Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähihoitajien avoimet työpaikat lisääntyneet 5:ssä vuodessa 250 prosenttia - joko olisi aika tunnustaa, että se on työn ällöttävä sisältö mistä syystä työntekijöitä ei enää ole saatavilla?

Vierailija
25.08.2022 |

Kyse ei ole mistään palkasta tai muusta, vaan työn ällöttävästä sisällöstä. Paskaa kohtaamistyötä, koko ajan pitää kuunnella jonkun vonkumista ja olla palvelemassa. Ei sitä paskaa kukaan jaksa, ei vaikka tarjolla olisi minkälaisia bonuksia.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja koulutukseen hakeutuu alalle sopeutumattomia, jotka eivät siis muuhun koulutukseen pääse. Tässä on tulos, alaa sitten haukutaan, eikä jakseta.

Eihän se sen porukan vika ole, että esim. henkilöstömitoitukset ovat alimitoitettuja työn määrää, vuorosuunnittelu epäergonomista, työ puuduttavaa jne.

Vierailija
62/80 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajat on helppo korvata ulkomaisella tuonnilla. Eivät edes jaa lääkkeitä lääkärin ohjeiden mukaan, kuten sairaathoitajat.

Tätä yritettiin monta vuotta. Espanjalaiset kestivät hetken ja palasivat kotiinsa heti talouskriisin pahimman vaiheen mentyä. Filippiinat kestävät vähän paremmin, mutta ponnistavat lähes kaikki Suomen kautta Ruotsiin ja Norjaan paljon paremmille palkoille ja kevyemmille töille. Muita ei ole edes tulossa.

Lisää kuolleena syntyneitä ideoita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen nainen on nykyään perusluonteeltaan vaikea ja vaativa. Ei mitään hoivaviettiä jäljellä vaan pelkästään minä minä minä. Sen todistaa jo vähäinen syntyvyys.

Parasta tuoda maahan naisia joilla tuo vietti vielä on tallella, ja täsmäkouluttaa ne hoitajiksi.

Vierailija
64/80 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajat on helppo korvata ulkomaisella tuonnilla. Eivät edes jaa lääkkeitä lääkärin ohjeiden mukaan, kuten sairaathoitajat.

Tätä yritettiin monta vuotta. Espanjalaiset kestivät hetken ja palasivat kotiinsa heti talouskriisin pahimman vaiheen mentyä. Filippiinat kestävät vähän paremmin, mutta ponnistavat lähes kaikki Suomen kautta Ruotsiin ja Norjaan paljon paremmille palkoille ja kevyemmille töille. Muita ei ole edes tulossa.

Tuo lisää vaan

Vierailija
65/80 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo lisää vaan

Osaavat ne jonkin muunkin valtion laskuun lentää kohdemaahan. Ei ole varaa.

Vierailija
66/80 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eritteet on pikkujuttu. Mutta kun pitää sietää väkivaltaa,ennen aggressiivinen potilas lääkittiin rauhalliseksi.

Vajaalla tehdään joka ikinen päivä. Teet monen ihmisen työt ja palkkaa et saa yhtään lisää.

Vastuu on sinulla kun keikkarit ei tunne asukkaita/potilaita.

Joudut hoitamaan puhelut, kirjaamisen ja yhteistyön omaisiin kun kielitaidottomat ei osaa.

Omaiset vaatii ihmeitä,en voi kloonata lisää hoitajia.En voi juuri sitä sinun läheistä hoitaa koko ajan kun osastolla 21 muutakin ja työntekijöitä 3.

Ai niin päällä pyykit,keittiötyöt,siivousta. Lääkehoito yms.

Olet kuussa 3 viikonloppua töissä ja juhlapyhät.

Tässä syy miksei tähän haluta tulla huonolla palkalla.

Vierailija
67/80 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä työssä on myös hienoja kohtaamisia hoidettavien kanssa. Merkityksellistä työtä mutta työskentelyolot ja palkkaus pielessä. Lisää tekijöitä ja lisää palkkaa niin alan vetovoimaisuus lisääntyy.

Minulla on ollut hienoja kohtaamisia. Olen saanut nyrkistä nenään potilaalta, siivonnut norovirusperseitä koko osaston potilailta, kuunnellut hoorittelua ja lopuksi saanut haukkuja kollegoilta ja esimieheltä (aiheetta tosin).

Älä jaksa. Ei sitä työtä kestä kuin TYHMÄT JA NÖYRÄT.

Kielenkäyttösi kertoo sinusta ikävä kyllä paljon. Et selvästikään sovi alalle. Itse en koskaan vain pessyt "perseitä". Alapesut ja vaipanvaihto olivat osa ihmisen hoitamista. Jokainen meistä tulee tarvitsemaan muiden antamaa hoivaa vanhana.

Älä huoli, olen lähtenyt alalta ja jätän sinut sinne paratiisiin. Nyt liiton rahoilla, sitten jättäydyn sairaslomalle kun yritetään töihin pakottaa. Löytyy diagnoosi, jonka avulla onnistuu.

Diagnoosina lorvi gatarr?

Vierailija
68/80 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä työssä on myös hienoja kohtaamisia hoidettavien kanssa. Merkityksellistä työtä mutta työskentelyolot ja palkkaus pielessä. Lisää tekijöitä ja lisää palkkaa niin alan vetovoimaisuus lisääntyy.

Totta. On lyöty, purtu, potkittu, syljetty päälle ja huoriteltu. Viskottu esineillä ja lyöty kalsareilla päähän. On aivan helvetin hienoja kohtaamisia.

Vierailija
69/80 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja koulutukseen hakeutuu alalle sopeutumattomia, jotka eivät siis muuhun koulutukseen pääse. Tässä on tulos, alaa sitten haukutaan, eikä jakseta.

Eihän se sen porukan vika ole, että esim. henkilöstömitoitukset ovat alimitoitettuja työn määrää, vuorosuunnittelu epäergonomista, työ puuduttavaa jne.

On se porukan vika, ettei viitsi, eikä jaksa ja haukkuu työtään ympäriinsä.

Vierailija
70/80 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut hienoja kohtaamisia. Olen saanut nyrkistä nenään potilaalta, siivonnut norovirusperseitä koko osaston potilailta, kuunnellut hoorittelua ja lopuksi saanut haukkuja kollegoilta ja esimieheltä (aiheetta tosin).

Kielenkäyttösi kertoo sinusta ikävä kyllä paljon. Et selvästikään sovi alalle. Itse en koskaan vain pessyt "perseitä". Alapesut ja vaipanvaihto olivat osa ihmisen hoitamista. Jokainen meistä tulee tarvitsemaan muiden antamaa hoivaa vanhana.

Älä huoli, olen lähtenyt alalta ja jätän sinut sinne paratiisiin. Nyt liiton rahoilla, sitten jättäydyn sairaslomalle kun yritetään töihin pakottaa. Löytyy diagnoosi, jonka avulla onnistuu.

Diagnoosina lorvi gatarr?

Nykyhoitajien tauti

Vierailija
71/80 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riitti! kirjoitti:

Eritteet on pikkujuttu. Mutta kun pitää sietää väkivaltaa,ennen aggressiivinen potilas lääkittiin rauhalliseksi.

Vajaalla tehdään joka ikinen päivä. Teet monen ihmisen työt ja palkkaa et saa yhtään lisää.

Joudut hoitamaan puhelut, kirjaamisen ja yhteistyön omaisiin kun kielitaidottomat ei osaa.

Omaiset vaatii ihmeitä,en voi kloonata lisää hoitajia.En voi juuri sitä sinun läheistä hoitaa koko ajan kun osastolla 21 muutakin ja työntekijöitä 3.

Työntekoa, ymmärrätkö

Vierailija
72/80 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se parempi palkka motivoi, ei siitä mihinkään pääse.

Monissa avopuolen pienehköissä asumisyksiköissä saattaa nykypäivänä olla lähinnä vain harjoittelijoita, vaihtuvia random keikkalaisia, hoiva-avustajia ja muutama lähäri, joille sälyttyy todella paljon vastuuta koulutukseensa nähden. Sen pitäisi kyllä näkyä nykyistä selvästi tuntuvammin myös palkassa.

Vierailija
73/80 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle riitti! kirjoitti:

Työntekoa, ymmärrätkö

Kyllä myös vapaata täytyy olla, kolme viikonloppua töissä kuukaudessa on liikaa. Suomea markkinoidaan ulkomaille onnelana mutta todellisuudessa tämä paikka on teurastamo.

Vierailija
74/80 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkäisin kovasti yksinkertaisista hommista kuten pyykkihuollosta, en ole kunnianhimoinen enkä erityisen hyvä opiskelija. Olinkin vanhainkodissa pari vuotta sitten hoiva-avustajan sijaisuuksissa, mutta se näytettiin suoraan ettei susta pidetä koska vaadit opastusta mihin ei ole aikaa. Pidin työstä mutta jäin pois koska se hyljeksintä oli niin selkeää, ei mulle sentään puhuta päin naamaa kuin vähä-älyiselle potilaalle kun en sellainen ole. Jos hoiva-avustajia päätettäisiin ottaa lisää vanhainkoteihin, voitaisi kouluttaa ryhmänä niin että kouluttajat eivät ole samalla töissä. Mutta miten opetetaan kantahenkilökunnalle että avustajia kohdellaan samanarvoisina, voin arvata että kukaan ei jää työpaikkaan missä sulle tiuskitaan.

Vierailija
75/80 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maah an muuttajille vielä kelpaa lähärin työt, kermapärse suomalaiset ei pysty ei kykene.

Siinäpä sitten somput töhin. Onko se huono vai hyvä asia?!

Ne opiskelee nykyään yliopistoissa. Taidat elää viime vuosituhannella.

Puikulapäät yliopistossa? Taidat elää haavemaailmassa

Ehkä sekoitat kansallisuuksia. Aika moni on lähtenyt ulkomaille hakemaan korkeampaa koulutusta.

Lisäksi esimerkiksi sairaanhoitajien palkka on usein pienempi hoivakodissa kuin jossain toisessa työpaikassa, jolloin moni vaihtaa työpaikkaa.

Vierailija
76/80 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos perse-sanan käyttö tekee jonkun alalle sopiämattomaksi niin Suomeen jää noin 21 hoitajaa ja viimeinen sammuttaa valot.

Relaa vähän. t.eri

Kielenkäyttö kertoo ihmisestä paljon, ap puhuu alentavasti hoidettavistaan. Epäeettistä. Mutta hyvä että on ymmärtänyt lähteä alalta. Kaikkien kannalta.

Mammat taas herkällä päällä, ei luoja.

Vierailija
77/80 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo 90 l ihmettelin kun mimmit haki sankkana joukkona lähärilinjalle ... ko ammatti on kai lähes huonoin mahdollinen...siivous on siistiä siihen nähden.

Noh, en menisi kyllä asbestipurkajaksikaan...

Vierailija
78/80 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti 54 kertoi:

Naisvaltaiset työhteisöt ovat usein raskaita, jopa miehille. Turhaa asioiden vatvomista ja kriisipalavereita milloin mistäkin, milloin kukakin on pahoittanut mielensä. Naiset osaa myös olla melko piikikkäitä, etenkin toisilleen. Paljon on myös sellaisia päällepäsmäröiviä voimahahmoja, jotka kuvittelevat voivansa jyrätä omalla tyylillään ihan miten haluavat ja olevansa aina oikeassa.

Ja näinhän se yleensä menee tosielämässä. Täyttä faktaa. Naisvaltainen työpaikka on usein riitainen ja siellä on huono ilmapiiri.

Vierailija
79/80 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi 4 tonnin alkupalkka niin työpaikkoihin olisi tuntua niinkuin ennen vanhaan että turha vinkua ettei ole rahasta kyse.

Vierailija
80/80 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan on naurettavaa, että lähihoitajan töihin vaaditan koulutus, kun sen työn osaisi hoitaa kuka tahansa parinviikon perehdytysjakson jälkeen. Turhia resursseja ja rahaa kuluu tällaiseen koulutukseen turhaan. Sama juttu monilla muilla aloilla. Suomessa liian suuret vaatimukset tehdä perus duunia!

Juuri näin, entisellä vuoden apuhoitajakoulutuksella pärjättiin oikein hyvin. Niinpä niin, ei olla enää vaan apuhoitajia, vaan oikein lähihoitajia, siinä välissä myös perushoitajia.

Mikä vika niissä apuhoitajissa oikein oli?