Krooninen stressi ja paino, paljonko enemmän vaatii?
Jotain pitäisi varmaan tehdä eri tavalla kun on monta vuotta pudottanut painoa ilman, että vatsa olisi pienentynyt yhtään. Pitäisi saada selville, paljon enemmän kroonisen stressin kanssa pitäisi liikkua ja pienentää ravintomäärää verrattuna normaaliin. Ruokavaliosta kaikki herkut jätetty pois ja ravintomäärä päivässä on noin 1200 kcal. Joka päivä kuormittavaa liikuntaa 45-90 min. Stressi on käytännössä sellaista, että joka päivä tulee useita kohtauksia, joissa vaatteet kastuvat märiksi kylmästä hiestä ja se valuu noroina kasvoilla. Tälle ei lääketiede voi mitään, mutta luulisi, että paino putoisi, jos vain jatkaa liikunnan lisäämistä ja ravinnon vähentämistä.
Kommentit (22)
Sulla on nyt niin moni juttu pielessä etten tiedä mitä vastata. Anteeksi. Koeta pärjätä.
Piti mainita, että paino oli 95 kg ja pituus 180 cm. Painojen nostelu on muuttanut kyllä hiukan lihaksen ja rasvan suhdetta kehossa, mutta alavatsa näyttää sellaiselta kaljamahalta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat laihtuneet hyvin stressaavissa olosuhteissa. Keskellä sotaa, piiritystilanteita, keskitysleirejä, kaapattuina ja vangittuina jne.
Kyllä se siis onnistuu. Se on sitten eri asia kuinka järkevää tuollainen on. Sinun tapauksessasi niukka ravinto ja runsas liikunta lisäävät kehon stressiä. Ihminen on kokonaisuus. Jonkinlainen tasapaino olisi suotavaa. Jos rennompi asenne tuottaa parempia lopputuloksia.
Totta kai on niin, että liika liikkuminen ja liian vähäinen ravinto alkavat nekin lisätä kortisolia elimistössä. Samalla tavoin stressaaminen siitä, että ei liiku tai laihdu riittävästi. Koska minä olen kuitenkin jo valmiiksi stressaantunut patologisella tavalla, niin on epäuskottavaa, että elimistön lisästressaaminen enää voisi vaikuttaa pahemmin asiaan. Jos lähden ulos, niin joudun yleensä vaihtamaan vaatteet vähintään kerran, koska pelkästään huoli kastuvista vaatteista aiheuttaa niin voimakkaan stressireaktion, että vaatteet kastuvat hiestä. Silmät ovat jatkuvasti ärsyyntyneet niihin ryöppyävästä hiestä.
ap
Laihduttaminen on ihmisen tietoista toimintaa painon alentamiseksi. Yleisimpiä keinoja laihduttaa ovat ruokavalion muuttaminen, liikunnan lisääminen, laihdutuslääkkeiden käyttö, rasvaimu ja laihdutusleikkaus.
Kuinka kauan olet syönyt 1200kcal? Listaa päivän syömiset tähän
Ensin uni, sitten ravinto ja kolmanneksi liikunta ja rentoutuminen. Stressiä alas.
Kun työ tuo stressin ja nukut 1-2 tuntia vuorokaudessa pätkittäin, et laihdu. Nimim. Kokemusta 20 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vuoden tällä tavoin. Syön melkein aina samat ruoat samoista astioista, joten ei tarvitse laskea ravintomääriä erikseen. Aamulla 2 dl maustamaton jugurttia kaurahiutaleiden, myslin ja banaanin kanssa. Lounas on esim. tomaatti, omena ja kupillinen valkoisia papuja tomaattikastikkeessa raejuuston kanssa. Päivällisenä kahden munan munakas. Iltapala kipollinen maustamatonta jugurttia ja lusikallinen mysliä. Syön kerran viikossa kalaa tai lihaa esim. keitossa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kun työ tuo stressin ja nukut 1-2 tuntia vuorokaudessa pätkittäin, et laihdu. Nimim. Kokemusta 20 vuotta
Kyllä laihtuu, mutta hidasta se on.
-10kg/3kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-10kg/3kk
Mulla ei toimi. Olen ostanut eri valmentajilta ruokaohjeita ja muuta. Kaikki tökkää tuohon unettomuuteen. En tiedä vaikuttaako se muilla, mutta mulle se tuntuu olevan kynnyskysymys.
Mä kyllä laihdun ja vatsakin lähti, mutta 1500 kcal on laskettu päivän annos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden tällä tavoin. Syön melkein aina samat ruoat samoista astioista, joten ei tarvitse laskea ravintomääriä erikseen. Aamulla 2 dl maustamaton jugurttia kaurahiutaleiden, myslin ja banaanin kanssa. Lounas on esim. tomaatti, omena ja kupillinen valkoisia papuja tomaattikastikkeessa raejuuston kanssa. Päivällisenä kahden munan munakas. Iltapala kipollinen maustamatonta jugurttia ja lusikallinen mysliä. Syön kerran viikossa kalaa tai lihaa esim. keitossa.
ap
Kokeile OMAD-dieettiä. One meal a day. Googlaa yksityiskohdat. Vähintään sinuna kokeilisin pätkäpaastoa. Pidätkö ikinä korkeakalorisempia päiviä? Edes kerran kuussa? Pientä shokkihoitoa kropalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-10kg/3kk
Mulla ei toimi. Olen ostanut eri valmentajilta ruokaohjeita ja muuta. Kaikki tökkää tuohon unettomuuteen. En tiedä vaikuttaako se muilla, mutta mulle se tuntuu olevan kynnyskysymys.
Kyllä se vaikuttaa ihan varmasti, ja jokaisen kroppa reagoi myös eri tavalla just esim. stressiin, unettomuuteen jne. Mulla päivässä kalorit 500-800 ja silti laihtuminen oli noin hidasta, olisi pitänyt lähteä huomattavasti nopeammin, kuten ennen on lähtenyt, mutta stressi ja unettomuus todennäköisesti vaikutti siihen että tahti oli hitaampi kuin ennen.
ADF myös toimii, eli vain joka toinen päivä syöminen. Se vetää insuliinin alas, mikä laihduttaa melko nopeasti.
Ryöppyää ja lorisee, huh huh. 1200 kaloria my ass. Ei kai kukaan tuota usko.
Vierailija kirjoitti:
Ensin uni, sitten ravinto ja kolmanneksi liikunta ja rentoutuminen. Stressiä alas.
No sitten pitäisi olla hyvät lähtökohdat, sillä nukkumisen kanssa ei ole ongelmia. Stressin kanssa olen kamppaillut kymmenen vuotta, eikä näytä kovin hyvältä sen kanssa. Jos se on sellainen asia, jonka kanssa on pakko elää, niin olen halunnut kuitenkin päästä edes isosta mahasta eroon.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apKokeile OMAD-dieettiä. One meal a day. Googlaa yksityiskohdat. Vähintään sinuna kokeilisin pätkäpaastoa. Pidätkö ikinä korkeakalorisempia päiviä? Edes kerran kuussa? Pientä shokkihoitoa kropalle.
Kiinnostava ajatus sinänsä. Olen päätynyt tuohon neljään syömiskertaan kuitenkin siksi, että pidemmät välit tuottavat minulla selvää toimintakyvyn heikkenemistä niin, ettei ajatustyö tahdo onnistua. Tutkimuksissa olen käynyt tuon asian kanssa sen verran, että selvisi, ettei minulla ole mitään esidiabetestä tms.
ap
Minut stressi pitää langanlaihana. En liho, en sitten millään, vaikka kaloreita olen saanut 3500-4000 päivässä viimeisen viidentoista vuoden ajan. En edes urheile. Liikun toki paljon, mutten hikiliikuntaa.
Ihmiset ovat laihtuneet hyvin stressaavissa olosuhteissa. Keskellä sotaa, piiritystilanteita, keskitysleirejä, kaapattuina ja vangittuina jne.
Kyllä se siis onnistuu. Se on sitten eri asia kuinka järkevää tuollainen on. Sinun tapauksessasi niukka ravinto ja runsas liikunta lisäävät kehon stressiä. Ihminen on kokonaisuus. Jonkinlainen tasapaino olisi suotavaa. Jos rennompi asenne tuottaa parempia lopputuloksia.