Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut lapset on aina päiväkodissa vielä minuuttia ennen kuin päiväkoti menee kiinni?

Vierailija
25.08.2022 |

Yleensä vieläpä ne samat lapset.

Kommentit (646)

Vierailija
441/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai vain perjantaisin? Koska muina päivinä kyllä oli vielä paljon lapsia hoidossa, mutta perjantaina olikin viimeisten joukossa.

esim jaksotyöajalla jota tehdään arkisin virka-aikana, työajanlyhennykset laitetaan yleensä perjantai-iltapäiviin. Näin esimerkiksi sotealalla. Jaksotyöaika on 144:45/3vko eli työviikko ei ole 40-tuntinen. Lyhennykset laitetaan perjantaille jolloin myös aukioloajat poliklinikoilla on vastaavasti lyhyemmät.

Vierailija
442/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten tässä nyt ihmetyttää miten hoitajat kyttää noin tarkasti kelloa. En mä töissä kyttää lähdenkö 16.00. Joskus huomaamatta meneekin 18.00 asti. Yleensä lopetan 15.55-16.15 välillä. Riippuen täysin saanko hommat valmiiksi miten. Ja en saa ylityöstä korvausta. Saldoa kerääntyy.

Koska sen hoitajan pitää olla hakemassa omaa lastaan päivähoidosta klo 18 ja ainoaan päiväkotiin jonne sen hoitajan lapsen saa hoitoon, on tunnin matka työpaikalta koska kaikki muut päiväkodit on auki vain klo 17 asti...

Varmaan jossakin kaupungissa toimitaan näinkin mutta lienisi sen olevan jo työnantajan intressienkin mukaista, että työntekijän lapsille järjestetään vaikka väkisin hoitopaikka samasta yksiköstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin vuorotyöläset vie lapsensa?

Vierailija
444/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun päiväkoti menee kiinni klo 17, se menee kiinni sillä minuutilla, joten sieltä on myös oltava pois silloin vanhempien ja lasten .

Jos hoitoaika loppuu klo 17, niin se tarkoittaa että lapsi pitää olla haettu, ja pois lähdössä, sillä hetkellä. Jokainen vanhempi voi itse arvioida miten paljon aikaa tarvii hakemiseen ja poistumiseen, saapui hakemaan sitten minuuttia vaille tai kymmentä vaille.

Vierailija
445/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vuoropäiväkotiin. Jos on yksinhuoltaja. Muuten tavalliseen. 

Esim minä hain lapset yövuoron jälkeen hoidosta jo heti lounaan jälkeen kotiin kun mies oli lapset sinne aamulla kahdeksaksi vienyt ja aamuvuoropäivinä hain heti työvuoron jälkeen n 14-15. iltavuoropäivinä sitten mies haki lapset heti kun kerkesi, vasta klo 17.

Vierailija
446/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jossakin kaupungissa toimitaan näinkin mutta lienisi sen olevan jo työnantajan intressienkin mukaista, että työntekijän lapsille järjestetään vaikka väkisin hoitopaikka samasta yksiköstä.

Ainakaan Helsingin kaupunki ei toimi näin.

Vierailija
447/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vuoropäiväkotiin. Jos on yksinhuoltaja. Muuten tavalliseen. 

Esim minä hain lapset yövuoron jälkeen hoidosta jo heti lounaan jälkeen kotiin kun mies oli lapset sinne aamulla kahdeksaksi vienyt ja aamuvuoropäivinä hain heti työvuoron jälkeen n 14-15. iltavuoropäivinä sitten mies haki lapset heti kun kerkesi, vasta klo 17.

Varmaankin sinä olet vienyt heidät hoitoon joskus puolenpäivän aikoihin?

Vierailija
448/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten tässä nyt ihmetyttää miten hoitajat kyttää noin tarkasti kelloa. En mä töissä kyttää lähdenkö 16.00. Joskus huomaamatta meneekin 18.00 asti. Yleensä lopetan 15.55-16.15 välillä. Riippuen täysin saanko hommat valmiiksi miten. Ja en saa ylityöstä korvausta. Saldoa kerääntyy.

Koska sen hoitajan pitää olla hakemassa omaa lastaan päivähoidosta klo 18 ja ainoaan päiväkotiin jonne sen hoitajan lapsen saa hoitoon, on tunnin matka työpaikalta koska kaikki muut päiväkodit on auki vain klo 17 asti...

Hoitopaikka osoitetaan sen mukaan missä on vapaa hoitopaikka. Ei kukaan pääse valikoimaan hoitopaikkaa.

Vierailija
449/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hoitoaika on siihen asti, niin se on. Itse esim. haen aina juuri klo 17. Tuon lapset ehkä n. 8:15 ja siinä välissä teen työpäivän. Tottakai voitaisiin herätä jo aikaisemmin, tuoda lapset 7:30 ja hakea 16:15, mutta päivän pituus olisi lapsille täysin sama (olen kokopäivätyössä) ja en ole mikään aamuvirkku, joten aamut olisi paljon rasittavampia, jos pitäisi noin aikaisin lähteä.

Miksi ei saisi hakea klo17, jos siihen asti kerran on päiväkoti auki?

t.sinkkuäiti

Lisään vielä tähän, että päiväkoti on auki klo17 asti ja työntekijän työvuoro päättyy 17:15. Eli tulkitsen, että lapseni saavat hoitoa klo17 asti.

Olen ollut useassa päiväkodissa töissä, usean kunnan alueella ja , kun päiväkoti on auki klo:17.00 työntekijän työvuoro on 17.05 asti tai 17.00.

Nykyisessä on optio olla tarvittaessa 18 asti auki.

Se aika minkä merkitset hoitoajaksi on se, koska aikaisintaan tuot ja viimeistään haet.

Niin, eli voin hakea viimeistään klo17. Mikä ongelma? Haluatko että siirrän hoitoajan olemaan 7-16, kun nyt on 8-17? Voin tehdä niin. Jos kukaan ei käytä viimeistä tuntia, niin varmasti voit ottaa tunnin edestä vähemmän palkkaakin? Onko sitten hyvä?

Pointti oli se, että työntekijän työvuoro ei ole 17.15 asti vaan usein ne valojen sammuttelut ja ovien lukitsemiset menevät sitten yliajalla lue omalla ajalla. Mikä ei ole toki vanhempien ongelma vaan ylemmän tahon.

Usein vanhemmat vaan tuppaavat ajattelemaan, että tässä kerkiää vielä yhtä sun toista ja, jos lapsia on useampia reputkin haetaan molempien ryhmistä tai riisutaan esim.kurahousut.[/quote

Meillä tehdään niin että toiseksi viimeisen vuoron ollessa paikalla katsotaan sisätilat ja ovet yms. Lasten reput jne ulos ja kellään ei enää ole pääsyä sisälle. Kurahousut voi kuivata kotona. Sitten iltatyyppi pääsee rivakasti kotiin kun se 17 lapsi haetaan. Ei suostuta kuuntelemaan jaarituksia. Toki jos on oikeasti akuuttia tärkeää asiaa, jään hetkeksi juttelemaan. Tuo reppujen ulos otto sujuu hyvin kun siihen vanhemmat ja hlökunta tottuvat

Vierailija
450/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hoitoaika on siihen asti, niin se on. Itse esim. haen aina juuri klo 17. Tuon lapset ehkä n. 8:15 ja siinä välissä teen työpäivän. Tottakai voitaisiin herätä jo aikaisemmin, tuoda lapset 7:30 ja hakea 16:15, mutta päivän pituus olisi lapsille täysin sama (olen kokopäivätyössä) ja en ole mikään aamuvirkku, joten aamut olisi paljon rasittavampia, jos pitäisi noin aikaisin lähteä.

t.sinkkuäiti

Lisään vielä tähän, että päiväkoti on auki klo17 asti ja työntekijän työvuoro päättyy 17:15. Eli tulkitsen, että lapseni saavat hoitoa klo17 asti.

Olen ollut useassa päiväkodissa töissä, usean kunnan alueella ja , kun päiväkoti on auki klo:17.00 työntekijän työvuoro on 17.05 asti tai 17.00.

Se aika minkä merkitset hoitoajaksi on se, koska aikaisintaan tuot ja viimeistään haet.

Niin, eli voin hakea viimeistään klo17. Mikä ongelma? Haluatko että siirrän hoitoajan olemaan 7-16, kun nyt on 8-17? Voin tehdä niin. Jos kukaan ei käytä viimeistä tuntia, niin varmasti voit ottaa tunnin edestä vähemmän palkkaakin? Onko sitten hyvä?

Pointti oli se, että työntekijän työvuoro ei ole 17.15 asti vaan usein ne valojen sammuttelut ja ovien lukitsemiset menevät sitten yliajalla lue omalla ajalla. Mikä ei ole toki vanhempien ongelma vaan ylemmän tahon.

Usein vanhemmat vaan tuppaavat ajattelemaan, että tässä kerkiää vielä yhtä sun toista ja, jos lapsia on useampia reputkin haetaan molempien ryhmistä tai riisutaan esim.kurahousut.[/quote

Meillä tehdään niin että toiseksi viimeisen vuoron ollessa paikalla katsotaan sisätilat ja ovet yms. Lasten reput jne ulos ja kellään ei enää ole pääsyä sisälle. Kurahousut voi kuivata kotona. Sitten iltatyyppi pääsee rivakasti kotiin kun se 17 lapsi haetaan. Ei suostuta kuuntelemaan jaarituksia. Toki jos on oikeasti akuuttia tärkeää asiaa, jään hetkeksi juttelemaan. Tuo reppujen ulos otto sujuu hyvin kun siihen vanhemmat ja hlökunta tottuvat

Oho. Jossain on löydetty järkevä ratkaisu. Vieläpä se sama mitä useaan kertaan täällä on ehdotettu.

Vierailija
451/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitopaikka osoitetaan sen mukaan missä on vapaa hoitopaikka. Ei kukaan pääse valikoimaan hoitopaikkaa.

Näin. Saa toivoa itselle sopivia, mutta lopputulos saattaa olla se, että lapsi on sitten kaupungin toisella puolella hoidossa ja se 15min kävelymatka töihin onkin 30-45min ruuhkassa seisomista joka suuntaan.

Vierailija
452/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkut täällä taas inisemässä.

Vierailija
453/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin. Saa toivoa itselle sopivia, mutta lopputulos saattaa olla se, että lapsi on sitten kaupungin toisella puolella hoidossa ja se 15min kävelymatka töihin onkin 30-45min ruuhkassa seisomista joka suuntaan.

Nykyään väitetään että varhaiskasvatuksen henkilökunnasta on kova pula. Entä, jos tekisikin niinpäin että mikäli oma lapsi saa hoitopaikan jostakin toisesta yksiköstä niin menisi sitten itse sinne perässä?

Vierailija
454/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa ei niinkään moitita vanhempia siitä että joku lapsi on hoidossa päiväkodin sulkemiseen asti vaan sitä että siellä on aina samojen perheiden lapset tapista tappiin. Sitä monesti miettiikin että miksi jotkut vanhemmat venyttävät hakemisen viimeiselle minuutille vain siksi että heillä on oikeus siihen? Onko se oma lapsi oikeasti niin kamalaa seuraa?

Tunnetko henk.koht. nämä perheet, jotka ovat tappiin asti hoidossa ja tahallaan venettyvät lapsen hakemista?

Meidän lapsi oli viimeinen, joka haettiin hoidosta. Lapsen isä pääsi töistä klo 16 ja tunnin työmatka ja minä 16.30 ja se oli ainaista kilpajuoksua. Mies joutui jopa auton ajokieltoon, kun sai muistaskseni 6 ylinopeussakkoa, jotta ehtisi klo 17 hakemaan lapsen.

Luojalle kiitos, lapsi on jo koulussa, enkä tiedä yhtäkään vanhempaa, joka muistelisi niitä kaiholla, vaan se on ollut pahinta selviintymistarinaa. Päivähoito ei enää vastaa tätä päivää, koska työelämä muuttunut.

Vierailija
455/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhheijaa, tässä keskustelussa näkee ihmisten älyllisen tason, kellonaika on tarkka määritelmä ja se että ilmoittaa jos on ongelmia hakea, on IHAN MAHDOTON asia usean ymmärtää.

Niin on. Jos hakuaika on 17 se on 17. Ei 16.59

Minusta tässä on nyt kyse siitä, että jos päiväkoti on avoinna klo 17 asti, niin se tarkoittaa, että lapset on haettava siihen mennessä. Ei riitä, että vanhempi astuu portista sisään klo 17, koska lapsen hoitoaika on päättynyt sillä kellon lyömällä, kun 16.59 vaihtuu 17.00:n.

Vierailija
456/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mainittiin ettei virikelapset ole sinne tasan 5, mutta tämä vaihtelee varmaan ihan alueesta. Mun kokemuksella just nää Lasulapset ja vanhemmat, jotka ovat kotona maleksivat hakemaan just tasan 5 tai myöhemmin. Eivät välttämättä vastaa puhelimeen tai sanovat, että tulevat pian (eli vasta 30 min päästä vaikka asuisivat vieressä).

Vierailija
457/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.sinkkuäiti

Onhan se ratkaisu löydetty jossakin päiväkodissa ja lapsi saa olla hoidossa klo 16.59 eikä välttämättä vanhempi tarvitse kesken työpäivän lähteä hakemaan puolta tuntia ennen.

Vierailija
458/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei saatu sellaista paikkaa lapselle joten piti alkaa tekemään keikkatyötä ja pelkästään aamuvuoroja, mies vei aamulla ennen 9 ja minä hain 15 jälkeen. Miehellä siis työaika 9-17 mulla 7-15.

Vierailija
459/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin virikelapset on just niitä ketkä haetaan aina viimeisinä. Usein myöhässäkin.

Perhepäivähoitajana olen huomannut saman. Yleensäkin minulla hoidossa olleet lapset ovat  kyllä pääsääntöisesti olleet lähes tasan täyden hoitoajan ja lomalla vain omat loma-aikani. Ovat siis hoidossa täydet päivät myös vanhempien vapaapäivinä ja loma-aikoina. Välillä ihmettelen, miksi esim lapsi tuodaan aina aamupalalle hoitopaikkaan, vaikka molemmat vanhemmat saattaisivat olla kotona tai miksi se lapsi haetaan ennemmin muutama minuutti myöhässä, kuin 10-15min aiemmin edes joskus, vaikka tosiaan kotoa suoraan tullaan, eikä välttämättä olla edes töissä. Sitä olen myös ihmettellyt, kun molemmat vanhemmat tekevät etätöitä, että eikö 1-vuotiaan hoitopäivää ole mahdollista  yhtään lyhentää, vaan on aina reilusti yli 8h.

Toisaalta lapset yleensä viihtyvät ihan hyvin meillä, yhden tapauksen muistan, joka usein ikävöi äitiään, etenkin iltapäivisin itkeskeli ja niin surullista kun se on, äiti oli työtön ja vei lapsen lähes aina suoraan hoidosta isovanhemmille hoitoon. Sitten hän vielä minua syyllisti siitä, jos lapsi ei aamuisin halunnut tulla meille hoitoon.

Tämä on tosiaan ollut jännä huomata etätöiden tultua, että aiemmin lasten hoitoaika oli 7.30-16.30, koska vanhemmat kävivät puolen tunnin matkan päässä kaupungissa töissä. Etätöiden alettua samat lapset ovat edelleen hoidossa 7.30-16.30, vaikka vanhemmat käyvät töissä 10 minuutin kävelymatkan päässä kotonaan...

Vierailija
460/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ja miksi, onpahan siinäkin kysymys. Miksi pitää huolehtia toisten tekemisistä niin, että jää omat asiat hoitamatta?

Vaikkapa siksi ne lapset siellä ovat, että vanhempien työaika on sellainen, että hakemaan ei pääse aiemmin.