Suomalaisten yritysten suhtautuminen etätyöhön on tiukentunut, ja ihmiset halutaan konttorille useita kertoja viikossa
https://www.hs.fi/talous/art-2000009010196.html
"Suuret suomalaisyritykset sallivat työntekijöilleen joustavan etätyömahdollisuuden myös koronapandemian jälkeen, mutta pelkkää etätyötä ei enää suvaita yhdessäkään HS:n haastattelemassa yrityksessä."
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Mä tein etätyötä jo vuosia ennen koronaa. Ja hyvää palautetta on aina tullut. Olen myös todella sosiaalinen ja kaikissa tiimipäivissä ja ylimääräisissä illanvietoissa aina tikkana paikalla. Olen varmasti aina ollut osa työyhteisöä. Miten se lisää työyhteisössä olemista, että menee konttorilla, linnoittautuu puhelinkoppiin ja on siellä luurit päässä koko päivän?
Työpajatyöskentely on tottakai kivaa kasvotusten, mutta jos työpaja kestää vaikka 3h, olen konttorilla 3h, enkä notku siellä koko päivää muiden häirittävänä. Jos taas pitää tehdä jotain dokumentointia tms., niin olen heikko keskittymään, joten häiriinnyn, jos joku höpöttää vieressä (vaikkei siis edes puhuisi minulle) tai kävelee ohi. Olen parempi työntekijä pääasiassa etänä.
Lisään vielä että näin sosiaalisena ja voimakkaan ekstroverttina en välttämättä konttorilla saa aikaan oikein mitään, kun höpöttelen ihmisille ja reagoin kaikkeen. Kollegatkin nauraneet, etteivät hekään saa mitään aikaan, kun olen konttorilla. Että onnea vaan, jos konttorille pakotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä itse ainakin pari kuukautta sitten työt aloittaneena juristina arvostan sitä, että sennummat ovat ihan paikan päällä toimistolla. Kynnys kysyä pieniä mietityttäviä asioita on ihan eri silloin. Jonkun pienen jutun takia ei viitsi häiritä teamsissa, mutta toimistolla on helppo mennä juttelemaan. Ainakin omassa kehittymisessä tuo hiljainen tieto ja kontaktit ovat todella tärkeitä.
Mä oon "sennu", ja tosiaankaan kukaan ei toimistolla voinut kysäistä minulta yhtään mitään, koska olin koko palaverissa, tai juoksemassa sellaiseen.
Kun siirryttiin etään, olin koko ajan koneella saavutettavissa chatissa. Jos oli hetki taukoa, mulle voi soittaa videopuhelun, näyttää nopeasti dokumenttia, ja taas homma jatkui.
Nykyään etänä ollessa, meidän harjoittelija voi koska tahansa kysyä minulta chatissa jotain, ja saa vastauksen todennäköisesti kymmenessä minuutissa. Koska myös palaverissa mulla on silmät koko ajan koneella.
Hauskaa, että meidän toimistolla on isoin osa junnuista sitä mieltä, että läsnätyössä on helpompi hoitaa nämä asiat. Onneksi meillä myös sennut on toimistolla nykyään vähintään sen kolme päivää viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän firma pitkin hampain hyväksyi etätyöt koronan aikana ja jäi onneksi päälle lähes kaikkialla... Mutta ei meidän esimiehellä. Hän tekee viikkojakin itse etänä mutta alaiset saa max päivän kuukaudessa. Peruste oli että "jotain voi tapahtua ja teitä tarvitaan toimistolla & kaikki ei voi ja sitten tulee paha mieli". Luulen että kaikki jotka pystyvät ovat lähdössä jonnekin fiksumpaan paikkaan.
Teillekö mun ex-esimies vaihtoi!
Meiltäkin hän ajoi kaikki osaajat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen suomalaiseksi suuressa it-firmassa eikä meillä ole vaadittu paluuta konttorille, koska on huomattu, ettei etätyö vaikuta negatiivisesti työn tuottavuuteen.
On varmaan monissa firmoissa sellaista suorittavan tason perustyötä, jota voi etänä tehdä.
Meillä ihan kaikki ovat siis sinun jäätävän logiikkasi mukaan perustason työntekijöitä duunarista toimariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tulee ainakin kirjepostia niin paljon, että aolisi ihan kiva, kun ne sarjaetäilijätkin joskus tulisi toimistolle avaamaan kuiria ja lajittelemaan niitä eri vastuualueille. Lisäksi vielä menee aikaa siihen, että pitää niitä posteja alkaa skannamaan johonkin, jotta ne sarjaetäilijätkin voisivat käsitellä niitä.
Kivikautinen työpaikka, jos asioita hoidetaan kirjepostilla.
Pakko olla kela
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tulee ainakin kirjepostia niin paljon, että aolisi ihan kiva, kun ne sarjaetäilijätkin joskus tulisi toimistolle avaamaan kuiria ja lajittelemaan niitä eri vastuualueille. Lisäksi vielä menee aikaa siihen, että pitää niitä posteja alkaa skannamaan johonkin, jotta ne sarjaetäilijätkin voisivat käsitellä niitä.
Kivikautinen työpaikka, jos asioita hoidetaan kirjepostilla.
Pakko olla kela
Kelan on pakko ottaa paperisetkin hakemukset vastaan, mutta ne menevät suoraan skannattavaksi.
Mä taas oon ollu koko ajan konttorilla, enkä mä mäe kuin 2-3 ihmistä päivässä. Pieni suunnittelufirma. Meidän alalla yleistä. Harvoin asiakaspalavereja, esimies haluaa hoitaa ne itse. Mä en saisi kotiin sopimaan kahta isoa näyttöä. En pärjää pikku näytöllä, kun työn alla voi olla isoja halleja. Oon kyll tykännyt aamulla lähteä ja että työt ei tuu kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän firma pitkin hampain hyväksyi etätyöt koronan aikana ja jäi onneksi päälle lähes kaikkialla... Mutta ei meidän esimiehellä. Hän tekee viikkojakin itse etänä mutta alaiset saa max päivän kuukaudessa. Peruste oli että "jotain voi tapahtua ja teitä tarvitaan toimistolla & kaikki ei voi ja sitten tulee paha mieli". Luulen että kaikki jotka pystyvät ovat lähdössä jonnekin fiksumpaan paikkaan.
Teillekö mun ex-esimies vaihtoi!
Meiltäkin hän ajoi kaikki osaajat pois.
Saattoipa hyvinkin tulla. Saapui reilu vuosi sitten. Edeltäjänsä oli tosin ihan samanlainen jäärä, kai se opetti heti ne pahat tavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä itse ainakin pari kuukautta sitten työt aloittaneena juristina arvostan sitä, että sennummat ovat ihan paikan päällä toimistolla. Kynnys kysyä pieniä mietityttäviä asioita on ihan eri silloin. Jonkun pienen jutun takia ei viitsi häiritä teamsissa, mutta toimistolla on helppo mennä juttelemaan. Ainakin omassa kehittymisessä tuo hiljainen tieto ja kontaktit ovat todella tärkeitä.
Mä oon "sennu", ja tosiaankaan kukaan ei toimistolla voinut kysäistä minulta yhtään mitään, koska olin koko palaverissa, tai juoksemassa sellaiseen.
Kun siirryttiin etään, olin koko ajan koneella saavutettavissa chatissa. Jos oli hetki taukoa, mulle voi soittaa videopuhelun, näyttää nopeasti dokumenttia, ja taas homma jatkui.
Nykyään etänä ollessa, meidän harjoittelija voi koska tahansa kysyä minulta chatissa jotain, ja saa vastauksen todennäköisesti kymmenessä minuutissa. Koska myös palaverissa mulla on silmät koko ajan koneella.Hauskaa, että meidän toimistolla on isoin osa junnuista sitä mieltä, että läsnätyössä on helpompi hoitaa nämä asiat. Onneksi meillä myös sennut on toimistolla nykyään vähintään sen kolme päivää viikossa.
Miksi keksit näitä valheita?
Suomalaiset työyhteisöt on hirveitä. Pääpaino tuntuu olevan siinä minuuttien kyttäämisessä. Meillä esim kellokortti (ihan kiva, näen miten paljon ekstraa teen joka päivä). Mutta sitten hirveä ininä siitä, että hyödyntäisin ko saldoja joskus. Ei saa tulla 9 jälkeen, ei saa poistua ennen 15. Ei edes silloin, jos kaikki päivän työt on tehty.
Kannattaa huomioida, että näitä toimistopaluujuttuja masinoivat myös firmat, joilla on ns. oma lehmä ohjassa. Joilla on taloudellista etua siitä, että toimistoilla on väkeä. Jotka ovat esim. olleet rakentamassa / sijoittamassa rakentamiseen tai vuokraavat tiloja tai liittyvät niitä vuokraaviin yhtiöihin!
Ja kaikkien aikojen etätyökeskustelu täällä löytyy tästä: https://www.vauva.fi/keskustelu/4293393/muita-jotka-eivat-halua-palata-…
Siinä käydään aika tyhjentävästi asiaa läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään etänä ollessa, meidän harjoittelija voi koska tahansa kysyä minulta chatissa jotain, ja saa vastauksen todennäköisesti kymmenessä minuutissa. Koska myös palaverissa mulla on silmät koko ajan koneella.Hauskaa, että meidän toimistolla on isoin osa junnuista sitä mieltä, että läsnätyössä on helpompi hoitaa nämä asiat. Onneksi meillä myös sennut on toimistolla nykyään vähintään sen kolme päivää viikossa.
Oletko se sinä se "hihasta nykijä", jonka mielestä kansainvälisessä firmassa on pakko olla läsnä, jotta voi helposti nykäistä hihasta kun on asiaa? Olit tässä keskustelussa vähemmistössä ja ilmeisesti nyt taas aktivoitunut. Kumma kyllä kun kukaan muu ei halua, että joku kollega häiritsee ja keskeyttää töitä koko ajan..
https://www.vauva.fi/keskustelu/4293393/muita-jotka-eivat-halua-palata-…
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset työyhteisöt on hirveitä. Pääpaino tuntuu olevan siinä minuuttien kyttäämisessä. Meillä esim kellokortti (ihan kiva, näen miten paljon ekstraa teen joka päivä). Mutta sitten hirveä ininä siitä, että hyödyntäisin ko saldoja joskus. Ei saa tulla 9 jälkeen, ei saa poistua ennen 15. Ei edes silloin, jos kaikki päivän työt on tehty.
HR on määritellyt ne ydintyöajaksi. Meillä ne ovat klo 9-10.30 ja klo 13.30-15. Eli ajat, jolloin koko talo on paikalla. Paitsi suorittavilla portailla on kahvitauot noihin aikoihin. :)
Ikää 46v ja me en kävis toimistolla ikinä jos ei olis pakko. Käyn ehkä kerran kahden kk aikana. Onneksi saa tehdä etänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite istun luurit päässä lähes koko päivän ja soitellaan ja katotaan etänä jaetulla ruudella kaikki.
 Koskaan en enää mene niska kyyryyssä kenenkään seläntaskse selittämään vaikka oltaisiin konttorilla. Silti katellaan siellä ns. Etänä.
Syy: voin omalta koneelta tdekka tilanteen ja jakaa asennus ums linkkejä.
ENNENVANHAAN joutu käppäilee oman pisteen ja onglema heebon työpisteen välillä ja lähettelee maililla roinat ja linkit yms
Ainoastaan jos koneeseen tarvii fyysisesti puuttua niin se on lähituen ja firmast riippuen ainoa syy singahtaa paikanpäälle tai oikeastasn tyyppi menee sitten lähitukeen
Etätyötä voisi lisätä ihan rohkeasti eri aloilla, siis jos vain mitenkään on mahdollista. Toimii varmaan yleisesti tosi hyvin, eikä mene turhaakin turhempiin työmatkoihin aikaa. Eikö siinä voi päivän aikana pyörittää samalla pesukoneet, tiskikoneet ym? Miten kätevää. Itse haaveilen tulevaisuudessa etätyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko se sinä se "hihasta nykijä", jonka mielestä kansainvälisessä firmassa on pakko olla läsnä, jotta voi helposti nykäistä hihasta kun on asiaa? Olit tässä keskustelussa vähemmistössä ja ilmeisesti nyt taas aktivoitunut. Kumma kyllä kun kukaan muu ei halua, että joku kollega häiritsee ja keskeyttää töitä koko ajan..
En ole ollut missään keskustelussa. Luulisi partnereita kiinnostavan "hihoista nykivien" asiat, kun he kuitenkin tekevät isoimman osan siitä työstä, joka tuo partnerien taskuun rahat. Valitettavasti esim. oikis ei valmista ollenkaan vaativaan liikejuridiikkaan, joten lähes kaikki niksit joutuu oppimaan töissä hihasta nykimällä. Eri asia jossain turhanpäiväisestä kasista neljään toimistoduunissa, jossa voi vetää nollat taulussa päivät pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut missään keskustelussa. Luulisi partnereita kiinnostavan "hihoista nykivien" asiat, kun he kuitenkin tekevät isoimman osan siitä työstä, joka tuo partnerien taskuun rahat. Valitettavasti esim. oikis ei valmista ollenkaan vaativaan liikejuridiikkaan, joten lähes kaikki niksit joutuu oppimaan töissä hihasta nykimällä. Eri asia jossain turhanpäiväisestä kasista neljään toimistoduunissa, jossa voi vetää nollat taulussa päivät pitkät.
On meillä juristejakin töissä ja ihan yhtä mielellään he etää tekevät kuin muutkin.
Aloitin ekassa koodaustyössäni koronan alettua ja 100 % etänä. Opeteltavaa oli todella paljon ja jouduin/sain pyytää sennuilta apua monta kertaa päivässä. Koulutuksia oli koko ajan. Omasta mielestäni oli huomattavasti helpompi pyytää Teamsin chatissa, että ehtisitkö auttaa, kuin mennä fyysisesti oikeasti jonkun selän taakse keskeyttämään. Chatiin ei ole pakko vastata heti ja sen ajan tein jotain muuta tai kysyin joltain toiselta. Kun oli sopiva aika, otettiin puhelu, jaoin näytön, senior-devaaja selitti, miten asiat menee, koodasin siinä samalla ja sain koko ajan neuvoja.
Jos se olisi tehty toimistolla, olisi joko nyhvätty ahtaasti istuen yhden tietokoneen ääressä tai toinen olisi kumarrellut selän takana huonossa asennossa ja yrittänyt tihrustaa mitä näytöllä lukee. Kertaakaan ei tullut mieleen, että oltaispa toimistolla. Koodaajilla on dailyt joka päivä, joissa tiimi tapaa toisiaan. Välillä pidetään Teamsissa kahvituntia yhdessä. Se riittää yhteisöllisyydeksi ihan hyvin.
Jos nyt joutuisin palaamaan - siis menemään toimistolle ekan kerran joka päivä vaihtaisin välittömästi firmaa. En halua mennä sinne edes joka toinen viikko. Silloin tällöin voin käydä ja nyt on käytykin, mutta huomasi kyllä heti, miten paljon tehokkaampaa etätyö on. Kaikki tauot ja jutusteluhetket venyy, koko ajan on häiriötä. Ei ole kiva työskennellä, kun ihan jatkuvasti joku kulkee ohi, puhuu (Teams-puhelussa yleensä) jne. Koodaaminen vaatii keskittymistä ja etänä se on huomattavasti helpompaa.
Anna kun arvaan, naisvaltainen työpaikka.