painua nukkumaan siis öitä kaikille!
Tuuti ja masuasukki 34+2
Hiukka jännittää kun mies lähti kesärenkailla ajelemaan mökin suuntaan Lappeenrantaan laittaakseen tönön talvikuntoon. Meinaa päästä takas Turkuun vielä tänään ja siinä välissä " koukata" Kotkasta hakemassa talvirenkaat (siinä siis syy, miksei ne ole alla vielä). Auto kun tuli ostettua Kotkasta viime keväänä... Jospa joku palstalainen asustelee siellä suunnassa niin tilanneraporttia säästä ja lumentulosta otetaan kiitollisena vastaan, mies kun ei varmaan kerro koko totuutta etten huolestuisi turhaan...
SONETTE, hieno kun sait puhuttua vauvan isän kanssa... Toivon totisesti, että asiat kääntyvät parhain päin koko perheen osalta!
ISÄNPÄIVÄ, pitäisi kai itsekin sellainen isyyspakkaus keksiä, mutta mua vaivaa lahjaideoiden puute. Olen aika mielikuvitukseton tyyppi niiden suhteen ja kun sattuu vielä näin, että miehellä 30. synttärit 20.11 niin se juhlapivä on aina isänpäivän nurkilla ja sitten tulee heti perään joulu ja siihen väliin nyt tämä uusi muksu... Mitään suurempia juhlia ei miehen juhlapäivänä järkätä, sitä kun ei tiedä pääsiskö itse juhlakalu edes paikalle...
Nyt pitäisi lähteä myrskyä uhmaamaan ja bussilla Myllyyn (paikallinen ostoshel***i ainakin näin lauantaisin). Siellä kun on punkkirokotusten viimeinen päivä tältä vuodelta ja pitää hoitaa esikoisen vahvistusrokote kuntoon. Minua eivät sattuneista syistä suostu nyt rokottamaan...
Masussa kaikki ok, kaveri on ollu jälleen hieman aktiivisempi pari päivää...
Tiina 34+2
huijj...maa on valkoinen, ainakin 2cm lunta ja esikoinen menossa tekemään lumiukkoja ja käskyttää hakemaan kelkkaa varastosta :)
voi lasten riemua kun on lunta!!! itsellä iski panikki, liekkö noilla rantasandaaleilla töpsyttelen kauppaan talvikenkä ostoksille.
kaikki vaatteet jääneet pieneksi esikoiselle, joten taidan viedä kirpputorille ylimääräiset tavarat, joita kootaan kasaan nyt v.lopun aikana orjan kanssa (eli serkkulikan)
sonetelle paljon voimia!!! kyllä kaikki menee hyvin!
tänään mennään sitten ukkelin veljen synttäreille. huoh...odottelen innoissani täytekakkua :) mitähän juhlaväki tuumaisi kun kauhoisin koko kakun yksin, lusikalla suoraan suuhun..nam
ostin poitsulle eilen askartelutarvikkeet että saa alkaa tekemään kortit valmiiksi ensi viikolla.
niin en muista olenko täällä hehkuttanut, mutta meille " varmistui" ultrassa rv28 että mahassa asustaa prinsessa :)))))
nyt lähden veteleen serkkulikkaa tukasta ja komentaan pipareiden paistoon.
kaikille hyvää v.loppua!!!
Arvatkaa mikä herätti?
Armoton NÄLKÄ! Nyt on masu ravittu ja suunnittelen uudelleen nukkumaan menoa. Ulkona sataa ja tuulee kovasti, kyllähän ne myrskyä lupasivat (meidän takapiha on siis edelleen laittamati, lupaan ryhdistäytyä, lupasivat jo ensi viikolla lunta).
Tytsy lähtee huomenna vanhempieni kanssa laivalla Tukholmaan, toivottavasti tuulet vähän tyyntyvät ennen sitä. Vaikka vähemmän nuo ruotsin laivat taitavat keinua kuin tallinnan laivat, saaristo on sen verran tiiviimpi helsinki- tukholma-reitillä...?
Eilen oli kaikista päivistä inhottavin tähän asti. Liitokset olivat niin kipeät ja arat, jotten kunnolla kävelemään päässyt. No... Perhe sai kiinalaisesta ruokaa ja maistuikin pitkästä aikaa oikein hyvälle, voisin elää valkosipulipähkinäkanalla pitempäänkin! Naurattaa paikallisen kinkin take away-käytäntö. Mukaan otettavista annoksista saa -20% alennuksen ja annos on ehkä 3 kertaa isompi kuin jos tilaisit sen ravintolassa nokan eteen. Punnitsin eilen riisiannoksen ja keitettyä riisiä oli paketissa kilo!!! Ja kastiketta niin paljon, että söimme kaikki kolme hengeä siitä. *suunnittelee uutta retkeä kiinalaisravintolaan*
Sellaisen päätöksen tuossa tein, että jos vauva ei poikittaistilastaan tajua kääntyä " oikein" päin, en anna ulkokäännöstä tehdä. En ole yhtään positiivista sanaa ulkokäännöksestä kuullut ja näillä supistuksilla ajatus ei tunnu hyvältä. Ja ei ole mitään takeita siitä, että vauva pysyy pää alaspäin siellä. Eli, jos kaveri on vielä loppuvaiheessa pää ylöspäin, saa olla. Mitään perätilasynnytystä en lähde kokeilemaan, vaikka tiedänkin, että lantio antaisi mahdollisuuden moiseen. Mutta ei surra etukäteen, siskonsa kääntyi vasta viikolla 35. Ja voitte kuvitella miltä se tuntui! Näytti ulkopuolisesta siltä, että alien on tulossa jotain muuta kuin luonnollista reittiä ulos.
Täytyy kyllä myöntää, että hengittäminen käy kohta aika työlääksi, kun vauva on poikittain tuossa heti keuhkojen alla ja sitten vielä potkii ystävällisesti kipeään häpyluuhun ja virtsarakkoon.
Mutta nyt kapuan tuonne yläkertaan, tytsy vielä pari tuntia nukkuu, joten jospa minäkin...
HUI... Tuuli yltynyt hurjaksi täällä etelä-Suomessa, pitäkää kiinni hatuistanne!
Kirsikka ja poikittais-aarre rv 31+0