Miksi jotkut lapset on aina päiväkodissa vielä minuuttia ennen kuin päiväkoti menee kiinni?
Kommentit (646)
Vierailija kirjoitti:
työt kirjoitti:
No itse ihan hyväpalkkaisessa työssä, täydet hoitomaksut maksaneena, jouduin hakemaan aina lähellä 17.
Miksi? Siksi, koska on se kuuluisa työaika, työmatka kaupungin toiselta laitamalta päiväkodille ja samassa ne muut töistä kotiin ajelevat = jonkinlainen ruuhka. Työtunnit pitää tehdä, ei voinut lähteä kesken ja janoa, että sorry. Harmitti joka kerta hakea lapset viimeisten joukosta, mutta sellaista elämä on! Ei tietääkseni ole traumoja tullut tästä lapsilleni (nyt jo teinejä), kun muuten ovat saaneet hyvä elämän ja huolehtivan perheen.
Perheitä on monenlaisia. Myös työelämä on hyvin vaativaa tänä päivänä. Ymmärrän hyvin, jos esim joskus joutuu ruuhkaan ja myöhästyy hausta. Tai jostain muusta syystä on vaikeaa lopettaa työt. Joskus varmaan kaikille käy näin. Toki onhan se ärsyttävää jos joku joka päivä myöhästyy (vaikka olisikin eri perhe kyseessä) ja aina on itse hakemassa myöhässä lapsia päiväkodista.
Mutta sitten oma lukunsa ovat nämä vanhemmat, jotka hakevat lapsiaan jatkuvasti myöhässä ja selityksenä on (huom, usein pahoitellaan vasta sen jälkeen, kun on huomautettu myöhästelystä), että katsoi kotona väärin kelloa?! Tai että hän ajatteli että ehtisi nopsaan käydä kaupassa ennen kun hakee lapsen hoidosta, mutta jotenkin vaan aikaa kului enemmän??
Löytyykö jotakin tilastoa tai tutkimusta, kuinka monta prosenttia lapsista haetaan päiväkodista sovitun hoitoajan jälkeen? Ei mitään mutua, vaan faktaa.
Ap. tapauksessa hoitoaika on klo 17.00 mutta siitäkin valitetaan, kun vanhemmat hakevat lapsensa klo 16.59 kun se pitäisi tehdä aikaisemmin.
Jos tarhantyöntekijöiden työaika loppuu klo 17, ja sinä haet lapsesi tasan klo 17, heillä menee ylitöiksi. Siksi!
Juuri noin! Eivätköhän opi hakemaan ajoissa!
Vierailija kirjoitti:
Jos tarhantyöntekijöiden työaika loppuu klo 17, ja sinä haet lapsesi tasan klo 17, heillä menee ylitöiksi. Siksi!
No sitten se viimeinen tarjottu aika ei voi olla 17. Vaatikaa että se on 16.45.
Ei tämä ole millään mittapuulla vanhempien vika. Ei vanhempien tarvitse tietää loppuuko hoitajan työaika 17 vai 17.15. Vanhemmalla on täysi oikeus olettaa että 17 jälkeen hoitaja jää töihin ja sulkee paikat. Se on ainoa looginen tapa. Jos tätä järkeä ei ole käytetty, niin voivoi
Juuri noin! Eivätköhän opi hakemaan ajoissa!
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
On sellaisia ihmisiä, jotka eivät yhtään ajattele, että lastenhoitajienkim on päästävä kotiin silloin kun työaika päättyy.
Eikö hän pääse, jos lapsi haetaan 16.59 vai tarkoitako, että hoitajan pitäisi päästä työstä etuajassa?
Ihmettelen päiväkodin henkilökunnan asennetta, kun kuvitellaan vanhempien ilkeyksissään ja laiskuuttaan hakevan lapsen juuri ennen hoitoajan päättymistä. Mitä järkeä on edes määritellä hoitoaikaa, kun oletaan vanhempien hakevan tuntia tai puoli tuntia ennen.
Eikö silloin hoitoajaksi pitäisi merkitä 16.00 tai 16.30 eli todellinen aika. Tietysti tämä näkyisi tilastoissa, kun mitataan päiväkodin käyttöastetta ja henkilömitoitusta.Tämä keskustelu on silmiä avaava, miten lapsi
joutuu olemaan hoidossa pph ja päiväkodissa kielteisessä ja vanhempia syyllistävävässä ilmapiirissä, joka ei voi olla vaikuttamatta lapsen kohteluun ja hoitoon ja lapsesta tehdään sijaiskärsijä. Pieni lapsi ei voi edes ilmaista, mikä hoidossa on vikana, vaan tyytyy kohtaloonsa.
Ikävä kyllä on niitäkin jotka jos ei ilkeyttään, niin ainakin itsekkyyttään hakevat lapsensa järjestelmällisesti myöhässä. Näitäkin on ja hyvä kun asiasta keskustellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työt kirjoitti:
No itse ihan hyväpalkkaisessa työssä, täydet hoitomaksut maksaneena, jouduin hakemaan aina lähellä 17.
Miksi? Siksi, koska on se kuuluisa työaika, työmatka kaupungin toiselta laitamalta päiväkodille ja samassa ne muut töistä kotiin ajelevat = jonkinlainen ruuhka. Työtunnit pitää tehdä, ei voinut lähteä kesken ja janoa, että sorry. Harmitti joka kerta hakea lapset viimeisten joukosta, mutta sellaista elämä on! Ei tietääkseni ole traumoja tullut tästä lapsilleni (nyt jo teinejä), kun muuten ovat saaneet hyvä elämän ja huolehtivan perheen.
Perheitä on monenlaisia. Myös työelämä on hyvin vaativaa tänä päivänä. Ymmärrän hyvin, jos esim joskus joutuu ruuhkaan ja myöhästyy hausta. Tai jostain muusta syystä on vaikeaa lopettaa työt. Joskus varmaan kaikille käy näin. Toki onhan se ärsyttävää jos joku joka päivä myöhästyy (vaikka olisikin eri perhe kyseessä) ja aina on itse hakemassa myöhässä lapsia päiväkodista.
Mutta sitten oma lukunsa ovat nämä vanhemmat, jotka hakevat lapsiaan jatkuvasti myöhässä ja selityksenä on (huom, usein pahoitellaan vasta sen jälkeen, kun on huomautettu myöhästelystä), että katsoi kotona väärin kelloa?! Tai että hän ajatteli että ehtisi nopsaan käydä kaupassa ennen kun hakee lapsen hoidosta, mutta jotenkin vaan aikaa kului enemmän??
Löytyykö jotakin tilastoa tai tutkimusta, kuinka monta prosenttia lapsista haetaan päiväkodista sovitun hoitoajan jälkeen? Ei mitään mutua, vaan faktaa.
Ap. tapauksessa hoitoaika on klo 17.00 mutta siitäkin valitetaan, kun vanhemmat hakevat lapsensa klo 16.59 kun se pitäisi tehdä aikaisemmin.
Kyllä, jos pitää hakea tavaroita sisältä tai kuulla pilkuntarkasti mitä Elli-noora on syönyt päivän aikana tai jopa eilen kun pissa oli illalla punaista. Siis ihan tosi kun näitä pölvästi-vanhempia vaan sattuu olemaan joka ryhmässä.
Lääkäreillä varmaan varaa hankkia lastenhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärillä on myös oikeus kunnalliseen päivähoitoon siinä missä muillakin.
Vierailija kirjoitti:
No höh! Sit puhutaan esimiehelle ja esimies pistää työajan siihen 17.15. Ei kaupassakaan työntekijä pääse kotiin heti kun kauppa menee kiinni.
Jos lapsi haetaan myöhässä, tulee asia ilmoittaa sosiaalipäivystykseen ja vanhemmat voivat hakea lapsen sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Eli varakkaat ei saa käyttää päivähoitoa. Mites vaikka kaupankassa, jonka työpäivä venyy 10min koska viimeinen asiakas oli se mummo, joka haluaa sata lottolappua ja maksaa 5snt kolikoilla ostokset. Jonka seurauksena kassa myöhästyy bussista ja on viime minuutilla hakemassa lasta, kun oikein pistää juoksuksi. Ja siis näin käy yllättävän usein. Melkein enemmän sääntönä kuin poikkeuksena.
Hauskaa miten päiväkotien surkea työaikasuunnittelu on hoitajien mielestä vanhempien vika ja asia mikä vanhempien pitäisi ratkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitoaika on siihen asti, niin se on. Itse esim. haen aina juuri klo 17. Tuon lapset ehkä n. 8:15 ja siinä välissä teen työpäivän. Tottakai voitaisiin herätä jo aikaisemmin, tuoda lapset 7:30 ja hakea 16:15, mutta päivän pituus olisi lapsille täysin sama (olen kokopäivätyössä) ja en ole mikään aamuvirkku, joten aamut olisi paljon rasittavampia, jos pitäisi noin aikaisin lähteä.
Miksi ei saisi hakea klo17, jos siihen asti kerran on päiväkoti auki?
t.sinkkuäiti
Lisään vielä tähän, että päiväkoti on auki klo17 asti ja työntekijän työvuoro päättyy 17:15. Eli tulkitsen, että lapseni saavat hoitoa klo17 asti.
Siis mitä ihmeen alapeukutusta tämä nyt on. Jestas jos sopparissa lukee klo17, niin kyllä ne nyt vaan saa hakea klo17. Joskus kun olen tullut juuri siinä ja pahoitellut, että vielä viimeiset täällä, on työntekijäkin kuitannut, että ei hätää, ollaan kyllä auki ihan klo17 asti. Ja niin se on.
itse ihmettelen enemmän sitä, että mitä ihmeen vajaata työpäivää monet tuntuu tekevän, kun lapset haetaan jo tyyliin klo16, vai tuovatko he lapset jo seiskalta sinne aamulla?
Meillä mies vie lapset kasilta ja haen heidät puoli kolmelta. Näin saadaan heille mahdollisimman lyhyet päivät 🙂
Hyvä teille. Meillä ei ole tuohon mahdollisuutta. Ja olen kyllä ihmetellyt miten niin monella on mahdollisuus järjestää työt noin.
Vaatiihan se välillä kekseliäisyyttä ja joustoa. Ehkä töiden vähentämistä, jopa ammatinvaihtoa. Toki kaikki eivät kykene sellaiseen. Moni vanhempi ei pysty edes olemaan yksin useamman lapsen kanssa.
Päivähoidon takia ei kenenkään tarvitse ammattia alkaa vaihtaa tai vähentää töiden tekemistä. Kyllä se päivähoito on se, joka hoitaa lapsia silloin kun vanhemmat ovat töissä tai vaikkapa opiskelevat.
Ei tietenkään TARVITSE, sehän on selvä. Mutta moni vanhempi haluaa viettää enemmän aikaa lastensa kanssa, kun he ovat pieniä. Se on kuitenkin hyvin lyhyt aika. Tai kahden perheen vanhemmat haluavat huolehtia myös lastensa levosta ja palautumisesta sumplimalla töitä siten, ettei pienen taaperon päivä esim ole ylipitkä.
Eli kaikki ne vanhemmat, joiden työt ei jousta siitä 8-16 on surkeita vanhempia, joita se lapsi ei kiinnosta.
No kenelle on tärkeintä työ, kenelle lapsi.
Ammattilaisena olen vahvasti sitä mieltä, että lapselle on tärkeintä sen yhdessä vietetyn ajan laatu eikä niinkään, että sitä yhteistä aikaa on maksimaalisesti. Ei se lapsi aikuisena muista, että hakikö äiti tarhasta perjantaisin puoliltapäivin vai neljältä, mutta se muistaa leivottiinko äidin kanssa lauantaisin yhdessä vai oliko äiti niin väsynyt, että katsottiin vaan telkkaa.
Järjen ääni. Toivottavasti olet mun lapsen hoitaja. Sen ymmärrän että ärsyttää ne aina myöhässä olevat. Mutta miksi pitää nostaa haloo siitä, että joku on ajoissa? Ei sille mitään voi miten työvuorot menee.
No minä muistan sen kun olin aina tarhanpihalla se viimeinen lapsi. Hoitaja ei kerennyt siinä edes olemaan kanssani vaan äreänä juoksi välillä sisälle ja välillä ulos. Muistan myös sen kun ei koskaan tehty perheenä yhdessä mitään vaan aina toinen vanhempi oli töissä. Olin niin kateellinen kun kaverit perheineen kävivät mökillä. No oli meillä uima-allas ja iso omakotitalo.
Ehkä nuo keissit on sellaisia, että lapsi pitäisi ottaa huostaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sellainen hoitoaika on edes hyväksytty?
Silloin lapsen hoitoajaksi pitäisi olla 16.45 eikä suinkaan 17.00.
Jos varaan suuhygienistille tunnin ajan ja maksan siitä, niin kuvittelen saavani tunnin hoidon, enkä 45min.
Päiväkodilla ja phh taitaa olla ihan oma logiikansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin lapsen hoitoajaksi pitäisi olla 16.45 eikä suinkaan 17.00.Jos varaan suuhygienistille tunnin ajan ja maksan siitä, niin kuvittelen saavani tunnin hoidon, enkä 45min.
Samoin jos kauppa menee kiinni 22.00, niin oletan että 21.59 voin käydä hakemassa litran maitoa. Mitään jättiostoksia tietenkään ei saa tehdä.
(ja ei, en käy noin viime minuutilla kaupassa mistään muusta syystä kuin että tulen reissusta ja jääkaapissa ei ole maitoa. Ja nykyisin on onneksi 24h kauppoja, joten suuntaan ennemmin sellaiseen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin lapsen hoitoajaksi pitäisi olla 16.45 eikä suinkaan 17.00.Jos varaan suuhygienistille tunnin ajan ja maksan siitä, niin kuvittelen saavani tunnin hoidon, enkä 45min.
Samoin jos kauppa menee kiinni 22.00, niin oletan että 21.59 voin käydä hakemassa litran maitoa. Mitään jättiostoksia tietenkään ei saa tehdä.
(ja ei, en käy noin viime minuutilla kaupassa mistään muusta syystä kuin että tulen reissusta ja jääkaapissa ei ole maitoa. Ja nykyisin on onneksi 24h kauppoja, joten suuntaan ennemmin sellaiseen)
No kauppaan ei aina päästetä uusia asiakkaita enää sisälle noin myöhään. Eli tuokin asia mietitty. Miksi ei päiväkodissa mietitä ratkaisuja jos tuo nyt on niin iso ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitoaika on siihen asti, niin se on. Itse esim. haen aina juuri klo 17. Tuon lapset ehkä n. 8:15 ja siinä välissä teen työpäivän. Tottakai voitaisiin herätä jo aikaisemmin, tuoda lapset 7:30 ja hakea 16:15, mutta päivän pituus olisi lapsille täysin sama (olen kokopäivätyössä) ja en ole mikään aamuvirkku, joten aamut olisi paljon rasittavampia, jos pitäisi noin aikaisin lähteä.
Miksi ei saisi hakea klo17, jos siihen asti kerran on päiväkoti auki?
t.sinkkuäiti
Lisään vielä tähän, että päiväkoti on auki klo17 asti ja työntekijän työvuoro päättyy 17:15. Eli tulkitsen, että lapseni saavat hoitoa klo17 asti.
Siis mitä ihmeen alapeukutusta tämä nyt on. Jestas jos sopparissa lukee klo17, niin kyllä ne nyt vaan saa hakea klo17. Joskus kun olen tullut juuri siinä ja pahoitellut, että vielä viimeiset täällä, on työntekijäkin kuitannut, että ei hätää, ollaan kyllä auki ihan klo17 asti. Ja niin se on.
itse ihmettelen enemmän sitä, että mitä ihmeen vajaata työpäivää monet tuntuu tekevän, kun lapset haetaan jo tyyliin klo16, vai tuovatko he lapset jo seiskalta sinne aamulla?
Meillä mies vie lapset kasilta ja haen heidät puoli kolmelta. Näin saadaan heille mahdollisimman lyhyet päivät 🙂
Hyvä teille. Meillä ei ole tuohon mahdollisuutta. Ja olen kyllä ihmetellyt miten niin monella on mahdollisuus järjestää työt noin.
Vaatiihan se välillä kekseliäisyyttä ja joustoa. Ehkä töiden vähentämistä, jopa ammatinvaihtoa. Toki kaikki eivät kykene sellaiseen. Moni vanhempi ei pysty edes olemaan yksin useamman lapsen kanssa.
Päivähoidon takia ei kenenkään tarvitse ammattia alkaa vaihtaa tai vähentää töiden tekemistä. Kyllä se päivähoito on se, joka hoitaa lapsia silloin kun vanhemmat ovat töissä tai vaikkapa opiskelevat.
Ei tietenkään TARVITSE, sehän on selvä. Mutta moni vanhempi haluaa viettää enemmän aikaa lastensa kanssa, kun he ovat pieniä. Se on kuitenkin hyvin lyhyt aika. Tai kahden perheen vanhemmat haluavat huolehtia myös lastensa levosta ja palautumisesta sumplimalla töitä siten, ettei pienen taaperon päivä esim ole ylipitkä.
Eli kaikki ne vanhemmat, joiden työt ei jousta siitä 8-16 on surkeita vanhempia, joita se lapsi ei kiinnosta.
No kenelle on tärkeintä työ, kenelle lapsi.
Ammattilaisena olen vahvasti sitä mieltä, että lapselle on tärkeintä sen yhdessä vietetyn ajan laatu eikä niinkään, että sitä yhteistä aikaa on maksimaalisesti. Ei se lapsi aikuisena muista, että hakikö äiti tarhasta perjantaisin puoliltapäivin vai neljältä, mutta se muistaa leivottiinko äidin kanssa lauantaisin yhdessä vai oliko äiti niin väsynyt, että katsottiin vaan telkkaa.
Järjen ääni. Toivottavasti olet mun lapsen hoitaja. Sen ymmärrän että ärsyttää ne aina myöhässä olevat. Mutta miksi pitää nostaa haloo siitä, että joku on ajoissa? Ei sille mitään voi miten työvuorot menee.
No minä muistan sen kun olin aina tarhanpihalla se viimeinen lapsi. Hoitaja ei kerennyt siinä edes olemaan kanssani vaan äreänä juoksi välillä sisälle ja välillä ulos. Muistan myös sen kun ei koskaan tehty perheenä yhdessä mitään vaan aina toinen vanhempi oli töissä. Olin niin kateellinen kun kaverit perheineen kävivät mökillä. No oli meillä uima-allas ja iso omakotitalo.
Minäkin olin se viimeinen lapsi (tai oli siellä mun velikin) Kyllä me oltiin koko perhe illat ja viikonloput yhdessä. Ja mökkeiltiin, retkeiltiin, matkustettiin ja vaikka mitä.
Mutta mäkin muistan nuo jumalattoman vihaiset ilta hoitajat. Monta kertaa itkin, koska se hoitaja oli kauhea. Ihan kuin mun vikani olisi, että meidän vanhemmilla kesti tulla.
Sitten oli todella kivoja hoitajia. Nuorempi ja ihan mummeli. He leikkivät meidän kanssa ihan rauhassa siihen asti että äiti ja isä tulivat. Nuorempi otti meidät joskus sisälle haalareissa sulkemaan paikat. Yleensä äiti oli sitten tullut kun paikat oli kiinni ja lähdettiin samalla oven avauksella.
Oletko ehkä niitä, jotka iloisena kyselevät koska jään äitiyslomalle, eivätkä edes pahoittele kun sanon että olen vain lihava. Sellaistakin "tietämistä" on meidän lasten pph tässä viimeaikoina harjoittanut.