Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut lapset on aina päiväkodissa vielä minuuttia ennen kuin päiväkoti menee kiinni?

Vierailija
25.08.2022 |

Yleensä vieläpä ne samat lapset.

Kommentit (646)

Vierailija
141/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkoti on aukioloaikojen mukaan auki klo 18 saakka, mutta usein jos haen klo 16.30 niin lapsi on viimeinen. Joskus olen siellä päiväkodilla tosiaan vasta silloin 16.30, vaikka useimmiten hyvissä ajoin ennen. Ei siinä haussa kyllä kauan mene jos huomaan että työntekijä on sitten lähdössä kotiin.

Tosin ihmettelen kyllä tätä asennetta että lapsen ja vanhemman on oltava ulkona tasan klo 17 tai mielellään jo ennen, ihan näin itse aspatyötä tehneenä. Kyllä meillä palveltiin viimeinenkin asiakas aina vaikka meni muutama minuutti yli sulkemisajan, ihan selvä juttu. Joskus meni ns ylitöiksi, mutta sitähän sattuu kaikissa työpaikoissa.

Vierailija
142/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hoitoaika on siihen asti, niin se on. Itse esim. haen aina juuri klo 17. Tuon lapset ehkä n. 8:15 ja siinä välissä teen työpäivän. Tottakai voitaisiin herätä jo aikaisemmin, tuoda lapset 7:30 ja hakea 16:15, mutta päivän pituus olisi lapsille täysin sama (olen kokopäivätyössä) ja en ole mikään aamuvirkku, joten aamut olisi paljon rasittavampia, jos pitäisi noin aikaisin lähteä.

Miksi ei saisi hakea klo17, jos siihen asti kerran on päiväkoti auki?

t.sinkkuäiti

Lisään vielä tähän, että päiväkoti on auki klo17 asti ja työntekijän työvuoro päättyy 17:15. Eli tulkitsen, että lapseni saavat hoitoa klo17 asti.

Päiväkodin työntekijän vuoro saattaa päättyä klo 17. Eli kun haet lapsesi tuohon aikaan, niin sillä ajatuksella varaudut, että klo 17 ovi menee lukkoon ja työntekijä lähtee kotiin (mikäli siis saa luovutettua lapsen). Kuulumiset ovat sitten lyhyimmät mahdolliset, sulkutoimet (eli tarkistettu että valot, vesihanat, kuivauskaapit, ikkunat ym. ovat kiinni) on tehty lapsen kanssa viimeistään 16.55. Jos haet lapsen klo 17 ja vuoro päättyy 17 niin työntekijä tekee vielä sen jälkeen pari juttua sisällä ja lähtee kotiin, eli ylityöksi menee, mutta suurin osa ei välitä siitä parista minuutista kunhan vanhemmalla ei ole hakutilanteessa mitään odotuksia rauhallisesta kohtaamisesta.

Eli ihan todella kun päiväkoti sulkeutuu klo 17 niin päiväkoti kirjaimellisesti sulkeutuu tasan klo 17. Siinä ei jäädä juttelemaan enää vanhempien kanssa eikä sisältä välttämättä pääse hakemaan tavaraa. On täysin päiväkotikohtaista, onko viimeinen vuoro 17.15 asti.

Miksi päiväkoti tekisi sopimuksen hoitoajasta klo17 asti, jos työntekijän työvuoro päätty jo silloin ja on itsestäänselvää, että sen jälkeen tulee vielä tarkistaa, että valot on pois ja ovet lukossa? Ei kai se nyt vanhemman vika ole, jos päiväkodin johtaja sellaista aikaa lupaa? Ei se tarkoita, että vanhempi olisi jotenkin myöhässä, jos tulee sovitusti klo17. Ihmeellistä vanhemman syyllistämistä.

Ja mitä niihin kuulumisiin tulee, niin ne on aina samat, eikä se, että onko lapsi syönyt ja nukkunut nyt mitenkään vaikuta meidän iltarutiineihin, mitkä on joka tapauksessa aina samat. Useinhan se työntekijä, joka kuulumisia vaihtaa, ei ole lapsen ryhmästä ollenkaan, joten oikeat asiat keskustellaan aamuisin lapsen omassa ryhmässä.

Kun hoitoaika päättyy klo 17, niin se todella tarkoittaa että klo 17 lapsi on sinun vastuulla ja olette pois päiväkodin tiloista. Se ei esimerkiksi tarkoita sitä, että klo 17 menet riisumaan lapsen kuravaatteet sisälle ja tarkastat vielä lapsen tavaroita pitääkö ottaa mukaan jotain. Jos päiväkodin sulkuajaksi on ilmoitettu klo 17, niin se on ihan vakuutustenkin vuoksi juuri näin.

Kukaan ei ole luvannut sinulle oikeutta olla lapsesi kanssa päiväkodin tiloissa kun kello on yli 17. Lastasi hoidetaan klo 17 asti, mutta tosiaan ihan siltä minuutilta kun kello on tasan 17 niin et voi olettaa pääseväsi päiväkotiin sisälle tai mitään mikä vie työntekijän aikaa. Ne valot ja ovet lukitaan sammutetaan sinun lapsesi kanssa ennen kuin kello on 17 ja sitten työntekijä tekee viimeiset pari asiaa kun lapsi on luovutettu sinulle. Toki sinun lapsen päiväkodissa taisi olla viimeinen työntekijä paikalla 17.15 asti mutta yleensä ottaen se on juuri näin. Hoitopäivän päättyminen klo 17 tarkoittaa sitä, että lapsi ei ole klo 17 enää päiväkodin tiloissa tekemässä yhtään mitään.

Ai vitsi. Tää on usein hauska, kun 2-vuotiasta (mielestäsi varmaan liian nuori päiväkotiin tms jurnutusta tästäkin) hakiessa huomaan että jahas kakat housussa. Huomaan jo hajusta että on ollut piiitkääään koska kaltaistasi motivoitunutta kasvattajaa ei ole kiinnostanut hoitaa likaisia töitä viimeiseen tuntiin tai pariin. Menen vaihtamaan itse vaipat sisään, koska en kestä olla siinä vanhan shaissen hajussa automatkaa kotiin. Vaihdossa kestää vuodenajasta riippuen 5-15min. Pitäisi vissiin ennakoida tämä, jotta ehtisi hoitaa varhaiskasvattajille kuuluvan työn heidän työaikansa puitteissa, että olisi ulkona päiväkodin tiloista ajoissa.

Oikeasti, ei teidän työaikanne voi olla niin suunniteltu, että klo 17 tippuu hanskat ja lapset voi silloin nakata portista ulos. Puhu esimiehelle siitä,miten naurettavaa tuo on. Ei kaupassakaan viimeinen työvuoro lopu sillä kellonlyömällä kun asiakkaiden ovet sulkeutuu. Asiakkaiden. Niin, me vanhemmat ollaan asiakkaita ja maksetaan teidän työt. Välillisesti, mutta maksamme.

Kerro ihmeessä, miten se hoitaja lähtee sieltä pihalta vaihtamaan vaippaa sille klo 16.30 paskat housuunsa vääntävälle lapselle, hoitajan ollessa yksin niiden viimeisten seitsemän lapsen kanssa?

Onko se vanhempien ongelma? Siellähän on ap:n mukaan se yksi lapsi mistä on vaivaa 16.59. Muut on haettu aiemmin.

Ps. Vaipan voi vaihtaa pihallakin. Itsekin olen niin tehnyt kun lapsella oli jo aivan kuivunut skäibä housussa, mutta sisälle ei saa mennä.

"Sisälle ei saa mennä" Miksi ei muka, missä niin sanotaan! Kyllä sisälle saa mennä vaihtamaan vaipat ja hakemaan tavarat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aikuiset ovat vielä baarissa vaikka valomerkki on jo tullut?

Vierailija
144/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hoitoaika on siihen asti, niin se on. Itse esim. haen aina juuri klo 17. Tuon lapset ehkä n. 8:15 ja siinä välissä teen työpäivän. Tottakai voitaisiin herätä jo aikaisemmin, tuoda lapset 7:30 ja hakea 16:15, mutta päivän pituus olisi lapsille täysin sama (olen kokopäivätyössä) ja en ole mikään aamuvirkku, joten aamut olisi paljon rasittavampia, jos pitäisi noin aikaisin lähteä.

t.sinkkuäiti

Lisään vielä tähän, että päiväkoti on auki klo17 asti ja työntekijän työvuoro päättyy 17:15. Eli tulkitsen, että lapseni saavat hoitoa klo17 asti.

Päiväkodin työntekijän vuoro saattaa päättyä klo 17. Eli kun haet lapsesi tuohon aikaan, niin sillä ajatuksella varaudut, että klo 17 ovi menee lukkoon ja työntekijä lähtee kotiin (mikäli siis saa luovutettua lapsen). Kuulumiset ovat sitten lyhyimmät mahdolliset, sulkutoimet (eli tarkistettu että valot, vesihanat, kuivauskaapit, ikkunat ym. ovat kiinni) on tehty lapsen kanssa viimeistään 16.55. Jos haet lapsen klo 17 ja vuoro päättyy 17 niin työntekijä tekee vielä sen jälkeen pari juttua sisällä ja lähtee kotiin, eli ylityöksi menee, mutta suurin osa ei välitä siitä parista minuutista kunhan vanhemmalla ei ole hakutilanteessa mitään odotuksia rauhallisesta kohtaamisesta.

Eli ihan todella kun päiväkoti sulkeutuu klo 17 niin päiväkoti kirjaimellisesti sulkeutuu tasan klo 17. Siinä ei jäädä juttelemaan enää vanhempien kanssa eikä sisältä välttämättä pääse hakemaan tavaraa. On täysin päiväkotikohtaista, onko viimeinen vuoro 17.15 asti.

Miksi päiväkoti tekisi sopimuksen hoitoajasta klo17 asti, jos työntekijän työvuoro päätty jo silloin ja on itsestäänselvää, että sen jälkeen tulee vielä tarkistaa, että valot on pois ja ovet lukossa? Ei kai se nyt vanhemman vika ole, jos päiväkodin johtaja sellaista aikaa lupaa? Ei se tarkoita, että vanhempi olisi jotenkin myöhässä, jos tulee sovitusti klo17. Ihmeellistä vanhemman syyllistämistä.

Ja mitä niihin kuulumisiin tulee, niin ne on aina samat, eikä se, että onko lapsi syönyt ja nukkunut nyt mitenkään vaikuta meidän iltarutiineihin, mitkä on joka tapauksessa aina samat. Useinhan se työntekijä, joka kuulumisia vaihtaa, ei ole lapsen ryhmästä ollenkaan, joten oikeat asiat keskustellaan aamuisin lapsen omassa ryhmässä.

Kun hoitoaika päättyy klo 17, niin se todella tarkoittaa että klo 17 lapsi on sinun vastuulla ja olette pois päiväkodin tiloista. Se ei esimerkiksi tarkoita sitä, että klo 17 menet riisumaan lapsen kuravaatteet sisälle ja tarkastat vielä lapsen tavaroita pitääkö ottaa mukaan jotain. Jos päiväkodin sulkuajaksi on ilmoitettu klo 17, niin se on ihan vakuutustenkin vuoksi juuri näin.

Kukaan ei ole luvannut sinulle oikeutta olla lapsesi kanssa päiväkodin tiloissa kun kello on yli 17. Lastasi hoidetaan klo 17 asti, mutta tosiaan ihan siltä minuutilta kun kello on tasan 17 niin et voi olettaa pääseväsi päiväkotiin sisälle tai mitään mikä vie työntekijän aikaa. Ne valot ja ovet lukitaan sammutetaan sinun lapsesi kanssa ennen kuin kello on 17 ja sitten työntekijä tekee viimeiset pari asiaa kun lapsi on luovutettu sinulle. Toki sinun lapsen päiväkodissa taisi olla viimeinen työntekijä paikalla 17.15 asti mutta yleensä ottaen se on juuri näin. Hoitopäivän päättyminen klo 17 tarkoittaa sitä, että lapsi ei ole klo 17 enää päiväkodin tiloissa tekemässä yhtään mitään.

Ai vitsi. Tää on usein hauska, kun 2-vuotiasta (mielestäsi varmaan liian nuori päiväkotiin tms jurnutusta tästäkin) hakiessa huomaan että jahas kakat housussa. Huomaan jo hajusta että on ollut piiitkääään koska kaltaistasi motivoitunutta kasvattajaa ei ole kiinnostanut hoitaa likaisia töitä viimeiseen tuntiin tai pariin. Menen vaihtamaan itse vaipat sisään, koska en kestä olla siinä vanhan shaissen hajussa automatkaa kotiin. Vaihdossa kestää vuodenajasta riippuen 5-15min. Pitäisi vissiin ennakoida tämä, jotta ehtisi hoitaa varhaiskasvattajille kuuluvan työn heidän työaikansa puitteissa, että olisi ulkona päiväkodin tiloista ajoissa.

Oikeasti, ei teidän työaikanne voi olla niin suunniteltu, että klo 17 tippuu hanskat ja lapset voi silloin nakata portista ulos. Puhu esimiehelle siitä,miten naurettavaa tuo on. Ei kaupassakaan viimeinen työvuoro lopu sillä kellonlyömällä kun asiakkaiden ovet sulkeutuu. Asiakkaiden. Niin, me vanhemmat ollaan asiakkaita ja maksetaan teidän työt. Välillisesti, mutta maksamme.

Kerro ihmeessä, miten se hoitaja lähtee sieltä pihalta vaihtamaan vaippaa sille klo 16.30 paskat housuunsa vääntävälle lapselle, hoitajan ollessa yksin niiden viimeisten seitsemän lapsen kanssa?

Onko se vanhempien ongelma? Siellähän on ap:n mukaan se yksi lapsi mistä on vaivaa 16.59. Muut on haettu aiemmin.

Ps. Vaipan voi vaihtaa pihallakin. Itsekin olen niin tehnyt kun lapsella oli jo aivan kuivunut skäibä housussa, mutta sisälle ei saa mennä.

"Sisälle ei saa mennä" Miksi ei muka, missä niin sanotaan! Kyllä sisälle saa mennä vaihtamaan vaipat ja hakemaan tavarat!

Tai vaihtoehtoisesti ne tavarat on ulkona valmiiksi. Ihan päiväkodin aiheuttama ongelma, jos tavaroita ei oteta odottamaan ulos.

Vierailija
145/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä minä aina ihmettelen kun lto:T häipyy pkodista AINA ennen työajan päättymistä. T. Lastenhoitaja.

Vierailija
146/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lasten päiväkoti menee kiinni klo 17, ja oma työaikani päättyisi periaatteessa klo 17. Olen kuitenkin sopinut, että voin lähteä 10 minuuttia aiemmin. Eli minä olen oikeasti se, joka tulee sinne viittä vaille.

Voin vannoa, ettei tasan viideltä ole koskaan enää ketään hoidossa, kaikkein vähiten virikelapsia. Itsekin nappaan repun ja lapsen ja suljen portin perässäni viimeistään minuuttia vaille. Kurikset riisun autoon ja kuulumiset kyselen lapselta itseltään.

Sinä oletkin fiksu vanhempi, kaikki muut eivät ole. Osa astuu portista sisään tasan klo 17, jonka jälkeen haluavat vielä rupatella hoitajan kanssa, käydä sisällä riisumassa kurikset ja hakemassa repun ja siinä vaiheessa lapsi muistaa, että hänellä oli muuten se legoukkelin vasen käsi tänään mukana ja se pitää ehdottomasti etsiä ennen kuin lähdetään kotiin... Tai, jos on oltu ennaltaviisaita ja laitettu ovet jo lukkoon ja tuotu reppu pihalle, saa vanhempi päähänsä, että lapsen pitää päästä käymään pissalla ennen kotiinlähtöä. Tai, jos lapsi alkaa kiukutella kotiinlähtöhetkellä, alkaa moni vanhempi maanitella/hoputtaa, että "tuu nyt, iskäkin on jo kotona" tai "nyt pitää kiirehtiä, äitillä on ruoka uunissa".

Mä niin Komppaan tätä! Vaikka olen itse pph niin myös se minun kotioveni on jo kiinni kun hoitoaika loppuu. Lapset on pissatettu ja reput valmiina ulkona, mutta vähän väliä on näitä tapauksia, että lapsi sanoo "tuu kattoo sitä yhtä lelua/pitää päästä vielä vessaan tms". Sitten vanhemmat on, että jos tultaisiin vielä katsomaan jotain/vessaan. Selitetään tätä sillä, että Pekalle tulee muuten paha mieli. Ei muuten onnistu enää. Meillä alkaa sisällä perheen normielo kun lasten hoitoaika loppuu.

Vierailija
147/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.sinkkuäiti

Siis mitä ihmeen alapeukutusta tämä nyt on. Jestas jos sopparissa lukee klo17, niin kyllä ne nyt vaan saa hakea klo17. Joskus kun olen tullut juuri siinä ja pahoitellut, että vielä viimeiset täällä, on työntekijäkin kuitannut, että ei hätää, ollaan kyllä auki ihan klo17 asti. Ja niin se on.

itse ihmettelen enemmän sitä, että mitä ihmeen vajaata työpäivää monet tuntuu tekevän, kun lapset haetaan jo tyyliin klo16, vai tuovatko he lapset jo seiskalta sinne aamulla?

Kun omat lapset olivat hoidossa, sekä minulla että miehellä oli liukuva työaika. Vuoroteltiin niin, että päästiin yleensä hakemaan 15.30 maissa. Ei siihen sen kummempaa tarvitse. Joku päivä tekee pitemmän päivän ja joku päivä lyhyemmän työtilanteen mukaan. Meillä ei ole enää hoitoikäisiä lapsia, mutta miehellä liukumaväli on 6-21 välillä, eikä ole määritelty kuin viikon minimitunnit, ei mitään kelloaikaa edes. Hän on välillä töissä 6-14, välillä 6-20. Mulla on työt yleensä neljään, mutta pääsisin ihannetilanteessa hakemaan vain muutaman minuutin yli neljän. Syy on se, että päiväkoti on tien toisella puolella.  

Tuo olisi mahtavaa. Meillä liukuma toimii 90% niin, että saan tehdä pidemmän päivän kuin 8-16.

Toki päiväkoti (joka kokee vanhempien tiukat työajat ongelmaksi) voisi alkaa ajaa sitä, että kaikkien työt on lähtökohtaisesti etänä ja työt saa tehdä kun parhaiten sopii. Silloin tämä hakuongelma poistuisi. Ja useampi lapsi voisi olla kotona kun vanhemmat saisivat sovittua työajat niin ettei hoitoa tarvita.

Vierailija
148/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.sinkkuäiti

Oletko niitä, jotka menevät kauppaankin vasta klo 21, koska se on siihen asti auki?

Entä poliisi, jos työt päättyvät klo 16, niin pitääkö lähteä hakemaan lasta päiväkodista, jos liikenneonnettomuus tai piiritystilanne?

Tai eläinlääkäri, jos joku tuo loukkaantuneen eläimen, juuri kun suljetaan klinikka. Voiko sanoa, työaika on päättymässä, heippa.

Tuskin se yksi poliisi sitä onnettomuutta tai piiritystilannetta hoitaa, että hänen kotiinlähtönsä vuoksi kaikki luhistuisi. Lisäksi, sieltä on kyllä yleensä tulossa se toinen poliisi siihen seuraavaan vuoroon, jatkamaan hommaa.

Eläinlääkärillä on myös työajat, eläinlääkäripäivystys on käsittääkseni ympärivuorokautinen. On ihmisen oma moka, jos kello 15.55 lähtee johonkin klo 16 suljettavalle klinikalle, eikä hakeudu eläinlääkäripäivystykseen.

Jos juuri vähän ennen työvuoroa kun käy kierroksen ja käy vielä pikaisesti tarkistamassa, että kaikilla asiakkailla on kaikki hyvin ja yhdessä huoneessa asiakas nolostellen huhuilee vessasta, että hänellä on ongelma. Ongelma on se, että hänellä on mennyt vessassa käynti pieleen niin, että hän on ihan paskassa, vaatteet ja lattia on paskassa.

Ei asiakasta voi tuohon tilaan jättää ja lähteä kotiin ja laittaa lappua pöydälle seuraaville, että hei hoitakaa "Pekka" ensin kun sillä on ongelma. Kyllä se paskaongelma pitää heti hoitaa, vaikka työaika loppuisi 3 minuutin päästä. Tuollaiseen hommaan menee vähintään 15 min ja sit pitää vielä käydä riisumassa työvaatteet ja vasta sitten pääsee lähtemään. Välillä vanhempi voi myöhästyä, koska töissä tapahtuu tuollaista joskus, ihan normaalia.

Vierailija
149/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helppoa asua Kuopion kaltaisessa kaupungissa keskustassa, jossa on sekä päiväkoti että molempien vanhempien työpaikat ovat kävelymatkan päässä. Lapset viedään päiväkotiin klo 8 ja haetaan viimeistään klo 16. Ja jos vanhemmilla on joskus työmatkoja, niin luotettavat varahakijat hoitavat homman ja heille maksetaan tietenkin.

Vierailija
150/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmoittanut päiväkotiin hoitoajan päättyväksi klo 17. Ehdin tasan tuohon aikaan päiväkodille, joskus muutaman minuutin aikaisemmin. Jos päiväkodin työntekijät työaika päättyy tasan samaan aikaan, on päiväkodin työvuorolistojen tekijän virhe jos hän ei ole laittanut työntekijät työaikaa päättymään 17.15, jolloin hänellä olisi aikaa pistää valot pois, paikat kuntoon ja ovet kiinni.

Tuo on aika, jolloin päivystävä hoitaja sulkee ovet. Ei siis suinkaan ala vasta tekemään kierrosta, lukita ovia, siivoamaan leluja ym. Mekin haluamme omien lapsiemme luo kotiin, kunnioittakaa sitä.

T. lapset on OK hakea klo 17.00

Vierailija
151/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmoittanut päiväkotiin hoitoajan päättyväksi klo 17. Ehdin tasan tuohon aikaan päiväkodille, joskus muutaman minuutin aikaisemmin. Jos päiväkodin työntekijät työaika päättyy tasan samaan aikaan, on päiväkodin työvuorolistojen tekijän virhe jos hän ei ole laittanut työntekijät työaikaa päättymään 17.15, jolloin hänellä olisi aikaa pistää valot pois, paikat kuntoon ja ovet kiinni.

Tuo on aika, jolloin päivystävä hoitaja sulkee ovet. Ei siis suinkaan ala vasta tekemään kierrosta, lukita ovia, siivoamaan leluja ym. Mekin haluamme omien lapsiemme luo kotiin, kunnioittakaa sitä.

T. lapset on OK hakea klo 17.00

Työnantajan (päiväkoti) ongelma.

Jos vaikka Citymarket menee kiinni klo 21, ei sielläkään työntekijät ole matkalla omien kultamussukoiden luo klo 21.01.

Vierailija
152/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus löytyisi aikaisemmista aloituksista, missä päiväkodin henkilökunta tivaa vanhemmilta, miksi pitävät lapsia hoidossa juhannuksesta heinäkuun loppuun (5vk) tai miksi lapsi on hoidossa syyskuussa syyslomalla tai miksi viikon joululomalla tai talvilomalla helmikuussa tai pääsiäislomalla jne.

Jos kuuntelee hoitajia, lapsi pitäisi olla pois hoidosta n. 9 vk vuodessa eli reilut 2kk, vaikka vanhemmilla lomaa 4 + 1 vk vuodessa.

Päiväkodin vaatimukset vanhemmille, eivät vastaa enää mitä työssäkäyville vanhemmille työnantaja asettavat. Sama lasta hakiessa päiväkodista. Myös työnantajat maksavat osan päiväkodin toiminnasta ja palkoista.

Olisiko kunnallinen päivähoito suuniteltava uudestaan, kun nykyinen systeemi ei vastaa henk.kunnan toiveita, eikä myöskään vanhempien ja työnantajien tarpeita.

Vierailija
153/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.sinkkuäiti

Tai vaihtoehtoisesti ne tavarat on ulkona valmiiksi. Ihan päiväkodin aiheuttama ongelma, jos tavaroita ei oteta odottamaan ulos.

Jep, kyllähän se siellä päiväkodilla täytyy olla tiedossa että kuka on se lapsi joka yleensä haetaan viime minuutilla. Jos olisi yhtään ongelmanratkaisukykyä niin sitähän sitten haettaisiin viimeisen kamat ulos ja käytettäisiin pissalla/tarkistettaisiin vaippa siinä kohtaa kun lapsi jää sinne viimeiseksi. Eikä ne vanhemmat tahallaan jätä viime minuutille, yleensä syynä on ihan ne omat työt ja se, ettei aina vaan pääse lähtemään tasan kun työaika loppuu.

Vierailija
154/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos päiväkoti menee kiinni klo 17.00 niin eikö sinulla ole työvelvoite klo 17.30.

Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö lapsia pidä hakea sovitusti, mutta sinun työaika ei miksikään muuttuisi, vaikka vanhemmat hakevat lapsensa klo 16.59 tai klo 16.00.

Meidän päiväkoti menee kiinni kello 17, samoin viimeisen vuoron työaika loppuu klo 17. Työvelvoitetta ei enää sen jälkeen ole.

Joissain päiväkodeissa työaika jatkuu jonkin verran päiväkodin sulkeutumisen jälkeen, meillä ei. Sen sijaan päiväkodista riippumatta se päiväkoti menee tosiaan kiinni klo 17, eli ne PirkkoPetteri mammoineen on ulkona viimeistään silloin.

Otapa yhteys luottamushenkilöön.

Tuo teidän käytäntö on lainvastainen. Jos päiväkoti suljetaan klo 17.00 ainakin yhden hoitajan työvuoro on jatkuttava ainakin klo 17.15 tai klo 17.30, joka tarkistaa sisätilat, sammuttaa valot, laittaa hälyt päälle, kaikki ovet lukkoon jne. ei niitä tarvitse tehdä omalla ajalla tai silloin kun lapsilla on vielä hoito-oikeus olla päiväkodissa, vaan se tehdään päiväkodin sulkemisen jälkeen.

Jos toisin, lapset olisivat sen ajan ilman aikuisen valvontaa ja se on jo turvallisuus riski ja lapset heitteellä, josta pitäisi vanhempien olla myös tietoisia.

Vierailija
155/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.sinkkuäiti

Siis mitä ihmeen alapeukutusta tämä nyt on. Jestas jos sopparissa lukee klo17, niin kyllä ne nyt vaan saa hakea klo17. Joskus kun olen tullut juuri siinä ja pahoitellut, että vielä viimeiset täällä, on työntekijäkin kuitannut, että ei hätää, ollaan kyllä auki ihan klo17 asti. Ja niin se on.

itse ihmettelen enemmän sitä, että mitä ihmeen vajaata työpäivää monet tuntuu tekevän, kun lapset haetaan jo tyyliin klo16, vai tuovatko he lapset jo seiskalta sinne aamulla?

Kunhan sovituista ajoista pidetään kiinni, niin se nimenomaan riittää. Jos hoitoaika on 8-17, niin ei siellä tarvitse etuajassa olla, kunhan hakee lapsen silloin klo 17.

Meidän lapsen hoitoaika on 7.30-16, koska pystytään puolison kanssa tekemään joustavaa työaikaa. Menen itse aamulla aikaisemmin töihin ja haen lapsen päiväkodista, ja puoliso vie lapsen aamulla hoitoon ja menee myöhemmin töihin.

Vierailija
156/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on se oletus että vanhempien pitäisi tietää päättyykö hoitajan vuoro tasan klo 17 vai 17.05 vai 17.15? Jos lapset pitää hakea viimeistään 16.55, että hoitaja pääsee kotiin klo 17, niin siitä pitäisi luonnollisesti ilmoittaa vanhemmille jotka yrittää varata hoitoa klo 17 asti, että siihen mennessä pitää sitten olla jo portin ulkopuolella, ei riitä että ottaa lapsen vastuulleen silloin.

Vierailija
157/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus löytyisi aikaisemmista aloituksista, missä päiväkodin henkilökunta tivaa vanhemmilta, miksi pitävät lapsia hoidossa juhannuksesta heinäkuun loppuun (5vk) tai miksi lapsi on hoidossa syyskuussa syyslomalla tai miksi viikon joululomalla tai talvilomalla helmikuussa tai pääsiäislomalla jne.

Jos kuuntelee hoitajia, lapsi pitäisi olla pois hoidosta n. 9 vk vuodessa eli reilut 2kk, vaikka vanhemmilla lomaa 4 + 1 vk vuodessa.

Päiväkodin vaatimukset vanhemmille, eivät vastaa enää mitä työssäkäyville vanhemmille työnantaja asettavat. Sama lasta hakiessa päiväkodista. Myös työnantajat maksavat osan päiväkodin toiminnasta ja palkoista.

Olisiko kunnallinen päivähoito suuniteltava uudestaan, kun nykyinen systeemi ei vastaa henk.kunnan toiveita, eikä myöskään vanhempien ja työnantajien tarpeita.

Silloin kun lapset ovat päiväkoti-ikäisiä, vanhemmat valitsevat työpaikkansa ja -aikansa lasten etu edellä. Meillä kumpikin vanhempi teki 75% työaikaa, ei mitään vaikeuksia sopia työnantajan kanssa. Luulen, että työt tuli tehtyä yhtä tehokkaasti kuin kokopäiväisilläkin.

Vierailija
158/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorohoidossa taas yllättävän monella lapsella loppuu hoitopäivä sopivasti ruokailun jälkeen :D Riippumatta siitä, mihin ajankohtaan hoito on alkanut ;)

Vierailija
159/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin aikoihin te vanhemmat haette tarkalleen lapset hoidosta?

Tarkoitan että jos lapsi täytyy hakea vaikka klo 16. Niin oletko joka kerta tasan klo 16 päiväkodissa lasta hakemassa. Vai oletko 15:58, 15:59 tai vaikka 16:02, 16:04,16:05???

Meillä oli ilmoitettu hoidontarve klo 16 asti, sitten kävi kaksi kertaa muutaman kuukauden sisällä, että lapsi haettiin vasta 16.15 (myöhästyminen johtui liikenteestä). Sain asiasta moitteet päiväkodista, muutin hoidontarve ajan 7-17, joka oli päiväkodin aukioloaika ja vein lapsen edelleen klo 9 ja hain noin 99,9% klo 16. Mutta valittaminen loppui. Mulle se ei maksanut sen enempää, maksoin jo valmiiksi kalleimman mukaan, mutta henkilökunta piti mitoittaa niin, että lapsella olisi ollut hoitaja klo 17 asti. Toivottavasti pkodin johtaja oli sitten tyytyväinen, en tiedä.

Vierailija
160/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajasta kiinni. Miksi työnantajia kiinnostaisi päiväkodin työntekijöiden hankaluudet?

Vieläkin naurattaa kun yksi hoitaja ehdotti että lapsi tuotaisiin myöhemmin ja haettaisiin aiemmin ja me vain järjestettäisiin työt niin. Siis "vain järjestettäisi". Voiko päiväkodin hoitajat vain järjestää työvuorot niin kuin oman lapsen hoitopaikalle sattuu sopimaan? Mainittakoon että kyseinen hoitaja oli kyllä niin outo tapaus etten kuvittele tämän olevan yleinen näkemys.

Miksi työnantajan vastuulla olisi joustaa henkilöstön työajoista ja samalla rahoittaa kunnallista päivähoitoa?

Ihan muistutuksena. Kunnallinen päivähoito-oikeus on lähtenyt elinkeinoelämän tarpeista, jotka tarvitsevat lapsellisten työvoimaa.

Ennen monella työnantajalla oli omat lastentarhat, jossa oli työntekijöiden lapset ja firmat maksoivat sen kokonaisuudessaan. Ja niitä on edelleen esim. Supercellillä.

Ja sitten 80-luvulla luotiin kunnallinen päivähoito, jossa elinkeinoelämä oli rahoittajana ja se maksettiin korvamerkityllä rahalla, mutta nykyisin se katetaan yrityksen veroista ja työntekijöiden.

Kommenteista päätellen systeemi ei enää vastaa tätä päivää, koska työelämä muuttunut ja olisi aika keskustella joustoista päiväkodissa, koska myös päiväkoti palvelee elinkeinoelämän tarpeita ja heidän lapsellisten työvoimaa.

Ei voi olla niin, että työnantajat ja lapsiperheet palvelevat ja joustavat päiväkodin ja henkilökunnan tarpeita, kyllä se pitää olla toisinpäin, kun päiväkoti toiminnan maksavat työnantajat ja työntekijät.