Työpaikallani on 17 eri päällikköä firman nettisivujen mukaan. Tuotantotyöntekijöitä on jotakuinkin saman verran
ja sitten työntekijöille asetetaan järjettömät tavoitteet jotta päästään tavoitteeseen. Firmaan pitäisi hommata pyöröovi tuotantotyöntekijöiden suurin vaihtuvuuden johdosta..
Kommentit (47)
Kuulostaa B.Virtasen työpaikalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo asenne teillä. Tuollaisessa firmassa nimenomaan kannattaa olla töissä kun on niin hyvät etenemismahdollisuudet. Eikö teitä yhtään kiinnosta itse päästä myös päälliköksi ja saada enemmän palkkaa?
Minä olen työurallani edennyt duunarista muutaman mutkan kautta päälliköksi ja olen nyt tyytyväinen sekä palkkaan ja vapauteen (joustava työaika ja rajoittamaton etätyömahdollisuus).
Ei näissä pääse nousemaan sisältä. Menisi hyvä linjatyöntekijä hukkaan.
Ei pidä paikkaansa. Mulla on kaveri joka toistelee tuota samaa että on liian hyvä duunari voidakseen ikinä edetä urallaan. Tosiasiassa on koko ajan saikuttamassa tai pyytämässä palkatonta vapaata. Jos kysytään vapaaehtoisia vaihtamaan lomarahat vapaaksi niin tämä on ensimmäisenä käsi pystyssä. Ja työt tekee täysin hutiloiden.
Minä pääsin kahdessa vuodessa pois "linjastolta" kun tein tämän poissaolijankin työt niin hyvin kun vaan suinkin pystyin ja valittamatta. Hän on junnannut samassa työtä jo 15 vuotta.
Tultiin varastolle yhden työkaverin kanssa samaan aikaan keväällä. Nyt puhuttiin miten työ olikin ihan erilaista. Kaikki "huijaavat" töissä koko ajan kun vaaditut tehot ovat niin korkeat ja porukka vaihtuu koko ajan.
Onhan se, jos tekee työtä täysiä tehot voivat olla silti alle 100 prosenttia ja jos ne ovat sitä jatkuvasti joutuu pihalle. Noissa hommissa kun ei välitä lopulta kukaan siitä miten ne tekee vaan miten tehokas on. Muttei lattiaesimiehet näitä päätä vaan henkilöt ylempää josta tulee ne tulospaineet.
Moni asia työssä on ihan sekaisin ja melkein naurattaa. Mietin, että teen nyt niin kauan kuin teen ellei panna pihalle, toivottavasti kerkeän edes liiton rahoille päästä tässä välissä :D
Olen valtion hommissa. Ollut toistakymmentä vuotta. Viime vuosina on alkanut keskiporras kasvaa huolestuttavasti. Tuntuu että duunareita on kourallinen ja niitä vahtimassa, suorastaan kyttäämässä, manageroimassa, laatutarkkailemassa ja muuten vain paimentamassa on iso, iso joukko asiantuntijoita, prosessinomistajia, managereita, esimiehiä ja herraties mitä. Yliopisto ja ammattikorkeakoulu syytää ulos tätä porukkaa, jotka kaikki on vähintään keskiportaaseen sijoitettava ja joku virka heille keksittävä. Tältä tämä on vähän alkanut tuntua.
Ja juuri kun 1990-luvun jälkeen tuntui siltä, että mentiin fiksumpaan suuntaan, karsittiin turhaa organisaatiota ja keskitettiin asiantuntijahommat. Nyt kaikki tuntuu taas leviävän kuin pullataikina - vaikka samaan aikaan iso osa työstä automatisoituu. No, se vain käy tavalliselle työntekijälle aika raskaaksi koko työnteko, kun niskassa on lauma kyttääjiä, joiden menestyminen ja eteneminen uralla riippuu aika paljon siitä, miten hyvin tai huonosti se saa paimennettua työtekijää, paljonko löytää esim. virheitä ja saa niistä raportoitua. Samaan aikaan johto kuitenkin puhuu jaksamisesta ja kaikesta humaanista. Pälä pälä päläähän se aina on ollut, mutta nyt nämä kokkapuheet ja sitten se käytäntö ovat räikeänräikeässä ristiriidassa toistensa kanssa. Ja veromarkoillahan nämä managerilaumat kustannetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koneet kai sen tuotannon hoitaa?
Niin, kuinka monta ihmistä tarvitaan valvomaan tuotantolinjaa?
Kuinka monta ihmistä tarvitaan suunnittelemaan tuotannon? Myymään tilauskirjat täyteen jotta on mitä tuottaa kun kilpailu kentällä on kovaa? Hoitamaan markkinoinnin jotta asiakkaat tietää että tämä yritys tekee tällaista tuotetta? Huolehtimaan että talous on tasapainossa ja yritystoiminta on kannattavaa ja lakisääteiset velvollisuudet tulee hoidettua? Ym ym..
Ei ns valkokaulusporukka ole ihan tyhjän panttina vaikka duunarit niin nåköjään kuvittelevatkin..
Olen minäkin ollut teollisuudessa tuotantotyöntekijänä. Ei ne koneet hoida sitä tuotantoa itsekseen, ihminen joutuu tekemään asetukset koneisiin, jos kone ei niitä tee automaattisesti, ja jokatapauksessa aina tarvitaan jonkinlainen ihmisen teko, ennenkuin ne koneet rupeaa toimimaan.
Johtoportaalla ei useinkaan ole mitään käsitystä siitä käytännön työstä, joten ottavat epärealistisia määriä tilauksia tehtäväksi, ikäänkuin kaikki toimisi aina ja varmasti ilman ongelmia. Ongelmista ei vaan haluta kuullakaan yhtään mitään, mitään ei korjata, mitään parannuksia ei tehdä, jne. kun se on sijoittajien voitoista pois... no on ne reklamaatiotkin ja myöhästymissakot...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo asenne teillä. Tuollaisessa firmassa nimenomaan kannattaa olla töissä kun on niin hyvät etenemismahdollisuudet. Eikö teitä yhtään kiinnosta itse päästä myös päälliköksi ja saada enemmän palkkaa?
Minä olen työurallani edennyt duunarista muutaman mutkan kautta päälliköksi ja olen nyt tyytyväinen sekä palkkaan ja vapauteen (joustava työaika ja rajoittamaton etätyömahdollisuus).
Ei pidä paikkaansa. Mulla on kaveri joka toistelee tuota samaa että on liian hyvä duunari voidakseen ikinä edetä urallaan. Tosiasiassa on koko ajan saikuttamassa tai pyytämässä palkatonta vapaata. Jos kysytään vapaaehtoisia vaihtamaan lomarahat vapaaksi niin tämä on ensimmäisenä käsi pystyssä. Ja työt tekee täysin hutiloiden.
Minä pääsin kahdessa vuodessa pois "linjastolta" kun tein tämän poissaolijankin työt niin hyvin kun vaan suinkin pystyin ja valittamatta. Hän on junnannut samassa työtä jo 15 vuotta.
Kyllä se totuus on, että äärimmäisen harvinaista se nykyään on, että sieltä tehtaanlattialta kukaan nousee toimihenkilöksi, esimieheksi tai johtoportaaseen. Pitää olla todella ahkera pomojen perseennuolija jos pääsee pois sieltä suorittavan työn tasolta.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on ihan liikaa noit turhia pomoja. Ei nykyää tarvita "työnjohtajia" kyttäämään alaisia.
Nykyaikana on nimenomaan näin.
Meidän firmassa on viisi työkonetta, joita johtaa kolme työnjohtajaa.
Tämä siksi, että jokaikisestä asiasta pitää tehdä suunnitelma, hakemus sitä ja tätä, raportti tuota ja tuota, luovutus materiaali siitä ja siitä ja tästä.
Ilman paperityötä ei yksikään työ saa lupaa alkaa eikä yksikään tilaaja ota tehtyä työtä vastaan.
Vajaan 20 vuoden alan työkokemuksen perusteella väitänkin
Jos kaikenmaailman paperinpyöritys poistettaisiin, riittäisi yhden työnjohtajan puolen päivän työpanos varsinaiseen rakennustyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas tein sovitun määrän linjatyötä ja siihen päälle kehitystyötä, pystyin kehittämään meidän toimintaamme niin, että linjalle ei tarvinnut palkata lähtijän tilalle uutta työntekijää.
Saikulla en ollut koskaan.
Kun meillä alkoi uusi kehitysprojekti, siihen valittiin kaikki työntekijät naapuriosastolta. Ajateltiin, että minä jatkan entisessä roolissani, linjatyöntekijän palkalla.
Lähdin toiselle työnantajalle ja sain tonnin lisää palkkaa.
Päälliköitä enemmän kuin intiaaneja niin ei silloin sotaa voiteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas tein sovitun määrän linjatyötä ja siihen päälle kehitystyötä, pystyin kehittämään meidän toimintaamme niin, että linjalle ei tarvinnut palkata lähtijän tilalle uutta työntekijää.
Kun meillä alkoi uusi kehitysprojekti, siihen valittiin kaikki työntekijät naapuriosastolta. Ajateltiin, että minä jatkan entisessä roolissani, linjatyöntekijän palkalla.
Tämä on liian tuttu tarina, teollisuudessa ei katsota edes ihmisen koulutushistoriaa, määräillään vaan sattumanvaraisiin työpisteisiin katsomatta yhtään mitä henkilö on tehnyt aiemmin, millainen koulutus hänellä on, jne.
Eikö se ole jo epäasiallista tiettyjen henkilöiden suosimista ja toisten syrjintää, ei ole asiaperusteisia teollisuuden työtehtävien jako.
Itse esim. olen kaupallisen koulutuksen käynyt, toimistopuoli oli vielä vahva laji. No ei laitettu minua tehtaalla toimistotehtäviin, jopa kuormakirjoja tekemään ottivat pystymetsästä miehen, vaikka juuri sellainen olisi ollut mulle sopivaa hommaa. Ei, minut laitettiin raatamaan ihan kuin jonain rangaistuksena fyysisesti ylivoimaisen raskaisiin työtehtäviin, pompoteltiin sinne tänne, ja semmoisille alkeellisille koneille, joissa joku amiksen käynyt mekaanikko olisi varmaan ollut sopivampi henkilö.
Otin lopputilin.
Ette te tuolla asenteella koskaan tule ylöspäin nousemaan. Kaikki on perseestä ja paskojen pomojen vika. Pomot ei ymmärrä mitään suorittavasta työstä.
No saakeli soikoon kertokaa niille pomoille miten sitä teidän työtä pitäisi kehittää! Tehän sen itse parhaiten tiedätte. Ei asiat muutu miksikään pelkällä kahvipöytäkyräilyllä. En voi ymmärtää ihmistä joka valittaa ja valittaa tilanteestaan eikä kuitenkaan tee mitään oman asiansa edistämiseksi.
Ja tuo että ne ketkä etenee on pelkkiä perseennuolijoita... jos se on se tapa millä siellä teidän firmassa etenee, niin alkakaa itsekin nuolla perseitä. Tai jos oma ego ei anna periksi niin vaihtakaa sellaiseen työpaikkaan missä etenee kovalla työnteolla koska sellaisiakin paikkoja on olemassa.
Jos vuosikymmeniä junnaa vaan siinä suorittavassa työssä niin se on vaan ja ainoastaan oma vika. Hyvin harva tässä maassa on kultalusikka perseessä syntynyt vaan ne pomotkin on joskus aloittaneet nollasta.
Vierailija kirjoitti:
Ette te tuolla asenteella koskaan tule ylöspäin nousemaan. Kaikki on perseestä ja paskojen pomojen vika. Pomot ei ymmärrä mitään suorittavasta työstä.
No saakeli soikoon kertokaa niille pomoille miten sitä teidän työtä pitäisi kehittää! Tehän sen itse parhaiten tiedätte. Ei asiat muutu miksikään pelkällä kahvipöytäkyräilyllä. En voi ymmärtää ihmistä joka valittaa ja valittaa tilanteestaan eikä kuitenkaan tee mitään oman asiansa edistämiseksi.
Ja tuo että ne ketkä etenee on pelkkiä perseennuolijoita... jos se on se tapa millä siellä teidän firmassa etenee, niin alkakaa itsekin nuolla perseitä. Tai jos oma ego ei anna periksi niin vaihtakaa sellaiseen työpaikkaan missä etenee kovalla työnteolla koska sellaisiakin paikkoja on olemassa.
Jos vuosikymmeniä junnaa vaan siinä suorittavassa työssä niin se on vaan ja ainoastaan oma vika. Hyvin harva tässä maassa on kultalusikka perseessä syntynyt vaan ne pomotkin on joskus aloittaneet nollasta.
Meillä pomolle kehitysideoita antanut heitettiin pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on menty siihen, että palkankorotus ja eteneminen onnistuu vain työpaikkaa vaihtamalla.
Kerran itselle tehtäväksi määrätystä paskaduunista ei pääse eroon millään. Uutta saa kyllä koko ajan päälle, mutta se paska ei lähde pois. Palkka ei nouse ollenkaan. "Se nousee sitten myöhemmin!"
Vuoden jälkeen saa 50 euron palkankorotuksen ja se joku vessojen pesu kuuluu edelleen työtehtäviin, "kun sä oot siinä niin hyvä! 👍"
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuolla varastolla puhuu raha. Tietyiltä pisteiltä on kevään jälkeen vähennetty kahdesta työntekijästä yhteen niin, että yhden odotetaan tekevän töitä kahden edestä. Työ on myös hyvin raskasta välillä, jonkun 15 kiloa painavan ison laatikon kurottelua korkealta. Ei sitä välillä vain voi tehdä ergonomisesti vaikka miten pitäisi!
Monet koneet ovat rikki ja joku trukki saattaa olla rikki, samassa vuorossa käytetty mikki rikki, päätelaite ei toimi kunnolla, akku jonka vaihtoi koneeseen juuri rikki ja tyhjä...siis koko ajan jotain! Vasta kuulin esimieheltä, että nämä asiat voi leimata koneelle ettei mene tehot! Usein esimiehet vain valittavat tehoista mutta tämä yksi kertoi tämän asian...
Välillä tuntuu töissä, että kaikki on ihan sekaisin. Ja annetaan ollakin niin kun ketään ei kiinnosta. Miksi tällaista touhua kiinnostaisi edes kehittää? Lähtökohtaisesti kaikki laitteet pitäisi huoltaa kunnolla, tuoda fyssari työpaikalle käymään läpi työergonomiaa, montakin asiaa voisi tehdä mutta kun kaikki MAKSAA. Ja helpompaa ottaa aina varastolle uusia ja heittää pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on liian tuttu tarina, teollisuudessa ei katsota edes ihmisen koulutushistoriaa, määräillään vaan sattumanvaraisiin työpisteisiin katsomatta yhtään mitä henkilö on tehnyt aiemmin, millainen koulutus hänellä on, jne.
Eikö se ole jo epäasiallista tiettyjen henkilöiden suosimista ja toisten syrjintää, ei ole asiaperusteisia teollisuuden työtehtävien jako.
Itse esim. olen kaupallisen koulutuksen käynyt, toimistopuoli oli vielä vahva laji. No ei laitettu minua tehtaalla toimistotehtäviin, jopa kuormakirjoja tekemään ottivat pystymetsästä miehen, vaikka juuri sellainen olisi ollut mulle sopivaa hommaa. Ei, minut laitettiin raatamaan ihan kuin jonain rangaistuksena fyysisesti ylivoimaisen raskaisiin työtehtäviin, pompoteltiin sinne tänne, ja semmoisille alkeellisille koneille, joissa joku amiksen käynyt mekaanikko olisi varmaan ollut sopivampi henkilö.
Otin lopputilin.
Mulle kävin näin jo vuosikymmeniä sitten, tosin eri ala. Mulla oli teknisen alan koulutus ja useaan kertaan kysyin tuotannosta joko toimistopuolelle tai dokumentointiin. En vaan päässyt. Sitten tuli dokumentointiin paikka - ottivat vastavalmistuneen miehen. Lähdin muualle minäkin, onneksi aika helposti pääsin.
Suomalainen työelämä on mennyt ihan täysin perseilyksi, ei tässä ole enää mistään työnteosta ja elinkeinosta kyse, vaan pelkästä v1ttuilusta ja sadistisesta kyykytyksestä! Ei tällaista paskaa pidä tukea, yleislakkoon vaan!!
Ja työvoimapulaa lehtiä myöten valittaa eniten juuri ne työantajat, joilta parhaat lähtee parempiin paikkoihin ja mainehaitan vuoksi paikalliset kiertävät kaukaa. Tämä on fakta. Aina kun joku tulee lehtiin valittamaan kuinka ei saa työntekijöitä minä kuulen sen näin "meillä ei työntekijät pysy, työpaikkamme työoloja ei ole aikomuskaan kehittää ja halvalla pitää saada hyviä silti, vaikka emme osaa alkeellisiakaan asioita johtamisessa".
Ap. Te tarvitsette ehdottamasti yhden tai parikin päällikköä lisää. Uudessa taloudessa ja nykymallissa johtajuus on kultaa ja timanttia. Edestä johtaminen, jokaisen työtekijän edessä pitää olla oma esimies.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kaupungilla töissä. Meillä oli 33v sitten kun alotin työt niin, n. 100 henkilöä tekemässä huoltotyöt, kaupungin piha-alueet sun muut "duunarihommat" ja 3 henkilöä toimistolla.
Nyt v. 2022 meillä on 23 henkilöä enää huolto- sun muissa töissä ja 7 henkilöä toimistolla. Suurin osa töistä on yksityistetty mikä selittää "duunarien" vähenemisen, mutta miksi ihmeessä meillä on nyt 7 henkilöä toimistolla?
Hoitoalan toiminta yksikkö.
2005 hoitajia 27kpl sekä esimies ja 2 asiantuntijaa
2022 hoitajia 27kpl (joista tosin iso osa vaihtuvia sijaisia) sekä esihenkilö ja 6 asiantuntijaa
Voiko potilaat paremmin? Ei
Onko työn laatu parantunut? Ei
Tuntuu että näitä uusia työtitteleitä täytyy ihan pakolla keksiä lisää korkeakoulutetuille sosionomeille, sairaanhoitajille ja sitä sun tätä terapeuteille jne.
Teillä on ihan liikaa noit turhia pomoja. Ei nykyää tarvita "työnjohtajia" kyttäämään alaisia.