Miksi jotkut lapset on aina päiväkodissa vielä minuuttia ennen kuin päiväkoti menee kiinni?
Kommentit (646)
Sitten vielä joku kysyy, miksi lastenhankkiminen vähenee. Jos eivät edes vanhemmat halua viettää aikaa niiden rakkaiden kotivalojensa kanssa, kun eivät jaksa niitä kersoja opettaa käyttäytymäänkään, niin esimerkin voimalla mennään. Ei lapsia kiitos.
AP:lle, siksi niitä lapsia ei haeta ajoissa, kun vanhemmat eivät halua lapsiaan itse hoitaa, eivät osaa kellonaikoja, ei kiinnosta, koska omat someasiat on tärkeämpiä kuin lapsen asiat. Vanhemmat yrittävät maksimoida oman vapaa-aikansa, ennen kuin ne pikku kiljukaulat tulee kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin virikelapset on just niitä ketkä haetaan aina viimeisinä. Usein myöhässäkin.
Perhepäivähoitajana olen huomannut saman. Yleensäkin minulla hoidossa olleet lapset ovat kyllä pääsääntöisesti olleet lähes tasan täyden hoitoajan ja lomalla vain omat loma-aikani. Ovat siis hoidossa täydet päivät myös vanhempien vapaapäivinä ja loma-aikoina. Välillä ihmettelen, miksi esim lapsi tuodaan aina aamupalalle hoitopaikkaan, vaikka molemmat vanhemmat saattaisivat olla kotona tai miksi se lapsi haetaan ennemmin muutama minuutti myöhässä, kuin 10-15min aiemmin edes joskus, vaikka tosiaan kotoa suoraan tullaan, eikä välttämättä olla edes töissä. Sitä olen myös ihmettellyt, kun molemmat vanhemmat tekevät etätöitä, että eikö 1-vuotiaan hoitopäivää ole mahdollista yhtään lyhentää, vaan on aina reilusti yli 8h.
Toisaalta lapset yleensä viihtyvät ihan hyvin meillä, yhden tapauksen muistan, joka usein ikävöi äitiään, etenkin iltapäivisin itkeskeli ja niin surullista kun se on, äiti oli työtön ja vei lapsen lähes aina suoraan hoidosta isovanhemmille hoitoon. Sitten hän vielä minua syyllisti siitä, jos lapsi ei aamuisin halunnut tulla meille hoitoon.
Tämä on tosiaan ollut jännä huomata etätöiden tultua, että aiemmin lasten hoitoaika oli 7.30-16.30, koska vanhemmat kävivät puolen tunnin matkan päässä kaupungissa töissä. Etätöiden alettua samat lapset ovat edelleen hoidossa 7.30-16.30, vaikka vanhemmat käyvät töissä 10 minuutin kävelymatkan päässä kotonaan...
Se ei tietenkään selity sillä, että vanhemmat pitävät esim. lounastauon nyt kun ei tarvitse kiirehtiä aamulla ja iltapäivällä. Ehkä jopa saavat tehtyä tunteja sisään vasuja ja neuvolaa varten sillä että aamulla ja iltapäivällä ovat 10min kauemmin töissä.
Pitkä työmatka. Olin osa-aikatyössä ja silti oli vaikea päästä ajoissa julkisilla hakemaan lapset.
Katsos kun porvarit haluavat köyhät asumaan kauas Helsingistä. Siksi vastustavat kohtuuhintaisten asuntojen kaavoittamisra esim. Malmille. Ja meneehän siinä lentoharrastus pilalle kun joutuu Teslalla pöräyttämään johonkin Mäntsälään saakka päästäkseen Cessnalle.
Vierailija kirjoitti:
Sitten vielä joku kysyy, miksi lastenhankkiminen vähenee. Jos eivät edes vanhemmat halua viettää aikaa niiden rakkaiden kotivalojensa kanssa, kun eivät jaksa niitä kersoja opettaa käyttäytymäänkään, niin esimerkin voimalla mennään. Ei lapsia kiitos.
AP:lle, siksi niitä lapsia ei haeta ajoissa, kun vanhemmat eivät halua lapsiaan itse hoitaa, eivät osaa kellonaikoja, ei kiinnosta, koska omat someasiat on tärkeämpiä kuin lapsen asiat. Vanhemmat yrittävät maksimoida oman vapaa-aikansa, ennen kuin ne pikku kiljukaulat tulee kotiin.
Sieltä tuli se vastaus jonka ap halusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin virikelapset on just niitä ketkä haetaan aina viimeisinä. Usein myöhässäkin.
Perhepäivähoitajana olen huomannut saman. Yleensäkin minulla hoidossa olleet lapset ovat kyllä pääsääntöisesti olleet lähes tasan täyden hoitoajan ja lomalla vain omat loma-aikani. Ovat siis hoidossa täydet päivät myös vanhempien vapaapäivinä ja loma-aikoina. Välillä ihmettelen, miksi esim lapsi tuodaan aina aamupalalle hoitopaikkaan, vaikka molemmat vanhemmat saattaisivat olla kotona tai miksi se lapsi haetaan ennemmin muutama minuutti myöhässä, kuin 10-15min aiemmin edes joskus, vaikka tosiaan kotoa suoraan tullaan, eikä välttämättä olla edes töissä. Sitä olen myös ihmettellyt, kun molemmat vanhemmat tekevät etätöitä, että eikö 1-vuotiaan hoitopäivää ole mahdollista yhtään lyhentää, vaan on aina reilusti yli 8h.
Toisaalta lapset yleensä viihtyvät ihan hyvin meillä, yhden tapauksen muistan, joka usein ikävöi äitiään, etenkin iltapäivisin itkeskeli ja niin surullista kun se on, äiti oli työtön ja vei lapsen lähes aina suoraan hoidosta isovanhemmille hoitoon. Sitten hän vielä minua syyllisti siitä, jos lapsi ei aamuisin halunnut tulla meille hoitoon.
Tämä on tosiaan ollut jännä huomata etätöiden tultua, että aiemmin lasten hoitoaika oli 7.30-16.30, koska vanhemmat kävivät puolen tunnin matkan päässä kaupungissa töissä. Etätöiden alettua samat lapset ovat edelleen hoidossa 7.30-16.30, vaikka vanhemmat käyvät töissä 10 minuutin kävelymatkan päässä kotonaan...
Tuoko se jotain lisäarvoa siihen hoitoon, että vanhemmat tuo ja hakee hirveällä kiireellä? Älä leimaa lasta sisään ennenkuin vanhempi luovuttaa lapsen sulle. Eihän se ole hoidossakaan jos vanhempi riisuu ja pesee kädet.
Minä aina ihmettelin että mitä muiden lasten vanhemmat tekevät työkseen kun oma lapsi oli viimeisten joukossa. Kollegoilla on sama kokemus ja lapsemme eri päiväkodeissa pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpottaa arkea, kun pitää rytmin samana. Voi olla, että toimistossa joutuu käymään satunnaisesti tai pari kertaa viikossa. Kun pitää ajat samana, niin homma toimii rutiinilla ja yllättävissäkin tilanteissa pystyy menemään toimistolle, jos on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoko se jotain lisäarvoa siihen hoitoon, että vanhemmat tuo ja hakee hirveällä kiireellä? Älä leimaa lasta sisään ennenkuin vanhempi luovuttaa lapsen sulle. Eihän se ole hoidossakaan jos vanhempi riisuu ja pesee kädet.
Samoin sen voi leimata ulos heti kun vanhempi ottaa lapsen vastaan. Eikä vasta sitten kun on hyvä hetki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpottaa arkea, kun pitää rytmin samana. Voi olla, että toimistossa joutuu käymään satunnaisesti tai pari kertaa viikossa. Kun pitää ajat samana, niin homma toimii rutiinilla ja yllättävissäkin tilanteissa pystyy menemään toimistolle, jos on tarpeen.
Niinpä. Mulle sanottiin että aina pitää tuoda ja hakea samaan aikaan, ettei koko ajan ole joku ovella. Silloin se on toimistopäivien mukaan leimattava.
Kannattaisiko lastenhoitajien miettiä jotain muuta työtä kuin päiväkotityö, kun se on niin vaikeaa ja vastenmielistä ja lapset ja niiden vanhemmat niin ikäviä?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko lastenhoitajien miettiä jotain muuta työtä kuin päiväkotityö, kun se on niin vaikeaa ja vastenmielistä ja lapset ja niiden vanhemmat niin ikäviä?
Tai vanhempien miettiä omia proriteetteja ja käytöstä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko sinä aikana, jonka oma lapsi oli päivähoidossa, en ymmärtänyt tota hakulogiikkaa. Meidän lapsi haettiin joka päivä klo 15 ja 16 välillä. Perjantaisin lapsi oli aina viimeisten joukossa.
Miten niin monella vanhemmalla onkin mahdollista säätää omaa työaikaansa?
Virka-ajalla töissä olevan vanhempi vie lapsen aamulla hoitoon ja aamuvuoroon mennyt vanhempi hakee lapsen töistä päästyään.
Ei välttämättä ole siis kyse mistään työajan säätämisen mahdollisuudesta vaan ihan siitä että kun työvuoro alkaa jo aamukuudelta tai- seitsemältä , se myös loppuu jo klo 14-15 tai jopa aikaisemmin.
Ai vain perjantaisin? Koska muina päivinä kyllä oli vielä paljon lapsia hoidossa, mutta perjantaina olikin viimeisten joukossa.
Aika monella alalla esim. julkisella sektorilla työaika on 7h 39 min päivässä. Jos tekee ma-to töitä klo 8-16, niin perjantaina työpäivä voi olla 8-14.45. Ennen puhuttiinkin lyhennyksistä ja ne oli yleistä suunnitella työvuoroihin juuri perjantaiksi.
Minä yritin kyllä aina hakea lapset mieluummin etuajassa kuin myöhään kotiin. Vuoroteltiin miehen kanssa kauppareissut niin, ettei lapsia tarvinnut raahata ruuhkaisissa kaupoissa perässään. Itsellä pysyi hyvä mieli, riitti positiivista energiaa, kun lapsien ei tarvinnut olla päiväkodissa kuin 6 1/2 h päivittäin, siinäkin oli ihan riittämiin mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko sinä aikana, jonka oma lapsi oli päivähoidossa, en ymmärtänyt tota hakulogiikkaa. Meidän lapsi haettiin joka päivä klo 15 ja 16 välillä. Perjantaisin lapsi oli aina viimeisten joukossa.
Miten niin monella vanhemmalla onkin mahdollista säätää omaa työaikaansa?
Virka-ajalla töissä olevan vanhempi vie lapsen aamulla hoitoon ja aamuvuoroon mennyt vanhempi hakee lapsen töistä päästyään.
Ei välttämättä ole siis kyse mistään työajan säätämisen mahdollisuudesta vaan ihan siitä että kun työvuoro alkaa jo aamukuudelta tai- seitsemältä , se myös loppuu jo klo 14-15 tai jopa aikaisemmin.
Ai vain perjantaisin? Koska muina päivinä kyllä oli vielä paljon lapsia hoidossa, mutta perjantaina olikin viimeisten joukossa.
Aika monella alalla esim. julkisella sektorilla työaika on 7h 39 min päivässä. Jos tekee ma-to töitä klo 8-16, niin perjantaina työpäivä voi olla 8-14.45. Ennen puhuttiinkin lyhennyksistä ja ne oli yleistä suunnitella työvuoroihin juuri perjantaiksi.
Ja kaikki muutkin mahdolliset joustot yritetään saada nimenomaan perjantaille, koska siitä on suurin hyöty palautumisen kannalta. Meillä on tästä syystä kielletty liikuntavapaiden ja muiden etujen käyttö pe iltapäivällä tai ma aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Ai että kannattaisiko :D Nykyään ei päiväkoteihin saa pätevien vakaopettajien lisäksi päteviä hoitajiakaan!
Monissa päiväkodeissa syksy alkaa vajaamiehityksellä, kun hakemuksia ei vain tule.
Mutta niin makaa kuin petaa. Vanhemmilla kiinnostaa näköjään lähinnä se, että kun puoli-ilmaisesta hoidosta on ilmoitettu hoitoaika klo 17 asti niin hoitajan pitää ilosta riemuiten tehdä vähän ylitöitä juuri MINUN lapsen eteen, vaikka on omatkin lapset kotona/hoidossa odottamassa.
Joku puhui, että 90-luvulla päiväkodeissa oltiin vaikka puoli tuntia pidempään lapsen kanssa. Ei todellakaan oltu. Siihen aikaan oli häpeä, jos ei järjestänyt asioita niin, että lapsi lähtee sulkuajan aikaan jo portista kotiin. Siis vanhemmat arvostivat saamaansa hoitoa ja ymmärsivät, että heidän lapsensa ja tilanteensa ei ole sellainen, jonka vuoksi yksittäisten työntekijöiden tulisi joustaa. Ei kukaan ikinä olisi odottanut siihen aikaan, että lapsi voi olla hoidossa edes minuuttia sen jälkeen kun päiväkoti menee kiinni.
Entinen lastenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai vanhempien miettiä omia proriteetteja ja käytöstä
Mulle kyllä asunto ja ruoka on aika korkealla prioriteettilistalla. Lapsillekin kivampi, että vanhemmat käy töissä ja on varaa asuntoon, ruokaan ja vaatteisiin. Ehkä jopa leluihin, harrastuksiin tai muihin virikkeisiin. Ihan oikeasti suurin osa vanhemmista vaihtaisi sen päivätyönsä lapsen kanssa olemiseen, jos se olisi mahdollista taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä nyt ihmetyttää miten hoitajat kyttää noin tarkasti kelloa. En mä töissä kyttää lähdenkö 16.00. Joskus huomaamatta meneekin 18.00 asti. Yleensä lopetan 15.55-16.15 välillä. Riippuen täysin saanko hommat valmiiksi miten. Ja en saa ylityöstä korvausta. Saldoa kerääntyy.
Koska sen hoitajan pitää olla hakemassa omaa lastaan päivähoidosta klo 18 ja ainoaan päiväkotiin jonne sen hoitajan lapsen saa hoitoon, on tunnin matka työpaikalta koska kaikki muut päiväkodit on auki vain klo 17 asti...
Varmaan jossakin kaupungissa toimitaan näinkin mutta lienisi sen olevan jo työnantajan intressienkin mukaista, että työntekijän lapsille järjestetään vaikka väkisin hoitopaikka samasta yksiköstä.
Päiväkodin työntekijätkään eivät kaikki asu työpaikkansa vieressä tai lähimaillakaan. Siinä vaiheessa kun lapsi alkaa leikkiä kavereiden kanssa myös päiväkodin jälkeen ja ihan viimeistään eskarissa olisi hyvä, että lapsi olisi samassa hoitopaikassa niiden kanssa, joiden kanssa tulee menemään samaan kouluun. Ihan pieniä lapsia taas moni työntekijä ei edes halua hoitoon työpaikalleen, koska ei se 1-2-vuotias ymmärrä, miksi äiti pelaa pihan toisessa päässä palloa eskarilaisten kanssa, eikä tule antamaan keinussa vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että kannattaisiko :D Nykyään ei päiväkoteihin saa pätevien vakaopettajien lisäksi päteviä hoitajiakaan!
Monissa päiväkodeissa syksy alkaa vajaamiehityksellä, kun hakemuksia ei vain tule.
Mutta niin makaa kuin petaa. Vanhemmilla kiinnostaa näköjään lähinnä se, että kun puoli-ilmaisesta hoidosta on ilmoitettu hoitoaika klo 17 asti niin hoitajan pitää ilosta riemuiten tehdä vähän ylitöitä juuri MINUN lapsen eteen, vaikka on omatkin lapset kotona/hoidossa odottamassa.
Joku puhui, että 90-luvulla päiväkodeissa oltiin vaikka puoli tuntia pidempään lapsen kanssa. Ei todellakaan oltu. Siihen aikaan oli häpeä, jos ei järjestänyt asioita niin, että lapsi lähtee sulkuajan aikaan jo portista kotiin. Siis vanhemmat arvostivat saamaansa hoitoa ja ymmärsivät, että heidän lapsensa ja tilanteensa ei ole sellainen, jonka vuoksi yksittäisten työntekijöiden tulisi joustaa. Ei kukaan ikinä olisi odottanut siihen aikaan, että lapsi voi olla hoidossa edes minuuttia sen jälkeen kun päiväkoti menee kiinni.
Entinen lastenhoitaja
Oon joskus miettinyt, että miltä se tuntuu olla lastentarhassa töissä ja hoitaa virikelapsia päivä ja sitten porhaltaa toiseen päiväkotiin hakemaan omat lapset kotihoitoon.
Mikä on virikelapsi ja kuinka monta prosenttia heitä on päiväkodissa? Näiden pahojen ja huonojen vanhempien lapsia?
Sinä varmaan osaat sen kertoa.