Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisten yritysten suhtautuminen etätyöhön on tiukentunut, ja ihmiset halutaan konttorille useita kertoja viikossa

Vierailija
24.08.2022 |

https://www.hs.fi/talous/art-2000009010196.html

"Suuret suomalaisyritykset sallivat työntekijöilleen joustavan etätyömahdollisuuden myös koronapandemian jälkeen, mutta pelkkää etätyötä ei enää suvaita yhdessäkään HS:n haastattelemassa yrityksessä."

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Käyn aina firman piikkiin suihkussa, pöllin vessapaperia ja saippuaa, syön keksit kaapista ja tulostelen omiani. Joskus pesen myös pyykkiä.

Vierailija
22/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Aina löytyy heitä, jotka haluaisivat tehdä pelkästään etätyötä. He eivät aina välttämättä ymmärrä, että he ovat osa työyhteisöä eivätkä vain omien työsuoritteidensa tekijöitä."

Just näin! Tuo on unohtunut useimmilta koko ajan etätöissä olevilta täysin!

Voin ihan yhtä hyvin olla osa työyhteisöä Teamsin tai Zoomin välityksellä, siihen ei tarvitse toimistolla roikkumista.

Paitsi ekstroverttien mielestä, jotka rakastavat olla huomion keskipisteenä ja äänessä ja saavat jollain käsittämättömällä tavalla voimaa hälinästä ja ympärillä pyörivistä muista ihmisistä. Valitettavasti kyseistä persoonallisuustyyppiä esiintyy esimies- ja päättävissä asemissa aivan liikaa jopa vielä vuonna 2022 ja niiden takia liian moni piruparka joutuu vielä viettämään ison osan elämästään kärvistelemällä arkipäivinä ruuhkabussissa tai autojonossa otsasuoni pullottaen. Ja aivan turhaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä itse ainakin pari kuukautta sitten työt aloittaneena juristina arvostan sitä, että sennummat ovat ihan paikan päällä toimistolla. Kynnys kysyä pieniä mietityttäviä asioita on ihan eri silloin. Jonkun pienen jutun takia ei viitsi häiritä teamsissa, mutta toimistolla on helppo mennä juttelemaan. Ainakin omassa kehittymisessä tuo hiljainen tieto ja kontaktit ovat todella tärkeitä.

Ja myös opastajalle on helpompaa heittää neuvoja oman työn ohessa, eikä koko ajan keskeyttää tekemistään teamsin takia.

Teamsissahan voi vastata juuri silloin, kun itsellä on aikaa. Eli kaikenlaiset "kutsuttiin varmuuden vuoksi sinut tähän"-paltsut.

Ai uusi odottaa vastausta epämääräsen ajan ennen kuin voi jatkaa? Ja kun sitä opetettavaa on älyttömästi, jää omat hommat tekemättä, kun pitää uudelle neuvoa kaikki. On todellakin erilaista opastaa face to face kuin teamsissä.

Vierailija
24/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai valita ihan itse joko toimistolle , hybridi tai sit etänä.

Vierailija
25/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri ei vastannut etätöissä asiakkaiden puheluihin julkisella. Hän ei varmaan itse tajunnut, että me muut huomattiin se. Sitten kehtasi vielä kehuskella kuinka paljon oli tehnyt muita töitä.

Vierailija
26/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aina löytyy heitä, jotka haluaisivat tehdä pelkästään etätyötä. He eivät aina välttämättä ymmärrä, että he ovat osa työyhteisöä eivätkä vain omien työsuoritteidensa tekijöitä."

Se on TYÖpaikka eikä mikään harrastus- tai kaveriporukka. TYÖpaikassa suoritetaan TYÖtehtäviä. Yhteisöt ovat sitten vapaa-ajan juttuja, joku menee rukoilemaan kirkkoon ja toinen peruuttelee asuntovaunun karavaanarialueelle.

Vierailija
27/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista miten vielä vuonna 2022 kuvitellaan, että vain face-to-face voi olla yhteisöllisyyttä. Enemmän me etänä keskustellaan kuin lähitöissä ja työtehokkuus on todella hyvä. 1-2 päivää toimistolla kuukaudessa on just parasta.

"Se ei ole mahdollista, että tekee vain etätyötä eikä koskaan tapaa tiimejä tai työkavereita. Monet työt sujuvat paremmin, kun istutaan saman pöydän äärellä ja tehdään yhdessä asioita."

"Brainstormingia ja kollegan kanssa ideointia ei tehdä yhtä paljon etänä kuin läsnä."

Ja siksipä noihin brainstormingiin ja ideointiin voidaankin kutsua paikan päälle. Mutta noinhan se ei yleensä mene, vaan umpipazka johto määrää jonkun kategorisen 2-3 päivää viikossa määräyksen, joka johtaa sitten siihen, että haahuillaan konttorille ja siellä etsitään sitten joku nurkka, josta voit pitää Teams-kokouksia koko päivän. Siinäpä sitä todellista yhteisöllisyyttä ja brainstromingia läsnätyössä. 

Vierailija
28/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri ei vastannut etätöissä asiakkaiden puheluihin julkisella. Hän ei varmaan itse tajunnut, että me muut huomattiin se. Sitten kehtasi vielä kehuskella kuinka paljon oli tehnyt muita töitä.

Verovaroilla rahoitettu työpaikka ja varmaankin nainen työntekijänä, mitä muuta voi odottaa.

Vierailija
29/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä itse ainakin pari kuukautta sitten työt aloittaneena juristina arvostan sitä, että sennummat ovat ihan paikan päällä toimistolla. Kynnys kysyä pieniä mietityttäviä asioita on ihan eri silloin. Jonkun pienen jutun takia ei viitsi häiritä teamsissa, mutta toimistolla on helppo mennä juttelemaan. Ainakin omassa kehittymisessä tuo hiljainen tieto ja kontaktit ovat todella tärkeitä.

Ja myös opastajalle on helpompaa heittää neuvoja oman työn ohessa, eikä koko ajan keskeyttää tekemistään teamsin takia.

Teamsissahan voi vastata juuri silloin, kun itsellä on aikaa. Eli kaikenlaiset "kutsuttiin varmuuden vuoksi sinut tähän"-paltsut.

Ai uusi odottaa vastausta epämääräsen ajan ennen kuin voi jatkaa? Ja kun sitä opetettavaa on älyttömästi, jää omat hommat tekemättä, kun pitää uudelle neuvoa kaikki. On todellakin erilaista opastaa face to face kuin teamsissä.

Hyvänen aika sentään.

Varataan tietenkin tunnin tutustumispalaveri, jossa käydään kaikki asiat läpi. Itse asiassa kannattaisi varata suoraan 2 tuntia, asiaa on aina paljon. Keskellä voi pitää pienen tauon.

Sen jälkeen, kun tuntuu, että pärjäilee omillaan, on chatin varassa. Kyllä. Huomauttaisin, että olisin siellä palaverissa myös toimistolla, tai pahimmassa tapauksessa osallistuisin toimistosta käsin siihen Teamsilla. Eli minut saisi joka tapauksessa kiinni vain siitä chatista. Ihan tosi hätätilanteessa voisi tulla kiskomaan hihasta kesken sen Teams-palaverin, mutta uusilla ei yleensä ole siihen pokkaa.

Vierailija
30/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon "sennu", ja tosiaankaan kukaan ei toimistolla voinut kysäistä minulta yhtään mitään, koska olin koko palaverissa, tai juoksemassa sellaiseen.

Kun siirryttiin etään, olin koko ajan koneella saavutettavissa chatissa. Jos oli hetki taukoa, mulle voi soittaa videopuhelun, näyttää nopeasti dokumenttia, ja taas homma jatkui.

Nykyään etänä ollessa, meidän harjoittelija voi koska tahansa kysyä minulta chatissa jotain, ja saa vastauksen todennäköisesti kymmenessä minuutissa. Koska myös palaverissa mulla on silmät koko ajan koneella.

Vierailija
31/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5.

Vierailija
32/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee ainakin kirjepostia niin paljon, että aolisi ihan kiva, kun ne sarjaetäilijätkin joskus tulisi toimistolle avaamaan kuiria ja lajittelemaan niitä eri vastuualueille. Lisäksi vielä menee aikaa siihen, että pitää niitä posteja alkaa skannamaan johonkin, jotta ne sarjaetäilijätkin voisivat käsitellä niitä.

Vierailija
33/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verovaroilla rahoitettu työpaikka ja varmaankin nainen työntekijänä, mitä muuta voi odottaa.

Voin rauhoittaa sua! Veroja ei käytetä mihinkään. Verot poistetaan taloudesta.

Vierailija
34/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen suomalaiseksi suuressa it-firmassa eikä meillä ole vaadittu paluuta konttorille, koska on huomattu, ettei etätyö vaikuta negatiivisesti työn tuottavuuteen.

On varmaan monissa firmoissa sellaista suorittavan tason perustyötä, jota voi etänä tehdä.

Vierailija
35/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tulee ainakin kirjepostia niin paljon, että aolisi ihan kiva, kun ne sarjaetäilijätkin joskus tulisi toimistolle avaamaan kuiria ja lajittelemaan niitä eri vastuualueille. Lisäksi vielä menee aikaa siihen, että pitää niitä posteja alkaa skannamaan johonkin, jotta ne sarjaetäilijätkin voisivat käsitellä niitä.

Meillä on ostettu skannauspalvelu varmaankin postilta. Ei kukaan niitä paperilappusia käsittele.

Vierailija
36/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista miten vielä vuonna 2022 kuvitellaan, että vain face-to-face voi olla yhteisöllisyyttä. Enemmän me etänä keskustellaan kuin lähitöissä ja työtehokkuus on todella hyvä. 1-2 päivää toimistolla kuukaudessa on just parasta.

"Se ei ole mahdollista, että tekee vain etätyötä eikä koskaan tapaa tiimejä tai työkavereita. Monet työt sujuvat paremmin, kun istutaan saman pöydän äärellä ja tehdään yhdessä asioita."

"Brainstormingia ja kollegan kanssa ideointia ei tehdä yhtä paljon etänä kuin läsnä."

Luitko sä edes mitä kirjoitin? Me käydään 1-2 kertaa kuussa toimistolla. Asiantuntijatyö, jossa tehdään kuitenkin tavallaan rutiinityötä. Ei meidän työssä ole edes aikaa istua ja "ideoida". Meillä tehdään töitä. Varmasti jossain luovemmalla alalla, jossa istutaan ja ideoidaan, on hyvä nähdäkin muita. Toimistolla istutaan omissa pisteissä, keskittyminen huonompaa tai sitten aikaa tuhraantuu turhaan höpinään. Samat höpinät voi halutessaan käydä Skypen kautta ja itse asiassa etänä kynnys kysyä on ainakin meillä matalampi.

Vierailija
37/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten outo työpaikka! Olin ennen 2010-lukua yhdessä firmassa töissä monia vuosia, ja silloinkaan kirjepostia ei juurikaan tullut.

Vierailija
38/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvänen aika sentään.

Varataan tietenkin tunnin tutustumispalaveri, jossa käydään kaikki asiat läpi. Itse asiassa kannattaisi varata suoraan 2 tuntia, asiaa on aina paljon. Keskellä voi pitää pienen tauon.

Sen jälkeen, kun tuntuu, että pärjäilee omillaan, on chatin varassa. Kyllä. Huomauttaisin, että olisin siellä palaverissa myös toimistolla, tai pahimmassa tapauksessa osallistuisin toimistosta käsin siihen Teamsilla. Eli minut saisi joka tapauksessa kiinni vain siitä chatista. Ihan tosi hätätilanteessa voisi tulla kiskomaan hihasta kesken sen Teams-palaverin, mutta uusilla ei yleensä ole siihen pokkaa.

Kuule kun ei ne kaikki hommat ole sellaisia, että tunnin tutustumispalaverilla hommat oppisi. Usean eri ohjelman opettaminen ja mihin mitäkin tietoa missäkin tapauksessa tulee tallentaa jne jne, niiden opettaminen ei onnistu ihan tosta vaan. Eikä kaikilla ole työ, jossa istutaan vaan palavereissa, jos nyt sulla sattuukin näin olemaan.

Vierailija
39/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skypehän on älyttömän kätevä koulutukseen. Nopea, selkeä ja itse asiassa Skypen kautta voi olla yhteydessä työkaveriin ja tehdä samalla töitä.

Vierailija
40/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten outo työpaikka! Olin ennen 2010-lukua yhdessä firmassa töissä monia vuosia, ja silloinkaan kirjepostia ei juurikaan tullut.

On töitä, joihin tulee edelleen kirjepostia.