Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valtiolta tiukka muistutus: Vähennä lämmitystä, pese vain täysiä koneellisia

Vierailija
25.08.2022 |

Saunominen on nyt ilman muuta pröystäilyä johon Suomella ei ole varaa.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009027790.html

Kommentit (428)

Vierailija
361/428 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen pessyt täysiä koneellisia, niin astioita kuin pyykkiäkin. Suihkussa en valuta vettä turhaan ja valot palaa vain siinä huoneessa jossa olen, aina ei siinäkään. Keksikää uusia säästökohteita.

Vierailija
362/428 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kolme kertaa viikossa suihkussa (ti, to, su), pyykkiä pesen kerran 1.5/2 viikkoon ja aina täysi koneellinen. Kuinka paljon tässä pitää vielä pihistää? Jotkut käy kaksikin kertaa suihkussa mikä kuulostaa mun korvaan aivan järjettömältä. Paitojakin käytän nykyään useamman päivän putkeen, parvekkeelle vaan tuulettumaan välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/428 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän se hallitukselle kuuluu paljonko käytän sähköä, kun sen itse maksankin?

Vierailija
364/428 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset säästäisivät pyykinpesun järkeistämisellä halutessaan valtavasti. Monilla pyykkikone pyörii turhaan pitkin päivää, pestään puolipitoisia, ei likaantuneita vaatteita. Annetaan lasten myllätä vaatekaappinsa ja keräillään sitten kaikki pesuun. Vaihdetaan puhtaat vaatteet joka päivälle tai monta x päivässä. Lasten kanssa homma vaatii vaivannäköä, pitää katsoa vaatteiden puhtaus iltaisin, ja vaatia kaappien siisteyttä ja järkeä koko touhuun. Useimpia vaatteita ei tarvitse pestä yhden päivän jälkeen, esim. farkut, hupparit, colleget, neuleet. Vain alusvaatteet, sukat, hikoillut t-paidat päivittäin pesuun.

Vierailija
365/428 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn kolme kertaa viikossa suihkussa (ti, to, su), pyykkiä pesen kerran 1.5/2 viikkoon ja aina täysi koneellinen. Kuinka paljon tässä pitää vielä pihistää? Jotkut käy kaksikin kertaa suihkussa mikä kuulostaa mun korvaan aivan järjettömältä. Paitojakin käytän nykyään useamman päivän putkeen, parvekkeelle vaan tuulettumaan välillä.

No ensisijaisesti niiden pitääkin säästää, jotka eniten tuhlaa. Mun kulutus on varmaan samaa ku sulla, mutta ajattelin silti ostaa jakorasian kytkimellä niin että saan telkkarin helposti pois viemästä valmiustilavirtaa.

Vierailija
366/428 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän se hallitukselle kuuluu paljonko käytän sähköä, kun sen itse maksankin?

No sähköä on rajallisesti saatavilla. Pelkällä rahalla ei ole oikein eettistä ratkaista tätä sähkönkulutuksen ja -tuotannon välistä ristiriitaa.

Vierailija
367/428 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sähköä on rajallisesti saatavilla. Pelkällä rahalla ei ole oikein eettistä ratkaista tätä sähkönkulutuksen ja -tuotannon välistä ristiriitaa.

Mitään ongelmaa tuotannon riittävyydessä ei ole olemassakaan, niin kauan kuin sitä pystytään myymään.

Vierailija
368/428 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtion haistatteluiskun vuoksi otan tänään vähintään puolen tunnin suihkun. Molemmat pesukoneet laitoin jo päälle ja telkkari on päällä nyt taustalla. Saunan napsautan päälle parin tunnin päästä.

Muiden maiden hallitukset kertovat miten kansalaisia autetaan, meillä vain kyykytetään. 

Uskon, että tälläsiäkin ihmisiä on. Aina löytyy joku, joka ei piittaa yhteisestä edusta.

Mieluummin itse maksaa satasen, jotta kenenkään sähkölasku ei vaan pienentyisi 😂

Totta kai. Siihenhän propaganda tähtää. Hyödyllisiin idiootteihin.

Ja mikäs muu kuin vähän yksinkertainen mieli, jästipäinen asenne se saisi niin helposti tarttumaan ulkoa annettuun propagandaan sen sijaan, että ajattelisi omilla aivoillaan.

Putin kiittää.

Vierailija
369/428 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta

Vierailija
370/428 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään ongelmaa tuotannon riittävyydessä ei ole olemassakaan, niin kauan kuin sitä pystytään myymään.

Ai että kysynnän ohjaaminen tarjonnan kanssa paremmin sopivaksi hinnoittelulla ei ole ok? No jos sitä ei yhtään tehtäisi, se tilanne, jossa sähköä ei ole, tulisi aiemmin.

Vierailija
371/428 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaik on umpikusetusta.

Vierailija
372/428 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen muutenkin täysiä koneellisia, erityisesti lakanapyykin kohdalla. Joskus kesävaatteista ei millään kerry täyttä konetta, silloin käytän miniohjelmaa tai lyhennettyä pesua. Kuivausrummussa kuivatan vain lakanat ja pyyhkeet. Sähkösauna ei lämpene kesäaikaan kertaakaan, koska päästään mökkisaunaan. Talvella 1-2 krt viikossa lämmitys. Jatkossa aion olla tarkempi lämmityksen kanssa, ettei sähkösauna ole liian kauaa kerrallaan päällä. Myös suihkuja aion lyhentää, mutta edelleen haluan peseytyä joka ilta.

Vierailija
373/428 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan virtaa katulampuista, ne kun ei kuluta sähköä, mitä kenenkään kuuluu maksaa.viime yönä 520 km rekan ratissa ja kaikki katulamput 100metriä lukuunottamatta päällä. Oisko 50 muuta autoilijaa ollu liikkeelä ja kaikissa oli omatki valot, joten aivan turhaa valaistusta.

Vierailija
374/428 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä lampaat kiltisti miettivät televisioiden muuntajien kytkemistä pois verkosta jne, ja aikovat jatkaa samaa äänestyskäyttäytymistä. Noh, sitä saa mitä tilaa.

Betonikuutioissa asuville viherpiiperöille tiedoksi että tämä energiakriisi tulee iskemään myös teihin, kukaan ei ole turvassa. Ihmisten rahat menevät sähköön ja bensaan ja kaikki kulutus laitetaan minimiin. Lama etenee ihan kaikille yhteiskunnan aloille, kukaan ei ole turvassa, sosiaalietuuksiakin leikataan kun rahat yksinkertaisesti loppuvat.

Vierailija
375/428 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis HYI!!! Ihmisen pitää käydä joka päivä suihkussa!!! Toivottavasti tämä oli trolli eikä haiseva bussimatkustaja  =(

Vierailija
376/428 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää sen verran säästän sähköä että oon vienyt pyykit ulos kuivumaan kuivausrummutuksen sijasta. Ja huoneen lämmitys tapahtuu puulla.

Säästäkööt ne joilla on uima altaat, sähkösaunat,sähköautot yms härpäkkeet

Vierailija
377/428 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö valtiolle antaa tiukka muistutus, olla kusettamatta kansaa?

Ohiasalo sanoi, että osta sähköauto, silloin on huolet pois. Ostatko?

Vierailija
378/428 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös suurin osa sähköstä mene kuitenkin teollisuuden käyttöön ? Kai sielläkin pitäisi jotenkin säästää eikä vain kotitalouksissa.

Vierailija
379/428 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vitussa ala säästämään enempää. Muutenkin ollaan vähävaraisia ja vielä pitäisi palella kotona. Ainoa nautinto on sauna kerran viikossa taloyhtiön saunassa. Jos sähkö näihin loppuu, niin joutaa loppua.

Taloyhtiön sauna onkin energiatehokkaampi kun sitä käyttää useampi samalla lämmityksellä. Jos sun sähkölaskussa näkyy että kulutus on keskimääräistä alempi tuossa asumismuodossa, niin voit suht rauhallisin mielin olla stressaamatta säästöistä. Enemmän nyt katseet suuntautuu kerskakuluttajiin.

Meidän yhtiössä on vielä vara tarjota ilmainen saunavuoro "lenkkeilijöille".

Tosiasiassa sitä hyödyntävät vain taloyhtiön sisärengas, mikä punoo siellä juoniaan ja vaihtaa tuoreimmat juorunsa.  On siellä huhun mukaan, kuulemma pohdittu vakavampiakin asioita kun asui kuolemansairas syöpäpotilas eräällä muulla asukkaalla kotihoidossa. Kuuleman mukaan tuuminnan lopputulos oli että sellaisille voisi antaa vaikka sen kuuluisan kalloon koska ei enää parane kuitenkaan.  Että tällästä porukkaa meidän yhtiössä johdossa.

Vierailija
380/428 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

* Pesen normaalistikin täysiä koneellisia e-toiminnolla astianpesukoneessa, pyykinpesukoneessa.

* Ei ole autoa, kuljen julkisilla.

* Sisälämpötila on ollut useita vuosia talvella 22 astetta (se on kyllä minulle kylmä, mutta taloyhtiö säätää). Kärsin siis jo kylmyydestä.

* Käyn suihkussa silloin kun tukka rasvoittuu näkyvästi eli noin 3-4 päivän välein. Suljen vedentulon saippuoinnin ajaksi, myös lavuaarissa.

* En käy saunassa eikä sitä minulla ole.

* Kodissani on led-valaistus, ym. vähän kuluttava sähköistys. Lattialämmitys säädetty tosi minimiin.

* En käytä uunia.

* En käytä kahvinkeitintä.

* Asun uudessa energiatehokkaassa kerrostalossa. En tuuleta, koneellinen ilmastointi.

En oikein tiedä mistä minun vielä pitäisi säästää. Toivottavasti ei tule ukaasia, että kaikkien pitää säästää esim. 20 %. Silloin me jo säästeliäät ja ympäristötietoiset kärsimme eniten. Silloin ei enää voi elää...

Olisiko vielä mahdollista miettiä äänestyskäyttäytymistä ensi kevään eduskuntavaaleissa, ettei anna ääntään ainakaan niille, joiden toimilla tähän tilanteeseen on tultu?

Harva täällä muutenkaan äänesti viimeksi Putinia.

Mutta Ohisaloa, nykyinen viherpakkosiirtymäministeri, äänestettiin. En vaan ymmärrä miksi.

Maria Ohisalo Joensuussa: ”Kun diesel-auto vaihtuu sähköautoon, poistuu omasta taloudesta yksi huoli”

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c6c6babe-e6f3-4dd5-a9d2-bf903ff48…

Ostakaa Teslat, huolet pois, köyhät!