Lähihoitajien avoimet työpaikat lisääntyneet 5:ssä vuodessa 250 prosenttia - joko olisi aika tunnustaa, että se on työn ällöttävä sisältö mistä syystä työntekijöitä ei enää ole saatavilla?
Kyse ei ole mistään palkasta tai muusta, vaan työn ällöttävästä sisällöstä. Paskaa kohtaamistyötä, koko ajan pitää kuunnella jonkun vonkumista ja olla palvelemassa. Ei sitä paskaa kukaan jaksa, ei vaikka tarjolla olisi minkälaisia bonuksia.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä työssä on myös hienoja kohtaamisia hoidettavien kanssa. Merkityksellistä työtä mutta työskentelyolot ja palkkaus pielessä. Lisää tekijöitä ja lisää palkkaa niin alan vetovoimaisuus lisääntyy.
Minulla on ollut hienoja kohtaamisia. Olen saanut nyrkistä nenään potilaalta, siivonnut norovirusperseitä koko osaston potilailta, kuunnellut hoorittelua ja lopuksi saanut haukkuja kollegoilta ja esimieheltä (aiheetta tosin).
Älä jaksa. Ei sitä työtä kestä kuin TYHMÄT JA NÖYRÄT.
Kielenkäyttösi kertoo sinusta ikävä kyllä paljon. Et selvästikään sovi alalle. Itse en koskaan vain pessyt "perseitä". Alapesut ja vaipanvaihto olivat osa ihmisen hoitamista. Jokainen meistä tulee tarvitsemaan muiden antamaa hoivaa vanhana.
jos perse-sanan käyttö tekee jonkun alalle sopiämattomaksi niin Suomeen jää noin 21 hoitajaa ja viimeinen sammuttaa valot.
Relaa vähän. t.eri
Vierailija kirjoitti:
Palkkamaltti kirjoitti:
Monia lähärin hommia voisi tehdä kouluttamaton hoiva-avustaja, jolloin lähäreitä riittäisi nykyisellä palkallakin. Puhumattakaan, että kaikki määräaikaiset vakinaistettaisiin.
Millä ajattelit saada hoiva-avustajat töihin, kun lähihoitajiakaan ei saa? Hoivarin peruspalkka on täällä vielä melkein 200 euroa pienempi kuin laitoshuoltajalla, jolla on paska palkka. Hoivarilla on sysipaska.
Olen avustaja ja palkka tosiaan 1970e plus lisät.
Mutta olin vuosia työtön ja tämä on mulle iso raha. Saan asumistukeakin, koska lapset.
Mikään määrä ei riitä hoitamaan tätä vanhusväestöä, jos hyysäämistä aiotaan vielä jatkaa tähän malliin. Elinikä nousee, lääketieteen avulla pidetään yhä pidempään hoitokotifirmojen iloksia käytännössä eläviä kuolleita hengissä jne. Omaiset voisivat hoitaa itse sen 95-vuotiaan mummunsa, joka makaa viidettä vuotta alzheimer-huuruissaan hoitokodissa koppurassa ja kitisevät, ettei mummua hoideta tarpeeksi ja tutkita.
Ei riitä rahat. Ei kansa. Ei puolet voi olla lähäreitä jatkossa. Ei ole mahdollista taloudellisesti, eikä suurin osa ihmisistä halua tehdä tuota työtä. Se on vaan fakta, että vanhustenhoitotyöstä ei ole varaa maksaa tolkuttomasti, koska se ei voi olla ammatti, johon hakeutuu yhteiskunnan paras työvoima rahan perässä.
Arvostan lähihoitajien työtä SUURESTI ja haluan heille parempaa palkkaa.
Kuka hoitaa jos kerran omaiset eivät hoida? Tapetaanko täällä kohta vanhat ja vammaiset?
Se palkka saisi olla aika tähtitieteellinen, että sinne kaikki alkaisi hakeutua sen rahan perässä. Osa lähihoitajista tekee sellaista työtä, ettei ole mitään rahaa, jolla menisin sellaista työtä tekemään.
T:sh
Uskon, että työn mielekkään sisällön lisääminen saisi tekijät viihtymään paremmin alalla. Lisäpalkka voisi olla ok, mutta pitäisi olla myös enemmän (asenne)koulutusta alalla, jotta myös työolot oikeasti paranisivat. Olen tehnyt asumisyksikössä lähihoitajan työtehtäviä vaikken hoitaja ole. Työ oli kohtuullista ja välillä jopa rentoa, kun oli sellainen tiimi töissä, joka panosti asiakkaiden hyvinvointiin ja kuntoutukseen. Sitten kun ne alalle sopimattomat, asiakkaita alistavat, kaikesta ruikuttavat ja yhteisistä säännöistä piittaamattomat hoitajat tulivat työmaalle, oli taas helvetti irti. Imivät energian myös näistä osaavista työntekijöistä. Ehkä joku työn laadusta palkitseva palkkaus sopisi hoitajille? En tosin tiedä, miten sen voisi realistisesti toteuttaa. Kuitenkin niille, joilla on sydän paikallaan ja sitoutuvat yhteisiin arvoihin ja tavoitteisiin, soisin vaikka tonnikaupalla lisää liksaa. Niille juputtaville jääräpäille en maksaisi turhasta.
Puhuttiinko otsikossa vain vanhustyön paikoista?
Lähihoutajahan voi olla päiväkodissa, vammaistyössä, mielenterv.työssä, koulunkäynnin ohjaajana, hammashoitajana. Riippuu osaamisalasta.
Vierailija kirjoitti:
Mikään määrä ei riitä hoitamaan tätä vanhusväestöä, jos hyysäämistä aiotaan vielä jatkaa tähän malliin. Elinikä nousee, lääketieteen avulla pidetään yhä pidempään hoitokotifirmojen iloksia käytännössä eläviä kuolleita hengissä jne. Omaiset voisivat hoitaa itse sen 95-vuotiaan mummunsa, joka makaa viidettä vuotta alzheimer-huuruissaan hoitokodissa koppurassa ja kitisevät, ettei mummua hoideta tarpeeksi ja tutkita.
Ei riitä rahat. Ei kansa. Ei puolet voi olla lähäreitä jatkossa. Ei ole mahdollista taloudellisesti, eikä suurin osa ihmisistä halua tehdä tuota työtä. Se on vaan fakta, että vanhustenhoitotyöstä ei ole varaa maksaa tolkuttomasti, koska se ei voi olla ammatti, johon hakeutuu yhteiskunnan paras työvoima rahan perässä.
Näin on. Tilanne alkaa olla se, että puolet hoitaa toista puolta väestöstä.
Vierailija kirjoitti:
Palkkamaltti kirjoitti:
Monia lähärin hommia voisi tehdä kouluttamaton hoiva-avustaja, jolloin lähäreitä riittäisi nykyisellä palkallakin. Puhumattakaan, että kaikki määräaikaiset vakinaistettaisiin.
Ei saatana. Kuka sitä tekisi jos olisi pakko ottaa vakipaikka vastaan?
Et taida tietää alasta mitään. Vakipaikka on jo kauan ollut rangaistus, ei palkinto. Siksi nyt ollaan tässä tilanteessa kun ketään (=työnantajia) ei ole kiinnostanut tehdä asialle mitään.
Se on juuri näin. Niiden vakituisten niskaan kaadetaan keikkalaiset, perehdyttäminen, vastuu.. keikkalaisella tai sijaisella on aina mahdollisuus lähteä, vakituinen ei voi koska karenssi ja irtisanomisaika. Koko homma on yhtä vankeusrangaistuksen suorittamista minulle, käyn aina katsomassa että montako vuotta eläkeikään (joka on 67 vuotta). Tiedän, että olen tuossa vaiheessa itse jo täysi vihannes ja se johtuu vain ja ainoastaan tästä työstä, joka on paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä työssä on myös hienoja kohtaamisia hoidettavien kanssa. Merkityksellistä työtä mutta työskentelyolot ja palkkaus pielessä. Lisää tekijöitä ja lisää palkkaa niin alan vetovoimaisuus lisääntyy.
Minulla on ollut hienoja kohtaamisia. Olen saanut nyrkistä nenään potilaalta, siivonnut norovirusperseitä koko osaston potilailta, kuunnellut hoorittelua ja lopuksi saanut haukkuja kollegoilta ja esimieheltä (aiheetta tosin).
Kielenkäyttösi kertoo sinusta ikävä kyllä paljon. Et selvästikään sovi alalle. Itse en koskaan vain pessyt "perseitä". Alapesut ja vaipanvaihto olivat osa ihmisen hoitamista. Jokainen meistä tulee tarvitsemaan muiden antamaa hoivaa vanhana.
jos perse-sanan käyttö tekee jonkun alalle sopiämattomaksi niin Suomeen jää noin 21 hoitajaa ja viimeinen sammuttaa valot.
Relaa vähän. t.eri
Kielenkäyttö kertoo ihmisestä paljon, ap puhuu alentavasti hoidettavistaan. Epäeettistä. Mutta hyvä että on ymmärtänyt lähteä alalta. Kaikkien kannalta.
Vierailija kirjoitti:
En vaan jaksa ihmisiä. Mutta tuossa työssä niitä ei pääse karkuun. Se on se ongelma.
Tämä. Jos olisi joku erillinen studio, jossa voisi painaa nappia ja tehdä hoidot roboteilla kontrollihuoneesta ilman että tarvitsisi kuunnella sitä meteliä, niin voisin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Relaa vähän. t.eri
Kielenkäyttö kertoo ihmisestä paljon, ap puhuu alentavasti hoidettavistaan. Epäeettistä. Mutta hyvä että on ymmärtänyt lähteä alalta. Kaikkien kannalta.
Ja sinä kirkkaimman kruunun saat kun olet niin hieno ja hyvä. Onnea. Älä pala loppuun.
Lähihoitajaksi valmistumisen jälkeen olin töissä 8 VIIKKOA muistisairaiden vanhusten palvelutalossa, jonka jälkeen totesin, että minun lähihoitajan työni on nyt tehty. Tein kaiken maailman rakennussiivooja / ravintola-apulaishommaa loppuvuoden ja hain opiskelemaan tradenomiksi.
Nyt siistiä, joskin tylsää, etätyötä. Ei tarvitse nähdä ketään, ei kuunnella jatkuvaa valitusta, ei ole sitä eritteiden kasaa siivottavana joka päivä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä on kestämätön yhtälö. Ei muuta kuin omaiset hoitamaan, vaikka väkisin. Kyllä sitä jaksetaan käydä vidduilemassa hoitajille miten mammalla oli vääränväriset sukat, mutta eipä kiinnosta itse hoitaa. Katsotaan miten näiden kullipäiden suut menee kun on itse pakko pyyhkiä niitä perseitä kun toinen riekkuu täysin vihanneksen tasolla ja meinaa polttaa koko talon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä on kestämätön yhtälö. Ei muuta kuin omaiset hoitamaan, vaikka väkisin. Kyllä sitä jaksetaan käydä vidduilemassa hoitajille miten mammalla oli vääränväriset sukat, mutta eipä kiinnosta itse hoitaa. Katsotaan miten näiden kullipäiden suut menee kun on itse pakko pyyhkiä niitä perseitä kun toinen riekkuu täysin vihanneksen tasolla ja meinaa polttaa koko talon.
Uskoisin, että eutanasiakeskustelu, kierros 2, saa ihan uutta pontta kun vielä hetki odotellaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja jo oli saatu Maikkarin uutisiin tummaihoisia lähäri-juttuun taustalle. Kunnon stereotypioita. Woke on kuitenkin hiljaa, koska luokkayhteiskunta.
Tämä se naurattaa. Missä sisaret on kun tässä harrastetaan ihan selvää stereotypisointia: mustaihoinen = nöyrä hoitaja ja palvelija.
Lääkäreistä kun on juttuja niin mustia et näe.
Mutta woke on ylemmän keskiluokan puuhastelua, joka tarvitsee palvelijansa.
Eikä ne feministitkään niitä Kontulan siivoojasisaria jaksa muistella. Kyllä yliopistolla on niin paljon tärkeämpiä tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Relaa vähän. t.eri
Ja sinä kirkkaimman kruunun saat kun olet niin hieno ja hyvä. Onnea. Älä pala loppuun.
Jos olit hereillä oppitunneilla tiedät että on epäeettistä puhua hoidettavista noin. He eivät ole syyllisiä yhdenkään hoitajan ahdinkoon.
Miten vielä 80- ja 90-luvuilla vammaiset ja vanhukset saatiin hoidettua? Onko tuet niin suuret että ei kannata ottaa töitä vastaan? Ennen ei paljoa tukia ollut.
Ennen myös hoivatyötä arvostettiin, nykyään joitain instaajia, pyllyn näyttäjiä ja somebimboja.
Mä voisin tehdä 4-5-tuntisia päiviä hoiva-avustajana jos se vanhainkotien työntekijä-asetelma siivottaisiin niin että kaikki oltaisiin samalla viivalla. Kaikki sais samaa palkkaa, on hullua ajatella että lääkkeen jakaja olisi arvokkaampi kuin kakan pesijä. Kyllä kumpaakin tulee arvostaa. Ehdottoman kiellettyä olis muodostaa enää näitä kuppikuntia. Laitettaisiin työntekijät käytöskouluun jossa opeteltaisiin kahvipöytäkeskustelut, eri luonteiden eli vaikkapa introverttien ja hiljaisten jättäminen rauhaan keskusteluista jos he taukoa kaipaavat nollatakseen aivojaan, erittäin kovaäänisten määräilijöiden hillitseminen, juoruilijoiden mykistäminen.
Tälläseen kotiin voisin tulla iloisin mielin, pukea värikkään työasun, tanssia vanhusten kanssa ja siivota ja pyyhkiä kakkaa. Voisin laulaa ja nauraakin töissä eikä kahvihuoneessa kukaan julistaisi minua hulluksi. Kevyen työpäivän jälkeen jaksaisin vielä kotonakin jotain.
Älä huoli, olen lähtenyt alalta ja jätän sinut sinne paratiisiin. Nyt liiton rahoilla, sitten jättäydyn sairaslomalle kun yritetään töihin pakottaa. Löytyy diagnoosi, jonka avulla onnistuu.