Miksiköhän ulkomaisissa kokkiohjelmissa kalan fileointi tehdään aina selkäpuolelta aloittaen?
Ja täällä meillä vatsapuolelta. Yleensä selkäpuolen fileointi näyttää huomattavan enemmän aikaavievältä nyhertämiseltä, mutta sitä tekevät ihan maailman huippukokitkin esimerkiksi lohella, joten siihen kai täytyy olla joku syy jota en ymmärrä?
Kotimaisissa kokkiohjelmissa en toistaiseksi ole kenenkään nähnyt käyttävän tätä tekniikkaa.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
En ole paljon kokkiohjelmien fileerausta katsonut, mutta itse aloitan aina selkäpuolelta. Jos on kokonainen avaamaton hauki, niin suolet jäävät kylkiruotojen sisään.
Ohoh. En ole koskaan Suomessa nähnyt kenenkään tekevän noin, ja olen sentään 40 vuotta kalastanut melko aktiivisesti pitkin järviä ja koskia. Tajuan kyllä että sisäelimet jäävät kylkikaarten sisäpuolelle, mutta eikö tuo ole aikamoista nyhräämistä, ja saako sillä siistit fileet? Veistä joutuu käyttämään pienin viilloin, eikä filettä ja kylkiruotoja saa irti parilla viillolla kuten vatsapuolen fileoinnissa.
Norjalaiset perkaavat kalansa noin. Vatsaontelo jää kokonaan avaamatta. Esim turskassa on syötävää lähinnä selkäfileet, kyljet ovat ohkaiset, joten suomalaistyyli on ihan turhaa vaivannäköä. Sama toimii myös seille, kylkiviiva ohjaa veistä.
Vierailija kirjoitti:
Norjalaiset perkaavat kalansa noin. Vatsaontelo jää kokonaan avaamatta. Esim turskassa on syötävää lähinnä selkäfileet, kyljet ovat ohkaiset, joten suomalaistyyli on ihan turhaa vaivannäköä. Sama toimii myös seille, kylkiviiva ohjaa veistä.
Eivät perkaa. Mainetsemasi "suomalaistyyli" on se mitä käytetään yleisesti kaikissa ammattilaitoksissa. Nissä Norjalaisissakin. Ja on se kaikkein nopein ja vähävaivaisin kun sen osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät perkaa. Mainetsemasi "suomalaistyyli" on se mitä käytetään yleisesti kaikissa ammattilaitoksissa. Nissä Norjalaisissakin. Ja on se kaikkein nopein ja vähävaivaisin kun sen osaa.
Kyllä perkaavat. Me asutaan siellä kaikki kesät, ja jos jonkinlaista ja joka ikäistä tavisamatööriä tulee pohjoisen rannoilla vastaan. Myös kalastavat pilkkimällä eivätkä pinnasta, ihan syystä Tästä erottaa aina ekakertalaiset siellä. Ammattilaiset voivat tehdä mitä haluavat, ei liity tähän.
Samasta syystä, miksi kalakeitto on meillä kanssalisruokaa. Paikallista kalaa on kalastettu ja opittu hyödyntämään sitä tehokkaasti, koska ei ole ollut muutakaan maitolehmän, munien, rukiin, juuresten, ohran ja perunan kanssa. Nälänhätäkin tappoi täällä ennen itsenäistä Suomea.
Aina olen fileoinut selkäpuolelta, niin olen nähnyt jo lapsuudessani enkä muista koskaan nähneeni kenenkään tekevän toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä perkaavat. Me asutaan siellä kaikki kesät, ja jos jonkinlaista ja joka ikäistä tavisamatööriä tulee pohjoisen rannoilla vastaan. Myös kalastavat pilkkimällä eivätkä pinnasta, ihan syystä Tästä erottaa aina ekakertalaiset siellä. Ammattilaiset voivat tehdä mitä haluavat, ei liity tähän.
Eivät perkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sun mökkirannassa pyörii tuollaisia urpoja, se ei tarkoita että asioista mitään ymmärtävät tekisivät niin.
Vierailija kirjoitti:
Aina olen fileoinut selkäpuolelta, niin olen nähnyt jo lapsuudessani enkä muista koskaan nähneeni kenenkään tekevän toisin.
Älä puhu paskaa.
En ole paljon kokkiohjelmien fileerausta katsonut, mutta itse aloitan aina selkäpuolelta. Jos on kokonainen avaamaton hauki, niin suolet jäävät kylkiruotojen sisään.