Mikä oikeus on ohjeistaa lapsen vanhempaa, jos itsellään ei ole lapsia?
Törmännyt tähän asiaan nyt kahdesti vähän ajan sisällä.
Tapaus 1. Tyttäreni 7 v. on ujo. Hän kuitenkin tervehtii ja vastailee tuttujen kysymyksiin. Meillä kävi kesävieraita. Mieheni täti alkoi sanoa minulle (ei siis miehelleni, vaikka hänkin oli läsnä), että kannattaa laittaa tyttö syksyllä kerhoon, niin reipastuu. Ikinä ei ole itse naimisissa ollut eikä ole omia lapsia, niin mitä se tulee toisille ohjeita antamaan. Sanokoon sitten, kun on yhtä ujoa lasta kasvattanut.
Tapaus 2. Koiran kasvattaja antoi minulle ohjeita, miten minun pitää ohjata omia lapsiani olemaan koiran kanssa. Typeriä ohjeita vieläpä. Tyyliin: lapsen pitää katsoa, ettei koira jää oven väliin ja kannattaa opettaa lapset heti, että koira päätä, mihin suuntaan lenkillä mennään. Minun kannattaa kuulemma itse lähteä lenkille mukaan opastamaan, että se on ulkoiluttaja, joka päättää suunnan, kun lapset ei ymmärrä. Jestas sentään, kun meille se koira on ihan vaan lemmikki ja minulla on ollut koiria 30 vuotta elämästäni. Meidän lapset on syntyneet koiratalouteen. Ja toiseksi: minähän sen päätän, miten ohjeistan lapseni toimimaan koiran kanssa eikä mikään kasvattaja.
Kommentit (140)
Ujona ja arkana lapsena tuo olis ollut mulle itselleni kauhistus, jos pakotetaan johonkin kerhoon. Mitä sekin tarkoittaa, kerho siis. Ihmiset ei kyllä yhtään ajattele, että ujolle pahinta on olla isossa koululuokassa päivät ja jos vielä iltaisin pitäisi kerhoryhmissä olla sosiaalinen. Mitä varten sukulaisten pitää puuttua luonteenpiirteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan fiksuja neuvoja kyllä. Joskus kannattaa ottaa se pää pois omasta perseestä :)
Sä voit itse tehdä niin ja yrittää opetella vaikka empatiaa. Mun mielestä pahinta on pakottaa ujo lapsi kerhoihin, jos aloite ei tule itseltään. Reippaus ei ole mikään pakollinen luonteenpiirre, joka ihmisellä pitää olla. Kauheinta on, jos se lapsi on itse kuullut, miten arvostellaan. Aikuiset on joskus niin ajattelemattomia.
Ujous on normaalia, älä usko sitä tätiä kerhoineen. Koirien kanssa voi olla kyllä varovainen ettei joku astu tassulle tai jää väliin, mutta totta että ohje taisi olla turha, kun tiedätte nuo kaikki asiat.
Ujo lapsi väkisin kerhoon...ensinnäkin pahimmillaan hirveä taistelu, jotta saa hänet väkisin paikalle. Sitten hän murjottaa siellä yksin haluamatta puhua kellekään, koska ei halunnut sinne alun perinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan fiksuja neuvoja kyllä. Joskus kannattaa ottaa se pää pois omasta perseestä :)
Sä voit itse tehdä niin ja yrittää opetella vaikka empatiaa. Mun mielestä pahinta on pakottaa ujo lapsi kerhoihin, jos aloite ei tule itseltään. Reippaus ei ole mikään pakollinen luonteenpiirre, joka ihmisellä pitää olla. Kauheinta on, jos se lapsi on itse kuullut, miten arvostellaan. Aikuiset on joskus niin ajattelemattomia.
Menikö tunteisiin? Kyllä ujoa lasta kannattaa vähän myös rohkaista eikä kasvattaa pumpulissa. Terv. koko lapsuuden ja nuoruuden ujoudesta kärsinyt, nykyinen vakaope
Jokainen vakaope tietää tunnetaidoista. Koskee sekä lapsia että heidän vanhempiaan. Suomessa ei nykypäivänä ole vaka-opettajaa, joka ei olisi kuullut erilaisista persoonallisuuden piirteistä, lapsen oman motivaation herättelystä tai siitä, millaisia asioita on sopivaa puhua esim. lapsen kuullen. Lyttääminen on niin mennyttä aikaa. Ihan sama, mikä sinä olet ollut lapsena, mutta tunneälyään voi kehittää myös aikuisena.
Ei varmaan mikään jos ei itse osaa olla aikuinen.
Lapseni on monta kertaa kiitellyt miestäni ( aikuisena )sitä miten mieheni osasi olla johdonmukainen ja myös ottaa hänen oikkuilunsa aikuisena ,provosoitumatta niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menikö tunteisiin? Kyllä ujoa lasta kannattaa vähän myös rohkaista eikä kasvattaa pumpulissa. Terv. koko lapsuuden ja nuoruuden ujoudesta kärsinyt, nykyinen vakaope
Vakaope kysyy menikö tunteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen vakaope tietää tunnetaidoista. Koskee sekä lapsia että heidän vanhempiaan. Suomessa ei nykypäivänä ole vaka-opettajaa, joka ei olisi kuullut erilaisista persoonallisuuden piirteistä, lapsen oman motivaation herättelystä tai siitä, millaisia asioita on sopivaa puhua esim. lapsen kuullen. Lyttääminen on niin mennyttä aikaa. Ihan sama, mikä sinä olet ollut lapsena, mutta tunneälyään voi kehittää myös aikuisena.
Vakaope ei vaan ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko sä oikeesti vaka-ope ja käsket ottamaan pään pois omasta perseestä? Mitä kielenkäyttöä! Luulisi lasten kanssa työskentelevillä olevan jotain sivistystä. Millainen koulutus sinulla on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakaope kysyy menikö tunteisiin?
Ihan kuin meidän perheen teini 3 vuotta sitten. Joka asiaan kommentti, että menikö tunteisiin.
Tiedoksi vaan että monesti ne lapsettomat olis parempia vanhempia kuin ne keillä on lapsia
Varmaan samasta syystä kuin lähes kaikki pyytämättömät neuvot annetaan ja moni muu jollain tapaa tunkeutuva käytös perustellaan. "Hyvällähän minä vaan". Meillä appiukon lapseton thaivaimo tietää kaiken lastenhoidosta, omasta mielestään siis, ja ohjeistaa minulle taikauskoon sekä omaan kulttuuriinsa perustuvia hoitovinkkejä jatkuvasti, kun olemme visiitillä. Juu, en ole leikkaamassa vauvan hiuksia, koska uskot siten vauvalle kasvavan uusi paksu tukka enkä ole ensimmäisinä kiinteinä syöttämässä kalaa ja soijakastikkeella maustettua riisiä.
Miksi stressaat tuollasista noin paljon? Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos jos ei neuvot nappaa.
Tuon kerhokommentin jotenkin ymmärtäisi, jos se olisi vaikka ystävältä, jonka lapsi ollut samassa tilanteessa ja hyötynyt kerhosta, mutta ei jonkun tätien tehtävä ole antaa neuvoja. Tulee mieleen ex-anoppi, joka tiesi kaiken ja antoi suuna päänä ohjeita, miten lapsia kasvatetaan. Ohjeita tuli pyytämättäkin ja lopulta kyllästyin ja sanoin, että älä puutu meidän lasten kasvatukseen. Olen tästä ex-anopista joskus palstalla kertonut, kun sanoi, että pojalla kannattaa käyttää tiukkaa pipoa, niin ei korvat pääse kasvamaan hörökorviksi. Poika kysyi mummin vierailun jälkeen, onko hänellä rumat korvat.
Vähän turhan herkkänahkainen olet.
Täti varmasti tarkoitti hyvää, ajatteli että ujon tytön olisi oman itsensä vuoksi hyvä alkaa totutella ihmisiin edes kerran viikossa kerhossa.
Ja koiraneuvo.. jättivätkö ne lapsesi koiran oven väliin ja taluttivat holtittoman näköisesti?
Lapsettomuus ei nähdäkseni liity asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi vaan että monesti ne lapsettomat olis parempia vanhempia kuin ne keillä on lapsia
Vaan kun ei heidän tarvitse ohjeistaa. Ei lapsettomaksi jääminen tarkoita automaattisesti, että neuvot on toivottuja tai korrekteja.
Aloittaja osoittaa jälleen että lapsia tekevät monesti ne yhteiskunnan heikkolahjaisimmat kun taas ne fiksuimmat, joilla olisi eniten kykyjä olla hyvä vanhempi, ovat monesti lapsettomia