Miksi viet vauvan kokoaikaiseen varhaiskasvatukseen
Me täällä päiväkotimaailmassa ja palveluohjauksessa tarkoitamme hyvää, kun ehdotamme tai kysymme kotihoidon jatkamisen mahdollisuutta edes muutamilla kk tai viikoilla. Terveisin alle vuoden ikäisiä tulokkaita jopa yli 9 tuntia viitenä päivänä kasvattava varhaiskasvatuksen ope.
Kommentit (312)
Jotta te voitte syyllistää huonoksi äidiksi. Ei muuta syytä.
Kun se lapsi pitää ruokkia ja vaatettaa.
Oppilaitoksessani lukukausi alkaa syyskuun alussa. Syksyn kursseja tarvitaan esitietoina kevään kursseille, joten jos en mene kouluun nyt, lykkääntyy opinnot vuodella.
Tästä on jo 20 vuotta, mutta kotiäitiyden tuputtaminen ei ole näköjään mihinkään muuttunut. Myös minua kehotettiin "tekemään uhraus" ja jäämään kotiäidiksi, kun olin saanut vakituisen työn, ja olimme juuri alkaneet rakentaa, asuntolainan lyhennyksetkin painoi päälle. Toisen kerran syyllistettiin, kun halusin opiskella lapsen ollessa noin vuoden vanha. Taas sain kuulla, miten olen huono äiti kun en kykene opiskelemaan vauvan läsnäollessa. Jokaisella on syynsä viedä vuoden vanha lapsi päivähoitoon, työelämä on melko rajua verrattuna 50-lukuun, jossa osa päivähoidon tädeistä tuntuu vieläkin elävän. Kaikilla ei ole rikasta miestä, joka rahoittaa kotona makoilun - ja sitten voi olla ihan vaan se, että naistakin tarvitaan siellä työpaikalla, esim. johtamaan projektia tai muuta vastaavaa. Jokainen varmaan olisi mielellään sen vauvan kanssa kotona jos vain voisi, mutta yrittäkää nyt käsittää nämä elämän realiteetit. Realiteetti on raha. Laskut ja lainanlyhennykset on hoidettava ajallaan, muuten käy huonosti - ja tuet ei ole niin hyviä, että niillä eläisi, maksaisi kohonneet sähkölaskut, kallistuneen ruuan, vaipat ja niin edelleen. Toisekseen teille maksetaan työstänne palkkaa, ja se työ ei ole äidin arvostelu vaan lapsen hoitaminen sillä aikaa kun se äiti on siellä töissä.
Miksi olet töissä varhaiskasvatuksessa, jos lasten hoitaminen on sinulle noin iso ongelma? Ei kaikilla ole varaa jäädä kotihoidon tuella kotiin.
Ei kuulu sinulle. Tee vain työsi äläkä työnnä nokkaasi asioihin, jotka eivät sinulle kuulu.
Koska on pakko. Rahat loppu, saa uuden työpaikan joka on pitkän päälle kokonaisuutta ajatellen parempi, saa työpaikan (jos on vaikka ennen vauvaa opiskellut tai ollut työtön).
Mikähän siinä on, että sinne päiväkotiin ei haluta yhtäkään lasta missään iässä hoidettavaksi.
En vie. Vien hänet laadukkaaseen perhepäivähoitoon. Siellä hänestä halutaan aidosti huolehtia toisin kuin sinun työpaikallasi, jossa lapset ovat vain taakka ja häiritsevät tätien juoruilua.
Monesko aloitus tämä on tälle viikonlopulle, jossa hoitajien on pakko päästä kritisoimaan perheitä ja perheiden valintoja ja tunkemaan nokkaansa muiden asioihin.
Hoidatte ne lapset sen ajan kun ne on siellä. Sen enempää teille ei asiat kuulu.
Ajattele kun kaupan kassakin tivaisi sulta joka perjantai miksi sä ostat perjantaipullon. Tai suklaapatukan. Tai sairaanhoitaja saarnaisi sulle asioista mitkä ei pätkän vertaa kuulu sille sairaanhoitajalle.
No kyllä VAUVA on aika pieni olemaan 9 tuntia päivässä hoidossa. N. vuodenikäinen jo eri juttu. Toki aina ei voi vaan valita, mutta en kyllä itse pistäisi vauvaa hoitoon, jos ei ole ihan pakko.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä VAUVA on aika pieni olemaan 9 tuntia päivässä hoidossa. N. vuodenikäinen jo eri juttu. Toki aina ei voi vaan valita, mutta en kyllä itse pistäisi vauvaa hoitoon, jos ei ole ihan pakko.
Vauva se on 9-10kk ikäinenkin. Ja siinä vaiheessa loppuu yleensä äitiysloma.
Vierailija kirjoitti:
Arvaa mitä: kukaan muukaan ei pistä lasta huviksi sinne hoitoon. Se on vain päiväkotitätien fantasia, että lapset on hoidossa turhaan ja vanhemmat lojuu kotona. Ihan kuin tässä maassa ei muualla tehtäisi töitä kuin päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla 9kk ikäinen vauva eroaa sinusta noin vuoden ikäisestä? Eihän 9kk ikäinen ole kuin 3kk alle vuoden. Vai luulitko, että tässä puhutaan jostain 3kk ikäisistä vauvoista :D Ei liene nykyisin edes mahdollista laittaa niin pientä vauvaa päivähoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Aika heikoissa kantimissa on elämä ja talous jos pitää saada lapsi mutta ei pysty edes perusasioita sille hoitamaan ensimmäisinä vuosina ilman että on täydet päivät töissä. Ne ensimmäiset vuodet kotona ovat todella arvokkaita. Monella on autot, talot, mökit, kamppeet viimeisen päälle ja lainoja ja muita ei pakollisia kuluja, mutta pieni lapsi sitten tuupataan hoitoon heti ku sinne lain mukaan pääsee ja sanotaan syyksi että muuten se nääntyy alasti nälkään.
Miksi lapsen pitää kärsiä? Miksi aikuinen ei voi joustaa ja järjestää asioita niin että lapsi saisi olla kotona rauhassa kunnes on edes jotain taitoja pärjätä siellä hoidossa muiden kanssa. Tämä on arvovalinta eikä mikään rahakysymys. Rahaa kyllä on, kyse on ihan muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika heikoissa kantimissa on elämä ja talous jos pitää saada lapsi mutta ei pysty edes perusasioita sille hoitamaan ensimmäisinä vuosina ilman että on täydet päivät töissä. Ne ensimmäiset vuodet kotona ovat todella arvokkaita. Monella on autot, talot, mökit, kamppeet viimeisen päälle ja lainoja ja muita ei pakollisia kuluja, mutta pieni lapsi sitten tuupataan hoitoon heti ku sinne lain mukaan pääsee ja sanotaan syyksi että muuten se nääntyy alasti nälkään.
Miksi lapsen pitää kärsiä? Miksi aikuinen ei voi joustaa ja järjestää asioita niin että lapsi saisi olla kotona rauhassa kunnes on edes jotain taitoja pärjätä siellä hoidossa muiden kanssa. Tämä on arvovalinta eikä mikään rahakysymys. Rahaa kyllä on, kyse on ihan muusta.
Voi lapsipieni, kun rahaa ei tule taikaseinästä, vaikka kermaperseenä niin voit luulla. Kotihoidontuki on noin 300€/kk. Sillä ei pitkälle pötkitä.
Vierailija kirjoitti:
Monesko aloitus tämä on tälle viikonlopulle, jossa hoitajien on pakko päästä kritisoimaan perheitä ja perheiden valintoja ja tunkemaan nokkaansa muiden asioihin.
Hoidatte ne lapset sen ajan kun ne on siellä. Sen enempää teille ei asiat kuulu.
Ajattele kun kaupan kassakin tivaisi sulta joka perjantai miksi sä ostat perjantaipullon. Tai suklaapatukan. Tai sairaanhoitaja saarnaisi sulle asioista mitkä ei pätkän vertaa kuulu sille sairaanhoitajalle.
Tässä on kyllä ideaa. Alankin kritisoimaan porukkaa töissä ihan töihin liittymättömistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Olin jotain vuosia sitten harjoittelussa päiväkodissa ja siellä eläkeikää lähestyvä hoitaja kertoi, miten hänen työuransa alkuaikoina hoitopaikassa oli oikeasti pieniä vauvoja. Silloin äitiysloma oli vain kolmisen kuukautta. Nykyisin kuitenkin käytännössä kukaan ei vielä lasta päiväkotiin alle 9kk ikäisenä. Se on jo aika lähellä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Laiskat akat tekee lapsia ja sitten sysäävät ne muiden hoidettaviksi.
Laiskat trollit tehtailevat aina näitä samoja väsyneitä provoja. 🥱🥱
Menen kokoaikaiseen työhön etten loisi.
Ihan sun kiusakseks. En suinkaan sen takia että mun on palattava töihin.
T. Äiti jonka kaikki lapset syntyi viikoilla 42+4-43+0 ja näin ollen olivat hyvin pieniä kun loma loppui