YLE: Lähes puolet kolmekymppisistä kokeilleet huumeita
https://yle.fi/uutiset/3-12588890
Ja nousee vaan edelleen. Näyttää väistämättömältä että ne tullaan vielä sallimaan.
Kommentit (318)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän nämä kovempia rangaistuksia vaativat tähän sanoo? Laitetaanko koko poppoo vankilaan (200e/vrk/hlö) ja kuinka pitkäksi aikaa?
Ja kuinka moni istuu tällä hetkellä linnassa pelkästä huumeiden käytöstä? Niinpä.
Aika harva. Mutta sen sijaan melko suuri joukko istuu sen takia, että on joutunut tekemään rikoksia rahoittamaan käyttöä, ja se on täysin ainoa motiivi rikoksille.
En kyllä ihmettele. Itse olen just sellainen tavis talousosastolla töissä oleva perheenäiti, jonka vapaa-aika kuluu prisma-päiväkoti-koti-akselilla. Harrastan lukemista ja käsitöitä, eikä kukaan varmasti uskoisi, että minäkin olen kokeillut huumeita. Mutta olen. Kannabista, LSD:tä, sieniä, gammaa, ekstaasia, kokaiinia, joitain muuntohuumeita, piriäkin pari kertaa. Eipä ne sen kummempia olleet kuin alkoholikaan, mutta kuuluivat yhteen elämänvaiheeseen yliopistoaikoina, enkä niitä ole kaivannut.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muut käyttävät, paitsi jauhojengi. Jauhojengi ei edes tiedä mitä jauho tarkoittaa.
En minäkään tiedä mistä aineesta puhutaan jos puhutaan jauhosta.
T huumeiden käyttäjä
KILTTIYS kirjoitti:
Hüümeiden normalisointi se vaan etenee.
Samalla meidät Röösnin käyttäjät demonisoidaan. Käyttö-huoneissa saa piikittää laittomia huumeita, mutta röösnin poltto kielletään kokonaan. Melkoista aivojumppaa vaatii tämän asian puoltaminen.
Älyttömän koukuttava aine, joka myös aiheuttaa loppupeleissä kuoleman, eikä siitä edes saa mitään päihdevaikutuksia (ja turha väittää, ettei päihtymys olisi jollain tasolla hyöty, koska se on pääasiallinen motivaatio useimmille käyttää päihteitä - viihde/rentoutuminen). En ihmettele miksi sitä rajoitetaan ja huumeita sitten vapautetaan.
Vierailija kirjoitti:
No niinpä. Vieläkö joku kuvittelee että joku jauhojengi-epäilykohu päättää Sannan uran? Hah.
Minkä takia se, että joku muu huutaa huoneessa jauhojengi tms. josta ei ole edes täyttä varmuutta päättäisi jonkun uran?
Minusta se huutaja olisi kyllä saanut tulla esiin ja sanoa mitä huusi ja mitä tarkoitti. Nyt vain kuvitellaan vaikka se voitaisiin ihan suoraa kysyä joltain mitä sanottiin ja mitä tarkoitti.
Tätäkö me haluamme? Kun huumeet ovat laillisia, se tulee olemaan täysin laillista viettää aikaansa tuossa kunnossa kaupungilla.
Vierailija kirjoitti:
Ja nuoremmissa kokeiluja on vielä enemmän... Tai siihen mennessä kun nyt 20v ovat kolmekymppisiä, niin määrä on varmaan aika lähellä 50%, ellei jopa yli.
Vieläkö joku luulee, ettei huumeiden käytöstä rankaisemisesta tulla luopumaan?
Ei ole varaa syrjäyttää puolia 18-30 vuotiaista käyttö"rikoksella". Tämä yhtälö pitää jo poliitikkojen käsittää. Linden puolsi varovasti käyttöhuonekokeilua. Samalla sanoi ettei mitään laajempaa dekriminalisointi tule. Näille kansanedustajille on asiantuntijat ja rikosoikeuden professorit sanoneet että käytöstä rankaisemisesta pitäisi luopua. Eivät silti ymmärrä kuinka haitallinen kyseinen laki on. Se laki tekee ihmisistä rikollisia. Kait sitä itselleen saa tehdä mitä haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Tätäkö me haluamme? Kun huumeet ovat laillisia, se tulee olemaan täysin laillista viettää aikaansa tuossa kunnossa kaupungilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän nämä kovempia rangaistuksia vaativat tähän sanoo? Laitetaanko koko poppoo vankilaan (200e/vrk/hlö) ja kuinka pitkäksi aikaa?
Ja kuinka moni istuu tällä hetkellä linnassa pelkästä huumeiden käytöstä? Niinpä.
Aika harva. Mutta sen sijaan melko suuri joukko istuu sen takia, että on joutunut tekemään rikoksia rahoittamaan käyttöä, ja se on täysin ainoa motiivi rikoksille.
Eli tavoitteena on kovien huumeiden hinnan alennus? Vai pitääkö valtion alkaa tarjota huumeet? Missäs välissä nisti töissä käy? Meinaat myös, että halu tehdä rikoksia poistuu, kun huumeita myydään Siwassa halpaan hintaan?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tapahtuu Euroopan eniten huumekuolemia per capita, ja jotkut poliitikot - en sano ketkä - ovat sitä mieltä, että huumeet tulisi laillistaa, jotta ihmisten olisi helpompi saada niitä käsiinsä.
Sano vaan. Itse en ole kuullut että kukaan haluaa huumeita helposti saataville. Ainostaan siitä että käytöstä ei rangaistaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tapahtuu Euroopan eniten huumekuolemia per capita, ja jotkut poliitikot - en sano ketkä - ovat sitä mieltä, että huumeet tulisi laillistaa, jotta ihmisten olisi helpompi saada niitä käsiinsä.
Sano vaan. Itse en ole kuullut että kukaan haluaa huumeita helposti saataville. Ainostaan siitä että käytöstä ei rangaistaisi.
Niinpä. Koukussa olevia se rankaisu ei paranna. Kokeilijat ja viihdekäyttäjät saa siitä leiman joka tuottaa lisää ongelmakäyttäjiä. Poliisien aikaa tuhlataan valtavasti yli 20 000 käyttörikoksen tutkimisiin.
Tehkää se dekriminalisointi hillitsemään ongelmien kasvua. Koska onhan se nähty miten nykyinen laki toimii käytännön tasolla.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ihmettele. Itse olen just sellainen tavis talousosastolla töissä oleva perheenäiti, jonka vapaa-aika kuluu prisma-päiväkoti-koti-akselilla. Harrastan lukemista ja käsitöitä, eikä kukaan varmasti uskoisi, että minäkin olen kokeillut huumeita. Mutta olen. Kannabista, LSD:tä, sieniä, gammaa, ekstaasia, kokaiinia, joitain muuntohuumeita, piriäkin pari kertaa. Eipä ne sen kummempia olleet kuin alkoholikaan, mutta kuuluivat yhteen elämänvaiheeseen yliopistoaikoina, enkä niitä ole kaivannut.
Ei toi kovin tavista ole, vaan ainoastaan typerää ottaa kaikkea mitä vastaan tulee niin että saa pään sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toi kovin tavista ole, vaan ainoastaan typerää ottaa kaikkea mitä vastaan tulee niin että saa pään sekaisin.
Kun kolmekymppisistä liki puolet ja nuoremmissa ainakin puolet niin ei se harvinaistakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin saanut perinteisen 90-luvun pelotteluhuumevalistuksen, jossa huumeet olivat yhtäkuin katuojan kautta nopeaan kuolemaan. Kun menin pikkukaupungista yliopistoon huomasin yhtäkkiä, että moni käytti bilettäessä jotain huumeita, ja nämä eivät olleet suinkaan mitään hampaattomia katuojanarkkeja, vaan opinnoissaan pärjääviä, monet töissä, liikunnallisia, hyvistä perheistä jne.
Huumeet ovat vähän sellainen juttu, että niiden olemassaoloa ei näe (paitsi juuri ne katuojatyypit) ennen kuin itsekin on kokeillut ja sitten sitä käyttöä näkeekin ihan kaikkialla ja hyvin yllättävilläkin tahoilla. Itselle se oli nuoruuden elämänvaiheeseen kuuluva juttu, eikä ole enää vuosiin kiinnostanut koko huumeet, mutta tunnistan kyllä yhä helposti jos joku on ottanut muutakin kuin alkoa ja usein myös, mitä ovat ottaneet.
Pääministerimmepä ei KOSKAAN ole kokeillut mitään huumeita. Tästä pitää olla YLPEÄ
Se on tosi läpinäkyvää, kun toi jengi sanoo, että kukaan ei mitään koskaan oo ottanu eikä mitään oo ikinä nähty. Menee ihan täysin uskottavuus, kun puusilmäkin näkee, että muutakin kuin viinaa on vedetty ja että noissa piireissä jatkuvasti pyörivä niitä huumeita kyllä vaann äkee ja todennäköisesti itsekin bilekäyttää.
Vierailija kirjoitti:
Siltä tosiaan nykyään vaikuttaa että puolet ihmisistä on nistejä.
Joillekin tuottaa tosiaan suunnattomia vaikeuksia käsittää, että jotkut pystyvät kreisibailaamaan myös ilman huumeita. Osalta se onnistuu jopa ilman minkäänlaisia päihteitä ns. syntymähumalassa.
Onneksi olen 58 v. 😭
Mutta sanottava kyllä, että ei ole ikinä edes kiinnostanut tai houkuttanut mitkään huumaavat aineet, perus olut-viini-savukelinja riitti opiskeluvuosina ja 3-kymppisenä työkaveriporukassa. 4-kymppisestä lähtien ei edes ne. Aikansa kutakin.
Luulen myös, että minun sukupolveen vaikutti esim. Christiane F. - huumetarha zoo ja Trainspotting 1 - elokuvat huumeiden vastaisesti, ainakin jos vähänkään kolahti leffojen sanoma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä. Noin 13-vuotiaita kakaroitakin näkee nykyään välillä aineissa.
Onhan niitä nähnyt jo pitkään. Mä aloitin itse huumeiden käytön 13-vuotiaana ja tästä on yli 20 vuotta.
Yleistymään päin toki, mutta ei 13-vuotiaiden päihdekokeilut ole mikään uusi ilmiö.
Niin, ei ole uusi ilmiö, mutta tuskin on näkynyt siinä määrin missä nykyään.
Hüümeiden normalisointi se vaan etenee.
Samalla meidät Röösnin käyttäjät demonisoidaan. Käyttö-huoneissa saa piikittää laittomia huumeita, mutta röösnin poltto kielletään kokonaan. Melkoista aivojumppaa vaatii tämän asian puoltaminen.