Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä oikeus on ohjeistaa lapsen vanhempaa, jos itsellään ei ole lapsia?

Vierailija
26.08.2022 |

Törmännyt tähän asiaan nyt kahdesti vähän ajan sisällä.

Tapaus 1. Tyttäreni 7 v. on ujo. Hän kuitenkin tervehtii ja vastailee tuttujen kysymyksiin. Meillä kävi kesävieraita. Mieheni täti alkoi sanoa minulle (ei siis miehelleni, vaikka hänkin oli läsnä), että kannattaa laittaa tyttö syksyllä kerhoon, niin reipastuu. Ikinä ei ole itse naimisissa ollut eikä ole omia lapsia, niin mitä se tulee toisille ohjeita antamaan. Sanokoon sitten, kun on yhtä ujoa lasta kasvattanut.

Tapaus 2. Koiran kasvattaja antoi minulle ohjeita, miten minun pitää ohjata omia lapsiani olemaan koiran kanssa. Typeriä ohjeita vieläpä. Tyyliin: lapsen pitää katsoa, ettei koira jää oven väliin ja kannattaa opettaa lapset heti, että koira päätä, mihin suuntaan lenkillä mennään. Minun kannattaa kuulemma itse lähteä lenkille mukaan opastamaan, että se on ulkoiluttaja, joka päättää suunnan, kun lapset ei ymmärrä. Jestas sentään, kun meille se koira on ihan vaan lemmikki ja minulla on ollut koiria 30 vuotta elämästäni. Meidän lapset on syntyneet koiratalouteen. Ja toiseksi: minähän sen päätän, miten ohjeistan lapseni toimimaan koiran kanssa eikä mikään kasvattaja.

Kommentit (140)

Vierailija
21/140 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lapseton, monesti huomannut seuraavan asian:

- Kun on isompi porukka (kavereita/työkavereita/sukulaisia) koolla, ne joilla on lapsia tai jo lapsenlapsia puhuvat keskenään kaikesta lapsiin liittyvästä.

Toisinaan tuoreiden vanhempien kanssa saatetaan jopa pari h puhua lapsista ja jakaa kaikenlaisia neuvoja.

Tämä on ok niille, joilla on lapsia.

Mutta JOS minä tai joku muu lapseton edes ohimennen (lapsista ja lapsiin liittyvistä asioista puhutaan helposti huom koko ilta) niin voi luoja mikä meteli.

Kommentit joutuu miettimään äärettömän tarkkaan, neutraalisti ja kommentoimaan tyyliin "vanhempani aikoinaan tekivät minulle niin..." jos joku pyytää osallistumaan keskusteluun.

Jos emme (me lapsettomat) sano mitään, niin aika outoahan se on ja sitäkin ihmetellään.

Lapsista emme saisi puhua tai neuvoa, mistään muusta lapsen saaneet taas eivät välillä halua puhua..

Tarvitseeko sanoa, että pariin kaveriin on yhteydenpito pakostakin jäänyt, kun kaikki mitä tein ja sanoin/en sanonut jos olin hiljaa oli aina väärin koska olin lapseton?

Vierailija
22/140 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän turhan herkkänahkainen olet.

Täti varmasti tarkoitti hyvää, ajatteli että ujon tytön olisi oman itsensä vuoksi hyvä alkaa totutella ihmisiin edes kerran viikossa kerhossa.

Ja koiraneuvo.. jättivätkö ne lapsesi koiran oven väliin ja taluttivat holtittoman näköisesti?

Lapsettomuus ei nähdäkseni liity asiaan.

Totutella ihmisiin? 7-vuotiaan? Että ihmisiä ei ole eskarissa tai koulussa tai iltapäiväkerhossa? Yksinkö ne 7-vuotiaat päivänsä viettää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/140 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset neuvovat, jos kokevat, että olet itse hukassa

Vierailija
24/140 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä vaan että ohjeistivat 

Vierailija
25/140 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyviä neuvoja nuo on, vaikkakin en nyt ihan ujoa laittaisi väkisin sosiaalistumaan.

Menee ohi aiheen, mutta itseäni keljuttaa sisaren käydessä lasten kanssa ja loppupeleissä joudun pitämään heille rajoja. Meillä ei hypitä sohvalla. Syömiset ja juomiset hoidetaan pöydässä eikä lähdetä kuljeskelemaan. Koiraa ei kiusata.

Heillä on kuulemma kotona ihan samat säännöt, mutta sisareni ei puuttunut millään noihin meillä käydessä. Loppujen lopuksi mehut kaatuivat pitkin olohuoneen lattiaa ja keksiä oli murusteltu niin matolle kuin sohvalle. Koiraa käytiin tahallaan härnäämässä kunnes se meinasi hermostua (meillä on hyvin rauhallinen koira, mutta joku raja silläkin menee).

Opettakaa jo kotona, mikä on sallittua ja mikä ei! Etenkin kyläpaikoissa.

Vierailija
26/140 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mun mielestä mitään jos joku nyt kokee asiaksensa neuvoa. Kunhan se ei mene jankkaamiseksi. Ja tuollainen lapsen kuullen taivastelu on törkeää.

Miehen veli on kovin kilpailuviettinen, ja hän usein ääneen ihmettelee miten meidän vanhin tyttö onkin niin lyhyt ja leveä.

Lapsi on 7v. Lyhyt ja raskasrakenteinen. Ei millään mittapuulla kuitenkaan lihava. Paitsi omasta mielestään nyt sitten on. Kylmäävää kuulla 7v suusta ettei hän halua ollenkaan karkkipäivänä herkkuja, koska on niin lihava. Että kiitoksia vaan sedälle. Hyvin meni.

Vierailija
27/140 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mun mielestä mitään jos joku nyt kokee asiaksensa neuvoa. Kunhan se ei mene jankkaamiseksi. Ja tuollainen lapsen kuullen taivastelu on törkeää.

Miehen veli on kovin kilpailuviettinen, ja hän usein ääneen ihmettelee miten meidän vanhin tyttö onkin niin lyhyt ja leveä.

Lapsi on 7v. Lyhyt ja raskasrakenteinen. Ei millään mittapuulla kuitenkaan lihava. Paitsi omasta mielestään nyt sitten on. Kylmäävää kuulla 7v suusta ettei hän halua ollenkaan karkkipäivänä herkkuja, koska on niin lihava. Että kiitoksia vaan sedälle. Hyvin meni.

Meillä isovanhempi tällainen. Haukkuu jopa taaperoita läskip**seiksi. Ei voi ymmärtää näiden ihmisten ajatusten kulkua.

Vierailija
28/140 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin tyttö on aika ujo ja hitaasti lämpeävä vieraampien ihmisten kanssa. Jännittää aina uusia tilanteita ja uusia ihmisiä. Vastaavia neuvoja on kuultu vuosien varrella vähän liikaakin. En ymmärrä mikä ongelma se on joillekin vanhoille tädeille, että tytöllä menee vähän pidempään, että rohkaistuu puhumaan. Joskus tosin vetäytyy kokonaan, kun joku tällainen tomera täti tulee läksyttämään, että millainen pitäisi olla.

Tyttö on 9-vuotias. Pärjää kyllä ja tulee ulos kuorestaan lopulta, jos saa seurata sivusta hetken. Koulussa ja harrastuksissa menee hyvin tutussa porukassa. Jotain ongelmasta ehkä kertoo se, että on lopulta ujo ja hiljainen vain näiden tietyn tyyppisten tätien seurassa.

Vierailija
29/140 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän turhan herkkänahkainen olet.

Täti varmasti tarkoitti hyvää, ajatteli että ujon tytön olisi oman itsensä vuoksi hyvä alkaa totutella ihmisiin edes kerran viikossa kerhossa.

Ja koiraneuvo.. jättivätkö ne lapsesi koiran oven väliin ja taluttivat holtittoman näköisesti?

Lapsettomuus ei nähdäkseni liity asiaan.

Eiköhän 7-vuotias ole koulussa. Siinäkin voi olla ihan tarpeeksi opettelua ujolle lapselle.

Vierailija
30/140 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Kun on isompi porukka (kavereita/työkavereita/sukulaisia) koolla, ne joilla on lapsia tai jo lapsenlapsia puhuvat keskenään kaikesta lapsiin liittyvästä.

Toisinaan tuoreiden vanhempien kanssa saatetaan jopa pari h puhua lapsista ja jakaa kaikenlaisia neuvoja.

Mutta JOS minä tai joku muu lapseton edes ohimennen (lapsista ja lapsiin liittyvistä asioista puhutaan helposti huom koko ilta) niin voi luoja mikä meteli.

Kommentit joutuu miettimään äärettömän tarkkaan, neutraalisti ja kommentoimaan tyyliin "vanhempani aikoinaan tekivät minulle niin..." jos joku pyytää osallistumaan keskusteluun.

Jos emme (me lapsettomat) sano mitään, niin aika outoahan se on ja sitäkin ihmetellään.

Lapsista emme saisi puhua tai neuvoa, mistään muusta lapsen saaneet taas eivät välillä halua puhua..

Tarvitseeko sanoa, että pariin kaveriin on yhteydenpito pakostakin jäänyt, kun kaikki mitä tein ja sanoin/en sanonut jos olin hiljaa oli aina väärin koska olin lapseton?

Tämä oli oikein hyvä mielipide. Lisään vielä mukaan sen, että vanhempien ja isovanhempien mieleen ei usein juolahda se miten heidänkin murulaiset joutuvat tekemisiin myös lapsettomien aikuisten kanssa.  Koulussa, kaupassa, huvipuistossa, julkisissa liikennevälineissä jne.

Vanhemmilla ja isovanhemmille tekee hyvää saada palautetta siitä, miten heidän kapea näkemyksensä omista jälkeläisistään ei kuitenkaan edusta valtaväestön mielipidettä heidän tavastaan kasvattaa lapsiaan. Siihen voi puuttua bussikuski, koulun siivooja, huvipuiston pääsylipun myyjä tai se sinkkutäti suvusta ym:t. 

Vierailija
31/140 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan lapsettomana jopa palkkaa siitä, että neuvon ja kasvatan lapsia. 

Vierailija
32/140 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä isovanhempi tällainen. Haukkuu jopa taaperoita läskip**seiksi. Ei voi ymmärtää näiden ihmisten ajatusten kulkua.

Mulle vastaavasti täti kauhisteli teininä, kun finniä oli jokunen kappale (ei kuitenkaan ihan pitsanaama), että ei tytöillä voi olla finnejä, ne pitää laittaa piiloon. Hei, tule meille niin varaan sulle kosmetologille ajan, sillä lähtee finnit!

Juu, aivan varmana lähdin melkein 400 km päähän kosmetologille vain siksi että täti, jota näin kerta vuoteen, kauhisteli teini-iässä normaalia asiaa. Mutta nuo kommentit eivät ainakaan kohentanut itsetuntoa yhtään. Ajan kanssa finnit katosivat omia aikojaan.

Vierailija
33/140 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ujona ja arkana lapsena tuo olis ollut mulle itselleni kauhistus, jos pakotetaan johonkin kerhoon. Mitä sekin tarkoittaa, kerho siis. Ihmiset ei kyllä yhtään ajattele, että ujolle pahinta on olla isossa koululuokassa päivät ja jos vielä iltaisin pitäisi kerhoryhmissä olla sosiaalinen. Mitä varten sukulaisten pitää puuttua luonteenpiirteisiin.

Puuttuminen toisen kasvatukseen ei ole koskaan ok, mutta tuo kerho-homma on ihan fiksu pointti. Nuorena lapsi assimiloituu nopeammin. Itse olin toai ujo pienenä, olin kotona eskarin alkamiseen asti ja äiti kotona nuorimman sisaruksen kanssa kunnes täytin 9. Oli todella rankkaa koulussa, jossa piti oppia pikapikaa ujoudesta pois. Päiväkoti/kerho olisi tehnyt minulle tosi hyvää jo mahdollisimman ajoissa, mutta ei apn lapselle vieläkään ole liian myöhäistä.

Itse opin vihdoin sosiaaliseksi lukiossa ja nykyään olenkin todella ekstrovertti ihminen. Oma lapsi (toki on sosiaalinen) meni aikaisin päiväkotiin, myös tästä syystä.

Vierailija
34/140 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin te jotkut lapselliset sitten koette oikeudeksenne sanoa lapsettomalle, että kyllä se mieli muuttuu ja lapsia tekin hankitte sitten joskus myöhemmin.

Olet idiootti.

Vierailija
35/140 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakaope wtf kaikki muka tietää mitä tarkoittaa! Työnnän pääni perseeseen, kun en ymmärrä mistä puhutaan.

Vierailija
36/140 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

menetän uskoani ihmisiin, kun aika ajoin joutuu lukemaan kommentteja tyyliin: miten lapseton voi muka ymmärtää mitään lapsen kasvatuksesta tai vanhemmuudesta. Aina pitää jäädä miettimään sen sanojan pään sisältöä, että miten joku vanhempi ei muka voi ymmärtää miten lapseton voisi ymmärtää vanhemmuutta.

Vierailija
37/140 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeutuksen antaa se, että nuo neuvojat ovat sinua fiksumpia.

Vierailija
38/140 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli oikein hyvä mielipide. Lisään vielä mukaan sen, että vanhempien ja isovanhempien mieleen ei usein juolahda se miten heidänkin murulaiset joutuvat tekemisiin myös lapsettomien aikuisten kanssa.  Koulussa, kaupassa, huvipuistossa, julkisissa liikennevälineissä jne.

Vanhemmilla ja isovanhemmille tekee hyvää saada palautetta siitä, miten heidän kapea näkemyksensä omista jälkeläisistään ei kuitenkaan edusta valtaväestön mielipidettä heidän tavastaan kasvattaa lapsiaan. Siihen voi puuttua bussikuski, koulun siivooja, huvipuiston pääsylipun myyjä tai se sinkkutäti suvusta ym:t. 

Riippuu miten ne asiat ilmaisee. Oma siskoni arvosteli kaikkea lapsen kasvatukseen ja ravitsemukseen liittyvää jatkuvasti hyvin ikävään sävyyn meille sisaruksille, joilla oli jo lapset. Sitten teki lapsen vanhoilla päivillään eikä kiellä tältä yhtään mitään, koska lapsen mieltä ei saa pahoittaa. Lisäksi tämä 1-vuotias veteli sipsejä ja karkkeja isomummo synttäreillä enemmän kuin kouluikäiset serkkunsa.

Vierailija
39/140 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ujona ja arkana lapsena tuo olis ollut mulle itselleni kauhistus, jos pakotetaan johonkin kerhoon. Mitä sekin tarkoittaa, kerho siis. Ihmiset ei kyllä yhtään ajattele, että ujolle pahinta on olla isossa koululuokassa päivät ja jos vielä iltaisin pitäisi kerhoryhmissä olla sosiaalinen. Mitä varten sukulaisten pitää puuttua luonteenpiirteisiin.

Niinpä. Usein nämä lapsettomat neuvojat peilaavat kaikkea omaan lapsuuteensa: "kyllä minäkin lapsena pystyin siihen ja tähän..."

Aika kultaa myös muistoja.

Vierailija
40/140 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

menetän uskoani ihmisiin, kun aika ajoin joutuu lukemaan kommentteja tyyliin: miten lapseton voi muka ymmärtää mitään lapsen kasvatuksesta tai vanhemmuudesta. Aina pitää jäädä miettimään sen sanojan pään sisältöä, että miten joku vanhempi ei muka voi ymmärtää miten lapseton voisi ymmärtää vanhemmuutta.

Lapseton näkee perhettä muutaman tunnin jossain. Se on aika eri asia kuin elää sitä vanhemmuutta ja kasvattaa lasta hyvinä ja huonoina päivinä. Hienoa tietenkin, jos koet olevasi perhe-elämän asiantuntija lapsettomana. :D